این کشف جدید می‌تواند دریچه‌های جدیدی در تشخیص و درمان بیماری‌ها به روی دنیای علم بگشاید

کشف زبان دوم کدهای ژنتیکی

متخصصان ژنتیک آمریکا می‌گویند کد دوم پنهانی را در تغییرات DNA کشف کرده و موفق به خواندن دستورالعمل و تفسیر جهش‌هایی برای احساس سلامت و بیماری در این کدها شده‌اند.

کد ژنتیکی در دهه 60 میلادی کشف شد و دانشمندان فرض می‌کردند که این کد منحصرا برای نوشتن اطلاعات پروتئین‌ها استفاده می‌شود، اما اکنون دانشمندان آمریکایی در دانشگاه واشنگتن اعلام کرده‌اند موفق به کشف ژنوم‌هایی شده‌اند که از کدهای ژنتیکی برای نوشتن دو دستورالعمل جداگانه استفاده می‌کنند.

محققان دانشگاه واشنگتن در گفت و گو با terradaily می‌گویند یکی از این دستورالعمل‌ها همان فرآیند ساخت پروتئین‌هاست که از قدیم درک و تشریح شده بود و دیگری دستورالعملی است که به سلول‌ها چگونگی کنترل ژن‌ها را می‌گوید. دستورالعمل اول روی دستورالعمل دیگر نوشته شده و به همین دلیل است که دستورالعمل دومی برای مدت‌های طولانی از چشم متخصصان مخفی مانده بود.

جان استاماتویانوپولوس، پروفسور علوم ژنتیک دانشگاه واشنگتن می‌گوید: بیش از 40 سال بر این باوریم که تغییرات DNA موثر بر کد ژنتیکی فقط در چگونگی ساخت پروتئین‌ها نقش دارد، اما اکنون می‌دانیم که این فرض اساسی درباره خواندن ژنوم انسان باعث شده بود نیمی از تصویر مربوط به این فرآیند از چشم ما مخفی و ناخوانده باقی بماند. یافته‌های جدید، نقش DNA را به عنوان یک دستگاه فوق‌العاده قدرتمند ذخیره‌سازی اطلاعات که طبیعت به طور کامل از آن به روش‌های غیرمنتظره‌ای بهره‌برداری می‌کند بیش از پیش برجسته و پررنگ می‌کند.

بخش‌هایی از کد ژنتیکی دو مفهوم دارد، یکی مربوط به توالی پروتئین و دیگری مربوط به کنترل ژن بوده و هر دوی این مفاهیم ظاهرا در هماهنگی با یکدیگر شکل می‌گیرد. دستورالعمل‌های مربوط به کنترل ژن به منظور کمک به ایجاد ثبات برخی ویژگی‌های مفید پروتئین و چگونگی شکل گرفتن آنهاست.

استاماتویانوپولوس می‌گوید این کشف پیامد عمده‌ای برای دانشمندان و پزشکان در چگونگی تفسیر ژنوم بیماران داشته و می‌تواند دریچه‌های جدیدی در تشخیص و درمان بیماری‌ها روی دنیای علم بگشاید. این واقعیت که کد ژنتیکی به طور همزمان قادر به نوشتن دو نوع اطلاعات است به این معناست که بسیاری از تغییرات DNA که به نظر می‌رسد برای تغییر توالی پروتئین صورت گرفته، ممکن است با اختلال در برنامه‌های کنترل ژن یا هر دو مکانیسم (کنترل ژن و توالی پروتئین) باعث ایجاد بیماری شود.