رئیس هیات پارلمانی انگلیس که به کشورمان سفر کرده است با اشاره به برخی دخالت‌های دولت و وزارت خارجه انگلیس در امور داخلی ایران در گذشته گفت: اطمینان می‌دهم وزارت خارجه انگلیس دیگر این کار را نخواهد کرد.
کد خبر: ۶۳۳۸۵۲

به گزارش ایرنا، جک استراو که به تهران سفر کرده است این مطلب را در نشست خبری دیروز خود و در پاسخ به خبرنگاری داد که از او پرسید: ضمانت شما برای این‌که دیگر دولت انگلستان در امور داخلی ایران دخالت نکند چیست؟

استراو گفت: برای دهه‌ها قبول داریم که پیچیدگی‌ها و مشکلاتی در روابط دوجانبه وجود داشت که از جمله آنها اتفاقات سال 1953، اشغال ایران توسط قوای روس و انگلیس، نقش دولت انگلستان در سال‌های اخیر و قضیه تنباکو و حمایت از رژیم شاه است، اما در سال‌های اخیر دولت انگلستان به استقلال و تمامیت ارضی ایران احترام گذشته و هیچ دخالتی نداشته است.

وی ادامه داد: این موضوع در دولت سیزده ساله کارگری و دولت کنونی دیوید کامرون نیز ادامه داشته است.

حضور ایران تنها راه‌حل بحران سوریه است

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران ـ انگلیس در پارلمان انگلستان گفت: اعتقاد راسخ داریم که تنها راه‌حل بحران در سوریه این است که جمهوری اسلامی ایران در نشست ژنو 2 شرکت کند.

وی در پاسخ به این پرسش که در منطقه خاورمیانه و بخصوص سوریه، دولت انگلیس در قبال جنایات تکفیری‌ها موضع محکمی ندارد و در بحرین با وجود سرکوب مردم تحرکی از سوی دولت انگلیس صورت نمی‌گیرد و این‌که اتباع انگلیسی در سوریه به همراه القاعده در حال جنگ با مردم هستند و همچنین این‌که ام.‌آی ‌6 در انگلیس مستقیما در ارسال سلاح به سوریه نقش دارد، گفت: صریح بیان می‌کنم دولت انگلیس به سوریه سلاح نمی‌فرستد نه پارلمان، نه دولت و نه ام.‌آی‌6 هیچ سلاحی به تکفیری‌ها در سوریه نرسانده‌اند. وی افزود: دیدگاه‌های خود را در خصوص سوریه طی دو روز گذشته به مقامات ایرانی منتقل کردیم و اعتقاد راسخ داریم که تنها راه حل بحران سوریه این است که جمهوری اسلامی ایران در نشست ژنو 2 شرکت کند.

جک استراو تاکید کرد: من و همکارانم این موضوع را در دو روز گذشته به مخاطبان در ایران و همچنین نمایندگان مجلس و مردم انگلیس گفته‌ایم که جمهوری اسلامی ایران باید بدون هیچ شرطی به ژنو 2 دعوت شود و به طور کامل شرکت کند. وی افزود: جهادگرانی از تمام کشورها در سوریه حضور دارند، احتمال دارد برخی از آنها از انگلیس آمده باشند که در آن زمینه نگرانی جدی داریم و مقامات و پلیس انگلیس تلاش می‌کنند از چنین چیزی جلوگیری کند.

استراو در بخش دیگری از سخنان خود گفت: معتقدیم در اجرای گام نخست مذاکرات ژنو، نتایج خوبی به دست آمد و امیدواریم نتیجه مطلوبی نیز در توافقات بعدی حاصل شود.

وی همچنین درباره مذاکرات صورت گرفته با گروه دوستی ایران و انگلیس، گفت: در این جلسه درباره مسائل مهمی از جمله سوریه، بازگشایی سفارتخانه‌های دو کشور، بخش صدور روادید و روابط اقتصادی صحبت کردیم.

وی ادامه داد: به طور رسمی از رئیس و گروه دوستی پارلمانی ایران و انگلستان دعوت کردیم شش تا 9 ماه آینده از پارلمان انگلستان دیدن کنند.

استراو در پاسخ به پرسشی درباره معیارهای دوگانه انگلستان در زمینه پخش شبکه‌های تلویزیونی در ماهواره‌ها گفت: ما معیارهای دوگانه‌ای را در خصوص ایران و هیچ کشوری اعمال نمی‌کنیم. وی همچنین درباره پرونده رابرت مورداک گفت: وی و مدیران ارشد وی، در حال محاکمه در دادگاه انگلیس هستند.

این عضو پارلمان انگلستان افزود: تصمیم قطع برنامه‌های پرس‌تی‌وی از سوی آفکام گرفته شده که مرجع مقررات در انگلستان است.

وی درباره ارتباط بین دولت‌ها و ملت‌های ایران و انگلیس گفت: ممکن است مواردی توافق نداشته باشیم، اما با مذاکره باید به نقاط مشترک و توافق‌هایی دست پیدا کنیم زیرا می‌خواهم روابط خوب ایران و انگلستان را شاهد باشم.

استراو افزود: این هیات در خصوص افزایش دوستی بین دو کشور فعالیت می‌کند؛ امیدوارم این روابط بهتر از گذشته شود. استراو درباره توافق​نامه ژنو و تفسیر کشورهای غربی از این توافق گفت: نمی‌خواهم وارد بحث‌های پیچیده‌ زمان وزارتم در امور خارجه شوم، اما آنچه مهم است توافق نامه ژنو باید اجرا شود تا دو طرف به توافقی جامع که در آن حق غنی سازی ایران در آن دیده شود، دست پیدا کند.

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره رئیس ام‌ آی‌6 که گفته بود به دنبال ترور دانشمندان هسته‌ای ایران است، گفت: من این حرف را هرگز نشنیده‌ام؛ سیاست دولت انگلستان و ام.‌آی 6 ترور دانشمندان هسته‌ای نیست و زمانی که دانشمندان ایرانی ترور شدند، دولت انگلیس آن را محکوم کرد.

اعمال تحریم جدید علیه ایران قابل قبول نیست

از استراو درباره اجرا نشدن توافق نامه ژنو و تبعات آن پرسیده شد که وی گفت: اگر تحریم‌ جدیدی علیه ایران ایجاد شود، مطمئنا ایران واکنش بدی به این موضوع خواهد داشت.

وی با نشان دادن نسخه‌ای از توافق نامه ژنو در جمع خبرنگاران گفت: امضای دولت آمریکا را در پای این توافق نامه می‌بینید؛ این توافق یک نقشه راه را مشخص کرده که تحریم‌ها در چند ماه آینده کاهش و در بلندمدت از بین برود. استراو ادامه داد: جان کری، وزیر خارجه آمریکا قاطعانه به نمایندگان مجلس این کشور گفته که این توافق نامه سیاست دولت آمریکاست و فکر می‌کنم که پاسخ شما در توافق ژنو آمده و عمل در خلاف این توافق نامه عواقب ناگواری خواهد داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها