گناه از آینه است؛! هیچ کس نمی داند! اما این روزها تعداد آدمهایی که مقابل آینه می ایستند... به صورت خود زل می زنند و ته دلشان می پرسند: «ای آینه! به من بگو! چه کسی از همه زیباتر است؛!» از همیشه بیشتر شده...
کد خبر: ۶۲۹۴۹

افزایش غلظت رنگ در صورت بسیاری از زنان و دختران ایرانی ، تنها نشان از یک پدیده است: «از بین رفتن مرزهای آرایشی در سطح جامعه». و آینه در این میان می تواند متهم ردیف اول باشد! دنیا، دنیای غیرواقعی قصه ها و افسانه ها نیست... در دنیای واقعی ، جذابیت لوازم آرایشی ، صورتک های رنگی بسیاری را روانه کوچه و خیابان می کند.
تا جایی که آرایش به عنوان یک پدیده اجتماعی ، در بین مردمانی رواج می یابد که در گذشته به زیبایی و سادگی صورت و چهره خود معروف بودند.
دروویل که در زمان فتحعلی شاه قاجار به ایران سفر کرده ، در سفرنامه خود می نویسد: «بانوان ایرانی ، پیشانی بلند سپید، ابروان پیوسته کمانی و سیاه و چشمان بادامی درشت و سیاه شگفت آوری دارند.
مژگان بلند دیدگان آنها بسیار جالب است ، بینی شان راست و متناسب و دهانشان بسیار کوچک است».
دکتر ویلز هم که در زمان ناصرالدین شاه از ایران دیدن کرده ، در یادداشت های خود نوشته است: «زنان اعیان و طبقه بالا، اغلب چهره خود را به کمک وسایل آرایش محلی آرایش می کنند...».
بعد از گذشت سالها سرخاب ، سفیداب ، وسمه و سرمه زنان طبقه اعیان جای خود را به انواع و اقسام لوازم آرایشی بین تمام اقشار جامعه داده اند؛ لوازمی که در ابتدای پیدایش خود تنها به عنوان یک نیاز ضروری در میان زنان پیر یا افرادی که فیزیک چهره مناسبی نداشتند، به کار می رفتند.
در حالی که در دنیای امروز استفاده از این گونه لوازم به نیازی مبرم در میان اغلب دختران و زنان جوان تبدیل شده است.
دکتر بهزاد شیخی روان شناس در این زمینه معتقد است : «نداشتن اعتماد به نفس یکی از عوامل اصلی در گرایش زنان و دختران جوان به آرایش است. زیرا اغلب آنها در خیال خود، چهره خود را با نقصهای عمده و بزرگ می بینند، در نتیجه برای پوشاندن این عیب و نقصها در چهره خود مجبور به استفاده از لوازم آرایشی می شوند.
این پدیده اگر کنترل شده باشد و حالت افراطی به خود نگیرد، از آنجا که به کاهش اضطراب در این گونه شخصیت ها کمک شایانی می کند،قابل قبول است ».
دکتر شیخی در ادامه با اشاره به حالتهای افراطی استفاده از لوازم آرایشی می گوید: «نادیده گرفتن مرزهای آرایشی یا استفاده نابجا از این وسایل ، نتیجه به وجود آمدن اختلال های شخصیتی مختلف در برخی زنان است.
اختلال هایی مانند شخصیت خود نمایشگر(!) که تمایل به برتری در میان جمع از هر طریقی دارد. در نتیجه متاسفانه آرایش های غلیظ که تنها مختص جمع های خصوصی و خانوادگی است ، به عنوان نمونه ای از افراد دارای شخصیت نمایشگر در سطح شهر دیده می شوند».
این روان شناس همچنین به پایین آمدن سن آرایش در سطح جامعه اشاره کرده و می گوید: «شیوع انواع و اقسام لوازم آرایشی ، نتیجه دیگری نیز به دنبال داشته و آن ، پایین آمدن سن آرایش است. به طوری که دختران در سنین زیر 15سال نیز دست به آزمودن انواع لوازم آرایشی می زنند.
این گروه از دختران ، به عنوان شخصیت هایی مطرح می شوند که تمایل به پیشی گرفتن از گروه سنی خود دارند. البته این تغییر رفتار تا اندازه ای در این گروه سنی طبیعی است.
اما زمانی که فرد سعی می کند با تغییرات فراوان در پوشش و ظاهر خود نقطه پرگار توجه دیگران باشد، این تغییر نگران کننده می شود. حتی این گونه آرایش های غیرمتعارف در سنین پایین می توانند نشانه نوعی خودمحوری و مخالفت با والدین باشند».


پوستی که دوست ندارید آن را لمس کنید!
در هر حال استفاده بی رویه از لوازم آرایشی در بسیاری اوقات ، پیامدهایی را به دنبال دارد. نتیجه این پیامدها، تغییر شعار تبلیغاتی یکی از معروف ترین مارک های لوازم آرایشی ، از «پوستی که دوست دارید آن را لمس کنید!» به «پوستی که دوست ندارید آن را لمس کنید» است!
فاصله این دوست داشتن و نداشتن ، در اینجا چندان زیاد نیست. فقط کافی است سری به کلینیک های پوست و مو بزنید و با دختران جوانی روبه رو شوید که به علت استفاده مکرر از لوازم آرایشی نامناسب و غیرمعتبر، هزینه های بسیاری برای درمان پوست خود می پردازند.
در هر صورت باید دقت کرد که کرمها، پودرها و سایر لوازم آرایشی که توسط کارخانجات کشورهای خارجی ساخته می شوند، هر کدام دارای فرمولی خاص و جداگانه از دیگر مناطق هستند، چرا که آزمایشگاه های داروسازی هر منطقه ، براساس آب وهوا و نوع پوست و موی مردمان همان سرزمین داروهای موردنیاز را می سازند.
همین طور چون مواد آرایشی و بهداشتی ، از انواع چربی ها، هیدرات های کربن و... ساخته می شوند، دوره مصرف کوتاهی دارند.
با تمام این تفاسیر لوازم آرایشی استاندارد نیز در بعضی مصرف کننده ها باعث ایجاد واکنش های آلرژیک می شوند.
در این میان توصیه متخصصان پوست و مو این است ، بخوانید: «این نوع لوازم را حتما از داروخانه ها یا نمایندگی های معتبر تهیه کنید. به تاریخ تولید و انقضای جنسی که خریداری می کنید توجه داشته باشید و پیش از تهیه هر ماده آرایشی ، با یک پزشک متخصص مشورت کنید تا لوازمی به شما پیشنهاد شود که با پوست شما سازگاری بیشتری داشته باشند.»
در هر حال ، بازار لوازم آرایشی و بهداشتی ، از معدود مراکز تجاری است که در تمام ماههای سال مشغول خدمت رسانی است ؛ لوازمی که استفاده مداوم از آنها، پیامدهایی را به دنبال دارد.
از این پیامدها بهتر از هر کسی یک متخصص پوست و مو، اطلاع دارد: «شیوع بالای آلرژی و حساسیت که باعث قرمزی ، خارش ، التهاب پوست و ورم دور چشم می شوند، از جمله عوارض لوازم آرایشی و بهداشتی است. البته این عوارض به شرط عدم استفاده مکرر گذراست.
عوارض ناشی از لوازم غیراستاندارد به مراتب بیشتر است ، زیرا در اثر استفاده از مواد غیرمجاز خطر ورود سم به بدن وجود دارد و عوارض ناخوشایندی را برای فرد ایجاد می کند.
حتی ممکن است مسمومیت های غذایی ، دارویی پیدا کرده و در درازمدت مبتلا به سرطان های پوستی شوند. اگر این مواد جذب سیستمیک شوند، سرطانهای مشابه را به دنبال خواهند داشت.
دکتر مسعود داوودی متخصص پوست و مو، در ادامه به عارضه حساس کردن پوست در برابر آفتاب اشاره کرده و می گوید: «این موادبه دلیل معطر بودن ، پوست بعضی از افراد را به نور آفتاب حساس کرده و در موضعی که کرم و لوازم معطر استفاده می شود، افراد مبتلا به آفتاب سوختگی و التهاب می شوند و در طولانی مدت لکه های تیره ای در موضع ایجاد خواهد شد...
خط چشم و ریملهای غیراستاندارد نیز به دلیل ترکیب با رنگهای غیرمجاز بیماری های چشمی را به وجود می آورند.
حتی لوازم استاندارد شده هم باعث آلرژی ، تحریک مژه و لبه پلک می شوند و به دلیل نزدیکی لبه های مژه با سطح مخاطی ، چشم افراد، به انواع تحریکهای پوستی مبتلا می شود.»
این پزشک متخصص در ادامه تاکید می کند: «افراد باید مصرف زیاد این محصولات را کاهش دهند. چرا که با مصرف لوازم آرایشی در مواقع خاص از قبیل میهمانی ها، می توان جلوی بروز بسیاری از مشکلات پوستی را گرفت.»
دکتر فریده غفاریان متخصص دیگری است که معتقد است : «لوازم آرایشی و بهداشتی هم ، جزو وسایل شخصی به شمار می آیند. در حالی که اغلب مردم به این نکته بی توجه اند و در جمعهای دوستانه ، همه از یک رژ لب یا ریمل یا کرم پودر استفاده می کنند.
در این حالت ممکن است عفونت از فردی به فرد دیگر منتقل شود. این گونه عفونت ها با دارو قابل کنترل هستند، ولی اگر در درمان تاخیری به وجود آید، ممکن است عوارض ناخوشایندی به دنبال داشته باشند.»
به هر حال ، این که نگاه از آینه است یا آدمهای درون آینه ، همچنان نامعلوم باقیمانده ؛ و تنها می توان گفت : امان از سرنوشت پوستهای شفاف و روشن... شعار «زیبایی ، جذابیت و جاودانگی» شعار زیبایی است!
اما پا به دنیای واقعی که بگذاریم ، زیبایی و جذابیتی که از رهگذر جادوی لوازم آرایش به دست می آید، جاودانگی به دنبال نخواهند داشت!

مینا مولایی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها