ساکنان نوار غزه با برگزاری تظاهرات ضمن مخالفت با روند مذاکرات سازش، بر راهکار مقاومت تاکید کردند

محکومیت شهرک‌سازی‌های جدید رژیم صهیونیستی

تصمیم جدید رژیم صهیونیستی برای ساخت 800واحد مسکونی در کرانه باختری و 600 واحد مسکونی دیگر در بیت‌المقدس شرقی با محکومیت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی مواجه شده و کشورهای اسپانیا و انگلستان خواستار توقف این طرح شده‌اند.
کد خبر: ۶۳۴۵۷۴

به گزارش ایرنا، وزارت خارجه انگلیس جمعه شب با انتشار بیانیه‌ای فعالیت‌ شهرک‌سازی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین را به عنوان اقدامی غیرقانونی محکوم کرد.

هیو رابرتسون، معاون امور خاورمیانه وزارت خارجه انگلیس در این بیانیه گفت: من از تصمیم اسرائیل مبنی بر اعلام ساخت و ساز واحدهای مسکونی بیشتر در کرانه باختری و بیت‌المقدس شرقی عمیقا نگرانم.

وی افزود: این فعالیت‌ها اعتماد را از بین می‌برد و امکان تحقق راه‌حل موسوم به دو دولت را در معرض تهدید قرار می‌دهد.

از سوی دیگر، وزارت خارجه اسپانیا تصمیم اخیر رژیم صهیونیستی مبنی بر احداث 1400 واحد مسکونی جدید در کرانه باختری و قدس شرقی را محکوم کرد.

به گزارش ایسنا، در بیانیه این وزارتخانه آمده است: این شهرک‌سازی‌ها به منزله تهدیدی علیه مذاکرات صلح میان مسئولان فلسطینی و اسرائیلی به شمار می‌آید و آن را با شکست مواجه می‌کند. وزارت خارجه اسپانیا در این بیانیه تصریح کرد شهرک‌های یهودی‌نشین در اراضی فلسطینی اقدامی غیرقانونی است و با قوانین بین‌المللی مغایرت دارد.

اسپانیا می‌گوید از تمام تلاش‌های بین‌المللی در جهت حمایت از تحقق صلح و موفقیت‌آمیز بودن مذاکرات میان رژیم صهیونیستی و تشکیلات خودگردان فلسطین پشتیبانی می‌کند.

دولت خودگردان فلسطین نیز می‌گوید تصمیم جدید اسرائیل نشان می‌دهد که اسرائیل به صلح باوری نداشته و پیوسته می‌کوشد برسر راه تحقق آن مانع‌تراشی کند. به گزارش ایلنا و به نقل از شینهوا، نبیل ابوردینه مشاور مطبوعاتی محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، در نشستی مطبوعاتی با بیان این مطلب افزود: این تصمیم تنها چند روز پس از آن اعلام می‌شود که جان کری، وزیر خارجه آمریکا منطقه را ترک کرد.

رژیم صهیونیستی با اجرای طرح‌های شهرک‌سازی تا به حال هزاران کیلومتر از زمین‌های فلسطینی‌ها را به اشغال خود درآورده است.

ناکامی جان کری

یک هفته پیش جان کری، وزیر خارجه آمریکا با سفر به منطقه تلاش کرد دیدگاه‌های دو طرف فلسطینی و اسرائیلی را به هم نزدیک کند، اما ناکام ماند. هدف از سفر کری، تدوین یک پیش‌نویس و چارچوب توافق نهایی در منطقه خاورمیانه برای به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی بود. در همین رابطه یک مقام فلسطینی گفت جان کری در دیدار با محمود عباس و هیاتی از رهبران فلسطینی، عباس را برای پذیرش چارچوب توافق نهایی و به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی تحت‌فشار قرار داد، اما در نهایت صائب عریقات، مذاکره‌کننده ارشد فلسطینی‌ها گفت: در دیدار عباس و کری هیچ‌گونه سند مکتوبی رد وبدل نشد.

کری پیش از آن به قدس اشغالی رفته و با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی دیدار و گفت‌وگو کرده بود. محور مذاکرات کری و نتانیاهو دستیابی به توافق میان فلسطینی‌ها و اسرائیل در چارچوب مسائلی مانند امنیت، مرزها، آینده قدس و سرنوشت پناهندگان فلسطینی بود که آن هم به نتیجه‌ای نرسید و در نهایت به گفته شبکه المیادین، جان کری بدون خداحافظی با نتانیاهو اسرائیل را ترک کرد.

وی قرار است بزودی با وزرای خارجه کشورهای عرب در پاریس در همین زمینه دیدار و گفت‌وگو کند.

موشه آرنس، وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی طرح پیشنهادی جان کری را تشکیل سه دولت فلسطینی درکنار یک دولت یهودی عنوان کرد. به گفته او، با اجرای این طرح سه کشور فلسطین شرقی (اردن)، فلسطین غربی(جودا و سمیرا) و فلسطین جنوبی(نوار غزه) تشکیل می‌شود، بدون این ‌که هیچ یهودی‌ای در آنها حضور داشته باشد.

تظاهرات فلسطینی‌ها

شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی و تلاش‌های بی‌ثمر آمریکا برای فعال کردن روند صلح در حالی جریان دارد که بسیاری از فلسطینی‌ها مخالفت با این روند، خواستار راهکار مقاومت در برابر سیاست‌های رژیم صهیونیستی هستند.

در همین رابطه تعدادی از شهروندان فلسطینی در نوار غزه با برگزاری تظاهراتی گسترده مخالفت خود را با مذاکرات سازش بین تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم اسرائیل ابراز و بر راه‌حل مقاومت تاکید کردند.

به گزارش فارس و به نقل از پایگاه فلسطین الیوم، در این تظاهرات گسترده که به فراخوان جنبش جهاد اسلامی برگزار شد، هزاران شهروند فلسطینی شرکت داشتند.

شرکت‌کنندگان همچنین بر حمایت خود از آشتی در بین فلسطینی‌ها و وحدت ملی در فلسطین تاکید کردند. محمد الهندی، از رهبران جنبش جهاد اسلامی فلسطین در سخنانی در این تظاهرات گفت: طرح کری به معنای از بین‌بردن همه حقوق و اصول و مبانی ملی فلسطین است.

الهندی تصریح کرد: یکی از اهداف مذاکرات سازش کنونی همان تمایل آمریکا برای پرداخت غرامت سیاسی به رژیم اسرائیل بعد از توافق‌نامه بین‌المللی اخیر درباره برنامه هسته‌ای ایران است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها