معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خبر داد:

بازگشت اروپایی‌ها به چرخه 10شریک برتر صادراتی ایران

نهاوندیان: فصل جدیدی در روابط ایران و اروپا آغاز شده است

آغاز مذاکرات اقتصادی ایران و فرانسه

هیات بزرگ اقتصادی فرانسه که بامداد دیروز وارد تهران شد، روز گذشته در ملاقات‌های خود با مقامات دولتی و بخش خصوصی ایران ابراز امیدواری کرد همکاری مشترک اقتصادی دو کشور به‌صورت پایدار ازسرگرفته شود.
کد خبر: ۶۴۲۵۴۶

به گزارش خبرگزاری‌ها، در این هیات 107 نفره نمایندگانی از صنایع نفت و گاز، خودرو، فولاد، پتروشیمی، آب، برق، حمل و نقل هوایی، ریلی، زمینی، دریایی، صنایع سیمان، صنایع فلزات و همچنین فعالان اقتصادی در حوزه‌های دارویی، بهداشتی، فناوری ارتباطات و مخابرات IT و ICT، صاحبان هتل‌ها، مؤسسات مالی، بانکی و تامین سرمایه و همچنین فعالان گردشگری حضور دارند. این هیات دیروز و در نخستین روز سفر خود با برخی مقامات ارشد دولتی و بخش خصوصی ایران دیدار کرد.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور در دیدار این هیات با بیان این‌که فصل جدیدی در روابط ایران و اروپا شکل گرفته است، گفت: تغییر نگاه از برد ـ باخت به رویکرد برد ـ برد توانست مناسبات ایران و شش کشور جهان را به‌توافق برساند.

به گزارش ایرنا، محمد نهاوندیان ادامه داد: به‌جای این‌که به‌دنبال آن باشیم که یک طرف اعلام پیروزی و طرف دیگر شکست را فریاد کند، باید رویکرد برد ـ برد را دنبال کنیم.

وی با بیان این‌که امیدواریم نگاه برد ـ برد ما را به سمت توافق نهایی برساند، گفت: نکته بسیار مهم آن است که در توافق اولیه به‌جای گفت‌و‌گوهای بی‌حاصل گذشته که پایان مسیر نامشخص بود و هر بار مسائل جدیدی مطرح می‌شد، پایان راه ترسیم شده بود.نهاوندیان ادامه داد: سفر شرکت‌های فرانسوی به تهران باید این پیام را به سیاستمداران فرانسوی منتقل کند که زمینه همکاری با ایران جدی و غیرقابل صرف‌نظر است.

وی یادآور شد: تجار فرانسوی نسبت به ظرفیت‌های متنوع اقتصاد ایران آگاه هستند و اکنون باید ارتباطات گذشته را تجدید کنند. معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز در دیدار هیات فرانسوی از آغاز فصل جدید مناسبات اقتصادی میان ایران و فرانسه خبر داد و گفت: پایه‌های حقوقی رابطه دو کشور تا حدود زیادی شکل گرفته است.

بهروز علیشیری افزود: تاکنون موافقت‌نامه‌های حمایت از مالیات مضاعف و حمایت از سرمایه‌گذاران بین دو کشور به امضارسیده ، اما موافقت‌نامه گمرکی بین دو کشور هنوز امضا نشده است. وی تاکید کرد که ایران دارای ظرفیت‌های فراوانی است، ضمن آن‌که فعالان اقتصادی ایران شرکای قابل‌اطمینانی برای شرکت‌های فرانسوی خواهند بود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نیز در دیدار با هیات فرانسوی گفت: اکنون وقت حرکت‌های جدید است و انتظار داریم فعالان اقتصادی فرانسوی با تکیه بر سوابق گذشته از این موقعیت بهره‌گیری کامل کنند.

غلامحسین شافعی افزود: اعزام این هیات به ایران نشان‌دهنده اراده بخش خصوصی دو کشور برای انجام حرکت‌های جدید است.

وی ادامه داد: اکنون با شرایط کاملا متفاوت نسبت به‌گذشته مواجه هستیم و این وضع دریچه‌های جدیدی را ایجاد کرده که دو کشور باید از موقعیت بوجود آمده برای تقویت روابط، استفاده کرده و گام‌های مستحکم‌تری بردارند.

امیدواری هیات فرانسوی

رئیس هیات فرانسوی نیز با ابراز امیدواری از بهبود رابطه اقتصادی ایران و فرانسه در آینده گفت: امیدواریم این مذاکرات به همکاری مشترک اقتصادی بین دو کشور ختم شود.به گزارش تسنیم، تری‌کورتینی در جریان سفر تیم فرانسوی به ایران با اشاره به مذاکرات گروه 1+5 تصریح کرد: ما بعد از مذاکرات به ایران آمدیم و امیدواریم این مذاکرات در ایران در آینده به همکاری مشترک اقتصادی بین دو کشور ختم شود.

وی ضمن اشاره به جلسات این تیم در ایران افزود: از فردا (امروز) جلساتی را در ایران خواهیم داشت که هم جلسه هستند و هم میزگرد، به عنوان نمونه در جلسه‌ای با حضور 30 شرکت فرانسوی با وزارت صنعت ایران در خصوص قطعات اتومبیل و تولید انرژی هیدرولیک، نفت و انرژی‌های تجدید ناپذیر و محیط‌زیست خواهیم داشت.

در همین حال وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: همایش شرکت‌های ایرانی ـ فرانسوی امروز (سه‌شنبه) در تهران برگزار می‌شود و تجار در کنار صاحبان صنایع راه‌های گسترش همکاری‌ها میان پاریس ـ تهران را بررسی می‌کنند.این همایش با شرکت 400 نفر از صاحبان صنایع دو کشور و با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها