اسماعیل امینی، علی‌محمد مودب و میلاد عرفان‌پور از آفتابگردان‌های ادبیات گفتند

هوای شعر انقلاب آفتابی است

می‌گویند نوشیدن چای برای قلب و دندان‌ مفید است. سیب می‌خوریم برای تقویت اعصاب. انار موجب تصفیه خون می‌شود. حتی همین نوشیدن آب هم برای خودش حکمتی دارد و «آن جماعتِ» می‌گویند می‌توانند ساعت‌ها درباره تأثیرات پزشکی نوشیدن آب برایتان حرف بزنند بسادگی آب خوردن!
کد خبر: ۶۳۲۶۴۱
رابطه شعرخوانی با کاهش وزن

از منظر این جماعت که در این روزگار بسیار پرشمار هم شده‌اند، گویا تمام انسان‌ها، بیمارند و تمام خوراکی‌ها، دارو هستند و انسان‌ها وقتی غذا و میوه می‌خورند یا چای و دوغ و آب می‌نوشند، در واقع دارند خود را مداوا می‌کنند.

اگر شما بگویید که علاقه‌ای به نوشیدن چای ندارید، یا از طعم اسفناج بورانی خوش تان نمی‌آید؛ با تعجب می‌گویند: مگر شما از خواص این خوراکی‌ها خبر ندارید؟! و بعد درباره خواص درمانی هر یک از آنها داد سخن می‌دهند.

بی آن که در این نکته تأمل کنند که تمایل طبیعی و ذائقه انسان، مهم‌تر از دانسته‌های پراکنده این و آن است و از آن مهم‌تر این که، خوردن و نوشیدن، در شرایط طبیعی پاسخی است به نیازهای طبیعی انسان و نه اجرای دستور پزشکی و درمان انسانی که بیماری خاصی ندارد.

***

شعر خواندن نیز پاسخی است به یکی از نیازهای طبیعی انسان بنابراین حتی مخاطب عام نیز کاملا حق دارد که بگوید شعری را نمی‌پسندد گرچه به گمان سراینده‌اش، بهترین سروده باشد و او بتواند ساعت‌ها درباره فواید و خواص شعر خود، سخنوری کند.

وقتی با این سخنوران مواجه می‌شوی و می‌گویی شعرشان را نپسندیده‌ای، با نگاهی حق به جانب می‌گویند؛ شما مگر فلان کتاب و فلان مقاله را نخوانده‌اید؟! مگر نمی‌دانید که در این شعر چند نظریه جدید ادبی اجرا شده است؟ راستی چرا دانسته‌های شما از مباحث شعری به روز نیست؟

این نوع تحلیل حاصل نگاهی است که گمان دارد؛ شعر معماری آگاهانه وتعمدی کلمات است و خواننده در واقع با کشف شگردهای مهندسی شاعر، از شعر لذت می‌برد، همان کار بیهوده و البته سرگرم‌کننده‌ای که در گذشته، باشعرهای لغز و چیستان و معما صورت می‌گرفت. شاعر با معماری کلمات می‌سرود:

نام بت من اگر بپرسی سیبی ست نهاده بر سر سرو

و مخاطب حرفه‌ای کشف می‌کرد که (سی بیست) می‌شود ششصد و این عدد در حساب ابجد برابر حرف (خ) است. حال اگر این حرف بر سر سرو بیاید می‌شود (خسرو) بسیار عالی است این معماری و مهندسی کلمات، اما مخاطب از این گونه شعرها جز بیهودگی چه حاصلی دارد؟

سخن بر سر این است که زیبایی و رسایی و تأثیرگذاری در آثار هنری مقدم بر هر نظریه‌ای است، وقتی شعر، فیلم یا نقاشی زیبا و تأثیرگذار نیست و مخاطب، حتی مخاطب آشنا با فنون هنری آن را نمی‌پسندد، هر قدر هم که از متن و فرامتن و دال و مدلول و نشانه‌شناسی حرف بزنیم، راه به جایی نخواهیم برد و وارد خلوت مردم نخواهیم شد.

اسماعیل امینی ‌- شاعر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها