جمهوری اسلامی ایران در حالی به کنفرانس ژنو 2 دعوت شده است که آمریکا همچنان بر شروط خود اصرار دارد.در کنار این مخالفت‌ها بسیاری عوامل دیگر هم در تلاش هستند که ایران در کنفرانس ژنو حضور نداشته باشد.
کد خبر: ۶۳۷۱۰۹
تهدید و دعوت از ایران با هم، برای حضور در ژنو 2

به گزارش جام جم آنلاین بان کی مون دبیر کل سازمان ملل سرانجام از ایران دعوت کرد تا در کنفرانس ژنو 2 برای حل بحران سوریه شرکت کند. آمریکا از همان ابتدا مخالف حضور ایران در این اجلاس بود و اکنون هم پس از دعوت رسمی دبیر کل سازمان ملل از ایران، کاخ سفید اعلام کرده است تهران باید مفاد ژنو یک را بپذیرد وگر نه باید دعوتنامه لغو شود.

جمهوری اسلامی ایران از همان زمان که موضوع دعوت برای حضور در اجلاس ژنو مطرح شد قاطعانه اعلام کرده بود که هیچ پیش شرطی را نمی‌پذیرد و اگر چنین چیزی باشد در کنفرانس ژنو 2 شرکت نخواهد کرد.

در کنار موضع‌گیری‌های آمریکا و چند کشور اروپایی که با سیاست‌های واشنگتن همراه هستند دبیرکل سازمان ملل اصرار دارد و معتقد است که ایران به عنوان یک کشور تأثیر گذار در منطقه به ویژه سوریه باید در اجلاس ژنو 2 شرکت کند. روسیه دیگر حامی و همپیمان سوریه که با دخالت‌ها و اقدامات تروریستی که با حمایت غرب در سوریه اتفاق می‌افتد مخالف است نیز تأکید دارد جمهوری اسلامی ایران باید در ژنو 2 حضور داشته باشد.

هفته گذشته دیپلماسی منطقه‌ای ظریف با سفر به کشورهای لبنان، عراق، اردن، سوریه و روسیه پیگیری شد و نشست سه جانبه وزرای خارجه روسیه ایران و سوریه در مسکو برگزار شد.

رایزنی‌های ظریف با مقامات این کشورها در آستانه برگزاری اجلاس ژنو 2 نشان از نقش و تأثیر کارساز ایران در تحولات منطقه است.

در همین حال علاوه بر آمریکا، ائتلاف ملی سوریه، گروه اصلی مخالف دولت سوریه تهدید به انصراف از مشارکت در مذاکرات در صورت شرکت ایران کرده است.

اخضر ابراهیمی نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه هم خواهان حضور ایران در کنفرانس ژنو 2 است.

مخالفت آمریکا از حضور ایران به این خاطر است که نقش تآثیر گذار تهران را در حل و فصل بحران‌های منطقه‌ای و بین‌المللی بیشتر آشکار می‌سازد و آمریکا از این بابت ناخشنود است.

جن ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به دعوت ایران گفته است؛واشنگتن این دعوت را مشروط به حمایت صریح و علنی ایران از اعلامیه ژنو از جمله استقرار هیأت ناظر بر گذار سیاسی در سوریه می داند.

سخنگوی ائتلاف ملی سوریه هم گفته است؛ائتلاف ملی سوریه از شرکت در کنفرانس ژنو ۲ انصراف خواهد داد، مگر اینکه بان کی مون دعوت خود از ایران را پس بگیرد.

نیروهای ضد دولتی و مردمی که در سوریه حضور دارند جنایات فجیعی را مرتکب شده‌اند که باعث کشته و زخمی شدن ده‌ها هزار تن از مردم این کشور شده است.

سوریه بیش از 2 سال است که درگیر توطئه نیروهای تکفیری و سلفی است که از سوی مقامات کشورهایی همچون عربستان سعودی، ترکیه، قطر و کشورهای غربی حمایت می‌شوند، اما سوریه با همراهی مردم توانسته است در برابر این تهاجم و حملات مقاومت کند و غرب و کشورهای عربی مداخله گر را به چالش جدی بکشاند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
ابوالفضل
United States
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
۰
۰
همانطوری كه ایران در طول هشت سال دفاع مقدس توانست به یاری خدا وپشتیبانی مردم در مقابل تمامی استكبار علی الخصوص اعراب مرتجع وخودفروش وكشورهای ظالم وزورگوی غرب ایستادگی كند كشور مسلمان ودوست سوریه هم می تواند در مقابل اراذل واوباش تروریست وطن فروش مقاومت كند انشا الله
صوت المستضعفین
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
۰
۰
هولوكاست هسته ای و جشنی كه باید در اسرائیل برپا شود_

نیازمندی ها