رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه روز چهارشنبه ترمیم عمده کابینه این کشور را اعلام و تقریبا نیمی از وزیران کلیدی خود را تغییر داد.این اقدام اردوغان درپی استعفای سه وزیر کابینه خود پس از رسوایی مالی گسترده در ترکیه صورت گرفت.
کد خبر: ۶۲۹۹۲۵
گسترش اعتراضات و معرفی کابینه جدید

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از خبرگزاری فرانسه از استانبول ،این اقدام اردوغان درپی استعفای سه وزیر کابینه خود پس از رسوایی مالی گسترده در ترکیه صورت گرفت. فساد مالی گسترده درترکیه همچنین تهدیدی برای قدرت وی به شمار می رود.

 اردوغان ده وزیر جدید کابینه خود را معرفی کرد. در این ترمیم کابینه وزیران کشور ، اقتصاد ، محیط زیست ، امور اتحادیه اروپا ، دادگستری ، حمل و نقل ، خانواده ، ورزش و صنعت و معاون نخست وزیر تغییر کرده اند.

اردوغان این ترمیم کابینه را پس از نشست پشت درهای بسته با عبدالله گل رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد.

سه وزیر ترکیه روز چهارشنبه یک هفته پس از بازداشت پسرانشان در ارتباط با تحقیقات درباره فساد مالی گسترده در این کشور ، از سمت خود استعفا کردند. تحقیقات درباره فساد مالی گسترده در ترکیه باعث شده است دولت اردوغان در برابر دستگاه قضایی قرار بگیرد و نگرانی هایی نیز برای سرمایه گذاران خارجی بوجود آید.

اردوغان بیرقدار وزیر محیط زیست و توسعه شهری ترکیه ، معمر گولر وزیر کشور و ظفر چاقلایان وزیر اقتصاد این کشور سه وزیری هستند که روز چهارشنبه استعفا کردند.

از زمان آغاز بازداشت افراد مظنون به دریافت رشوه در ترکیه ، دهها نفر از افسران ارشد پلیس از کار برکنار شده اند.

درگیری هایی چهارشنبه شب بین پلیس ترکیه و حدود 5000 تظاهرکننده که خواستار کناره گیری رجب طیب اردوغان نخست وزیر این کشور از قدرت هستند در استانبول روی داد.

این درگیری ها چند ساعت بعد از استعفای سه وزیر متهم در پرونده فساد مالی روی داد.

نیروهای پلیس اواسط شب برای پراکنده کردن جمعیت در منطقه کادی کوی در ساحل آسیایی استانبول از گاز اشک آور استفاده کردند.

تظاهرکنندگان که با فراخوان حدود 10 حزب و سازمان نزدیک به مخالفان تجمع کرده بودند، شعارهایی علیه اردوغان سر دادند.

 رسانه های ترکیه همچنین از برگزاری تظاهرات ضد دولتی دیگر در منطقه بشیکتاش نزدیک دفتر نخست وزیر در ساحل اروپایی این شهر و آنکارا، پایتخت و ازمیر ( غرب ) خبر دادند.

در شبکه های اجتماعی همچنین فراخوان برای برگزاری تظاهرات گسترده در جمعه شب در اعتراض به فساد و اردوغان در میدان تقسیم منتشر شد.

میدان تقسیم، کانون اعتراضات ماه ژوئن به حساب می آید.

خبرنگار پرس تی وی در استانبول گفت اتحادیه ی اروپا درباره مستقل و بی طرف بودن تحقیقات فساد در ترکیه نخست وزیر  ترکیه را تحت فشار قرار داده است.

اردوغان می گوید برخی سفارتخانه های خارجی تلاش می کنند قبل از انتخابات سال آینده  به دولت ترکیه لطمه وارد کنند.

فشارها در چند روز گذشته هم از داخل و هم از خارج ترکیه بوده است. اتحادیه ی اروپا نیز به نخست وزیر ترکیه فشار وارد و اعلام کرده است که وی نباید در هیچ یک از تحقیقات نقش داشته باشد و تحقیقات باید بی طرفانه و مستقل باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها