با محمود خسروی‌وفا، رئیس کمیته ملی پارالمپیک

پول یامفت بر ورزش سایه ‌انداخته است

محمود خسروی وفا در نشست خبری کمیته ملی پارالمپیک:

روز پارالمپیک در تقویم سالیانه ثبت می شود

نشست خبری هقته پارالمپیک صبح امروز با حضور محمود خسروی وفا رییس کمیته و علی اصغر هادی زاده دبیر ستاد برگزاری مراسم در محل کمیته ملی پارالمپیک برگزار شد .
کد خبر: ۶۱۹۰۵۱
روز پارالمپیک در تقویم سالیانه  ثبت می شود

به گزارش جام جم ورزشی محمود خسروی وفا رئیس کمیته ملی پارالمپیک در آغاز این نشست گفت: در تلاش هستیم روز 24 مهر ماه به عنوان روز پارالمپیک در تقویم کشور به ثبت برسد و در این خصوص هماهنگی‌های لازم هم صورت گرفته است.

محمود خسروی وفا در نشست خبری امروز دوشنبه که با حضور نمایندگان رسانه‌ها برگزار شد، اظهار داشت: ما دو سال قبل روز پارالمپیک را با حضور 30 هزار معلول از سراسر کشور برگزار کردیم و این بزرگ‎ترین رویداد معلولین در جهان است.

رییس کمیته پارالمپیک ادامه داد: برای ما مهم است که بچه‌های معلول به بهانه روز پارالمپیک با ورزش معلولین آشنا شوند. پیشنهاددهنده برای برگزاری چنین روزی به کمیته بین المللی پارالمپیک، ایران بوده که از آن استقبال شده و در حال حاضر بسیاری از کشورها از جمله چین، آلمان، برزیل و انگلستان چنین روزی را برگزار می‌کنند.

وی همچنین گفت: ما تمایل داشتیم روز ثابتی در دنیا برای این روز در نظر گرفته بشود که تا به امروز این اتفاق نیفتاده است. در ایران معمولاً این روز در مهر ماه برگزار می‌شد و به دنبال این هستیم که هر ساله در تاریخ 24 مهر ماه این روز برگزار شود.

خسروی وفا ادامه داد: در این خصوص با وزارت ارشاد گفتگوهایی هم انجام شده تا چنین روزی در تقویم درج شود. درخواست ما در نوبت قرار دارد و امیدوارم با پذیرش این درخواست، کاری ماندگار در خصوص ورزش معلولین کشور صورت پذیرد.

رئیس کمیته ملی پارالمپیک ایران تصریح کرد: در مهر ماه، هم مدارس تعطیل نیست و هم هوا سرد نیست ضمن اینکه تعداد بیشتری از معلولان می‌توانند در مراسم حضور پیدا کنند. البته از آنجایی که بحث انتخابات المپیک مطرح بود، این رویداد به آذر ماه موکول شد و مصادف شد با 12 آذر ماه روز جهانی معلولان. البته پارالمپیک مبحثی ورزشی است و علاقمندیم که این اتفاق در مهر ماه روی بدهد. در هر صورت ما هفته‌ای را پیش بینی کردیم تحت عنوان هفته پارالمپیک که از پنج‌شنبه با حضور در مرقد حضرت امام خمینی(ره) و گلزار شهدا آغاز می شود. در این خصوص وزارتخانه های مختلف وارد عمل شده اند ضمن اینکه خود وزارت کشور هم ورود جدی به این ماجرا داشته است.

وی گفت: این اتفاق بزرگی است چرا که ورزش معلولان به قدری رشد کرده که وزارت کشور، استانداری‌ها را ملزم کرده  در این بخش ورود کنند. از آنجایی که در سال حماسه اقتصادی قرار داریم با حداقل امکانات کار را آغاز کردیم، اما نسبت به دوره های قبل سرمایه گذاری بیشتری صورت گرفته است. دوره قبل که در سال 90 برگزار شد 500 میلیون تومان هزینه در بر داشت، اما پیش بینی ما برای این دوره یک سوم آن میزان است. در واقع بیشتر کارها از سوی وزارتخانه‌ها صورت می‌گیرد و از این بابت از آنها متشکریم.

وزارت کشور کم نگذاشت

خسروی وفا در ادامه گفت: برای برگزاری این مراسم هر جایی که احساس کمک کردیم از وزارت کشور مساعدت خواستیم و این وزارتخانه در این زمینه برای ما کم نگذاشت. همچنین وزارتخانه‌های ورزش و جوانان، آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی، علوم و تحقیقات و فناوری، بنیاد شهید و امور ایثارگران، سازمان صدا و سیما، سازمان بهزیستی، شهرداری‌‎ها و به ویژه شهرداری تهران، ستاد اقامه نماز، فدراسیون ملی ورزش‌های دانشگاهی، فدراسیون ورزش‌های نابینایان و کم‌بینایان و فدراسیون ورزش‌های جانبازان و معلولان در این خصوص به ما یاری رساندند.

رئیس کمیته ملی پارالمپیک با اشاره به آغاز هفته پارالمپیک از پنج‌شنبه هفته جاری ادامه داد: هفته پارالمپیک از روز پنج‌شنبه با حضور قهرمانان و مسئولان ورزش پارالمپیک در بهشت زهرا (س) و تجدید میثاق با خانواده شهدا آغاز می‌شود. روز جمعه را روز پارالمپیک و بیعت با ولایت و رهبری نامگذاری کرده‌ایم که در این روز ستاد برگزاری نماز جمعه خیلی فعال خواهد بود و قرار است ائمه جمعه در خطبه‌های سراسر کشور در خصوص ورزش پارالمپیک صحبت کنند. در استان‌ها، مسئولین هیات‌ها می توانند در فعالیت هایشان در نماز جمعه صحبت داشته باشند ضمن اینکه این کار می‌تواند از طریق قهرمانان پارالمپیک هم صورت پذیرد. همچنین ورزشکاران و مسئولان با نمایندگان ولی فقیه در سراسر کشور دیدار خواهند داشت.

خسروی وفا گفت: این مراسم روز شنبه با حضور قهرمانان پارالمپیک در مدارس سراسر کشور و دانشگاه‎های تربیت بدنی ادامه پیدا می کند. در تمام دانشگاه‌ها اطلاعاتی در خصوص پارالمپیک ارائه شده و کارگروه‌هایی بر روی موضوع پارالمپیک از جمله مقاله‌نویسی و انشاءنویسی کار خواهند کرد. روز یکشنبه که روز پارالمپیک و رسانه‌ها نامگذاری شده به رونمایی از کتاب پارالمپیک در مجموعه انقلاب اختصاص داده شده است که در این جلسه معاون وزیر ارشاد، هنرمندان مختلف در رشته‌های مختلف هنری اعم از کارگردانان، هنرپیشه‌ها و همچنین سردبیران رسانه‌های کشور حضور پیدا خواهند کرد.

وی ادامه داد: یکی از کارهای ارزشمند دیگری که قرار است انجام پذیرد، یک نماهنگ پنج دقیقه‌ای است که ما به وزارت ارشاد تحویل داده‌ایم و قرار است پیش از آغاز فیلم در کلیه سینماهای کشور به نمایش در بیاید. همچنین نمایشگاه عکس در خصوص توانمندی‌های معلولان در سفارتخانه ها برپا می‌شود و عکس برتر هم انتخاب خواهد شد.

رئیس کمیته پارالمپیک گفت: روز دوشنبه روز پارالمپیک و حقوق معلولان نامگذاری شده است. در این روز هماهنگی هایی با مجلس شورای اسلامی صورت پذیرفته است که نمایندگان استان ها بتوانند با روسای هیات‌های ما دیدار داشته باشند. مسئولان پارالمپیک با حضور در مجلس شورای اسلامی با مسئولان مجلسی گفتگو خواهند کرد. ادامه تصویب اساسنامه پارالمپیک مدنظر ما است ضمن اینکه در این روز مراسم معلولان در پارک‌ها برگزار خواهد شد و از سوی وزارت کشور هماهنگی‌ها صورت گرفته تا در هر شهر کشور محله و یا میدانی به نام پارالمپیک نامگذاری شود. ایجاد تسهیلات برای معلولان، برداشتن موانع معماری و تجلیل از حامیان مالی ورزش معلولان و همچنین برگزاری میزگرد از دیگر کارهایی است که در این روز انجام می‌شود.

خسروی وفا با اشاره به رئوس برنامه های روز سه شنبه ادامه داد: ما روز سه شنبه را روز پارالمپیک در ورزش بانوان و خانواده نامگذاری کرده ایم. رئیس کمیسیون ورزش پارالمپیک آسیا خانم فاطمه رخشانی هستند و اعضای این کمیته از کشورهای قطر، ژاپن و مالزی به مدت دو روز در کشور حضور پیدا می‎کنند که در این روز تجلیل از ورزشکاران و پیشکسوتان زن در برنامه گنجانده شده است.

توکل ، توانمندی و شادابی

وی گفت: روز چهارشنبه، روز نهایی هفته پارالمپیک است که با شعار "توکل، توانمندی و شادابی" در مسیر پارالمپیک برگزار خواهد شد. روز چهارشنبه در سراسر کشور این مراسم ورزشی برگزار می‌شود. برگزاری این مراسم هر دو سال یک بار منجر به توجه دادن مردم به ورزش معلولین می شود و می‌تواند در توسعه ورزش همگانی معلولان موثر باشد، البته ما به پارالمپیک به عنوان موضوع قهرمانی نگاه نمی‎کنیم و عملا مبنای ما بر سلامتی و تندرستی این قشر از جامعه است، اما ناخودآگاه ورزش قهرمانی هم به میان می آید. در این روز پیام فیلیپ کریون، رئیس کمیته بین‌المللی پارالمپیک و نیز پیام مشاور ورزشی دبیرکل سازمان ملل پخش خواهد شد، طبق نظر ایشان ایران می‌تواند الهام بخش ورزش معلولان در جهان باشد.

وی گفت: امیدواریم در این روز، با آلودگی هوا برخورد نکنیم و تهران تعطیل نشود. این رویداد ارزشمند روز چهارشنبه هفته آینده در سالن 12 هزار نفری ورزشگاه آزادی تهران برگزار خواهد شد و همه حاضران با لباس متحدالشکل در این مراسم حضور پیدا می کنند و مدالی نمادین که تاثیری بسیار روحیه بخش دارد، دریافت خواهند کرد البته از آنجایی که این مراسم مصادف است با ایام محرم و صفر دستمان برای برگزاری برنامه‌های شاد بسته است.

خسروی وفا خاطرنشان کرد: امیدواریم که مسئولین کشور در این مراسم حضور پیدا کنند کما اینکه اکثر هنرپیشه‎ها و شخصیت‌ها عنوان کرده اند  در این مراسم شرکت می کنند، اما ما اصراری نداریم چراکه نمی‌خواهیم از نام ایشان استفاده ابزاری کنیم و احساس می‌کنیم حضور در این مراسم برای خود آنها خوب است.

محمود خسروی وفا در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا رئیس جمهور و رئیس مجلس در این مراسم حضور پیدا خواهند کرد، گفت: ما از آقایان حسن روحانی و علی لاریجانی برای حضور در این مراسم دعوت کرده ایم، اما از فشار کار و شرایط کاری آنها باخبریم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها