گزیده عناوین روزنامه‌های صبح یکشنبه

نارنجی پوش امانتدار در کتاب درسی

گزیده عناوین روزنامه های صبح چهارشنبه

محرم و نامحرم ظریف و کری

روزنامه های صبح امروز ردر مهمترین عناوین خود مطالبی همچون؛ «دستور رئیس جمهور برای جلوگیری از هر گونه افزایش قیمت تا پایان سال»،«صندوق های پس انداز مسکن؛ 50 درصد قیمت خرید تسهیلات خواهند داد«،«دولت طرح جامعی برای هدفمندی یارانه‌ها تهیه می‌کند»،«محرومیت ایران از راه‌های آبی فعلا با تدبیر متوقف شد» و «محرم و نامحرم ظریف و کری» منتشر کردند.
کد خبر: ۶۲۷۲۸۷
محرم و نامحرم ظریف و کری

سیاست روز:محرم و نامحرم ظریف و کری

اصل محرمانه بودن مفاد مذاکرات میان ایران و گروه ۱+۵ هر چند با هدف به نتیجه رسیدن مذاکرات از سوی تیم هسته‌ای در پیش گرفته شده است اما غرب به دنبال سوء استفاده از این مسئله برای اجرای سیاست‌های خصمانه علیه ملت ایران و تیم هسته‌ای است.

دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران از زمان آغاز دور جدید مذاکرات با ۱+۵ تلاش کرده تا ضمن پایبندی به خطوط قرمز نظام و ملت ایران، بر توافقات صورت گرفته در مذاکرات پایبند بوده تا مذاکرات بر اساس حقوق ملت ایران به نتیجه نهایی برسد.

از جمله این مسائل تاکید بر محرمانه بودن مذاکرات است چنانکه این مسئله را در چگونگی انتشار اخبار مربوط به مذاکرات ژنو و حتی گفت و گوی تلفنی اخیر ظریف وزیر امور خارجه ایران با کری همتای آمریکایی‌اش می توان مشاهده کرد. مواضع و سیر رفتاری دستگاه دیپلماسی و تیم هسته‌ای ایران نشان می‌دهد که از نگاه آنان محرمانه بودن مذاکرات به معنای عدم انتشار رسانه‌ای مسائل مطرح شده در روند مذاکرات و یا گفت وگوهای تلفنی است.

هر چند که این عملکرد برگرفته از صداقت ایران در توافقات با ۱+۵ است اما طرف غربی با نگاهی دیگر به این مسئله می‌نگرد و به نوعی تعریفی دیگر از محرمانه بودن مذاکرات مطرح می‌سازد.
غربی‌ها بویژه آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها چنان عنوان می‌کنند که محرمانه بودن مذاکرات به منزله انجام مذاکرات پنهانی با تیم ایرانی است.

برآیند رفتاری غرب نشان می‌دهد که آنها با این تحرکات تلاش دارند تا چنان عنوان کنند که تیم هسته‌ای و دستگاه دیپلماسی ایران اقداماتی یک جانبه را در مذاکرات در پیش گرفته‌اند و ارتباط‌های پنهانی با طرف غربی داشته اند.

غربی ها با این رفتارها عملا طرح تخریب جایگاه مردمی تیم هسته‌ای را در پیش گرفته‌اند و تلاش دارند تا سناریوی ایجاد شکاف در ایران را اجرایی سازند. ماموریت محافل رسانه‌ای غرب آن است که فضایی غبارآلود را بر عرصه سیاسی و رسانه‌ای ایران ایجاد نمایند تا ضمن تضعیف وحدت ملی ملت ایران در عرصه هسته‌ای، مانع از رویکرد دولت و ملت به عرصه حماسه اقتصادی به عنوان راهکار مهم مقابله با طراحی دشمنان گردند.

غرب با این رفتارها نشان می‌دهد که عملا هیچ تعهدی به توافقات ژنو از جمله در عرصه محرمانه ماندن مذاکرات ندارد و حتی به دنبال ضربه زدن به ایران می‌باشد. غربی‌ها برآنند تا آنچه را که در گذشته نتوانسته‌اند انجام دهند با به بازی گرفتن محرمانه بودن مذاکرات محقق سازند.

غرب در حالی همچنان بدون رعایت روح توافقات ژنو به خصومت ورزی علیه ایران ادامه می دهد که اصرار دستگاه دیپلماسی بر پایبندی به محرمانه بودن مذاکرات گستاخ تر شدن غرب در اعمال اقدامات ضد ایرانی را به همراه داشته است.

تیم هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران به ریاست محمد جواد ظریف از زمان آغاز دور جدید مذاکرات میان ایران و گروه‌ ۱+۵ بر اصل محرمانه بودن مذاکرات تاکید و بر این اصل پایبند بوده اند. هر چند تیم ایرانی بر توافقات با ۱+۵ بر محرمانه بودن مذاکرات پایبند است که طرف مقابل به عناوین مختلف این اصل را زیر پا گذاشته و با واژگانی نظیر یک منبع آگاه و یا به نقل از صهیونیست‌ها و حتی به صورت مستقیم محتوای مذاکرات ایران و ۱+۵ و یا مفاد گفت و گوهای تلفنی میان طرفین را منتشر کرده‌اند. آنها آنچنان که منافعشان حکم می کند به انتشار اخبار و محتوای مذاکرات و گفت و گو ها می‌پردازند که نمود آن را در انعکاس متن توافقنامه ژنو می توان مشاهده کرد. در این میان دستگاه دیپلماسی همچنان به محرمانه بودن مذاکرات اصرار دارد که نمود آن واکنش‌ها به درخواست رسانه‌ها برای تشریح محتوای مذاکرات ظریف و جان کری وزیر خارجه آمریکا می‌باشد.

در همین چارچوب مهر گزارش دارد «سرکار خانم مرضیه افخم سخنگوی دستگاه دیپلماسی دیروز در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره محتوای تماس تلفنی جان کری و محمد جواد ظریف گفت: توقع رسانه ها برای داشتن جزئیات به حرفه آنها باز می گردد اما همه اخبار قابل انتشار نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: مجموعه این تماس تلفنی در خصوص تحولات در زمینه برنامه اقدام مشترک و تحولات هفته گذشته بود، وزیر امور خارجه آمریکا تماسی با وزیر خارجه کشورمان داشتند در این تماس نارضایتی از روند کارشناسی و برنامه اقدام مشترک ابراز شد.وی گفت: آقای ظریف تماس هایی نیز با خانم اشتون داشتند، این تماس ها عادی است که برای حفظ مذاکرات و نحوه اقدام در برنامه اقدام مشترک صورت می‌گیرد.» پیش از این نیز وزیر خارجه کشورمان در مصاحبه با المانیتور محرمانه بودن طرح ایران را نشانه جدی بودن طرف ایرانی دانسته و گفته است جزئیاتی که توسط رسانه‌های مختلف درباره طرح منتشر شده با واقعیت فاصله زیادی دارد. به گزارش مشرق ، محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در گفت‌وگو با المانیتور با اشاره به جزئیات طرح ایران به گروه ۱+۵ که رسانه‌های مختلف آن را منتشر کرده‌اند اصالت آن را رد کرد و گفت؛ اینها گمانه زنی هستند و تشابه کمی با واقعیت دارند. ظریف تاکید کرد که محرمانه بودن طرح نشانه جدیت و حسن نیت ما است.مجید تخت روانچی از اعضای تیم مذاکره کننده و معاون ظریف نیز اظهارات وزیر خارجه ایران را تایید کرد.

روانچی به المانیتور گفته است؛ آنچه که در رسانه‌ها گفته شده است یک گمانه زنی صرف است و با واقعیت فاصله دارد. ما در گذشته گفتیم و الان هم می‌گوییم؛ تاکید ما بر محرمانه بودن طرح یکی از نشانه‌های جدی بودن ما است.

در همین حال چندی پیش مقامات آمریکایی و از جمله اوباما ادعا کردند که توافق ژنو حاصل مذاکرات محرمانه با تیم هسته‌ای ایران از مدت‌ها قبل بوده است. هر چند که تیم هسته‌ای کشورمان و مقامات اعضای ۱+۵ بر واژه محرمانه بودن مذاکرات تاکید دارند اما تفاوتی در مفاهیم مطرح شده وجود دارد که خود سندی بر بی‌صداقتی غرب در قبال مذاکرات است.

دستگاه دیپلماسی کشورمان با این نگاه محرمانه بودن مذاکرات را مطرح می‌سازد که مفاد گفت وگو ها انتشار نیابد تا در فضای آرام و بدون حاشیه ایران و ۱+۵ بتوانند مذاکرات را تا حصول توافق نهایی ادامه دهند. استدلال مطرح شده نیز مقابله با کارشکنی لابی صهیونیستی و برخی جریان‌های قدرت در آمریکا است. هر چند که دستگاه دیپلماسی با حسن نیت به محرمانه بودن مذاکرات پایبند است که طرف مقابل تعبیر دیگری از محرمانه بودن دارد. از یک سو آنها بعد از هر گفت‌و‌گویی با سران صهیونیست‌ها گفت و گو کرده و تمام جزئیات را به آنها می گویند. از سوی دیگر آنها به دنبال سوء استفاده از محرمانه بودن و صداقت تیم ایرانی را دارند و آن اینکه آنها واژه محرمانه را مذاکرات محرمانه تعریف می کنند نه عدم درج مفاد مذاکرات را. آمریکایی‌ها با این رفتار به دنبال ایجاد فضای غبارآلود سیاسی و رسانه‌ای در کشور در قالب موافق و مخالف مذاکرات هسته‌ای هستند تا انسجام ملی ملت ایران را هدف قرار دهند. در اصل آنها به دنبال تکرار خصومت ورزی علیه نظام اسلامی و ملت ایران با ادعای محرمانه بودن مذاکرات هستند در حالی که طرح تخریب چهره تیم هسته‌ای و محروم سازی آنها از پشتوانه حمایت مردمی و رسانه‌ای را پیگیری می‌کنند تا به رغم خود بتوانند در مذاکرات آینده خواسته‌های خود را به تیم هسته‌ای تحمیل نمایند.

مبحث دیگری که در باب مذاکرات مطرح است تاکید بر تاثیرگذاری اعمال تحریم‌های جدید بر مذاکرات است چنانکه دیروز سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اینکه چه اقدامی از نظر جمهوری اسلامی ایران به معنای لغو توافقنامه ژنو از طرف مقابل است، گفت: کلیدی ترین بحث هایی که به عنوان تعهدات طرفین در برنامه اقدام مشترک نام برده شده عدم مبادرت به تحریم جدید است. وی افزود: ما قبلاً نیز اعلام کردیم که هر گونه تحریم جدید به معنای مرگ برنامه مشترک است و امیدواریم طرف ها نسبت به حفظ برنامه اقدام مشترک کوشا باشند و با حسن نیت و روح سازنده برنامه اقدام مشترک را دنبال کند. این مسئله در حالی مطرح شده است که مسئله تحریم‌ها بخش کوچکی از تحرکات ضد ایرانی آمریکا است در حالی که واشنگتن با ابزارهای متعددی از جمله حمایت از صهیونیست‌ها، ادعاهای حقوق بشری و حمایت از گروه‌های تروریستی و ضد انقلاب برای به چالش کشاندن ایران اقدام می‌کند که با روح مذاکرات مغایر می‌باشد و می تواند از مولفه‌های لغو مذاکرات از سوی ایران باشد.

جام جم

-آثار شهدا گنجینه ای برای ترویج فرهنگ ایثار است
-افخم:هرگونه تحریم جدید به معنای مرگ توافق ژنو است
-روزهای بد برای پلنگ ایرانی
-هشدار به بورس بازان

خراسان

-دستور رئیس جمهور برای جلوگیری از هر گونه افزایش قیمت تا پایان سال
-توافق عراقچی و اشتون برای از سر گیری مذاکرات کارشناسی
-وام خرید خانه به میزان ۵۰ درصد قیمت مسکن افزایش می یابد
-ظرفیت های فراموش شده تجارت اقیانوسی چابهار

کیهان

-فرار10 هزار میلیارد تومانی شرکت ها از پرداخت مالیات
-جزئیات تماس کری و ظریف قابل انتشار نیست
-اقتصاد مقاومتی در گرو تغییر سبک زندگی
-کری که کر نیست!
-هشدار جدید درباره پرداخت فوق العاده تنزل پست

جمهوری اسلامی

-اشتون:آمریکا متعهد به توافقات است/عراقچی:مذاکرات ادامه می یابد
-صندوق های پس انداز مسکن؛ 50 درصد قیمت خرید تسهیلات خواهند داد
-رادار بردبلند «آرش» وارد چرخه عملیاتی پدافند هوایی شد
-دولت طرح جامعی برای هدفمندی یارانه‌ها تهیه می‌کند

ایران

-ناگفته های پرویز پرستویی از دنیای هنر و دفاع مقدس
-مشایخی به دلجویی از ستاره آرژانتینی می رود
-در گزارش پیشرفت فناوری نباید غلو کنیم
-گام بلند برای احیای NGO ها

سیاست روز

-عبور از جمهوریت و اسلامیت و آنگاه دیکتاتوری
-دیکتاتوری اصلاح‌طلبانه بانسخه‌های حجاریان
-روباه مکار همچنان نقشه می‌کشد

آرمان

- وزیر ارشاد: 71درصد مردم تهران ماهواره دارند
-هاشمی: من می‌دانم در آینده راه‌ها باز می‌شود
- سرنوشت حداقل دستمزد چه خواهد شد؟
-حصر مجازات تلقی نمی‌شود

آفرینش

-برنامه زمانی آزمون شفاهی رشته‌های علوم پزشکی اعلام شد
-سخنگوی دستگاه دیپلماسی :لوینسون در ایران نیست
-خریدوفروش اعیان مسکن مهر آزاد می‌شود
-بررسی تعرفه های پزشکی سال 93

شرق

- کمک 7‌میلیاردریالی مرتضوی به موسسه خیریه خودش
-محرومیت ایران از راه‌های آبی فعلا با تدبیر متوقف شد
-حذف نام ایران در بزرگداشت «مولانا»
-بورس خیابانی سکه

قانون

-حل مشکلات حقوقی دو جنسه‌ها با کمک کروموزوم‌ها
-دولت برای مسکن طبقه متوسط برنامه دارد
-زیان سربازی از سود آن بیشتر شده است
-روحانی اشتباه کند، ما پیروز می‌شویم

تهران امروز

-80 درصد جوانان بی‌اطلاع از راه مقابله با ایدز
-اخطار قاضی به غایبان دادگاه بیمه ایران
-سفر هیات بزرگ اقتصادی فرانسه به ایران
-تضمین‌های از سرگیری مذاکره

دنیای اقتصاد

-نارضایتی مردم آمریکا از عملکرد اقتصادی اوباما
-پرداخت بدهی دولت به پیمانکاران با اوراق مشارکت
-برنامه وام مسکن غیرتورمی
-دمای منفی در بازار دلار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
دارابی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
۰
۰
سلام .
هیچوقت نباید پشت به دشمن طی طریق نمود .دشمن حتی از طرز نگاه ما بهره می جوید.این گفته باید راهگشای دولتمردان غیور و وطن پرست ما قرار گیرد.

نیازمندی ها