گزارش افشاگرانه آسوشیتدپرس:

آمریکایی مفقود شده در ایران جاسوس سیا بود

وزارت خارجه و کاخ سفید ضمن انکار اخبار ارتباط تبعه ناپدید شده در ایران با «سیا» اعلام کردند که «رابرت لوینسن» وقتی به ایران سفر می‌کرد کارمند دولت آمریکا نبوده است.
کد خبر: ۶۲۵۷۳۰
واکنش کاخ سفید به جاسوسی آمریکایی مفقود شده در ایران

به گزارش آسوشیتدپرس، دولت «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه با فشار شدید روبرو شد زیرا آسوشیتدپرس گزارش کرد که «رابرت لوینسن» که در جزیره کیش ناپدید شده است، پیمانکار سابق «سیا» بوده است.

بر اساس این گزارش، اعضای کنگره آمریکا اعلام کردند که خواستار اطلاعات بیشتری درباره این پرونده هستند. لوینسن در مارس 2007 بعد از آن ناپدید شد که ظاهراً با یک قاتل در جزیره کیش ملاقات کرده بود.

آمریکا برای سالها، آشکارا اعلام کرده بود که لوینسن یک شهروند عادی است که برای تجارت به جزیره کیش سفر کرده بود.

با اینحال آسوشیتدپرس گزارش کرد که لوینسن در واقع پیمانکاری بوده است که برای سیا کار می‌کرده است و یک تیمی از تحلیلگران این سازمان که به صورت غیرقانونی فعالیت می‌کردند به او پول داده‌اند تا با عملیات جاسوسی اطلاعات جمع‌آوری کند.

«جی کارنی» سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد که لوینسون که بعد از 28 سال کار در «اف بی آی» و « اداره مبارزه با مواد مخدر»، در زمان ناپدید شدنش، یک کارمند دولت نبود. من در خصوص تمامی اتهامات این پرونده اظهار نظر نمی‌کنم.

وی تصریح کرد: من می‌گویم اگر کسی در خارج از کشور دستگیر شود و درست یا غلط منتشر شود که برای سیا کار می‌کرده است، فکر می‌کنم عقل حکم می‌کند که این امر می‌تواند زندگی آن فرد را در معرض خطر بزرگتری قرار می‌دهد. آنچه که می توانم به شما بگویم این است که او در زمان سفر خود، کارمند دولت آمریکا نبود.

بر اساس این گزارش، یک پیمانکار، یک کارمند دولت تلقی نمی‌شود اما «سیا» به خانواده لوینسون مبلغ 120 هزار دلار پرداخت کرده است که این مبلغ قرارداد جدیدی بوده است که این سازمان برای لوینسون در زمانیکه عازم ایران می شد، آماده می‌کرد و دولت آمریکا 2.5 میلیون دلار حقوق سالیانه به خانواده وی می‌پرداخت.

کارنی حاضر نشد درباره جزئیات این پرونده صحبت کند اما چندین نفر از مقامات آمریکایی از جمله اوباما چندین بار از دولت ایران خواسته بود که در یافتن و بازگرداندن وی به آمریکا کمک کند.

«جان کری» وزیر خارجه آمریکا در حالیکه در تل‌آویو به سر می‌برد در خصوص لوینسون مورد سوال قرار گرفت که گفت وزارت خارجه بر بازگرداندن وی در صحت و سلامت کامل به خانه متمرکز است.

«مری هارف» معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز اعلام کرد که به طور مداوم از تهران خواسته‌اند که تلاش‌های انساندوستانه را برای بازگرداندن لوینسون به کار گیرد و او را به خانواده‌اش بازگردانند.

«حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران آشکارا اعلام کرده است که اطلاعی درباره مکان لوینسون ندارد.(فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها