مدیرکل میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی با اشاره به سرقت 5 شی تاریخی از موزه تبریز که اردیبهشت ماه امسال اتفاق افتاد، گفت: سارقان دستگیر و تعدادی از این اشیا پیدا شده است.
کد خبر: ۶۲۰۴۳۱
سارقان اشیای ساسانی موزه تبریز دستگیر شدند

 اردیبهشت ماه امسال از استان آذربایجان غربی خبر رسید که پنج شی تاریخی مربوط به دوره ساسانی شامل دو بشقاب، یک تنگ و دو کشکول از جنس نقره شب جمعه از موزه تبریز به سرقت رفته است.

این موضوع را تراب محمدی مدیرکل میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با  مهر، تایید کرد و گفت: با وجود اینکه در ساختمان موزه آذربایجان دوربین های مدار بسته نصب شده در موقع سرقت، اپراتور ساختمان خواب بوده و سارق یا سارقان به راحتی وارد ساختمان شده اند. ضمن اینکه این موزه دارای دو نگهبان هم بوده اند اما آنها متوجه ورود دزدان نشده بودند.

وی با بیان اینکه سارقان از جایی وارد شده که نگهبانان تصور آن را هم نمی کردند و از غفلت اپراتور برای ورود استفاده کرده اند گفت: دوربین های مدار بسته، نحوه دزدی را ضبط کرده است و فیلم آن را در اختیار نیروی انتظامی قرار داده و منتظر پاسخ آنها هستیم.

به گفته محمدی، این آثار دو بشقاب ، یک تنگ و دو کشکول از جنس نقره بوده است.

در حالیکه محمدی عنوان می کند اقدامات حفاظتی مانند دوربین مدار بسته و نگهبان در موزه تبریز وجود داشته است، اما صابر عباس زاده رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی آذربایجان شرقی گفته است که در ساختمان موزه آذربایجان موارد امنیتی به درستی رعایت نشده و دوربین های نصب شده در محل کیفیت مناسبی ندارند.

حالا پس از گذشت 7 ماه از این سرقت، تراب محمدی در مراسم رونمایی از سامانه مونیتورینگ و سیستم امنیتی و حفاظتی موزه های استان آذربایجان شرقی گفته است که سیستم امنیتی و حفاظتی بسیار قوی و مدرنی جهت حفاظت از موزه‌های آذربایجان‌شرقی به صورت پایلوت در موزه آذربایجان، سایت موزه عصر آهن و چند موزه دیگر استان امروز راه‌اندازی می‌شود.

محمدی ادعا کرد که در آینده‌ای نزدیک تمام موزه‌های آذربایجان‌شرقی از طریق فیبر نوری و به‌هم متصل به صورت آنلاین کنترل و مونیتورینگ می‌شود.

اما وی درباره اطلاعات بیشتر پیرامون این موضوع در گفتگویی با خبرنگار مهر تنها به این نکته اکتفا کرد که سارقان موزه تبریز دستگیر و تعدادی از اشیای تاریخی به سرقت رفته نیز پیدا شده اند با این حال اطلاعات بیشتر باید پس از رای دادگاه و توسط نیروی انتظامی اعلام شود.

وی گفت: بازجویی‌ها و پیگیریهای نیروی انتظامی برای یافتن محل اشیای سرقت شده ادامه دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها