رئیس مجلس در پاسخ به واکنش‌هایی که نسبت به سخنان علی مطهری شد گفت: فارغ از محتوای مباحث مطرح شده در نطق مطهری قابل نقادی است اما این حد اظهارنظر از جانب نمایندگان وجهی برای اعلام جرم توسط دادستانی ندارد و اگر تصور توهین از عبارات وی شده است، باید از مسیر قانونی اقدام شود.
کد خبر: ۶۳۳۴۸۸
اظهارنظرمطهری وجهی برای اعلام جرم دادستانی ندارد

لاریجانی تصریح کرد: باید توجه داشت بخش مهم از انتقادپذیری و اصلاح‌گری در درون سیستم حکومتی از طریق سوال نمایندگان محقق می‌شود.

وی با اشاره به سخنرانی علی مطهری در نطق میان‌دستور در خصوص فتنه سال 88 گفت: نکته دیگر در باب سخنرانی آقای علی مطهری است که موجب بحث‌هایی در کشور شده است؛ فارغ از محتوای مباحث مطرح شده که قابل نقادی است اما این حد اظهارنظر از جانب نمایندگان وجهی برای اعلام جرم توسط دادستانی ندارد و اگر تصور توهین از عبارات آقای مطهری شده است، باید از مسیر قانونی آن که در تبصره یک ماده 9 قانون نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان مصوب 15 فروردین 91 آمده است، اقدام شود و احتیاج به این همه بحث رسانه‌ای در کشور نداشت.

رئیس مجلس ادامه داد: بنده نیز برخی دعاوی آقای مطهری به خصوص آنچه نسبت به قوه قضائیه مطرح کردند را نادرست می‌دانم و قدری هم تحقیرآمیز اما بحث در درستی و نادرستی گفتار نیست بلکه بحث در این است که آن ساحتی که در قانون اساسی برای صیانت از آزادی بیان مخصوصا برای نمایندگان قائل شده است، اقتضا دارد دادستان از تفسیر محدود قانون پرهیز کند و قطعا مقصودم توسل بلاوجه در تفسیر قانون نیست بلکه مراد مر قانون است با نگاه خوشبینانه به آزادی بیان و این رویکرد برای وجهه نظام و آینده آن بهتر و نافع‌تر است.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور طی سخنانی در صحن علنی مجلس با اشاره به قیام 19 دی مردم قم اظهار داشت: 19 دی‌ماه یادآور حرکت جهنده و مجاهدانه قیام مردم قم در سال 56 است که نقطه آغاز مجدد توفندگی انقلاب اسلامی شد.

وی ادامه داد: حکومت دیکتاتوری پهلوی با ایجاد شرایط خفقان، سخت و سرکوب آزادیخواهان دچار اشتباه محاسباتی شد و با نگارش مقاله‌ای توهین‌آمیز به امام خمینی (ره) تصور کرد که ریشه مخالفان را برکنده و می‌تواند کار را تمام شده تلقی کند که ناگاه فرزندان امام (ره) با انگیزه دفاع از مقدسات اسلام و حمایت از مرجعیت به خیابان‌های قم ریختند و توفانی به پا کردند که این توفان خشم انقلابی بود که کار رژیم سفاک پهلوی را یکسره کرد.

رئیس مجلس افزود: این نکته مهم است که جوهره انقلاب ما را مشخص می‌کند گرچه در این 35 سال پس از انقلاب هویت تئوری پردازی‌های زیادی شده است و ریشه‌های انقلاب جست‌وجو کرده‌اند و در هر یک از این تئوری‌ها نکات صادق وجود دارد؛ گاه اختلاف طبقاتی، گاه رشد طبقه متوسط، گاه رشد درآمدهای نفتی و رشد شهرنشینی، گاه فساد دستگاه حکومتی و استبداد رژیم و نظایر آن مورد اشاره واقع شده است که هر کدام وجه از انرژی متراکم انقلاب را شکل می‌داد.

لاریجانی گفت: عنصر اصلی قیام ملت در آن چیزی بود که امام خمینی (ره) در آن وقوف داشت و بارها بر آن تاکید می‌کرد که ملت برای اسلام قیام کرد؛ حرکت 19 دی و شهادت تعدادی از مردم قم جوهره انقلاب را برای کسانی که قصد فهم حقیقت انقلاب را دارند، مکشوف کرد و بعدها با مراسم چهلم شهدا در سایر شهرها به جریان وسیعی در سطح ملی بدل شد. عدم درک این واقعیت جوهره انقلاب توسط رجال سیاسی غرب و منطقه که عموماً سطحی‌نگر بودند در طول 3 دهه پس از انقلاب نیز مشکلاتی برای ملت بزرگ ایران فراهم کرد نظیر جنگ عراق و هم مصائبی برای خودشان ایجاد کرد که امروز در میانه این مشکلات در منطقه دست و پا می‌زند.

وی تاکید کرد: همین نگاه سطحی به انقلاب موجب شد که آمریکایی‌ها پس از پیروزی انقلاب اسلامی هوس موج‌سواری پیدا کنند و تصور کنند که می‌توانند با روحیه تاجرمآبانه مجدد، سلطه استعماری خود را نگه دارند؛ اشتباهاتی که در دولت موقت صورت گرفت، این وسوسه را در آنها تقویت کرد که با نگاه نافذ امام خمینی (ره) در مبارزه با شیطان بزرگ به کلی میدان را از آنها گرفت. در جنگ صدام، آمریکا و غرب با تصور بر اینکه فشار بر دولت نوظهور انقلاب و ایجاد اختلاف در درون و ترور رهبران انقلاب می‌تواند این انقلاب را از مسیر خود منحرف کند همه‌گونه سازماندهی کمک به صدام و تحریم علیه ایران را انجام دادند اما امام(ره) دفاع مقدس را دفاع حق علیه باطل در چارچوب آموزه‌های اسلامی تبیین کردند.

رئیس مجلس اظهار داشت: این جوهره انقلاب با مجاهدت اسلامی تبلوری جدید یافت و به صورت حقیقتی قدرتمندتر از گذشته تجلی یافت که امروز در صحنه جهانی و منطقه‌ای قابل انکار نیست؛ در عین حال مجموعه قرائن نشان می‌دهد که غرب حتی دیرهنگام به درستی متوجه نشده که با چنین انقلابی ستیز از سنخ ماجراجوی هسته‌ای بی‌فایده است. در غیر این صورت با روحیه تاجرمآبانه آن هم در شرایطی که خود تقاضای مذاکرات برای حل موضوع را داشتند برخورد نمی‌کردند.

لاریجانی با گرامیداشت یاد شهدای 19 دی در استان مجاهدپرور قم گفت: مجلس پس از انتخابات ریاست جمهوری باشکوه ریاست‌جمهوری با تحلیل دقیق شرایط کشور همکاری صادقانه با دولت را مبنای کار خود قرار داد؛ مخصوصا در مشکلات اقتصادی کشور همکاری سه‌قوه می‌تواند هم فضای تحرک را برای کارآفرینان اقتصادی فراهم کند و هم در مذاکرات هسته‌ای قدرت بیشتری برای مذاکره‌کنندگان تدارک کند.

وی افزود: به همین جهت در اولین گام به وزرای دولت رای اعتماد قابل توجه داد و من شهادت می‌دهم که نمایندگان مجلس بسیاری از سیقه‌ها را نادیده گرفتند و صرفا برای همکاری با دولت جدید و ایجاد بهبود در شرایط کشور به 15 عضو هیئت دولت رای اعتماد دادند اما اینکه 3 وزیر نتوانستند رای اعتماد مجلس را اخذ کنند، امر غیرمعقولی نبوده و غالبا در رای اعتماد وزرا برخی از افراد موفق به کسب رای اعتماد نمی‌شوند.

رئیس مجلس با بیان اینکه در لایحه اصلاح بودجه مجلس شورای اسلامی همکاری جدی کرد، گفت: روشن است که وجه دیگر وظیفه نمایندگی نظارت بر کار وزرا و هیئت وزیران و یکی از صور نظارت، سوال است و این حق نمایندگان است؛ در کل این گونه نظارت‌ها همیشه از کجی‌ها جلوگیری می‌کند و از انباشتگی اشکالات مانع می‌شود لذا نباید انتظار داشت که مجلس نقش مستقل خود را از دست بدهد؛ چرا که استقلال قوا سرمایه اصلی حیات دموکراسی و مردمسالاری است البته اگر از حق زیادتر از حد معقول استفاده شود، به ضد خود بدل می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
مردم
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
۰
۰
ای كاش دادستانی برای صحبتهای دیگر نمایندگان مثل آقایان كوچك زاده و رسایی هم ذره بین دستش میگرفت و یه كم نسبت به سخنان اونها هم حساسیت نشون میداد، هرچند برای صحبتهای بعضبی از نمایندگان نیازی به ذربین دست گرفتن نیست .
بهروز
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
۰
۰
درود بر آقای لاریجانی كه شهامت دفاع از نمایندگان و ملت كه جزو اصلی وظایفش نیز میباشد را دارد.

نیازمندی ها