دانشگاه های آینده را نمی توان از بیرون کنترل کرد

مشاور عالی وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری گفت : دانشگاه های آینده خودتنظیم هستند و دیگر نمی توان آنها را از بیرون کنترل کرد.
کد خبر: ۶۲۲۳۸۷
دانشگاه های آینده را نمی توان از بیرون کنترل کرد

دکتر جعفر توفیقی امروز– چهارشنبه – در نهمین سمینار سالانه الکتروشیمی ایران افزود : دانشگاه های کشور امروزه با مشکلات زیادی مواجه هستند که یکی از مهمترین آنها این است که عده ای تلاش دارند که از بیرون دانشگاه ها را کنترل کنند و بر سطح کمی و کیفی آن ها نظارت داشته باشند.

وی ادامه داد : امروز دانشگاه های کشور حتی در جذب اعضای هیات علمی خود که مهمترین فرآیند مدیریتی یک دانشگاه است ، کمترین اختیار ممکن را دارند و هیات های علمی برای جذب باید سلسله مراتب را در بیرون دانشگاه طی کنند.

توفیقی اظهار داشت : دانشگاه ها در آینده به لحاظ اداری ، مالی و علمی کاملا مستقل عمل خواهند کرد زیرا امروزه گستره فعالیت مراکز علمی و دانشگاهی در کشور آن قدر زیاد است که دیگر نمی توان آنها را به شکل فیزیکی مدیریت کرد.

وی ادامه داد : تعالی فرهنگی و خردورزی از مهمترین ارزش هایی است که از دانشگاه ها انتظار می رود . اگر توسعه علمی در بستری از اخلاق صورت نگیرد تجربه کشورهای پیشرفته نشان داده است که علم نه تنها حل کننده مسایل نحواهد بود بلکه مشکلات عظیمی را می تواند ایجاد کند.

توفیقی خاطرنشان کرد: این فکر که دانشگاه محیط نخبه گرا و نخبه پرور است دیگر جوابگو نیست ، امروز بحث جامعه دانش بنیان مطرح است و دیگر نمی شود یک مملکت را با چند نخبه اداره کرد.

وی افزود : امروز مخاطب دانشگاه ها همه مردم هستند و دانشگاه ها باید به همه مردم ˈ زیست علمی ˈ را یاد بدهند زیرا دیگر نمی شود تصور کرد یک عده علمی و عده ای دیگر غیر علمی زندگی کنند.

توفیقی گفت : پاسخ گویی به سوالات از سوی دانشگاه ها کافی نیست بلکه دانشگاه باید سوال های درست را مطرح کند ، جامعه ای که سوال نداشته باشد به دنبال جواب نخواهد بود و یک چنین جامعه ای هیچگاه پیشرفت نخواهد کرد.

وی با نگاهی به مشکلات امروز دنیا از قبیل حفظ محیط زیست سالم اظهار داشت : امروز میان رشته ها و فرارشته ها در حل معضلات و مشکلات انسانها حرف نخست را می زنند و هیچ تخصصی به تنهایی نمی تواند مشکلات را حل کند.

هدف انتشار اخبار حقوق میلیونی مدیران تامین اجتماعی دولت سابق، در زمان دولت فعلی چیست؟

به دنبال انتشار اخباری در رابطه با پاداش مدیران سازمان تامین اجتماعی در رسانه های مختلف، برخی کارشناسان حوزه تامین اجتماعی واکنش نشان داده و این پرسش را مطرح کرده اند که چرا اخباری از این دست و مرتبط با تخلفات بزرگ گذشته در دولت قبلی و همچنین در سازمان ها و صندوق های دیگر مطرح نمی شود و چرا تنها خبرپاداش مدیران تامین اجتماعی مطرح شده است؟ حجم و نوع تخلفات صورت گرفته در سازمان تامین اجتماعی در دولت قبلی بسیار زیاد است ولی مشخص نیست چرا فقط بحث حقوق و مزایای پرسنل سازمان تامین اجتماعی به این صورت بزرگنمایی می‌شود؟!

به گزارش بولتن نیوز، برخی صاحب نظران معتقدند درحالی که باید به مسائل مهمتر و ارقام بزرگ و تخلفات بزرگ گذشته در حفاظت از بیت المال توجه شود این پرسش مطرح است که چه مسائلی در پشت این نوع اطلاع رسانی ها و حاشیه آنها مطرح است که توجه افکار عمومی و رسانه ها را به این گونه خبرها معطوف ساخته اند؟

یک مقام آگاه  در این زمینه اعلام کرد: خبرهای منتشره در خصوص دریافتی‌های سازمان تامین اجتماعی برای انحراف افکار عمومی از تخلفات وسیع صورت گرفته در دولت قبلی و سرپوش گذاشتن بر پرونده‌هایی مثل پرونده بابک زنجانی و گزارش تحقیق و تفحص مجلس از سازمان مطرح می‌شود.

وی اضافه کرد: در همین حال اگر در سایر صندوق‌های زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم جستجو شود، همین مبالغ پرداخت شده است و اساساً مرجع تصویب یا صدور مجوز همه این پرداخت‌ها در همه صندوق‌ها یک هیأت امنا بوده است و تقریباً مبالغ پرداختی در سایر صندوق‌ها مشابه سازمان تامین اجتماعی است ولی بزرگنمایی مسائل سازمان فقط از این بابت صورت می‌گیرد که تخلفات کلان دولت قبلی تحت‌الشعاع قرار گیرد.

این مقام آگاه اظهار داشت: نکته حائز اهمیت این است که اگر کارکنان سازمان تامین اجتماعی ریالی اضافه یا خلاف قانون یا مجوز گرفته باشند، چون حقوق و مزایای آینده آنها و حتی مستمری آنها در سازمان پرداخت می‌شود، می‌توان مبالغ اضافی را از حقوقشان کم کرد ولی مبالغی که در قالب پرونده‌هایی نظیر بابک زنجانی و نظایر آن از کف سازمان رفته را دیگر به این راحتی نمی‌توان برگرداند.

وی ادامه داد: عده‌ای در بدنه دولت به‌دنبال جداسازی و ادغام بخش درمان سازمان تامین اجتماعی و بردن آن به زیر بلیط بیمه خدمات درمانی و بیمه سلامت و وزارت بهداشت هستند،و برای ایجاد حاشیه و ایجاد انفعال در سازمان تامین اجتماعی این مطالب را عمده و بزرگنمایی می‌کنند.

وی تصریح کرد: شنیده‌ها حاکی از آن است که در این شلوغی حاشیه‌های مربوط به تخلفات مربوط به پرداخت حقوق و پاداش‌های تامین اجتماعی، بخشی از دولت و مجلس پشت درهای بسته برای جدایی درمان سازمان، تصمیماتی را گرفته و در حال عملیاتی کردن آن می‌باشند.

نامه سرگشاده زیباکلام به آیت الله مکارم شیرازی درباره فیس بوک

دکتر صادق زیباکلام عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در نامه ای سرگشاده به آیت‌الله مکارم شیرازی مرجع تقلید شیعه در قم درخواست کرد ادله شرعی «حرمت فیس‌بوک» بیان شود.

سایت عصر ایران اقدام به انتشار متن این نامه که در صفحه شخصی زیباکلام در فیس بوک منتشر شده نموده که متن آن به این شرح است:

محضر زعیم عالیقدر، حضرت آیت الَلّه مکارم شیرازی، مرجع والاتبار تشیع

باسلام و احترام،

اخیراً تذکری از آن مقام ارجمند در مطبوعات منعکس شده‌است مبنی بر مخالفت با مجاز کردن «فیس‌بوک» که از سوی وزیر محترم ارشاد، آقای علی جنتی، ابراز شده‌بود.

در صورت امکان می‌خواستم از جنابعالی استفتاء نمایم که حرمت یا جایز ندانستن فیس‌بوک براساس کدام ادلّه، استنباط شرعی، فقهی و یا حقوقی است؟ اگر اشکال به‌ واسطه بیم سوءاستفاده‌هایی همچون درج صور قبیحه یا مطالبی خلاف عفت عمومی است که، بالتّبع، عکاسی و سینما را هم باید جایز ندانست. البته حضرت آیت‌الله محسنی اژه‌ای، دادستان والامقام کل کشور، مواردی همچون «انتقال اطلاعات به بیگانگان» را هم حجتی بر جایز ندانستن فیس‌بوک اعلام فرموده‌اند ( اگرچه که بنده نمی‌دانم کدام اطلاعات را کاربران از طریق فیس‌بوک می‌توانند به دشمن انتقال دهند که از طرق دیگر نمی‌توانند.)

از آنجا که جدای از میلیون‌ها شهروند عادی، کسر رو به ازدیادی از مسئولین محترم نظام هم وارد این شبکه اجتماعی شده‌اند، استدعا دارم محض تنویر اذهان عمومی ادلّه شرعی حرمت فیس‌بوک را روشن بفرمایید.

واکنش حسینیان به پیشنهاد احمدی نژاد برای مناظره با روحانی

عضو جبهه پایداری از پیشنهاد مناظره احمدی نژاد با روحانی استقبال کرد و گفت: ارائه آماری که منطبق با واقعیات نیست از سوی روحانی در قالب گزارش صد روزه اقدام خوبی نبود.

روح الله حسینیان در گفتگو با مهر پیشنهاد احمدی نژاد برای مناظره با روحانی را پیشنهاد خوبی خواند و گفت: اینکه آقای روحانی آماری بدهد که با واقعیات انطباق نداشته باشد و در کشور تشنج و دلنگرانی ایجاد کند، درست نیست.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: رئیس جمهور قبلی و رئیس جمهور امروز کشور می توانند در برنامه مناظره ای در مقابل هم بنشینند و با ارائه آمار صحیح حرف هایشان را در مقابل مردم بزنند.

دستگیری 16 فعال سایبری در کرمان ‌

معاون دادستان کرمان گفت: با تلاش سازمان اطلاعات سپاه کرمان، 16 نفر از فعالان سایبری مرتبط با بیگانگان، شناسایی و دستگیر شدند.

ایسنا گزارش کرد احمد قربانی افزود: اتهام این افراد که در قالب یک شبکه پیچیده امنیتی- رسانه‌ای فعالیت می‌کردند، اقدام علیه امنیت ملی از طریق همکاری با شبکه‌های بیگانه و طراحی سایت و تولید محتوی برای سایت‌های ضد انقلاب به منظور براندازی نظام مقدس جمهوری اسلامی است که مستندات جمع آوری شده و اطلاعات اولیه بدست آمده از بازجویی متهمین نشان دهنده و تصدیق‌کننده کلیه اتهامات وارده بر این افراد است.

وی بیان کرد: فرد اصلی باند که با عنوان مدیر شرکت، رهبری باند را بر عهده داشته است، شرکت در دوره‌های آموزشی وابسته به شبکه‌های رسانه‌ای بیگانه در کشورهای ترکیه و مالزی را در پرونده دارد.

این مقام قضایی افزود: برقراری ارتباط با اعضای شبکه‌های رسانه‌ای معاند نظام اسلامی و طراحی و بروزرسانی سایت‌های آموزشی شهروند خبرنگار به سفارش شبکه‌های خبری غربی و دریافت بودجه از آنان از دیگر فعالیت‌های متهمین است.

قربانی، اخذ سفارش از ضد انقلاب خارج‌نشین و طراحی سایت‌های اصلی ضدنظام مقدس اسلامی و سایت‌های مرتبط با فتنه 88 را از دیگر فعالیت‌های این باند ذکر کرد و گفت: اعضای اصلی این باند ارتباط نزدیک و همکاری زیادی با ضدانقلاب خارج‌نشین داشته و خط و مشی اصلی خود را از افراد فراری خارج‌نشین می‌گرفتند.

وی افزود: تحقیقات از دستگیرشدگان ادامه داشته و این پرونده جهت سیر تشریفات قانونی در شعبه ششم دادیاری دادسرای کرمان در حال پیگیری است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
صعود به عشق مردم وطنم

گفت‌وگوی «جام‌جم» با امیرمحمد دانایی،جوان‌ترین ایرانی صعودکننده به اورست در آستانه سفر به کوه وحشی

صعود به عشق مردم وطنم

نیازمندی ها