در نشستی ۳ ساعته عنوان شد

انتظارات محیط زیست از رسانه ملی

رئیس و معاونان سازمان حفاظت محیط زیست با حضور در سازمان صدا و سیما، نشست مشترکی با رئیس و مدیران رسانه ملی برگزار کردند.
کد خبر: ۶۲۲۰۲۴
انتظارات محیط زیست از رسانه ملی

به گزارش واحد مرکزی خبر،‌ رئیس و مسوولان سازمان حفاظت  محیط زیست که همگی به منظور رعایت مسائل زیست محیطی با خودروی ون به سازمان صدا و سیما آمده بودند در نشستی سه ساعته انتظارات خود را از رسانه ملی در بحث ارتقای اطلاع رسانی‌های زیست محیطی به مردم عنوان کردند.

معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در این نشست صمیمی به تجربه همکاری خوب با رسانه ملی در دوره گذشته مسوولیتش بر این سازمان  اشاره کرد و گفت: موفقیت رسانه ملی در این عرصه به گونه‌ای بود که سازمان حفاظت محیط زیست در سال 82 جایزه ملی محیط زیست را به تشخیص هیات داوران به شبکه دوم سیما اعطا کرد.

ابتکار در ادامه مدیریت‌ها در بحث منابع آب و انرژی را نیازمند اصلاح دانست و گفت:‌شرایط و وضع زیست محیطی کشور نگران کننده است که اگر بخواهیم طبق روال سال‌های گذشته طی طریق کنیم با مشکلات عظیمی مواجه خواهیم بود.

وی افزود: ‌در این شرایط، آگاهی دادن هر چه بیشتر رسانه ملی به مردم از طریق پیام های اثرگذار محیط زیستی و پخش فیلمهای سینمایی و مستند آثاری مطلوب خواهد گذاشت.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به این که رسانه ملی با تولید برخی برنامه‌ها می‌تواند برخی رفتارهای نادرست مردم در بحث محیط زیست را تغییر دهد گفت:‌علاوه بر این،‌طرح این مسائل در صدا و سیما نشاط آور هم خواهد بود.

ابتکار افزود:‌ پرداختن به محیط زیست به حدی اثر دارد که می‌تواند شکاف های اجتماعی و فاصله های نسلی را هم برطرف کند.

ابتکار گفت: تشکیل ستادی اجرایی میان این دو سازمان آثار مطلوبی بر مردم خواهد گذاشت و همکارانم تلاش خواهند کرد تا راهبردهای محیط زیستی را تقدیم کارشناسان رسانه ملی کنند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین پیشنهاد داد:‌در اخبار رسانه ملی بخشی هم به اخبار محیط زیست اختصاص یابد که این پیشنهاد با موافقت رئیس رسانه ملی مواجه شد.

وی در ادامه توجه هر چه بیشتر رسانه ملی به پوشش خبری نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست را خواستار شد.

در این نشست معاونان و مدیران سازمان حفاظت محیط زیست هم دیدگاه‌هایی مطرح کردند که پخش هر چه بیشتر سریال ها، فیلمهای سینمایی و مستند و پویانمایی های مربوط به محیط زیست ‌در همه شبکه های رادیویی تلویزیونی،پررنگ شدن میزگردها و مناظرات تلویزیونی مرتبط با محیط زیست،‌ توجه هر چه بیشتر رسانه ملی به موضوع تنوع زیستی، برجسته کردن و معرفی مواهب طبیعی و زیست محیطی کشور،‌ دخالت دادن مردم و سازمان های غیر دولتی  در مباحث زیست محیطی برخی از این نقطه نظرات بود.

در این نشست پیشنهاد شد کمیته‌ای در رسانه ملی برای تهیه پیام ها و برنامه های زیست محیطی تشکیل شود.

در ادامه نشست، مهندس ضرغامی رئیس رسانه ملی گفت:‌با وجود کارهای زیادی که در بحث محیط زیست  در رسانه صورت گرفته است اما توقعات و انتظارات به حق از رسانه ملی در بحث محیط زیست بالاتر است.

وی در همین ارتباط از کارشناسان و صاحب نظران  سازمان حفاظت محیط زیست خواست رسانه ملی را در این باره با راهکارهای اجرایی شان یاری کنند.

مهندس ضرغامی در همین خصوص برغنای هر چه بیشتر برنامه های رسانه ملی از قبیل افزوده  شدن زیر نویس های اثرگذار زیست محیطی در شبکه های تلویزیونی و تولید برنامه هایی به این منظور تاکید کرد.

در بخش دیگری از این نشست معاونان و مدیران رسانه ملی هم با ارائه  دیدگاه‌هایی بر تشکیل کارگروه ویژه محیط زیست در رادیو و تلویزیون، تعیین مستندها و سوژه های فاخر زیست محیطی در کارگروهی خاص، معرفی کتاب های فاخر در زمینه محیط زیست و تقدیر از خادمان محیط زیست تاکید کردند.

محیط زیست نیازمند اطلاع رسانی و فرهنگ سازی است

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست  پس از نشست با رئیس و معاونان رسانه ملی گفت: ‌اگر چه رسانه ملی در ترویج فرهنگ حفاظت از محیط زیست تلاشهای فراوانی می کند اما باید از ظرفیتهای آن در این باره بیش از اینها استفاده شود.

معصومه ابتکار افزود:‌ خوشبختانه آقای ضرغامی موضوع محیط زیست را به عنوان مولفه ای مهم در سیاست های صدا و سیما برای امسال اعلام کرده است و ما شاهد پخش سریال‌ها و برنامه های خوبی در این مباحث هستیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اما بحران های کنونی محیط زیست در حوزه های مختلف نیازمند اطلاع رسانی بیشتر به مردم و فرهنگسازی صدا و سیماست.

وی افزود: ‌در این جلسه مصوب شد ستادی مشترک میان دو سازمان تشکیل تا با نگاه های علمی و تخصصی،‌ برنامه های پرمحتواتر و متناسب با نوع مخاطبان در رسانه تولید شود.

ابتکار در پاسخ به این سوال که چرا به جای استفاده از خودروهای شخصی  به اتفاق معاونان تان با خودروی ون به سازمان صدا و سیما آمدید؟ افزود:‌ اگر غیر از این عمل می کردیم باید با شش خودرو می آمدیم لذا مقرر شد واعظ غیر متعظ نباشیم و خودمان هم از خودروهای عمومی استفاده کنیم.

وی گفت: ‌این اقدام باید در همه دستگاه های دولتی انجام شود و در این باره مبحثی به عنوان مدیریت سبز داریم که  بر اساس آن همه دستگاه های دولتی موظفند الگوی مصرف خود در انرژی،آب و کاغذ را بر اساس ضوابط محیط زیستی تنظیم کنند تا آلودگی‌ها به حداقل برسد.

معاون رئیس جمهور در پاسخ به سؤالی درباره خبر عضویت صدا و سیما در شورای عالی حفاظت محیط زیست گفت:‌ به پیشنهاد رئیس جمهور مقرر شد رئیس رسانه ملی هم در جلسات این شورا شرکت کند چرا که در این جلسات مباحثی درباره فرهنگسازی، اصلاح شیوه های زندگی و اصلاح رفتار مردم در مواجهه با طبیعت صورت می گیرد که رسانه ملی نقش مهمی در تحقق این موارد دارد.

وی گفت: ‌دراین شورا همچنین مقرر شد واحدهای محیط زیست در همه دستگاه‌ها در بالاترین سطح تشکیل شود.

‌اکسید گوگرد و ازت مظنون اصلی آلودگی هوای اهواز

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه گفت: اصلی ترین عامل مطرح در  آلودگی هوای اهواز اکسیدگوگرد و ازت و منشاء آن فعالیت های نفتی است و می تواند نیروگاهی هم باشد.

ابتکار در پاسخ به سوالی درباره منشا آلودگی هوا در اهواز افزود:‌ در شهری مانند اهواز آلودگی‌ها بیشتر ناشی از آلودگی های خودروها، صنایع، نیروگاه‌ها و فعالیت های نفتی است.

وی گفت:‌ از سال 80 برنامه کاهش آلودگی هوا برای شهری مانند اهواز در نظر گرفته شده بود اما در سال های اخیر این برنامه متوقف شد.

ابتکار افزود:‌در سفری که ماه پیش به اهواز داشتم بر اجرای برنامه کاهش آلودگی هوا در این شهرستان تاکید کردم و امیدواریم با همکاری های وزرات خانه های  نفت و صنعت مشکلات برطرف شود.

معاون رئیس جمهور درباره شناسایی منابع آلاینده در این شهر افزود:‌ مظنون اصلی، اکسیدهای گوگرد و ازت است که منشا عمده ان از فعالیت های نفتی است و می تواند نیروگاهی هم باشد.

وی گفت: ریزگردها هم از مظنونان اصلی هستند و برای حل و فصل این مشکلات هم با دولت عراق و کشورهای همسایه مذاکراتی داشته ایم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به سوالی دیگر درباره نحوه عملکرد این سازمان در استانداردسازی سوخت خودروها افزود:‌برای رفع این مشکل، وزارت نفت مکلف شده است تا سوخت استاندارد دراختیار خودروها و نیروگاه‌ها  قرار گیرد و در این خصوص سالها پیش،  ما و خودروسازان برنامه داشتیم و از رده خارج شدن خودروی پیکان هم نشان دهنده اجرای این برنامه بود اما  از سال 84 به بعد این برنامه‌ها متوقف شد.

وی گفت:‌در این باره زمان بندی هایی نیز مشخص شده بود اما چون کار مدتی متوقف شده است باید به خودروسازان و وزارت نفت فرصت داد.

ابتکار در پاسخ به سوالی مبنی بر این که اخطار اورژانسی شما چه زمانی خواهد بود ؟ افزود:‌هر زمانی که احساس کردیم فرصت تمام شده است اخطار اورژانسی ما خواهد بود.

وی گفت:‌البته با نگاهی که دولت و شخص رئیس جمهور به مقوله محیط زیست دارد مصمم هستیم این برنامه‌ها هر چه سریع تر عملیاتی شود.

ابتکار گفت:‌ البته در این باره مردم هم وظایفی دارند که یکی از آن استفاده هر چه بیشتر از خودروهای عمومی است مخصوصا در شهری مانند تهران که شبکه حمل و نقل عمومی در این سال‌ها گسترش خوبی یافته است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اجرای طرح هایی مانند طرح زوج و فرد را نوعی مسکن خواند و افزود: ‌باید سراغ برنامه های محکم تر و بلند مدت تر برویم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
صمد
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
۰
۰
اداره محیط زیست اگر بتواند بجای هزینه در جاهای دیگر فقط اتوبوسهای شركت واحد و ماشین های فرسوده سنگین را جمع آوریو اصلاح نماید 40 درصدآلودگیهای شهر های بزرگ اصلاح میشود و پیشنهاد میشود تصویب شود هركارخانه بزرگ آلوده كننده به اندازه لوله دودكش خود یك دستگاه تصویه كننده هوا در نزدیك كارخانه نصب كند

نیازمندی ها