سازها برای "وداع" با سیدالشهدا کوک می‌شود

به جای خواندن، می خواهم گریه کنم

سید حسام الدین سراج این روزها مشغول تمرین در پروژه موسیقایی "وداع" به رهبری سید محمد میرزمانی برای اجرا در مرکز همایش های برج میلاد است تا بار دیگر علاقه مندان شاهد اجرای اثری متفاوت در ژانر موسیقی عاشورایی باشند.
کد خبر: ۶۲۴۸۲۳
به جای خواندن، می خواهم گریه کنم

این روزها در راهرو سالن‌های جنبی برج میلاد که قدم بزنی صدای نامفهومی از یک ارکستر پرحجم به گوش‌ات می‌رسد و وقتی به انتهای راهرو برسی در آخرین سالن، سراج و ارکسترش را می‌بینی که مشغول تمرین برای اجرای زنده هستند.
 ارکستر کامل است و جمع نوازندگان پیشکسوت هم جمع است. سیاوش ظهیرالدینی، علی رحیمیان،‌ هادی آرزم، مسعود حبیبی، علیرضا خورشیدفر و...همه در این ارکستر ساز می‌زنند.
سید محمد میرزمانی هم هست؛ در قامت رهبر ارکستر. او سال گذشته همین موقع در بزرگترین اتاق طبقه آخر دفتر موسیقی در سمت مدیر کل بر صندلی‌اش تکیه زده بود و امسال بی‌دغدغه‌تر چوب رهبری ارکستر را به حرکت درمی‌آورد.
میزان به میزان نت‌ها را با نوازندگان مرور می‌کند و یکی از دغدغه‌هایش که مدام به ارکستر گوشزد می‌کند، رعایت «کریشندو» ها است و آن را به نوازنده تیمپانی یادآوری می‌کند.
این کنسرت سال گذشته هم در برج میلاد در ایام صفر اجرا شده بود. اما میرزمانی امسال ارکستر را پرحجم‌تر کرده است. مثلا ترومپت و ترومبون امسال در کنار هورن قرار گرفته‌اند تا بخش بادی پرحجم‌تر شود و بخش زهی ارکستر و گروه کر هم تقویت شده اند.
اما حسام‌الدین سراج روی صندلی نزدیک میرزمانی نشسته است وهمراه با ارکستر اشعار عمان سامانی را می‌خواند. اسم کنسرت «وداع» است که مربوط به قطعات آلبومی می‌شود که چند سال پیش با همین عنوان اما با دکلمه اصغر فردی منتشر شده بود.
اما دکلمه در این کنسرت به وحید جلیل‌وند سپرده شده است که صدای رسایی هم دارد. او هم نزدیک سراج نشسته و می‌خواند:
کیست این پنهان مرا در جان و تن
کز زبان من همی گوید سخن
سراج معتقد است که صدای نی کم است و این موضوع را یادآوری می‌کند و میرزمانی هم تاکید دارد، نوازندگان وقتی قطعه رو به جلو می‌رود، ریتم را نیندازند.
میرزمانی درباره کنسرت پیش رو می‌گوید: سال گذشته برای اجرای کنسرت «وداع» زمان زیادی نداشتیم اما امسال از چند ماه قبل به فکر اجرا بودیم و زمان مفید زیادی داشتیم.
او ادامه داد: رنگ‌آمیزی ارکستر امسال متفاوت‌تر است. مثلا چند ساز بادی به ارکستر اضافه شده‌اند. ترومپت هم که در تعزیه جایگاه خاصی دارد، در ارکست گنجانده شده است و سعی کردم به بهترین نحو از این ساز استفاده کنم. برای مثال دو تم معروف عاشورایی برای ترومپت نوشته‌ام.
این آهنگساز گفت: یکی از ویژگی‌های ارکستر امسال حضور اساتید و پیشکسوتان است و علی رحیمیان هم کنار ارکستر است و با اشتیاق ما را همراهی می‌کند، حتی گاهی در پارتیتورها نکاتی را به من گوشزد می‌کند که دارای اهمیت است.
حسام‌الدین سراج هم که مشغول استراحت پس ازتمرین است درباره اجرای آخر هفته‌اش گفت: من دوست داشتم به جای اینکه بخوانم، یک فصل گریه کنم اما وقتی ذهن متمرکز بر روی خواندن می‌شود،‌ نمی‌توان اشک ریخت.
او با بیان اینکه این کنسرت عرض ادبی به پیشگاه سیدالشهدا است، بیان کرد: به هرحال کنسرت‌هایی از این دست لازم‌اند و شاید یک نوع خط‌شکنی محسوب شود اما هنرمندان باید در این راستا فعالیت‌هایی داشته باشند.
محمدحسین تفرشی، تهیه‌کننده کنسرت هم درباره اجرا بیان کرد: به هرحال امسال این ارکستر در شرایطی به روی صحنه می‌رود که ارکسترهای دولتی تعطیل‌اند و امسال هم این سعادت را داشتیم که کنسرت «وداع» را برگزار کنیم، در حالی که کار نسبت به سال گذشته پختگی بیشتری دارد.
کنسرت «وداع» روایتی از واقعه عاشورا است که 21 و 22 آذر در برج میلاد به روی صحنه خواهد رفت.

منبع: ایسنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها