سالانه حدود 5000 موتورسوار در کشور جان خود را از دست می‌دهند، در تهران نیز موتورسوار‌ها پای ثابت بیشتر از 35 درصد از تصادفاتی هستند که به مرگ ختم می‌شود، افزون بر این در 55 درصد از حوادثی که به جرح منجر می‌شود، نیز پای موتورسواران درمیان است.همه این آمار‌های تلخ سبب شده پلیس راهور تهران طرح‌های گوناگونی را برای کاهش حوادث موتورسواران اجرا کند.
کد خبر: ۶۲۳۰۹۵
ایست پلیس به سرنشینان اضافه موتورسیکلت‌ها

برای نمونه از اواخر تیر ماه گذشته پلیس راهور پایتخت طرحی را در دستور کار خود قرار داد که بر اساس آن علاوه بر این‌که موتورسواران متخلف اعمال قانون می‌شدند باید در مدت یک هفته در کلاس‌های آموزشی نیز شرکت می‌کردند.

این درحالی است که با توجه به طرح جدید پلیس راهور پایتخت از امروز موتورسواران متخلف، دیگر آن فرصت یک هفته‌ای را ندارند و دقایقی بعد از تخلف باید در کلاس‌های آموزشی پلیس حاضر شوند.

توقف راکبان موتورسیکلت‌هایی که بیش از یک مسافر را سوار می‌کنند، نیز از طرح‌های جدیدی است که پلیس از امروز آن‌ را اجرا خواهد کرد.

حسین رحیمی، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ درباره مرحله جدیدی از ساماندهی و برخورد با موتورسواران متخلف که از امروز به اجرا درمی‌آید، به جام‌جم می‌گوید: این طرح چند بخش دارد، قسمت اول، طرح برخورد ارشادی و آموزشی با موتورسیکلت‌سواران متخلف است.

پلیس راهور با تشکیل 30 کلاس در مناطق 22 گانه تهران برنامه‌ای را تدارک دیده تا موتورسواران متخلف با شرکت در کلاس‌های آموزشی از مخاطره‌آمیز‌بودن تخلفات خود هر چه بیشتر اطلاع پیدا کنند.

رحیمی می‌افزاید: در این طرح ماموران پلیس ماموریت دارند، موتورسواران متخلف را متوقف کرده و آنها را به کلاس‌های آموزشی هدایت کنند.

باید یاد آور شد که در این طرح پلیس موتورسیکلت متخلفان را توقیف نمی‌کند، بلکه بعد از این‌که موتورسواران آموزش یک ساعته خود را پشت سرگذاشتند، موتورسیکلت آنها دوباره در اختیارشان قرار می‌گیرد.

پلیس پیش‌بینی می‌کند، روزانه حدود 3000 موتورسوار متخلف را در کلاس‌های آموزشی شرکت دهد. البته این عدد با توجه به ظرفیت کلاس‌های آموزشی پیش‌بینی شده است.

رحیمی یادآور می‌شود: وسیله نقلیه متخلفان در نزدیک‌ترین نقطه به محل کلاس‌های آموزشی که در 22 منطقه تهران دایر است، متوقف شده و موتورسواران متخلف بعد از کلاس‌های یک‌ساعته موتور خود را تحویل می‌گیرند.

مسافر اضافه ممنوع

بخش دیگری از طرح پلیس راهور که تاکنون بی‌سابقه بوده و قرار است از امروز اجرایی شود، این است که ماموران پلیس به موتورسوارانی که سرنشین اضافه سوار می‌کنند، دستور ایست داده و از سرنشین درخواست می‌کنند تا پیاده شود.

باید تاکید کرد که در این طرح نیز موتورسیکلت فرد خاطی توقیف نمی‌شود، بلکه بعد از پیاده شدن سرنشین اضافه راکب موتور سیکلت می‌تواند به مسیر خود ادامه دهد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ عنوان می‌کند: معمولا سوانح و حوادث در این بخش تاسف بار است، حادثه‌های زیادی داشته‌ایم که سرنشینان و موتورسوارانی که سه تا چهار مسافر سوار کرده‌اند، در تصادفات جان خود را از دست داده‌اند. به هر حال موتورسواران متخلف باید یاد بگیرند که جان خود و دیگران را به خطر نیندازند.

این در حالی است که در کارت موتورسیکلت‌ها نیز قید شده که موتورسیکلت وسیله‌ای تک‌ سرنشین است یعنی فقط راکب موتورسیکلت می‌تواند سوار آن شود یا حداکثر در کشورمان موتورسیکلت‌های وجود دارد که ظرفیت دو نفر را داد. به همین دلیل باید گفت سوار کردن بیش از یک مسافر از سوی راکبان موتورسیکلت به طور قطع تخلف است.

رحیمی بیان می‌کند: اگر موتورسوار یک مسافر سوار کرده باشد و هر دوی آنها مجهز به کلاه ایمنی باشند، ماموران پلیس موتورسیکلت را متوقف و جریمه نمی‌کنند.

برخورد قهرآمیز پلیس

مرور آمارهای پزشکی قانونی از این حکایت دارد که موتورسیکلت‌سواران متخلف سهم زیادی از مرگ و میرها را در سال به خود اختصاص می‌دهند. برای نمونه در سال گذشته حدود 14 هزار و 430 نفر در تصادفات موتورسیکلت مجروح شده‌اند، چنانچه این آمار را با سال 1390 مقایسه کنید متوجه افزایش 3400 نفری آن خواهید شد. به همین دلیل پلیس برای موتورسیکلت‌سواران متخلفی که دست به رفتار‌های پرخطر می‌زنند قانون‌های سفت و سختی را اجرا کرده و می‌کند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در این باره می‌گوید: برخورد جدی ما با موتورسوارانی که اقدام به حرکات مخاطره‌آمیز می‌کنند، ادامه دارد به همین دلیل کفی‌های ما در مناطق مختلف شهر مستقر است تا موتورسیکلت متخلفان را به پارکینگ منتقل کند.

تخلفاتی مانند استفاده نکردن از کلاه ایمنی، حرکت در جهت مسیر خلاف، حرکت از محل عبور عابر پیاده، حرکات مخاطره‌آمیز مانند لایی کشیدن و تک‌چرخ‌زدن، عبور از خط ویژه و حمل بار نامتعارف سبب انتقال موتورسیکلت متخلفان به پارکینگ می‌شود. البته باید موتورسیکلت‌های دودزا و فرسوده را نیز به این فهرست اضافه کرد، زیرا پلیس از امروز با این تخلفات به صورت جدی برخورد خواهد کرد.

بانک اطلاعاتی متخلفان

رحیمی با بیان این‌که کارشناسان پلیس راهور اقدام به تاسیس بانک اطلاعاتی موتورسیکلت‌ سواران متخلف کرده‌اند، ادامه داد: برای موتورسوارانی که تکرار تخلف دارند، پیش‌بینی کرده‌ایم که اگر این افراد 30 نمره منفی بگیرند علاوه بر اعمال قانون و ابطال گواهینامه موتورسیکلت دیگر نتوانند گواهینامه رانندگی نیز بگیرند.

طرح‌های جدید پلیس به صورت آزمایشی در تهران اجرا خواهد شد، این در حالی است که معمولا طرح‌های پلیس راهور بعد از پشت سر گذاشتن مراحل آزمایشی در سراسر کشور اجرایی می‌شود.

مهدی آیینی - ‌گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها