گزیده عناوین روزنامه‌های صبح چهارشنبه

چشم‌انداز دلار آمریکایی در سال 2014

گزیده عناوین روزنامه های صبح یکشنبه

3مو رد اختلاف ایران و 1+5

روزنامه های صبح امروز در مهمترین عناوین خود مطالبی همچون؛«اعتراف تلخ معاون وزیر بهداشت درباره سفره‌های امروز»، «تحریم‌های جدید در سنای آمریکا نمایشی یا واقعی»،«دور تازه تلاش های شورای رقابت برای کاهش قیمت خودرو»، «200 هنرمند؛این هشدار را جدی بگیرید» و «گزارش رسانه ها از 3مو رد اختلاف ایران و 1+5» را منتشر کردند.
کد خبر: ۶۳۴۷۷۰
3مو رد اختلاف ایران و 1+5

خراسان: گزارش رسانه ها از 3مو رد اختلاف ایران و 1+5

«موارد اختلافی میان ایران و 1+5 چه بود؟» رسیدن به پاسخ این پرسش طی 2 هفته گذشته مهم ترین وجه مشترک تحلیل گران و مفسران غربی و ایرانی بود. تلاشی که البته با پایان 4 دور نشست کارشناسی فشرده و حساس «سید عباس عراقچی» عضو ارشد تیم مذاکرات هسته ای ایران و «هلگا اشمیت» معاون کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در روز جمعه وارد فاز جدیدی شده است. عصر جمعه گذشته در پایان این مذاکرات که برای تعیین زمان آغاز اجرای توافق ژنو و با پیوستن وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا روز پنج شنبه در ژنوآغاز شده بود عراقچی اعلام کرد: «درباره مسائل باقیمانده به توافق رسیدیم اما تصمیم گیری نهایی درباره راه حل مسائل باقی مانده در خصوص نحوه اجرایی شدن توافق ژنو در پایتخت ها اتخاذ و نتیجه اعلام خواهد شد.» وی گفته بود که «نتیجه تا دو روز آینده (امروز یکشنبه) اعلام و گام نخست اجرای توافقنامه ژنو برداشته خواهد شد.» البته او پس از بازگشت از ژنو تاکید کرد که «هنوز به توافق نرسیده ایم». نکته ای که «جن ساکی» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا هم روزگذشته به آن اشاره کرد: «مذاکرات کارشناسی اخیر «پیشرفت خوبی» داشته است اما گزارش ها درباره نهایی شدن این توافق ها، نادرست است.» درباره موارد اختلافی نیز بی بی سی ، آسوشیتد پرس ، سایت ایران هسته ای و...گزارشهایی منتشر کردند که در ادامه می خوانید.

عراقچی: هنوز به توافق نرسیده ایم

سید عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره  کننده هسته ای ایران یک روز پس از پایان 4 دور مذاکرات فشرده و حساس خود با هلگا اشمیت معاون کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ژنو که عصر جمعه پایان یافت با بیان این که «مذاکرات در جو تفاهم صورت گرفت و بسیار جدی بود» تصریح کرد: هنوز به توافق نرسیده ایم،  راه حل هایی برای 3 مورد اختلافی پیدا شده که به پایتخت ها منتقل شده و تصمیم گیری درباره این راه حل ها منوط به نظر پایتخت هاست. معاون وزیر خارجه تصریح کرد: هنوز نمی توانم بگویم که این راه حل ها مورد پذیرش قرار می گیرد یا خیر، ممکن است مورد پذیرش قرار گیرد و ممکن است نگیرد و همه چیز به تصمیم گیری نهایی پایتخت ها موکول شده است که امیدواریم ظرف یکی دو روز آینده اعلام شود. عراقچی عصر جمعه و پس از پایان مذاکرات خود با اشمیت گفته بود: نتیجه تا دو روز آینده (امروز) اعلام و گام نخست اجرای توافقنامه ژنو برداشته خواهد شد. وی در پاسخ به این پرسش که اگر این راه حل ها مورد پذیرش پایتخت ها قرار نگیرد چه اتفاقی خواهد افتاد؟ عنوان کرد: اگر توافقی حاصل نشود در آن زمان تصمیم می گیریم که نشستی با حضور اینجانب و خانم اشمیت و یا در سطوح بالاتر برگزار شود.

صالحی: یکی از موارد اختلافی سانتریفیوژهای پیشرفته  ایران است

اشاره این سوال به این اظهارات علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان است که روز گذشته با اشاره به اینکه در مذاکرات اخیر بین عراقچی و اشمیت یکی دو مورد اختلاف وجود دارد، گفت: یکی از این موارد اختلافی که طرف مقابل مطرح می کرد سانتریفیوژهای پیشرفته بود که حق ایران است.به گزارش فارس وی با اشاره به اینکه بهترین بخش تفاهم نامه مربوط به تحقیق و توسعه است و هیچ محدودیتی در این بخش در تفاهم نامه ذکر نشده است، بیان کرد: هنوز این تفاهم نامه جنبه اجرایی نگرفته و شاید دهه سوم ژانویه اجرایی شود بنابراین بحثی که آنها راجع به سانتریفیوژها مطرح می کنند ناوارد است.

در حال حاضر به غنی سازی 60 درصد نیازی نداریم

وی در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: ما در حال حاضر به غنی سازی 60 درصد نیازی نداریم اما به هر حال غنی سازی 60 درصد طرحی است که نمایندگان مجلس آن را مطرح کردند و اگر این طرح تبدیل به قانون شود چاره ای جز تمکین نداریم.

بی بی سی :ایران و1+5 در 3مورد اختلاف دارند

درباره موارد اختلافی عصردیروز بی بی سی گزارش داد که «1- ساخت سانتریفیوژهای نسل جدید(نسل دوم)،2- ترتیب قدم های متقابل دو طرف و3- فاصله زمانی بین قدم های متقابل دو طرف 3 اختلافی است که عراقچی و 1+5 در مذاکرات پنجشنبه و جمعه برای آن راه حل هایی یافته اند.»

آسوشیتدپرس :ایران خواهان تحقیق و توسعه درباره غنی سازی 20 درصد در سایت نطنز است

خبرگزاری آسوشیتد پرس نیز اعلام کرد: درخواست ایران برای معافیت یکی از سایت های توسعه و تحقیقات غنی سازی اورانیوم و نصب سانتریفیوژهای جدید موضوعات مورد اختلاف طرفین است.به گزارش سایت دیپلماسی ایرانی آسوشیتد پرس تصریح کرد: ایران خواهان تحقیق و توسعه درباره غنی سازی 20 درصد در سایت نطنز است.

گزارش ایران هسته ای از مهم ترین نقطه اختلاف در مذاکرات کارشناسی ژنو

در همین حال سایت ایران هسته ای، نزدیک به تیم هسته ای سابق ایران، در گزارشی راجع به مهم ترین نقطه اختلاف ایران و 1+5 در مذاکرات کارشناسی نوشت: «تعریف ابعاد برنامه تحقیق و توسعه غنی سازی ایران (R&D)» مهم ترین نقطه اختلاف باقی مانده در مذاکرات ایران و 1+5 پیش از اجرایی شدن توافق ژنو است. این سایت به نقل از منابع دیپلماتیک در تهران گزارش داده است که «1+5 عقیده دارد ایران در بخش تحقیق و توسعه نطنز حتی اجازه نصب یک ماشین سانتریفیوژ جدید را هم ندارد و در واقع نباید ابعاد برنامه تحقیق و توسعه خود را گسترش بدهد. در مقابل ایران معتقد است طرح اقدام مشترک در ژنو هیچ محدودیتی بر برنامه تحقیق و توسعه ایران در حوزه غنی سازی تحمیل نمی کند و تنها تعهد ایران این است که از انباشت مواد هسته ای در این فرآیند که منجر به افزایش حجم ذخیره مواد غنی شده ایران شود، پرهیز کند.» برخی منابع فنی نیز به این سایت گفته اند که «چند عدد ماشین پیشرفته جدید در نطنز نصب شده و جزئیات آن درگزارش فوریه 2014 آژانس منتشر خواهد شد.» ایران این اقدام را حق خود می داند ولی 1+5 حاضر به پذیرش اضافه شدن حتی یک ماشین سانتریفیوژ به ماشین های موجود ایران چه در قالب برنامه تحقیق و توسعه و چه در قالب برنامه غنی سازی صنعتی نیست. اکنون منابع غربی می گویند ایران به 1+5 اطلاع داده است که می خواهد به پژوهش درباره سانتریفیوژهای حتی پیشرفته تر از نوع دوم و نصب آنها ادامه دهد.

مواردی که عراقچی و اشمیت درباره آن توافق کرده اند

در عین حال سایت ایران هسته ای در گزارشی به نقل از منابع دیپلماتیک افزود: «عباس عراقچی و هلگا اشمیت در مذاکرات انتهای هفته گذشته خود درباره 3 موضوع زیر که در مذاکرات کارشناسی حل نشده بود، به تفاهم رسیده اند:1- نصب تعداد بیشتری از ماشین های سانتریفیوژ نسل های جدید در بخش تحقیق و توسعه نطنز 2- نحوه تعلیق یکی از تحریم هایی که 1+5 در توافق ژنو متعهد به تعلیق آنها شده است.3- نحوه همزمان سازی اقدامات دو طرف در گام اول.

ساکی: گزارش ها درباره نهایی شدن توافق ها نادرست است

در همین حال به گزارش بی بی سی، جن ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روزگذشته گفت که مذاکرات کارشناسی اخیر «پیشرفت خوبی» داشته است. با این حال او تاکید کرده که گزارش ها درباره نهایی شدن این توافق ها، نادرست است. در همین حال به گزارش ایسنا، مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه در پایان مذاکرات سید عباس عراقچی، با هلگا اشمیت، گفت که پیشرفت های «بسیار خوبی» در زمینه همه مسائل باقیمانده حاصل شد، ولی افزود که نتایج مذاکرات باید توسط مقامات عالی رتبه تر تایید و بررسی شود. ماری هارف، یکی دیگر از سخنگوهای وزارت امور خارجه آمریکا نیز با تکرار اظهارات اتحادیه اروپا گفت: در حال حاضر پایتخت ها در حال بررسی آنچه در ژنو به دست آمد هستند و ما امیدواریم که توافق نامه را به زودی اجرایی کنیم.

سی ان ان: حمایت 77 نفر از سناتورهای سنا از تصویب تحریم های جدید

با این حال یکی از اعضای مجلس سنا شب گذشته به شبکه خبری سی ان ان گفت که در حال حاضر 77 نفر از سناتورهای سنا از لایحه موسوم به «ایران عاری از سلاح های هسته ای» حمایت کرده اند و در صورتی که حمایت آنها نهایی شود، اوباما نمی تواند آن را وتو کند. از طرف دیگر، «رابرت منندز»، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا در یادداشتی در روزنامه واشنگتن پست از وضع تحریم های جدید علیه ایران حمایت کرد. به گزارش نسیم وی نوشته است: «ادامه ساخت و ساز در رآکتور آب سنگین، ساخت سانتریفیوژهای نسل جدید، شلیک موشک به فضا، پیشنهاد غنی سازی 60 درصدی در مجلس و واکنش ایران به تحریم اخیر ۱۹ شرکت، از جمله دلایلی است که وضع تحریم های جدید را ضروری می کند.»

کاخ سفید: لایحه تحریم ها علیه ایران در سنا تصویب نمی شود

همچنین به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه «جی کارنی» دیگر سخنگوی کاخ سفید ضمن هشدار مجدد درباره وضع تحریم های جدید علیه ایران پیش بینی کرد به احتمال بسیار زیاد این لایحه در سنا تصویب نخواهد شد.

خراسان

-مردم اختیارثروت ۵۶ هزار میلیارد تومانی خود را ندارند
-اعتراف تلخ معاون وزیر بهداشت درباره سفره‌های امروز
-گزارش رسانه ها از 3مورد اختلاف ایران و ۱+5
-چرا اقتصاد دانش‌بنیان پا نمی‌گیرد!؟

کیهان

-عراقچی: اجرای گام اول توافقنامه ژنو منوط به حل موارد اختلافی است
-تحریم‌های جدید در سنای آمریکا نمایشی یا واقعی؟
-درس لیبرال‌های فرانسوی به مقامات ایرانی!
-شارون جلاد صبرا و شتیلا به جهنم رفت

جمهوری اسلامی

-سرکرده جبهه النصره هنگام فرار از سوریه با لباس زنانه دستگیر شد
-موسسات مالی غیرمجاز لقمه گلوگیر بانک مرکزی و دامی برای مردم
-دور تازه تلاش های شورای رقابت برای کاهش قیمت خودرو
-افشای نقش عربستان در حوادث تروریستی الأنبار عراق

جام جم

-راه اندازی صندوق مسکن گام اول وام 100 میلیونی
-200 هنرمند؛این هشدار را جدی بگیرید
-خیزسنای آمریکا برای تحریم های تازه
-کم کم وقت ازدواجشان می گذرد

ایران

-رضایت مذاکره کنندگان از نشست تازه ژنو
-ماجراهای فوتبالی کیش از شایعه تا واقعیت
-شیوه توزیع وام مسکن اعلام شد
-احضار تیم اقتصادی دولت به مجلس

آفرینش

-جزئیات ثبت‌نام پذیرفته‌شدگان‌ تکمیل ظرفیت کنکور دکتری 92 اعلام شد
-صالحی: ما نیازی به غنی سازی 60 درصد نداریم
-تشدید اختلافات در میان معارضان سوری
-بیکارترین استان‌های کشور مشخص شد

آرمان

-سوال های نمایندگان از وزرا برنامه ریزی شده است
-دعوت ظریف از اشتون برای سفر به ایران
-چرا لاریجانی در مقابل تندروها نمی ایستد
-احتمال افزایش دوباره سقف وام مسکن

شرق

-روانچی:جلیلی هم یکبار با آمریکا مذاکره کرد
-عزت الله فولادوند؛ نیم قرن فرهنگسازی
-شاکیان شلیک مداح رضایت دادند
-چیزی به نام کارت زرد نداریم

قانون

-احمد ناطق نوری: برادرم قصد ندارد خود را به مردم تحمیل کند
-قتل هولناک زن  همسایه برای سرقت صندوفچه طلا
-هجمه های زنجیره ای علیه رسانه های مستقل
- فروش سیگار با کارت شناسایی

تهران امروز

-ایرانی‌ها با فرهنگ برتر هرگز به کسی توهین نمی‌کنند
-خطر آلودگی مواد غذایی در کمین شهروندان
-بازتاب‌های توافق کارشناسی در ژنو
-آیا دشمنی استکبار پایان یافته است

حمایت

-میزان سلامت اداری متناسب با جایگاه نظام نیست
-دفاع از حق مظلومان سرلوحه کار مدیران باشد
-مهارت آموزی؛ ضرورتی برای مهار بیکاری
-چگونگی حمایت از پایین‌ترین دهک درآمدی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها