محققان هلند و سوئد اعلام کردند که پیش بینی بلند شدن قد بلندتر از حد معمول انسان براساس دی ان ای امکان پذیر است.
کد خبر: ۶۱۹۳۹۶
پیش بینی قد خیلی بلند امکان پذیر شد

«مانفرد کیسر» از دپارتمان بیولوژی ملکولی پزشک قانونی در مرکز پزشکی دانشگاه اراسموس در روتردام هلند و همکارانش اظهار کردند: 180 گونه «دی ان ای» که در تغییرات عادی قد در نمونه های اروپایی سهیم بودند مورد آزمایش قرار گرفت. این نمونه ها 770 فرد بسیار بلند قد و 9هزار نفر با قد عادی بودند که در دو گروه آزمایشی و کنترلی قرار گرفتند.

نتایج این تحقیق که در مجله ژنتیک انسان منتشر شده این نکته را نشان می دهد که 90 درصد این تغییرات «دی ان ای» نشان دهنده تأثیری بر قد افراد بلند قد بوده است و بیش از 40 درصد این تأثیر از نظر آماری چشمگیر بوده است.

کیسر طی بیانیه ای اظهار کرد: اگرچه پیش بینی حاصل شده مبتنی بر «دی ان ای» برای قد و قامت انسان کمتر از چیزی است که در رابطه با رنگ چشم، رنگ مو وجود دارد اما انتظار می رود که دانش جدید درباره ژنتیک قد دقت و صحت را در پیش بینی قد بلند افزایش دهد.

«استنورت دراپ» از دپارتمان پزشکی کودکان مرکز پزشکی دانشگاه «اراسموس» گفت: پیش بینی های مبتنی بر «دی ان ای» از قد بیش از حد بلند در علم پزشکی کاربرد دارد و می تواند قد کودک را در بزرگسالی پیش بینی کند که در پی آن می توان درمان های محدود کردن رشد را درنظر گرفت. (مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها