رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت گفت: تب مالت بیماری است که همیشه در کشور وجود داشته ولی انچه این روزها بر آن تاکید شده، افزایش موارد ابتلا به آن است.
کد خبر: ۶۳۰۹۳۸
افزایش ابتلا به تب مالت در ایران

به گزارش واحد مرکزی خبر، دکتر گویا  گفت: شمار مبتلایان به تب مالت در کشور، 15 سال پیش سالانه حدود90 هزار نفر بوده است که با اتخاذ روش‌های پیشگیرانه این تعداد در سال 89 به  12 هزار نفر رسید اما شمار مبتلایان در سه سال گذشته دوباره افزایش داشته و به 16 هزار مورد در سال رسیده است.

وی خاطر نشان کرد:این امار نشان می‌دهد  باید اقدامات جدی تری برای کنترل و کاهش ابتلا به تب مالت داشته باشیم زیرا درمان این بیماری طولانی است.

وی گفت: افزایش موارد ابتلا به تب مالت در اکثر استانهای کشور گزارش شده اما در منطقه شمالغرب و غرب نسبت به سایر مناطق موارد بیشتری گزارش شده است.

رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت افزود:بنابر بررسیهای  انجام شده در شش ماه  گذشته که تا عمق روستاها نیز وضعیت بیماری را بررسی کرده است، علت‌های متعددی برای ابتلا به این بیماری گزارش شده که هماهنگی جدی تری را  بین وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی می‌طلبد.

وی در توضیح یکی از دلایل افزایش موارد تب مالت  اضافه کرد: تحقیقات این دوره نشان داد در دو سه سال گذشته به علت کمبود واکسن دامی تب مالت، واکسیناسیون دامها یا باتاخیر انجام شده یا بطور کامل انجام نشده است.

گویا گفت: در مناطقی که واکسیناسیون دامها کامل بوده موارد ابتلای کمتری دیده شده است.

وی در ادامه علاوه بر ایمن کردن دامها با واکسن به دیگر موارد کاهش دهنده ابتلا به تب مالت اشاره کرد و گفت:گسترش کشتارگاههای صنعتی و مراکز جمع اوری شیر در کشور و اموزش روستاییانی که در ارتباط مستقیم با دامها هستند از دیگر مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

گویا به برخی از تبلیغات مبنی بر خوشمزه تر بودن یا مقوی تر بودن محصولات لبنی از جمله  شیر،خامه و سرشیر غیر پاستوریزه اشاره کرد و گفت:نباید به این تبلیغات توجه کرد زیرا لبنیات غیر پاستوریزه علاوه بر تب مالت موجب ابتلا به بیماریهای دیگر مشترک بین دام و انسان می‌شوند.

وی گفت:متاسفانه برخی از روستاییان هنوز با روشهای جدید نگهداری دام آشنا نیستند و در ذبح،دفع فضولات و دوشیدن شیر، استفاده از دستکش و موارد بهداشتی را رعایت نمی‌کنند و شرایط را برای  ابتلا  به این بیماری بوجود می‌آورند.

وی با بیان این‌که خوشبختانه انتقال تب مالت از انسان به انسان  بعید است چرا که این بیماری از حیوان به انسان منتقل می‌شود گفت:مهم‌ترین بحث درباره این بیماری تشخیص ان است و پس از آن نکته مهم  درمان تب مالت است که دو تا سه ماه و در موارد حاد تا نه ماه طول می‌کشد و اگر دیرتر تشخیص داده شود شاید به درگیری قلب و مغز و کلیه بیانجامد و نیاز  به جراحی پیش بیاید.

وی با تاکید بر این‌که راه پیشگیری فقط رعایت نکات بهداشتی در ارتباط با شیر و فراورده‌های لبنی  است خاطر نشان کرد:تب و لرز، تعریق شبانه،  استخوان درد، درد مفاصل، بی اشتهایی و تهوع از نشانه‌های اولیه این بیماری است.

گویا تاکید کرد: البته امکانات درمانی و دارویی تب مالت در کشور موجود است و جای نگرانی نیست.

تب مالت بیماری ای عفونی و عامل آن نوعی باکتری به نام بروسلا است که بیش از همه از طریق خوردن شیر، خامه، سرشیر و بستنی آلوده به این باکتری به انسان انتقال می‌یابد.

ماست و دوغ به علت جوشیدن شیر و همچنین پنیری که مدت یک ماه در آب نمک مانده باشد، عامل انتقال تب مالت نیستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها