تحقیقات جدید نشان می دهد افراد می توانند بیمار بودن دیگران را بو بکشند.دانشمندان مدعی شده اند اگر سیستم ایمنی فرد به شدت فعال باشد، دیگران می توانند بوی آن را حس کنند.آنها می گویند طی تنها چند ساعت از قرار گرفتن در معرض باکتری، افراد می توانند از طریق بو دریابند سیستم ایمنی یک فرد وارد فاز فعالیت زیاد شده است.
کد خبر: ۶۳۸۸۲۳
هر بیماری چه بویی دارد

محققان موسسه کارولینسکا در سوئد می گویند شواهد علمی وجود دارد که نشان می دهد بیماری های مختلف بوهای خاصی دارند.

به عنوان مثال، سل غدد لنفاوی گردن بوی جوی کهنه می دهد و گفته می شود نفس برخی از افراد مبتلا به دیابت بوی استون دارد.

پروفسور متس اولسون مجری این تحقیقات می گوید در بررسی های جدید توانایی انسان را برای تشخیص بیماری ها از طریق بوی آنها مورد بررسی قرار دادیم.

وی افزود: توانایی برای تشخیص این بوها می تواند از نوعی سازگاری حیاتی پرده بردارد که می تواند به ما در دوری کردن از بیماری های بالقوه خطرناک کمک کند.

این پژوهشگر اظهار کرد: از خود پرسیدیم آیا چنین سازگاری می تواند در مرحله اولیه بیماری وجود داشته باشد و آیا می توان از آن به عنوان یک زیست نشانگر برای بیماری استفاده کرد یا خیر.

آنها هشت داوطلب سالم را مورد بررسی قرار دادند.

محققان به این افراد نوعی سم ساخته شده از باکتری (LPS) تزریق کرده که موجب افزایش واکنش ایمنی آنها می شد. این دانش پژوهان به برخی از این افراد – گروه کنترل- محلول نمکی تزریق کردند.

سپس تی شرت هایی به آنها پوشاندند تا عرق بدن داوطلبان را طی چهار ساعت پس از تزریق جذب کند. از سوی دیگر از یک گروه 40 نفره از داوطلبان خواسته شد تا این نمونه عرق را بو کنند.

در کل، داوطلبان بوی تی شرت های افرادی که به آنها LPS تزریق شده بود را ناخوشایندتر و شدیدتر از بوی تی شرت های دیگر دانستند. به گفته آنها تی شرت های گروه تزریق LPS بوی ناسلامتی می داد.

ارتباط بین فعال سازی سیستم  ایمنی و بو، دستکم تا حدودی ناشی از میزان سیتوکین موجود در خون افراد LPS در نظر گرفته شد.

بر اساس یافته دانشمندان هرچه واکنش ایمنی فرد بیشتر باشد بوی عرق او نامطبوع و بدتر است.

نکته جالب این جاست که بررسی شیمیایی محققان هیچ تفاوتی را در ترکیبات بودار بین گروه LPS و کنترل نشان نداد.

این امر حاکی از آن است که باید تفاوت قابل تشخیصی در آرایش این ترکیبات وجود داشته باشد.

در حالی که این ترکیبات شیمیایی دقیق هنوز باید شناسایی شوند اما این حقیقت که اندکی پس از فعال سازی سیستم ایمنی، بدن سیگنال های آزاردهنده ای از خود ساطع می کند یافته مهمی است.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها