شادی و شکرگزاری مردم و کشاورزان کرمانی

کویر کرمان سفید پوش شد

مردم کرمان پس از سالها بار دیگر شاهد بارش برف و سفید پوش شدن این استان هستند این درحالیست که بارش برف موجب خوشحالی و شادی مردم کرمان و حضور گسترده آنان در پارکها و بوستانهای این شهر شده است طبق پیش بینی های هواشناسی بارش برف در کرمان تا روز سه شنبه ادامه خواهد داشت و درنهایت سرمای شدید استان را در بر خواهد گرفت.
کد خبر: ۶۳۲۶۹۰
کویر کرمان سفید پوش شد

پس از آنکه مردم کرمان طی چندین سال گذشته برف را تنها از کانال های تلویزیونی مشاهده کرده بودند صبح امروز بارش برف مردم اکثر شهرستانهای شمال غرب استان کرمان را غافلگیر کرد.

مریم حبیبی مسئول مرکز پیش بینی اداره کل هواشناسی استان کرمان گفت: بارندگی با ورود یک سامانه بارشی که از شب گذشته وارد استان کرمان شده است آغاز شده است.این سامانه تا اواخر شب سه شنبه در استان کرمان فعال خواهد بود و به تدریج تمام استان را در برخواهد گرفت.

مسئول مرکز پیش بینی اداره کل هواشناسی استان کرمان افزود: هم اکنون بارش برف در تمام شهرستان های شمال غرب استان کرمان آغاز شده است و نفوذ سیستم به استان کرمان نیز ادامه دارد.هنوز میران بارش برف مشخص نشده است و گزارش ها از بارش های قابل توجه در برخی مناطق سردسیر و مرتفع استان کرمان حکایت دارد.

کشاورزان و گلخانه داران مراقب سرمازدگی باشند

مریم سلاجقه کارشناس کشاورزی هواشناسی استان کرمان نیز با اشاره به بارش و برف از کشاورزان خواست تدابیر لازم را برای جلوگیری از سرمازدگی محصولات کشاورزی به خصوص در زمینه فعالیت گلخانه داران در نظر بگیرند.

وی به سرمازدگی های محصولات کشاورزی در جنوب کرمان طی روزهای گذشته و همچنین خسارات سرمازدگی به گلخانه ها اشاره کرد و گفت: از امروز دمای هوا به دلیل بارش برف کاهش یافته است اما پس از خروج سامانه فعلی که در استان کرمان حاکم است از روز چهارشنبه دمای هوا در استان به شدت کاهش می یابد و خطر سرمازدگی محصولات کشاورزی به خصوص در زمینه محصولات گلخانه ای افزایش می یابد.

صرفه جویی در مصرف گاز ضروری است

در این میان شرکت گاز استان کرمان نیز با اشاره به برودت شدید هوا در برخی مناطق استان کرمان خواستار صرفه جویی مردم در مصرف گاز شده است.سرد شدن هوا موجب استفاده بیشتر مردم نیز از وسایل سرمایشی شده است که در همین زمینه توصیه شده است مردم در صورت نصب وسایل جدید تدابیر ایمنی را رعایت کنند همچنین قبل از استفاده از این وسایل از باز بودن دودکشها نیز مطمئن شوند.

تعطیلی مدارس کرمان

همچنین اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان نیز مدارس بخش های لاله زار، گلزار، کشکوئیه، انار و راین را در مقطع ابتدایی تعطیل اعلام کرده است.

همچنین اکیپ های مختلف شهرداری های شهرهای برف گرفته و راهداری ها در جاده های استان در حال بازگشایی معابر و رفع لغزندگی معابر هستند.

پلیس راه استان کرمان نیز با اشاره به باز بودن راههای استان کرمان اما از رانندگان خواسته است از سفرهای غیر خودداری کنند.

به همراه داشتن زنجیر چرخ، معیوب نبودن سیستم های گرمایی و سالم بودن خودرو طی امروز و فردا بسیار ضروری است.هم اکنون گروه های کنترلی پلیس راه و راهداری در استان کرمان در آماده باش به سر می برند و تردد به خصوص در راههای برفگیر و مناطق مرتفع به دلیل بارندگی و یخ زدگی معابر به کندی صورت می گیرد.

باران هم برای مردم کرمان آرزو شده است

استان کرمان طی 17 سال گذشته با خشکسالی بی سابقه دست به گریبان است، در حالی بارش برف سالانه و چندین نوبت تا یک دهه قبل در استان کرمان امری عادی بود اما به دلیل خشکسالی ها بارش بارن نیز در کرمان به ندرت صورت می گیرد و بارش برف امروز نیز پس از مدتها روی داده است.

نکته قابل توجه اینکه در حالی سال گذشته بارش ها در کرمان از نرم عادی خود نیز افزایش یافته بود اما متاسفانه در سال جاری تا کنون بارندگی بسیار پائین تر از نرم طبیعی خود بوده است و همین مسئله موجب نگرانی کشاورزان و مسئولان استان کرمان شده است.

به نظر می رسد در صورت ادامه روند فعلی بارش ها در استان کرمان استان کرمان در تابستان سال آینده برای تامین آب مورد نیاز حتی در بخش شرب نیز با چالش های بی سابقه دست به گریبان شود.

این درحالی است که محمود احمدی نژاد رئیس جمهور سابق در نخستین سفرش به استان کرمان در مصلای کرمان در جمع مردم این شهر با اشاره به مشکل کم آبی و خشکسالی در استان کرمان نوید رفع این مشکل تاپایان دوره ریاست جمهوریش داده بود که نه تنها در دولت نهم هیچ اقدامی در این خصوص نشد بلکه در دولت دهم نیز حل مشکل آب استان کرمان به جایی نرسید و وضعیت منابع آبی استان کرمان به دلیل برداشت های بی سابقه منفی از منابع موجود بدتر نیز شد.

طبق آمار هم اکنون سالانه 1.1 میلیارد مترمکعب برداشت منفی آب از چاه های زیرزمینی و سفره های آب زیرزمینی استان کرمان انجام می شود.

حلقه دشوارهای خشکسالی در کرمان تنگ تر می شود

خشک شدن زمین های کشاورزی، مهاجرت روستائیان، بروز مشکلاتی در تامین آب شرب شهرها، آبرسانی سیار به بیش از هزار روستا در استان کرمان و تبعات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی ناشی از خشکسالی هر سال حلقه دشوارهای مردم کرمان و به خصوص کشاورزان را تنگ تر می کند اما هنوز چاره ای برای حل این مشکل نشده است.

هر چند سخن اجرای طرحهایی همچون انتقال حوزه به حوزه آب، انتقال آب از خلیج فارس، طرحهای باروری ابرها، انتقال آب از تاجیکستان و هزاران وعده عمل نشده دیگر شده است اما در نهایت تنها راهکار مسئولان استفاده بهرنه از آب موجود در استان کرمان بوده است.

خشکسالی وضعیت را در استان کرمان به جایی رسانده است که به دلیل برداشت های غیر اصولی از آبهای زیر زمینی کیفیت آب در استان کرمان به شدت افت کرده است و در برخی مناطق مانند روستاهای نوق آب حالت اسیدی به خود گرفته است.

جازموریان خشک شد

در یکی از روستاهای شهرستان جیرفت باتلاقی روستای رمورز به دلیل خشک شدن در اعماق زمین آتش گرفته است و باتلاق جازموریان به کلی خشکیده است.

نکته قابل توجه اینکه در استانی که یک سوم باغهای کشور را نیز در خود جای داده است سونامی خشکسالی همچنان می تازد و راهکار مناسبی برای جلوگیری از خسارت های آن در نظر گرفته نشده است و حتی در کمال تعجب طرح های مکانیزه آبیاری نیز به کندی انجام می شود و در بسیاری مناطق نیز کار به جایی رسیده که بده دلیل افزایش بیش از حد سختی آب دیگر امکان این نوع ابیاری وجود ندارد.

در طول سال اگر در استان کرمان بارنی نیز ببارد به دلیل عدم استحصال آبها عملا مقدار قابل توجهی از باران راهی کویر می شود و سیلاب های گسترده به خصوص در جنوب کرمان ایجاد می کند که نمونه این سیلاب ها را در نیمه نخست سال جاری مشاهده کردیم.

کندی روند احداث سدهای در حال احداث در استان کرمان اما مسئله ای است که باید هر چه زودتر فکری برای آن صورت گیرد.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها