معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خبر داد:

بازگشت اروپایی‌ها به چرخه 10شریک برتر صادراتی ایران

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام دردیدار وزیر میراث و فعالیت های فرهنگی و جهانگردی ایتالیا؛ با ابراز تأسف از دوران فترتی که در روابط ایران و اروپا ایجاد شده بود، گفت: این دوران تجربه ای بود که دو طرف متوجه شده اند که باید به روال طبیعی برگردند.
کد خبر: ۶۴۰۳۴۳
روابط ایران و اروپا به روال طبیعی بازگردد

 آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در این دیدار که علی جنتی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز حضور داشت، ویژگی های فرهنگی ایران و ایتالیا را کم نظیر خواند و گفت: سوابق تاریخی تمدن دو کشور بهترین ظرفیت برای روابط آینده است که حتی می تواند محور روابط اقتصادی و سیاسی شود.

هاشمی رفسنجانی، توجه به هویت فرهنگی را برخاسته از فطرت انسانی دانست و گفت: قومیت ملت ها بیشتر از فرهنگ شکل می گیرد.

وی احساس نشاط مردم جمهوری های آسیای میانه و قفقاز پس از رهایی از افکار کمونیستی شوروی سابق را نشانه ای بازر از علاقه ملت ها به هویت فرهنگی خویش دانست و گفت: به محض اینکه فشارهای سیاسی برداشته شد، فرهنگ ها و تمدن های کهن عقیدتی و بومی، از آوار کمونیستی سربرآوردند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بیان سوابق فرهنگی ایران به مثنوی معنوی و ابیات نی نامه اشاره کرد و گفت: نی، نماد انسانی است که از اصل خویش جدا شده و ناله های جانسوز دارد.

وی با اشاره به نظر جمعی از ادبا در بیان زیرساخت واژه انسان در فرهنگ اسلامی و ایرانی گفت: کلمه ای که با «انس» نسبت به هم نوعان ساخته شده، در دنیای معاصر گرفتار جنگ و خونریزی شده که نتیجه دور بودن از اصل خویش است.

هاشمی رفسنجانی، نقش فرهنگ های مشابه برای تشکیل فراکسیون ها و آرای مشترک در مجامع بین المللی را برجسته دانست و گفت: نباید فرهنگ در گرفتاری های سیاسی و اقتصادی مورد غفلت قرار گیرد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به سفری که قبل از انقلاب به اروپا و بازدید از مراکز باستانی ایتالیا داشت؛ گفت: دولت ایتالیا با آن پشتوانه و شناختی که از فرهنگ و تمدن ایرانی داشت؛ در دوره جدید برای گسترش روابط پیشقدم شد که امیدواریم مسؤلان دو کشور با کشف زمینه های همکاری؛ مسیر روابط را هموارتر نمایند.قرآن کریم ادیان آسمانی را منطبق با فطرت انسان ها معرفی می نماید.

ماسیمو برای نیز در این دیدار با تشریح اهداف و برنامه های سفر خویش به ایران؛ به تاریخ پرافتخار فرهنگ و تمدن ایران و ایتالیا اشاره کرد و گفت: دیپلماسی فرهنگی با محوریت گفتمان برای گسترش روابط بسیار کارساز است.

وزیر میراث و فعالیت‌های فرهنگی و جهانگردی ایتالیا با تاکید بر سیاست دولت متبوع خویش برای گسترش روابط با جمهوری اسلامی گفت: دولت ایتالیا معتقد است فرهنگ مدل اساسی برای توسعه اقتصادی است که با ویژگی های هر کشور قابل تطبیق است.

وی خواستار تشکیل انجمن فرهنگی ایران و ایتالیا شد و آیت الله هاشمی رفسنجانی در پاسخ این تقاضای ایشان گفت: این کار برای دو کشور باسابقه ضروریست و بهتر است مسؤلین برای اجرای این ایده؛ راهکار بدهند.(ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها