معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده:

۶۲ درصد زنان معتاد متأهل هستند

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده گفت: آمار 62 درصدی تأهل در زنان معتاد و اختصاص 10درصد از علل شروع اعتیاد زنان به اختلافات خانوادگی اهمیت پرداختن به موضوع اعتیاد زنان را دو چندان می‌کند، لذا ما باید با تمام ظرفیت‌هایی که در اختیار داریم، به این حوزه وارد شویم.
کد خبر: ۶۲۴۹۵۴
۶۲ درصد زنان معتاد متأهل هستند

به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر؛ شهیندخت مولاوردی در دومین جلسه کمیته زنان و خانواده‌های آسیب پذیر ستاد مبارزه با مواد مخدر که در محل این ستاد برگزار شد، گفت: تقویت نهاد خانواده و اهمیت به جایگاه زن در عرصه‌های اجتماعی و استیفای شرعی، حقوقی و قانونی زنان در تمام عرصه‌ها از جمله ماموریت‌های مهم خود در معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری ذکر کرد.

وی گفت: با توجه به اینکه بند 14 سیاست‌های کلی نظام، سند چشم‌انداز 20 ساله جمهوری اسلامی ایران و ماده 230 برنامه پنجم توسعه به این ماموریت اشاره دارد، باید به صورت جدی وارد این عرصه شده و وظیفه خود را به درستی انجام دهیم.

وی افزود: اخیراً آماری از سوی سازمان ثبت اسناد در خصوص علل 9 گانه اعتیاد ارائه شده که بر اساس آن نرخ طلاق در شش ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 7 درصد افزایش داشته که اعتیاد یکی از آن دلایل بوده است.

معاون رئیس جمهوری فقر اقتصادی و فرهنگی و مبحث معیشتی را از جمله عللی برشمرد که خانواده‌ها را درگیر اعتیاد می‌کند و اظهار داشت: اعتیاد مرزهای تحصیل، و فرهنگ را درنوردیده و هیچکس نمی‌تواند مدعی شود که اعتیاد، تنها مختص یک گروه یا طبقه خاص از جامعه است همانطور که مسئله خشونت علیه زنان مختص یک فرهنگ یا کشور خاص نیست.

مولاوردی افزود: آمار 62 درصدی تأهل در زنان معتاد و اختصاص 10درصد از علل شروع اعتیاد زنان به اختلافات خانوادگی اهمیت پرداختن به موضوع اعتیاد زنان را دو چندان می‌کند، لذا ما باید با تمام ظرفیت‌هایی که در اختیار داریم، به این حوزه وارد شویم.

وی در ادامه با اشاره به تشکیل جلسات ستاد ملی زن و خانواده نهاد ریاست جمهوری گفت: جلسات این ستاد به ریاست رئیس جمهور و با حضور 8 وزیر برگزار می‌شود و مصوبات آن نیز لازم الاجرا است لذا هز زمان که مشکلی در پروسه تصویب قوانین در حوزه اعتیاد زنان در این کمیته بود، می‌توان مصوبات را از طریق آن ستاد اجرایی کرد.

معاون رئیس جمهور در امور زنان همچنین بر تشکیل کارگروهی در وزارت تعاون کار با حضور کارشناسان معاونت امور زنان ریاست جمهوری، بهزیستی و سازمان‌های غیردولتی فعال تأکید کرد و گفت: هدف اصلی این کارگروه می‌بایست حمایت از زنان معتاد به‌منظور دستیابی آنان به بهبودی باشد و حمایت‌ها نیز به گونه‌ای باشد که فرد پس از بهبودی دیگر به سمت اعتیاد نرود و بتواند کسب و کار و مسکن مناسبی پیدا کند.

مولاوردی نقش تشکل‌های مردمی در امر مبارزه با مواد مخدر را مهم توصیف کرد و گفت: بدون جلب این ظرفیت، برنامه‌ها موفقیت‌آمیز نخواهند بود و تجربه سی و اندی سال نیز نشان می‌دهد که هر گاه از مشارکت این ظرفیت استفاده شده، به موفقیت رسیده‌ایم.

وی همکاری معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و نهادهای زیر مجموعه آن را با اهداف این کمیته اعلام کرد و ادامه داد: توجه به مسئله مبارزه با مواد مخدر، مسوولیت مشترک همه دستگاه‌های کشور است و خاص یک نهاد، قوه یا یک ستاد نیست لذا همه دستگاه‌ها باید در این مبارزه احساس مسولیت کنند چرا که اعتیاد در کمین همه افراد جامعه است و کسی از آن در امان نیست.

سن بحرانی مصرف مواد مخدر در زنان 15 تا 19 سالگی است

مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در امور زنان و خانواده گفت: با توجه به اینکه سن بحرانی مصرف مواد مخدر در زنان 15 تا 19 سالگی است، باید دبیرستان‌ها و دانشگاه‌ها در اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی نوجوانان و جوانان، توجه جدی کنند.

 زهرا بنیانیان در دومین جلسه کمیته زنان و خانواده‌های آسیب پذیر ستاد مبارزه با مواد مخدر که در محل این ستاد برگزار شد، مواد مخدر را جنگ خاموش دشمن برای قتل انسان‌ها خواند و گفت: آسیب‌های اعتیاد، ابعاد وجودی شخص را دربر میگیرد و موجب شکستن عزت نفس، بروز مشکلات جسمی، مغزی و روحی در وی می‌شود و از او موجودی می‌سازد که می‌تواند آسیب‌های مختلفی را به اجتماع وارد کند و مرتکب انجام بسیاری از ناهنجاری‌ها چه در خانواده و چه در جامعه شود.

وی با اشاره به نتایج طرح شیوع‌شناسی مصرف مواد که در سال 90 انجام شد، افزود: این طرح بر روی 15 هزار نفر در کشور انجام شد که 7900 نفر از این جامعه آماری را مردان و 7100 نفر را زنان در مقیاس سنی 15 تا 64 سال تشکیل می‌دادند.

مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر بیان داشت: براساس نتایج این طرح، نرخ شیوع مصرف مواد مخدر و روان‌گردان‌ها، 2.65 درصد است که طبق آن، تعداد تقریبی مصرف‌کنندگان مواد در سطح کشور، یک میلیون و 325 هزار نفر است که با بعد خانوار 6 میلیون نفر به‌طور مستقیم درگیر مواد مخدر هستند.

بنیانیان ادامه داد: همچنین بر این اساس، 9.3 درصد از جمعیت معتادان را زنان و بقیه را مردان تشکیل می‌دهند و بیشترین ماده مصرفی آنان نیز به ترتیب تریاک، شیشه و کراک است و همچنین 62 درصد زنان معتاد متاهل هستند که نشان می‌دهد آنها به دلیل اعتیاد همسر، مشکلات خانوادگی و فقر به سمت مصرف مواد رفته‌اند.

وی تصریح کرد: زنان معتاد، به خاطر پنهان کاری، نبود حمایت اجتماعی، عدم رهایی از اعتیاد و حفظ آبرو بیشتر از مردان در پنهان‌کاری اعتیاد خود دامن می‌زنند و این به منزله عدم بازگشت آنان به زندگی سالم برای همیشه است.

وی افزود: اولین سن مصرفی مواد در نیمی از جمعیت زنان معتاد، 15 تا 19 سالگی است درواقع این سن، سن بحران برای شروع مصرف مواد است لذا با توجه به این سن که دوره نوجوانی و جوانی است، ضرورت دارد که مراکز آموزشی همچون دبیرستان‌ها و دانشگاه‌ها به بحث اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی نوجوانان و جوانان، توجه جدی کنند.

مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر در ادامه، کسب لذت، کنجکاوی، تفریح، رفع مشکلات روحی، در دسترس بودن مواد، فشار دوستان، رفع درد، کار سنگین، کاهش علایم بیماری‌های جسمی، اختلافات خانوادگی و رفع مشکلات جنسی را به ترتیب از دلایل مهم شروع مصرف مواد در زنان ذکر کرد.

بنیانیان هشدار داد: متاسفانه به خاطر فریب فرهنگی از طریق ماهواره‌ها و سایت مبنی بر استفاده شیشه برای کاهش وزن، لاغری، رفع چین و چروک پوست، شادابی کاذب و رهایی از استرس و اضطراب برخی زنان به مصرف شیشه روی آورده‌اند که در این خصوص نیز باید اطلاع‌رسانی‌ها افزایش یافته تا افراد فریب دروغ‌های سوداگران مرگ را نخورند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها