در حالی که خبر جایگزینی طرح مسکن اجتماعی به جای مسکن مهر چندی است که بر سر زبان هاست، روز گذشته دو مقام دولتی جزئیات این طرح را تشریح کردند.
کد خبر: ۶۲۱۴۵۳

به گزارش خبرنگار ما، وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده طرح مسکن مهر را به طور محدود اجرا خواهد کرد. به این معنی که فقط پروژه های آغاز شده یا در حال اجرا را تکمیل خواهد کرد و پروژه جدیدی اجرا نخواهد شد.

این وزارتخانه طرح مسکن اجتماعی را به عنوان جایگزین پیشنهادی خود برای طرح مسکن مهر اعلام کرد، با این حال هنوز بسیاری از مردم و کارشناسان بدرستی نمی دانند مسکن اجتماعی چیست و چه تفاوتی با مسکن مهر دارد؟

در پاسخ به این ابهامات، دیروز چهارمین نمایشگاه راه و شهرسازی میزبان مقامات مختلف این وزارتخانه بود تا پاسخگویی به ابهامات و جزئیات طرح مسکن اجتماعی در راس پرسش های خبرنگاران باشد.براساس پاسخ های جداگانه ای که محمد پژمان ، رئیس سازمان ملی زمین و مسکن و دکتر حسین عبده​ تبریزی مشاور مالی وزیر راه و شهرسازی در این باره ارائه کردند دولت یازدهم در نظر دارد اقــــشار مختلف مـردم از نظر بنیه مالی را به گروه​های مختلف تقسیم کرده و به تناسب به هر یک تسهیلات مختلف برای خانه دار شدن ارائه کند.این تسهیلات از ارایه مشوق​های مالی به اقشار متوسط تا خانه دار کردن اقشار آسیب پذیر با 40 درصد درآمد آنها گسترده است.

خانه​های 50 متری

در این راستا دیروز رئیس سازمان زمین و مسکن برخی جزئیات طرح مسکن اجتماعی را اعلام کرد.

به گزارش مهر، محمد پژمان دیروز در نشست خبری در خصوص مسکن ارزان‌قیمت و مسکن اجتماعی با اشاره به این‌که حدود 30 درصد جامعه ما در دهک‌های بالای جامعه هستند، افزود: حدود 20 تا 25 درصد مردم در دهک‌های یک و دو و بخشی از دهک سه هستند و حدود 50 درصد هم در میانه قرار دارند.

وی با اشاره به تامین نیاز دهک‌های پایین جامعه گفت: برای این اقشار دولت زمین رایگان و تسهیلات ارزان‌قیمت و سایر خدمات را در نظر خواهد گرفت که تفاوت‌های عمده‌ای با مسکن مهر دارد.وی تصریح کرد: در طرح مسکن اجتماعی، متوسط واحد مسکونی 50 متر است و برای خانوارهایی که فرزند دارند به 70 متر می‌رسد، اما الان واحدهای مسکن مهر 90 متر مربع وسعت دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: در مسکن مهر بجز وام بقیه هزینه‌ها را متقاضیان می‌دهند اما در مسکن اجتماعی این طور نیست، بلکه واحدها متناسب با وسع درآمد خانوار قیمت‌گذاری می​شود و حداکثر با 40 درصد از سهم درآمد آنها امکان سکونت پیدا کنند.

پژمان با بیان این‌که ملکی بودن واحدها باعث فروش آنها می‌شود، گفت: ما این واحدها را به صورت اجاره در اختیار متقاضیان قرار می‌دهیم، اکنون هم مشغول بررسی تعداد و پراکندگی متقاضیان هستیم تا در یک برنامه پنجساله سیاستگذاری‌ها را مشخص کنیم. البته تعداد واحدها و واگذاری آنها از سال 93 شروع می‌شود.

راه‌اندازی صندوق‌های پس انداز مسکن

در همین حال ، مشاور مالی وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این‌که وزیر درحال انجام تشریفات اداری برای دریافت مجوز صندوق پس‌انداز مسکن است، گفت: پیش‌بینی می‌شود که تا پایان امسال این صندوق‌ها راه‌اندازی شود.

به گزارش مهر، حسین عبده‌تبریزی که در پنل راه‌های تامین مالی مسکن در چهارمین نمایشگاه راه و شهرسازی سخن می‌گفت، با اشاره به این‌که سیاست دولت یازدهم در حوزه مسکن شامل سه حوزه مسکن اجتماعی، حمایتی و آزاد است، تاکیدکرد: ساخت مسکن اجتماعی برای گروه‌هایی از مردم است که شرایط زندگی‌شان اجازه پس‌انداز و پرداخت اقساط به آنها نمی‌دهد، این در حالی است که مسکن حمایتی نیز برای دهک میانی درآمدی است که در عین دارا بودن توانایی پرداخت اقساط، به حمایت دولت نیز احتیاج دارند.

وی درباره مسکن آزاد نیز اظهار کرد: مسکن آزاد برای دهک‌های بالای درآمدی است که نیازی به حمایت دولت ندارند، اما وظیفه دولت جلوگیری از سفته‌بازی در این بازار است.

مشاور مالی وزیرراه و شهرسازی در ادامه از ضرورت تعریف مشوق‌های مالیاتی برای تشویق مردم به انعقاد قراردادهای اجاره بلند مدت خبر داد و گفت: اگر موجری اقدام به قرارداد سه ساله اجاره می‌کند لازم است که از مالیات معاف شود.

عبده‌تبریزی رکود ایجاد شده در بازار معاملات مسکن را متوجه مسکن آزاد دانست و خاطرنشان کرد: کسانی که می‌گویند در بازار معاملات مسکن رکود ایجاد شده، منظورشان بازار مسکن آزاد است که این اتفاق خوشایندی است، زیرا از سفته‌بازی در این بازار ممانعت می‌شود، این درحالی است که رونق بر بازار مسکن مصرفی حاکم است.

وی به پیش‌بینی وضع ساخت و ساز درسال‌های آینده پرداخت و گفت: به نظر می‌رسد که در سنوات آینده روند ساخت وساز مسکن کند شود.

عبده‌تبریزی از ضرورت تعریف مدل‌های مختلف تامین مالی مسکن خبر داد و گفت: اگر در کشور ما بانک‌ها به اندازه کافی منابع داشتند، نیازی به تعریف مدل‌های مختلف تامین مسکن نداشتیم، اما کمبود منابع بانکی این ضرورت را ایجاد کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها