رئیس کمیسیون روابط خارجه دوما:

عربستان اصلا نمی‌داند دموکراسی چیست!

رئیس کمیسیون روابط خارجه در دومای روسیه با اشاره به دخالت‌های قطر و عربستان در سوریه و ارسال سلاح و حمایت مالی از تروریست‌ها و مزدوران در این کشور اعلام کرد که این حمایت‌ها با هدف تحقق دموکراسی در سوریه نیست، بلکه به دلیل موضع کینه‌توزانه نظام عربستان علیه سوریه است.
کد خبر: ۶۲۹۳۱۶
عربستان اصلا نمی‌داند دموکراسی چیست!

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، الکسی پوشکف، رئیس کمیسیون روابط خارجه در دومای روسیه در کنفرانسی خبری در مسکو اظهار کرد: این دخالت‌های خارجی در امور داخلی سوریه با هدف تحقق دموکراسی صورت نمی‌گیرد، عربستان نمی‌تواند حامی و طرفدار دموکراسی باشد و دیگران را به این امر ترغیب کند، چرا که خود این کشور قانون اساسی ندارد و کاملا از دموکراسی به دور است و دموکراسی را به عنوان یک روشی برای حکومت داری به رسمیت نمی‌شناسد.

وی خاطرنشان کرد: نقش عربستان برای حمایت مالی و تسلیحاتی از گروه‌های تندرو در سوریه بسیار گسترده‌ است و نقش ریاض در این زمینه در حال حاضر از نقش دوحه نیز پررنگ‌تر شده است و حمایت‌هایی که عربستان به این گروه‌ها ارائه می‌دهد به ارزش میلیاردها دلار است که علت آن موضع کینه توزانه عربستان علیه دمشق است.

پوشکف با اظهارامیدواری نسبت به اینکه زمان برگزاری ژنو 2 تغییر نکند، گفت: به تعویق افتادن پی در پی این کنفرانس بین‌المللی باعث می‌شود که چشم‌اندازهای دستیابی به توافق از بین برود.

این مقام روسی همچنین عنوان داشت: توافق در ژنو بسیار پیچیده تر از توافق در خصوص سلاح‌های شیمیایی در سوریه خواهد بود، چرا که گروه‌های شرکت کننده در این نشست دارای مواضع مختلفی هستند.

وی خطاب به کسانی که بر روی مساله انتقال قدرت در سوریه در جریان نشست ژنو 2 حساب باز کرده‌اند، گفت: آنها باید این مساله را فراموش کنند، چرا که مساله مهمتر کاهش درگیری‌ها و خشونت‌ها در سوریه است و مشخص است که گروه‌های تروریستی تندرو که قصد مشارکت در این نشست را ندارند، در راستای کاهش خشونت‌ها نیز تلاشی نخواهند کرد، بلکه برعکس تلاش می‌کنند تا خشونت‌ها را تشدید کنند و به همین دلیل باید نیت‌های تندروها را آشکار ساخت و آن‌ها را کنار زد تا بدین ترتیب گروه‌های میانه‌رو با دولت سوریه در راستای کاهش خشونت‌ها عمل کنند و تلاش‌هایشان را یکپارچه سازند.

پوشکف تصریح کرد: در مرحله بعد نیز باید در خصوص تشکیل نهاد رهبری موقت توافق حاصل شود، چرا که در سایه اقدامات وحشیانه گروه‌های تروریستی و مسلح و ذبح و سوزاندن غیرنظامیان زنده ، مسئله اجرا و تعهد جبهه النصره و دیگر گروه‌های تروریستی به توافق‌ها در موضع شک قرار می‌گیرد.

این مقام روسی با تاکید بر اهمیت مشارکت ایران در نشست ژنو 2 اعلام کرد: برگزاری این نشست بدون مشارکت ایران باعث می‌شود که این نشست ناقص بماند.

وی تصریح کرد: روز به روز طرف‌های بیشتری از مشارکت ایران در ژنو حمایت می‌کنند؛ ایران یک کشور بزرگ در منطقه به شمار می‌آید و تحقق حل و فصل بدون مشارکت ایران با مشکلات بسیاری همراه خواهد بود.

پوشکف تصریح کرد، در حالی که کشورهای اتحادیه اروپا با مشارکت ایران در ژنو موافق هستند، اما آمریکا با این امر مخالف است و عربستان و کشورهای حوزه خلیج فارس و رژیم صهیونیستی به شدت با مشارکت ایران در ژنو مخالف هستند.

رئیس کمیسیون روابط خارجه در دومای روسیه تصریح کرد: به ویژه پس از توافق‌های اخیری که در خصوص برنامه‌های هسته‌ای ایران صورت گرفت مشارکت این کشور در نشست ژنو 2 امری حائز اهمیت است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها