رئیس جمهوری صبح امروز در مراسم گشایش بیست و هفتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی که در سالن اجلاس سران در حال برگزاری است؛ مهمترین برنامه دشمنان علیه اسلام را ایجاد تفرقه میان مسلمانان و اسلام هراسی ارزیابی کرد و گفت: متاسفانه گروهک هایی که نه از فرهنگ اسلام ، نه از حقیقت رحمت اسلام و نه از حقیقت ابعاد اخلاقی اسلام، مطلع هستند به نام اسلام و به نام جهاد، چهره اسلام را محرف و واژگونه به جهان معرفی می کنند و شکاف ها و اختلافات را در میان مسلمانان بیشتر می کنند.
کد خبر: ۶۳۶۳۸۴
باید برای مقابله با تفرقه میان مسلمانان و اسلام هراسی کاری کرد

به گزارش جام‌جم آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست‌جمهوری ایران، حجت‌الاسلام والمسلمین «حسن روحانی» در این مراسم ضمن تبریک هفته وحدت و میلاد پیامبر عظیم‌الشان اسلام(ص) و امام صادق(ع) گفت: سیره پیامبر اسلام(ص) الگو، سرمشق و درسی برای همه مسلمانان است.
رییس‌جمهوری با بیان اینکه سیره پیامبر همانند سوره قرآن باید به مکی و مدنی تقسیم شود ادامه داد: مکه زادگاه اسلام و مدینه پایگاه اسلام است. در مکه پیامبر به تربیت انسان‌ها در تراز نوینی پرداخت و هدف بیشتر ساخت انسان‌ها و تربیت آنان بود.
هدف پیامبر ساخت یک جامعه و دولت اسلامی بود
دکتر روحانی خاطرنشان کرد: آن دورانی که مسلمان شدن یک مزیت اجتماعی به حساب نمی‌آمد و در واقع نوعی جهاد بود پیامبر در مکه به فرد فردِ انسان‌ها توجه داشت اما هدف تنها ساختن افراد در تراز مسلم و مومن نبود بلکه هدف پیامبر ساخت یک جامعه و دولت اسلامی بود.
اسلام به دنبال یک مردم سالاری دینی بود
رییس‌جمهوری ادامه داد: رسالت پیامبر عظیم‌الشان اسلام در مقام عمل با شرایطی که در مکه وجود داشت اجرایی و عملی نبود و پیامبر در این مرحله هجرت به یثرب را برگزیدند. در روزگارانی که بحث قراردادهای اجتماعی مطرح نبود و قرن‌ها طول کشید تا جوامع به آن دست یابند پیامبری که مامور به انجام رسالت بود در عین حال با قرارداد اجتماعی و پیمان‌هایی نظیر پیمان عقبه و با ساخت جامعه توحیدی به ما نشان داد که اسلام به دنبال یک مردم سالاری دینی بود.

دکتر روحانی با بیان اینکه پیامبر در مکه و مدینه جامعه را از «کلمه‌التوحید» قدم به قدم به توحید کلمه رساند گفت: پیامبر کاری کرد که دو قبیله‌ای که تنازع تاریخی و قومی میان آنان چنان بود که هیچ کس تصور نمی‌کرد آنان در کنار یکدیگر قرار بگیرند را در کنار هم آورد و پس از آن مکه و سرتاسر حجاز را به جامعه توحیدی و اسلامی دعوت کرد. دعوت پیامبر با عقل، تدبیر، اخلاق حسنه و سیره محمدی بود.

متاسفانه گروهک‌هایی که به هیچ وجه از حقیقت ابعاد اسلام مطلع نیستند به نام اسلام و جهاد چهره اسلام را واژگونه به جهان معرفی کرده و شکاف‌ها را در بین مسلمانان بیشتر می‌کنند.

 

رییس‌جمهوری افزود: پیامبر اسلام مشاوران و سخنگویانش را از نژاد ، قبایل و قومیت‌های مختلف برگزید و کاری کرد که عرب و غیرعرب و سیاه و سفید یکسان باشند. پیامبر توانست وحدتی مستحکم و منسجم و بنیانی مرصوص در سایه فرهنگ بلند توحید و اسلام بسازد.

دکتر روحانی تاکید کرد: هفته وحدت، هفته توحید و هفته‌ای است که همه به آورنده پیام خدا و بنیانگذار تمدن بزرگ بشری و رحمت برای همه عالمیان توجه می کنیم.


جهان امروز ، جهان زخم خورده ای است که از سیمای امت اسلامی در آن خون می‌چکد

رییس‌جمهوری تصریح کرد: ما ممکن است راههای مختلفی را برای دستیابی به فرهنگ بلند اسلام و اجرای آن برگزیده باشیم اما باید یادمان باشد که مبدأ یکی بوده و مقصد ما یکی خواهد بود و ما از طرق ، راهها و مذاهب مختلف به دنبال یک حقیقت که همان حقیقت توحید و توحید حقیقت است، هستیم.

دکتر روحانی با بیان اینکه امروز نیازمند به پیروی از سیره پیامبر اسلام در مکه و مدینه هستیم گفت: ما نیازمندیم سیره مکی پیامبر را در دنیای امروز بیشتر دنبال کرده و فرد فردِ انسان‌ها را بسازیم و آماده کنیم چرا که تا تک تکِ انسانها ساخته و آماده نشوند آن جامعه مطلوب پیامبر و مدینه‌النبی ساخته نخواهد شد.
رییس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه جهان امروز ، جهان زخم خورده ای است که از سیمای امت اسلامی در آن خون می‌چکد گفت: امروز جهان اسلام بیش از هر زمان دیگر نیاز به تلاشی فراگیر برای ترمیم شکاف‌ها دارد.

ما امروز باید همه توان خود را برای جلوگیری از ادامه خونریزی در میان امت اسلام به بهانه‌های واهی به کار گیریم. چرا که آن کسانی که گوینده لااله الاالله و محمدرسول‌الله را با زشت‌ترین حربه یعنی حربه تکفیر فاصله افکنده و جدایی می‌‌اندازند نه دوستان اهل سنت و نه دوستان تشیع هستند بلکه دشمنان اسلام، قرآن و پیامبرند.

دکتر روحانی با بیان اینکه دشمنان اسلام و مسلمانان همواره به دنبال ۲ هدف شوم یعنی ایجاد تنازع ، شکاف و اختلاف و تعمیق آن در میان امت اسلامی و اسلام هراسی در میان افکار عمومی جهان هستند تا سدی در برابر دعوت پیامبر که باید به گوش همگان برسد ایجاد کنند، گفت: متاسفانه گروهک‌هایی که به هیچ وجه از حقیقت ابعاد اسلام مطلع نیستند به نام اسلام و جهاد چهره اسلام را واژگونه به جهان معرفی کرده و شکاف‌ها را در بین مسلمانان بیشتر می‌کنند.

غرب به دنبال تسلط صهیونیست ها بر منطقه است
رییس‌جمهوری خاطرنشان کرد: امروز قدرت‌های بزرگ و غرب که به دنبال منافع خود بوده و می‌خواهند به منافع مسلمانان به ویژه در حوزه انرژی و نفت و گاز چنگ بیاندازند و نیز می‌خواهند حضور نظامی و سلطه سیاسی و فرهنگی خود را توجیه کرده و غاصبان ، متجاوزان و صهیونیست‌ها بر منطقه ما تسلط یابند و جنایت‌های آنها توجیه پیدا کند در پی تعمیق اختلافات میان مسلمانان هستند.
دکتر روحانی افزود: دولت جمهوری اسلامی ایران در طول ۵ ماه گذشته در کنار حل مسائل و مشکلات داخلی برای مقابله با این دو هدف دشمنان در برابر دنیای اسلام همواره برنامه داشته و در مقام عمل گام‌هایی را برداشته است.
اولین قدم دولت جلوگیری از جنگ جدید در منطقه بود
رییس‌جمهوری در تشریح برنامه‌های دولت تدبیر و امید در این راستا با بیان اینکه دشمنان اسلام می خواستند تا جنگ جدیدی را در منطقه به راه بیاندازند و همه زمینه‌ها و نیروهای نظامی خود را آماده کرده و می‌خواستند افکار عمومی جهان را برای خونریزی جدید و نوعی حمایت تازه از رژیم غاصب صهیونیستی انجام دهند گفت: اولین قدم دولت جلوگیری از جنگ جدید در منطقه بود و در این راه همه توان و دیپلماسی خارجی و ابزاری که در اختیار دولت بود به کار گرفته شد و تماس مداوم با کشورهایی که در این رویکرد همسو بودند دست به دست هم داد تا منطقه را از یک جنگ، نزاع و اشغال جدید دور کند.
دکتر روحانی با اشاره به اینکه در این راستا دولت‌هایی در منطقه و قدرت‌هایی در جهان دست به دست هم دادند تا بتوانند این مشکل را برطرف کنند اما در حقیقت کارِ بزرگی که در این مسیر صورت گرفت همکاری‌های نزدیک روسیه و سوریه با یکدیگر بود که این هدف در منطقه محقق شد.

رییس‌جمهوری با اشاره به اینکه دومین قدمی که دولت جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با هدف سلطه‌گران دنبال کرد در مسیر مقابله با اسلام هراسی بود ادامه داد: در تبلیغات گسترده و نابجای دهه‌های گذشته همواره مکتب اسلام به عنوان مکتب خشونت ، افراطی‌گری و مکتبی که مردم را به تروریسم دعوت می کند تبلیغ شده بود و جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور اسلامی پرچم مبارزه با خشونت و افراطی‌گری را در دست گرفت و در مجمع عمومی سازمان ملل متحد مساله مقابله جهانی با افراط و خشونت و همان طرحی که تحت عنوان کلمه انگلیسی «wave» معروف شد را مطرح کرد.
طرح wave بُرّنده ، جامع و تکان دهنده بود
دکتر روحانی اظهار کرد: این طرح جمهوری اسلامی ایران ظرف مدت چند ماه در دستور کار مجمع عمومی سازمان ملل متحد قرار گرفت و به قدری طرح wave برّنده ، جامع و تکان دهنده بود که حتی دشمنان قوی پنجه هم با وجود اینکه مخالف آن بودند جرأت نکردند تقاضای رأی از مجمع داشته باشند.
رییس‌جمهوری خاطرنشان کرد: طرح مقابله جهانی با خشونت و افراطی‌گری در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به اتفاق آراء و بدون رأی‌گیری به تصویب رسید و همان کشورهایی که به ناروا تبلیغ می‌کردند که کشورهای اسلامی در پی خشونت و افراط هستند هم مجبور شدند به این طرح رأی بدهند.

امروز برای جهانیان روشن شده که جمهوری اسلامی ایران نه تنها دنبال سلاح هسته‌ای و کشتار جمعی نیست و طبق فتوای مقام معظم رهبری این کار تحریم شده است بلکه این ملت در سالهای گذشته قربانی سلاح کشتار جمعی بوده است.

دکتر روحانی ادامه داد: این اولین گام در برابر اسلام هراسی بود که دشمنان اسلام سالیان طولانی در پی آن هستند.
رییس‌جمهوری تاکید کرد: دولت تدبیر و امید و ملت ایران با اعلام اعتدال و تدبیر به دنیا اعلام کردند که راهِ ما راه میانه‌روی است. اگر پیامبر رحمت اسوه ماست او راه اعتدال و میانه‌روی و اقتصاد را به ما آموخته است. او با چهره‌ای اخلاقی، انسانی و با رحمت و مهربانی نه با مسلمانان که حتی با غیرمسلمانان رفتار کرد. و نه تنها با قبایل مدینه که حتی با یهود و دیگران نیز پیمان بست و حکومت خود را در مدینه بر مبنای قرارداد اجتماعی تثبیت کرد.
دکتر روحانی یادآور شد: اقدام دیگری که دولت در راستای مقابله با اسلام هراسی انجام داد مقابله با ایران هراسی بود که در سالهای اخیر به شدت ترویج و به بهانه موضوع فن‌آوری هسته‌ای صلح آمیز ایران آن را تشدید کرده بودند.

رییس‌جمهوری گفت: ایران هراسی بر این مبنا صورت گرفته و ادامه می‌یابد که دشمنان ایران را به عنوان پایگاهی برای ترویج اسلام و انقلاب اسلامی می‌دانند چرا که ایران بدون اسلام و انقلاب اسلامی آن چیزی نبود که غرب برای گرفتن بهانه به دنبال ترویج ایران هراسی باشد.

دکتر روحانی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران برای آنکه بتواند بهانه را از دشمنان بگیرد در یک مذاکره و تعامل سازنده و موثر توانست به اولین توافق دست یابد و اولین اثر آن این بود که برای بسیاری از افکار عمومی جهان روشن شد جمهوری اسلامی ایران هیچ چیزی برای مخفی کردن در زمینه فن‌آوری هسته‌ای ندارد و این صرفا برای مقاصد صلح‌آمیز است.

رییس‌جمهوری با اشاره به اینکه یکی از اهداف جمهوری اسلامی ایران در این اقدام مقابله با طرح ایران هراسی در سالهای گذشته بوده است گفت: امروز برای جهانیان روشن شده که جمهوری اسلامی ایران نه تنها دنبال سلاح هسته‌ای و کشتار جمعی نیست و طبق فتوای مقام معظم رهبری این کار تحریم شده است بلکه این ملت در سالهای گذشته قربانی سلاح کشتار جمعی بوده است.
تنازع منطقه ریشه در دنیای خارج از اسلام و انحرافات درون دنیای اسلام دارد

دکتر روحانی با بیان اینکه آنچه امروز در منطقه مشاهده می کنیم معنایش آن است که هر چه تا کنون برای وحدت دنیای اسلام قدم برداشته ایم کافی و کارآمد نبوده است تاکید کرد: ما باید در این مسیر با برداشتن گام‌های بلندتر ریشه‌های تنازع را بیابیم. برخی ریشه‌های تنازع مربوط به دنیای خارج از اسلام است اما برخی از آن مربوط به انحرافات فکری در درون دنیای اسلام است.

رییس‌جمهوری با بیان اینکه همواره کشتار و تروریسم ریشه در ترس داشته و کسی که دست به کشتار می‌زند ترسوترین آدم و کسی است که فکر می‌کند منافع فردی و گروهی او در حال از بین رفتن است تصریح کرد: ما باید ریشه‌های این اختلافات و ارهاب که در زمینه‌های گوناگون فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی وجود دارد را بیابیم و امروز این رسالت بر دوش علما، فرهیختگان، بزرگان، اندیشمندان، محققان دنیای اسلام و دولت‌های اسلامی است.

هر کس چاهی را برای برادرش بکند در همان چاه خواهد افتاد

دکتر روحانی تاکید کرد: اگر دولتی فکر می‌کند با تقویت تروریست‌ها می‌تواند حکومتی را در این منطقه از بین برده و نفوذ و قدرت خود را افزایش دهد صد در صد در اشتباه مطلق قرار دارد. چرا که هر کس چاهی را برای برادرش بکند در همان چاه خواهد افتاد. کسانی که تصور کردند اگر شمشیر ارهاب را بر روی بی‌گناهان بکشند خودشان محفوظ می‌مانند، در خطای مطلق هستند.

رییس‌جمهوری با بیان اینکه امروز در دنیای اسلام و بسیاری از کشورهای اسلامی نیاز به گفتگو و تعامل داریم خاطرنشان کرد: ما امروز باید همه توان خود را برای جلوگیری از ادامه خونریزی در میان امت اسلام به بهانه‌های واهی به کار گیریم. چرا که آن کسانی که گوینده لااله الاالله و محمدرسول‌الله را با زشت‌ترین حربه یعنی حربه تکفیر فاصله افکنده و جدایی می‌‌اندازند نه دوستان اهل سنت و نه دوستان تشیع هستند بلکه دشمنان اسلام، قرآن و پیامبرند.

دکتر روحانی با بیان اینکه قرآن میان ما پیوند ولایت برقرار کرده و این پیوند باید در میان همه مسلمان‌ها برقرار باشد گفت: هر کس به این پیوند و این ریسمان محبت و ولایت صدمه‌ای می‌زند در حقیقت مسیر مخالفت با اسلام، قرآن و پیامبر اسلام(ص) را دنبال می‌کند.

رییس جمهوری افزود: ما امروز نیازمند به آن اسوه حسنه پیامبر(ص) هستیم و امیدوارم خداوند همه ما را در ایجاد وحدت و اتحاد در دنیای اسلام و کشورهای اسلامی موفق داشته و کسانی که در راستای پیوند اخوت و برادری تلاش می‌کنند در این راه مؤید بگرداند تا خدای بزرگ و روح پیامبر اسلام(ص) از همه ما راضی و خشنود باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها