در برنامه مناظره شبکه اول سیما مطرح شد

اداره تهران با فروش تراکم و آشفتگی نمای پایتخت

روزگذشته وزیر مسکن و شهرسازی مهمان شورای شهر تهران بود

قالیباف:‌ در تهران تراکم فروشی نداریم

وزیر مسکن و شهرسازی روز گذشته برای اولین بار مهمان شورای چهارم شهر تهران بود تا گزارشی از عملکرد و فعالیت‌های این وزارتخانه در شهر تهران ارائه کند؛ اما بیشتر صحبت‌هایش به طرح نگرانی‌ها و مشکلاتی که در سطح شهر تهران از بابت فروش تراکم به وجود آمده است، گذشت.
کد خبر: ۶۲۲۱۸۷

به گزارش ایسنا، عباس آخوندی، با بیان این‌که بالاخره باید روزی بی‌پرده در مورد این موضوعات حرف بزنیم و عمل کنیم، گفت: من در زمان تصویب طرح جامع نبودم، اما خبر دارم در آخرین جلسه رئیس دولت وقت دستور افزایش 20‌درصدی تراکم به کل تراکم‌های شهر تهران را داده است. در این جلسه خواستار کاربری ویژه برای زمین‌های دولتی شده‌اند، زمین‌های دولتی برای تجارت نیست. ما باید در دولت در خدمت مردم باشیم، نه تجارتخانه باز کنیم.

آخوندی افزود: قرار بود محدوده شهر مشهد 22 هزار هکتار باشد؛ اما در همین هفته قبل از آمار مشخص بود که به 29 هزار هکتار رسیده است و جمعیت آن از دو میلیون به بیش از سه میلیون نفر افزایش یافته و همین وضع را می‌توان در مورد سایر کلانشهرها نظیر اهواز، شیراز و اصفهان نیز دید.

آخوندی با اشاره به برنامه‌ای که در سال 1347 برای تهران پیش‌بینی شده بود، توضیح داد: در آن سال محدوده قابل سکونت تهران 630 کیلومتر مربع بوده و قرار بوده 5.5 میلیون نفر در آن حضور داشته باشند؛ اما آنچه تراکم ساختمانی هم اکنون نشان می‌دهد، مشخص شده است که میزان سطوح مسکونی در شهر تهران به 630 میلیون متر مکعب خواهد رسید و متاسفانه می‌توان گفت که با وجود همه ارقام صوری که در طرح جامع و تفصیلی وجود دارد، جمعیت شهری تهران حداقل تا 15 میلیون افزایش می‌یابد.

قالیباف: تراکم‌فروشی ما قانونی است

در ادامه جلسه شورای شهر تهران نوبت شهردار تهران بود تا درباره برخی انتقادات در خصوص فروش تراکم در‌پایتخت و عملکرد شهرداری در این زمینه دفاع کند.

محمدباقر قالیباف تاکید کرد: باید قانون را ملاک کار قرار دهیم که بر اساس آن 120 درصد تهران تراکم پایه دارد و نباید این طور گمان شود کسانی که در کمیسیون ماده 5 هستند، خائن به شهر هستند.

به گزارش مهر، قالیباف با بیان این‌که ما باید در شهر بر‌اساس قانون رفتار کنیم، نه آنچه که سلیقه و پسندمان است، افزود: در قانون 120 درصد تراکم پایه که تراکم مجاز برای شهر تهران است، پیش‌بینی شده ولی وقتی گفته می‌شود شهرداری تراکم فروخته ایجاد بار منفی می‌کند، البته در دوره‌های گذشته که به بیش از یک دهه قبل برمی‌گردد، این معنا وجود داشته اگر پول بیشتری بدهیم تعداد طبقات بیشتری می‌گیریم، اما هم اکنون با ابلاغ طرح تفصیلی جامع این امکان وجود ندارد.

شهردار تهران توضیح داد: شاید برخی اختلاف نظرها درباره این‌که نباید در عرض یک کوچه 8 متری اجازه ساخت یک ساختمان 7 طبقه داده شود وجود دارد، اما مبنا را قانون گذاشته‌ایم نه سلیقه، البته ما نمی‌گوییم در طرح جامع اشکال وجود ندارد و در جلساتی که در خصوص طرح تفصیلی برگزار می‌شد ما خود از منتقدان بودیم، اما پس از تصویب برای پیاده‌سازی آن دفاع می‌کنیم و اشکالات را برطرف خواهیم کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها