شما هر روز چقدر بابت خرید روزنامه پول می پردازید؟ چند تا روزنامه را می توانید بخرید؟ چند تا از آن روزنامه ها را فرصت می کنید، بخوانید؟ بیشتر مشتری کدام روزنامه هستید؟ اگر از شما بپرسند آیا دلتان می خواهد بدانید روزنامه های دیگر چه نوشته اند احتمالا سرتکان می دهید و می گویید « کاشکی ممکن بود ...» ما از آرزوهای شما خبر داریم و به همین علت می خواهیم به جای تان، هر روز همه روزنامه ها را بررسی کنیم و جالب ترین خبرهای شان را برای تان دستچین کنیم و به نقل از آن روزنامه ها در ستون « یواشکی روزنامه ها» بنویسیم.
کد خبر: ۶۱۸۹۶۳
احمدی‌نژاد به «جنت آباد» رفت

توافق جالب یک وزارتخانه با تامین اجتماعی درباره بیمه کارمندان

روزنامه خراسان نوشت:بر اساس توافقی که مسئولان یکی از وزارتخانه های اقتصادی با مدیران سازمان تامین اجتماعی انجام داده اند مقرر شده در مقابل بخشی از حق بیمه هایی که بر عهده این وزارتخانه می باشد، به سازمان تامین اجتماعی بدون واریز مبلغ، زمین واگذار شود و تا انجام این تهاتر، تامین اجتماعی به ادارات استانی خود دستور دهد پیگیری برای برداشت حساب یا بازداشت پول های این وزارتخانه را متوقف کند.

«سایر» برخی کارمندان پرید

خراسان آورده:بر اساس بخشنامه ای که توسط یکی از دستگاه های مهم دولتی برای تعدادی از وزارتخانه ها ارسال کرده، اعلام شده است که اعمال بند «سایر» در فرم های قراردادی جدید کارکنان قرارداد کار مشخص و معین، دارای مجوزهای قانونی نیست. البته این بخشنامه اعلام کرده که اعمال فرم های گذشته برای کارکنان دارای این نوع قرارداد که دارای بند مذکور هستند در صورتی که حقوق و مزایای آنان با اعمال فرم های جدید کاهش می یابد بلامانع است.

گزارش 100 روزه روحانی، سه‌شنبه از شبکه یک

روزنامه ایران نوشت: که در پایان صدمین روز فعالیت دولت یازدهم رئیس‌جمهور با مردم گفت‌وگوی زنده تلویزیونی خواهد داشت. گفت‌وگوی رئیس‌جمهور با مردم که شامل گزارشی از 100 روز عملکرد دولت یازدهم می‌شود سه‌شنبه این هفته بعد از اخبار سراسری شبکه یک به صورت زنده پخش خواهد شد.

حاشیه‌سازی ممنوع

ایران درخبر دیگری آورده:یک نماینده مجلس درباره هر گونه حاشیه‌سازی پیرامون دادگاه احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور سابق که قرار است سه‌شنبه برگزار شود هشدار داد. غلامرضا اسداللهی درخصوص احتمال تجمع برخی از یاران و حامیان احمدی‌نژاد در روز دادگاه وی به فردانیوز گفته که سیستم قضایی کشور تا به حال چندین گزارش از مجلس، نمایندگان، کمیسیون اصل نود، سازمان بازرسی و سایر دستگاه‌های نظارتی نسبت به تخلفات صورت گرفته در دوران ریاست جمهوری احمدی‌نژاد دریافت کرده که براساس وظیفه و قانون باید به آن‌ها رسیدگی کرده و به جوسازی‌های برخی جریان‌ها و افراد نیز توجه نکند.

حداد عادل و ترجمه متن توافقنامه

روزنامه ایران دست آخرنوشت: روز گذشته در صحن علنی مجلس که توافق ژنو سایه سنگین خود را بر مذاکرات و دستور کار مجلس انداخته بود، حداد عادل سرگرم ترجمه متن انگلیسی توافقنامه ژنو بود. تعداد 12-10 نفر از نمایندگان مجلس دور حداد عادل حلقه زده بودند و او متن انگلیسی را از روی لپ‌تاپ خود ترجمه می‌کرد. این ترجمه کردن و حلقه نمایندگان به دور حداد حدود یک ساعتی ادامه داشت.

مدعیان پیروی از ولایت

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: دیروز در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، تعدادی از افراطیون تلاش کردند توافق هسته‌ای ایران با 1+5 را زیر سؤال ببرند. آنها بر خلاف تذکرات حجت الاسلام ابوترابی که مدیریت جلسه مجلس را برعهده داشت و در اعتراض به تبریک وی به خاطر امضاء موافقت نامه هسته‌ای با 1+5 خارج از دستور جلسه، در مخالفت با توافق هسته‌ای صحبت کردند به مدیر جلسه اعتراض کردند که چرا اقدامی را که از آن خبر نداریم تبریک می‌گوید. اما ساعتی بعد که پاسخ رهبر انقلاب به نامه تبریک رئیس‌جمهور و تشکر ایشان از زحمات گروه مذاکره کننده به خاطر موفقیت در مذاکرات و امضاء توافق‌نامه منتشر شد، این افراد نتوانستند موضع خود را توجیه کنند. در این میان، با توجه به اینکه بارها رهبر انقلاب در روزهای گذشته از گروه مذاکره کننده حمایت کرده بودند، بار دیگر مشخص شد مدعیان پیروی از ولایت، چقدر در خط ولایت حرکت می‌کنند!

خشم سران ارتجاع عرب از توافق هسته ای

جمهوری اسلامی آورده: امضاء توافق نامه هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 سران ارتجاع عرب را بشدت خشمگین کرده است. دیروز تعدادی از سران رژیم‌های مرتجع عرب، ضرورت تشکیل جلسه مشترک اعراب برای بررسی تحولات بعد از امضاء توافق هسته‌ای ایران و 1+5 را خواستار شدند. یک روز قبل از آن و در آستانه امضاء این توافق نامه نیز شاهزاده محمد بن نواف سفیر عربستان سعودی در لندن گفته بود: در صورت شکست آمریکا، انگلیس و قدرت‌های بزرگ در متوقف کردن برنامه خطرناک اتمی ایران، ریاض دست بسته نخواهد ماند. وی در مصاحبه با روزنامه "تایمز" گفت همه گزینه‌ها برای کشورش به منظور مقابله با خطر برنامه اتمی ایران مطرح است و افزود: هیجان امریکا برای گنجاندن تهران در چارچوب تحرکی برای بازنگری وسیع در سیاست خارجی آمریکا در منطقه مسأله‌ای مبهم است. این شاهزاده سعودی، کشورهای غربی را مسئول پیامدهای چیزی دانست که معامله میان غرب و ایران بر سر برنامه اتمی ایران و اوضاع منطقه دانست.

احمدی‌نژاد به «جنت آباد» رفت

روزنامه آرمان نوشت:شنیده شد که احمدی‌نژاد و همراهان وی با تخلیه ساختمان لادن به ساختمانی در جنت‌آباد نقل مکان کردند. محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور سابق کشورمان و همراهان وی پس از تخلیه ساختمان لادن در حوالی میدان ونک به ساختمانی در جنت‌آباد نقل مکان کردند. پس از اینکه نهاد ریاست‌جمهوری، ساختمان لادن را متعلق به وزارت دادگستری اعلام کرد و در نامه‌ای خواستار تخلیه این ساختمان شد، هیئت دولت سابق با تخلیه ساختمان لادن، فعالیت‌های خود را در ساختمانی در خیابان جنت‌آباد واقع در منطقه غرب تهران، پیگیری خواهد کرد. حمید بقایی پیش از این گفته بود که در حال تخلیه ساختمان لادن هستند و سه مکان برای استقرار تیم احمدی‌نژاد مدنظر آنهاست.

مذاکرات محرمانه با آمریکا تکذیب شد

آرمان آورده:شنیده شد که یک مقام آگاه در وزارت امور خارجه گزارش‌های اخیر منتشره در برخی رسانه‌های آمریکایی از جمله خبرگزاری آسوشیدپرس مبنی بر مذاکره مخفیانه ایران و آمریکا را تکذیب کرد. این مقام آگاه تاکید کرده است: همان‌گونه که چندی پیش دکتر ظریف وزیر محترم امور خارجه نیز تاکید کردند، هیچ گفت‌وگویی بین ایران و آمریکا به غیر از مسائل هسته‌ای و در چارچوب مذاکرات جمهوری اسلامی ایران با گروه 1+5 صورت نگرفته است. این مقام آگاه در وزارت امور خارجه با تامل برانگیز خواندن این‌گونه پردازش‌های رسانه‌ای و ابهام‌آفرینی نسبت به رویکرد شفاف و صریح در رویکرد تعاملی ایران در موضوع هسته‌ای خاطرنشان کرد: لازم است رسانه‌ها آثار ناشی از پردازش‌های خبری نادرست و مبهم که فضای ایجابی منبعث از مذاکرات ژنو و توافق حاصله فیمابین را تحت تاثیر قرار می‌دهد، توجه داشته باشند.

چه کسی زندی را ممنوع الخروج کرد؟

آرمان نوشت:شنیده شد که هافبک تیم فوتبال الاهلی قطر گفت: هدایتی بدهی مالیاتی که متعهد شده بود را نداده و با این کار ممنوع الخروجم کرده است. صراط نوشت؛ فریدون زندی اظهار داشت: سه چهار روز است که به ایران آمدم تا با خانواده ام دیدار کنم اما وقتی به ایران برگشتم پاسپورتم را در فرودگاه از من گرفتند. وی افزود: متاسفانه به خاطر بدهی مالیاتی که در زمان حضورم در استیل آذین قرار بود آقای هدایتی پرداخت کند ممنوع الخروج شده ام و در حالی که فردا باید برای ادامه روند معالجاتم در قطر باشم نمی دانم چه کار باید انجام دهم. هافبک سابق استقلال تاکید کرد: طی یکی دو روز گذشته بارها و بارها به هدایتی و نزدیکانش زنگ زدم اما متاسفانه آقایان جوابگو نیستند. الان که با شما حرف می زنم بدهی 140 میلیونی به اداره مالیات دارم که آن زمان باشگاه استیل آذین و هدایتی آن را متعهد شده بودند.

حقوق «ولاسکو» چقدر است؟

روزنامه آرمان آورده:شنیده شد که رئیس فدراسیون والیبال کشورمان دیشب در یک برنامه زنده تلویزیونی میزان دریافتی سرمربی تیم ملی والیبل را اعلام کرد. «نوش جونش». این، واکنش مجری برنامه «ورزش از نگاه 2» به اعلام رقم دریافتی سرمربی آرژانتینی تیم ملی والیبال بود. «پیمان یوسفی» که دیشب در برنامه زنده ورزش از نگاه 2 روبروی «محمدرضا داورزنی» و دیگر مهمانان والیبالی اش نشسته بود، پس از پخش کلیپی از گفت وگو با سرپرست تیم ملی والیبال و اشاره «خوش خبر» به حقوق 17 هزار یورویی ولاسکو، راجع به میزان دقیق حقوق ولاسکو پرسید که داورزنی گفت:«حقوق آقای ولاسکو ماهانه 17 هزار یورو بدون کسر مالیات است که مبلغ مالیاتش را می پردازیم و با بقیه هزینه ها تقریبا به ماهی 22 هزار یورو می رسد.که البته او خیلی بیشتر از این ها برای ما می ارزد.» شایان ذکر است تیم والیبال ایران در مسابقات جام بین قاره‌ای در رده چهارم قرار گرفت.

معارفه مدیران پشت درهای بسته!

آرمان نوشت:شنیده شد که مدیران جدید زیر مجموعه معاونت آموزشی وزارت علوم، در غیاب خبرنگاران و پشت درهای بسته دفتر معاون آموزشی معارفه شدند. مشرق نوشت؛ صبح یکشنبه عبدالرحیم نوه ابراهیم و سید حسین حسین مدیران دفاتر برنامه‌ریزی و شورای گسترش آموزش عالی، برای جایگزینی مدیران برکنار شده این دفاتر معرفی شدند. نکته جالب در این مراسم عدم دعوت از خبرنگاران رسانه‌های مختلف و برگزاری تودیع و معارفه پشت درهای بسته دفتر جعفر میلی‌منفرد معاون آموزشی وزیر علوم بود. شایان ذکر است روز شنبه هر سه مدیر زیر مجموعه معاونت آموزشی وزارت علوم دولت‌های نهم و دهم با صدور احکام جداگانه‌ای برکنار شدند که منابع آگاه موضوع دانشگاه احمدی‌نژاد را اصلی‌ترین موضوع برکناری این سه مدیر می‌دانند. انتشار نامه ابلاغ اساسنامه دانشگاه ایرانیان توسط وزارت علوم، در برکناری مدیران دفتر گسترش و آموزش عالی غیر دولتی بی تأثیر نبوده است. برخی مدیران دوره گذشته نیز، علت برکناری‌شان را عدم تطابق گرایشات سیاسی آنها با وزارت علوم فعلی دانستند.

پادشاه عربستان 4 دخترش را حبس کرده است!

روزنامه آرمان آورده:شنیده شد که همسر سابق پادشاه عربستان می‌گوید 12 سال است دختران پادشاه در اقامتگاه اجباری حبس هستند. وی با وکالت دادن به یک وکیل فرانسوی خواهان آزادی دخترانش از چنگال پدرشان شد. روزنامه جمهوری اسلامی نوشت، الغایر افزود: حدود 12 سال است که پادشاه به انتقام دادن تقاضای طلاق از سوی مادر، دخترانش را در درون کاخ حبس نموده است. بر اساس گزارش «مرأه الجزیره»، الغایر، لوران دیوما وزیر خارجه سابق فرانسه را وکیل پرونده آزادی دخترانش کرده و اعلام کرده است که در صدد است این پرونده را در رسانه‌های گروهی منتشر و جزئیات آن را بیان کند. وی گفت: مشکل دختران یک مسأله شخصی نیست بلکه عمومی بوده و در لیست حقوق بشر قرار می‌گیرد زیرا حال چهار دختر در اقامتگاه اجباری روز به روز بدتر می‌شود و دو تن از آنها به شدت بیمار هستند و در حالی که ولایت زن در جامعه عربستان بر خودش ممنوع است، هیچ ولی و سرپرستی برای آنها تعیین نشده است.

فردوس حاجیان از دانشگاه آزاد رفت

آرمان نوشت:شنیده شد که فردوس حاجیان با حکم رئیس دانشگاه آزاد از ریاست دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز عزل و فرهاد حسین‌زاده لطفی سرپرست این واحد دانشگاهی شد.فردوس حاجیان با حکم حمید میرزاده رئیس دانشگاه آزاد از ریاست دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز عزل شد و فرهاد حسین‌زاده لطفی سرپرست این واحد دانشگاهی شد.حسین‌زاده لطفی چندی پیش با حکم میرزاده، معاون پژوهشی واحد علوم و تحقیقات شد.

خشم خبرنگاران صهیونیست در ژنو

روزنامه قدس به نقل از شبکه العالم نوشت:همه رسانه ها و مطبوعات بین المللی از پیروزی ایران در مذاکرات ژنو خرسند بودند اما خشم و ناراحتی در چهره گروه اعزامی رسانه های رژیم صهیونیستی پس از امضای توافقنامه به خوبی مشخص بود.

اخراج بانوی محجبه

قدس از قول خبرگزاری ایکنا آورده: «رانیا الزویسی» بانوی مسلمان مقیم آمریکا که در همایشی با موضوع «جایگاه زن در قرآن و شریعت اسلامی» در ایالت مینه سوتا در آمریکا شرکت کرده بود، به دلیل پوشش حجاب از سالن اخراج شد..

رویکرد غلط‌انداز دو سوی خط فتنه با مذاکرات ژنو

روزنامه کیهان نوشت:دو طیف از محافل فعال در فتنه 88 با یک هدف مشترک از دو سوی به ظاهر متناقض به توافق ژنو پرداخته‌اند.برخی از رسانه‌های فعال در فتنه و آلوده به جریان‌های نفاق در تیترها و تحلیل‌های عجیب و غریب مدعی شده‌اند «بن‌بست 8 ساله در پرونده هسته‌ای ایران پایان یافت»، «ایران به بزرگترین پیروزی در طول 34 سال پس از انقلاب رسید»، «ساختار تحریم‌ها شکست»! و... که به هیچ وجه با واقعیت‌ها و اخبار سازگار نیست.این طیف در واقع درصددند به سیاق همیشگی رفتار افراطیون مدعی اصلاحات طی چند سال اخیر، مسئله مذاکرات هسته‌ای را در رابطه و سازش با آمریکا مستحیل کنند و در عین حال چنین القا نمایند که آمریکا طرف معامله است و نه رژیم مستکبری که حاضر نیست حقوق قانونی ملت‌ها را بپذیرد. به تلقی این طیف مذاکرات هسته‌ای را باید به سمت مذاکره و رابطه با آمریکا سوق داد و هرچه ایران در فضای فشار با آمریکا مذاکره و سازش کند به نفع خط سازش (جریان ساختارشکن) در داخل نیز هست!

 

طیف موازی این جریان که آنها نیز پارسنگ کفه آمریکا در تقابل با جمهوری اسلامی هستند در فاز رسانه‌ای تکمیل کننده- اما به ظاهر مخالف- مدعی شده‌اند ایران جام زهر را سر کشید و از موضع ضعف تسلیم شد! این طیف- درست مانند طیف اول- در تحلیل‌های خود می‌نویسند انرژی هسته‌ای به چه درد ملت ایران می‌خورد و آیا ارزش این همه هزینه را دارد؟ این منطق مشخصاً و قبل از همه از سوی مقامات آمریکایی، انگلیسی و صهیونیستی طی دهه گذشته ترویج شد.اما در پاسخ دو سر این طیف که نقش واحد آنها در فتنه‌انگیزی و آشوبگری سالهای 78 و 88 غیرقابل انکار است باید تصریح کرد که مذاکرات و توافق انجام شده ظرفیت تلقی‌های افراطی یا تفریطی و آمیخته با ذوق‌زدگی را ندارد و باید نگاهی متعادل به آن داشت چرا که اولاً این مذاکرات، تنها ایستگاهی از یک روند و مسیر بلندمدت است و در واقع موقتی (6 ماهه) است ثانیاً اولین تجربه طرفین نیست و طرف آمریکایی و اروپایی دست‌کم دوبار در 8 سال پیش و 3 سال پیش زیر تعهدات مشابه که اتفاقاً یکی از آنها با تیم دکتر روحانی بوده زده‌اند و تعابیری نظیر «بن‌بست پایان یافت»، «اتفاق تاریخی و بی‌سابقه در ژنو»، «پس از 10 سال با غرب به توافق رسیدیم»، «ژنو 3 تاریخی شد» و... با واقعیت‌ها ناسازگار است.

طرف غربی یک بار بر سر اصل غنی‌سازی 3/5 درصد و یک بار در ماجرای سوخت 20 درصد عهدشکنی و بی‌صداقتی کرد و همین حالا نیز وزیر خارجه آمریکا ساعتی از توافق ژنو نگذشته، موضوع کانونی مدنظر ایران (حق غنی‌سازی) را که در متن توافق ذکر شده انکار می‌کند ضمن اینکه وزیر خارجه و رئیس جمهور آمریکا تاکید می‌کنند چارچوب اصلی و ساختار تحریم‌ها بر سر جای خود باقی خواهند ماند، حال آنکه این موضوع نیز مطالبه دیگر طرف ایرانی است. از این جهت اغراق در ماوقع راه به جایی نمی‌برد. اینکه سران آمریکا به فاصله چند ساعت زیر توافق می‌زنند، در حالی که جوهر توافق هنوز خشک نشده، نشان می‌دهد اصل چالش با آمریکای غیرقابل اعتماد سر جای خود باقی است و البته این موضوع چیزی از ارزش تلاش‌های خستگی‌ناپذیر تیم مذاکره کننده ایرانی که فرزندان همین انقلاب و ملت‌اند، کم نمی‌کند.باید به قُل دوم دوقلوهای جریان فتنه نیز متذکر شد که آنها 10 سال قبل نیز مدعی بودند نظام باید جام زهر را سر بکشد و تسلیم آمریکا شود. آن روز شرق و غرب ایران در اشغال چکمه‌پوشان آمریکایی بود اما امروز برخی نویسندگان نامه جام زهر، به آمریکا و انگلیس پناهنده شده‌اند حال آن که نظام جمهوری اسلامی برخلاف 10 سال پیش نفوذ سازنده و مؤثر خود را در چهارگوشه منطقه غرب آسیا (خاورمیانه سابق) گسترش داده و قدرت برتر منطقه شده است.

اظهارات دو وزیر خارجه و جمع محال نقیضین

روزنامه کیهان آورده:همکار نشریات اصلاح‌طلب با اشاره به تناقض اظهارات جان ‌کری با اظهارات دکتر ظریف خواستار رفع ابهام و تناقض شد.داریوش سجادی با اشاره به روش‌های مزورانه رژیم‌های استکباری در مبهم‌گویی نوشت: آندره‌ گرومیکو سفیر وقت اتحاد جماهیر شوروی در شورای امنیت سازمان ملل متحد یکی از سرشناس‌ترین دیپلمات‌های شناخته شده در مبهم‌گویی بود! یکی از برجسته‌ترین موارد مبهم‌گویی دیپلماتیک وی زمانی بود که بعد از پایان جنگ جهانی دوم و علی‌رغم تعهد شوروی به ترک خاک ایران بعد از جنگ، ارتش مسکو کماکان در خاک ایران مانده بود. وقتی نماینده آمریکا در شورای امنیت بابت این استنکاف و چرایی عدم خروج قوای نظامی شوروی از خاک ایران خواستار توضیح از گرومیکو شد وی با اعتماد به نفس پشت میکروفون گفت؛ ارتش شوروی جهت جلوگیری از «اتفاقات غیر قابل پیش‌بینی» در ایران مانده است! و وقتی نماینده آمریکا مجدداً ضمن اعتراض خواستار توضیح وی در مورد چیستی «اتفاقات غیر قابل پیش‌بینی» شد گرومیکو با اعتماد به نفسی بیشتر گفت؛ «مفهوم اتفاقات غیر قابل پیش‌بینی روشن است. اتفاقات غیر قابل پیش‌بینی یعنی اتفاقاتی که قابل پیش‌بینی نیست»!!!

مشاور سابق کروبی در این نوشته که تحت عنوان تفاهم‌نامه نامفهوم منتشر شده می‌افزاید: حالا حکایت تفاهم‌نامه 5+1 با ایران در ژنو است! برخلاف انتظار، محصول تفاهم‌نامه ژنو آن شده که از یک طرف وزیر خارجه ایران می‌گویند ما بر سر برخورداری ایران از حق غنی‌سازی به تفاهم رسیدیم و هم زمان وزیر خارجه آمریکا بالکل منکر پذیرش چنین حقی برای ایران در تفاهم‌نامه مزبور می‌شوند! طرفین یا باید صراحت به خرج دهند و به صورت شفاف مشخص کنند بالاخره حق غنی‌سازی ایران در تفاهم‌نامه ژنو به رسمیت شناخته شده یا خیر و یا آنکه تجدید نظری در فهم خود از مفهوم تفاهم‌نامه مبذول کنند.

فایننشال تایمز: ایران در غرب آسیا بر آمریکا و متحدانش برتری یافته است

کیهان آورده:رسانه‌های غربی و صهیونیستی معتقدند ایران محور قدرت در منطقه غرب آسیاست و فراتر از تثبیت حقوق هسته‌ای خود می‌کوشد قدرت‌های بزرگ را از تعیین حقوق برای دیگر کشورها باز دارد.روزنامه فایننشال تایمز در تحلیلی با بیان اینکه هدف آمریکا، سازگار کردن دوباره ایران با ژئوپولتیک غالب در جهان است می‌نویسد: ایران طی سالیان اخیر بر آمریکا و متحدانش در سراسر خاورمیانه برتری یافته است. برای مدتی پس از حمله به عراق در سال 2003، این طور به نظر می‌رسید که ایران با آشفتگی در هر مسابقه روی هر اسبی شرط‌بندی می‌کند اما با گذشت 10 سال از آن زمان، روشن است که تهران به چه خوبی به ویژه با تکیه بر نیروی القدس سپاه در یک بازی طولانی نقش داشته است. ایران اکنون می‌تواند دولت عراق را برای حمایت از سوریه ترغیب کند. در سوریه نقش ایران و حزب‌الله در توانمند کردن و اقتدار دولت سوریه سرنوشت‌ساز بوده است.

فایننشال‌تایمز تأکید می‌کند: ایران خواستار به رسمیت شناخته شدن به عنوان یک قدرت منطقه‌ای است.از سوی دیگر سایت صهیونیستی و امنیتی دبکا فایل در تحلیلی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای نوشت: هدف تهران از تأکید بر حق غنی‌سازی در هر گونه توافق با غرب، فراتر از کسب مشروعیت برای برنامه هسته‌ای خویش است. ایران ضمناً و در عین حال می‌خواهد قدرت‌های بزرگ را از تعیین حقوق برای دیگر کشورها و ملت‌ها محروم کند.دبکا فایل می‌افزاید: ایران در ژنو برای حفظ احترام بین‌الملل به عنوان یک قدرت مشروع‌ هسته‌ای در صحنه جهانی جنگید. حرف نهایی را در توافقات، رهبر عالی ایران خواهد زد و نه رؤسای جمهور آمریکا و روسیه هیچ کس نمی‌تواند بر او تأثیر بگذارد و او خود را تأثیرناپذیر در برابر غرب نشان داده است.

چهار سال پیش که خلاف منطق خود عمل کردید

کیهان نوشت:هاشمی رفسنجانی گفت؛ تشکر مقام معظم رهبری بعد از مذاکرات در جواب نامه آقای روحانی از تیم مذاکره‌کننده باعث شد مسئله ختم شود و اما و اگری باقی نماند و این کار بسیار مهمی بود.وی که در مراسم معارفه دکتر ولایتی به عنوان رئیس جدید مرکز تحقیقات استراتژیک سخن می‌گفت، با اشاره به مذاکرات هسته‌ای اظهار داشت: در داخل هر روز حرف‌ها و گوشه کنایه‌هایی مطرح می‌شد و اگر صحبت‌های آقا در حمایت از تیم مذاکره‌کننده نبود، تیم ما دچار لکنت زبان می‌شد پس رهبری پشتشان را محکم کردند و آنها با خیال راحت رفتند.وی با اشاره به این که امروز بعد از مذاکرات در جواب نامه آقای روحانی که از سوی مقام معظم رهبری مطرح شد، تدبیر را بار دیگر دیدم، افزود: اگر مقام معظم رهبری این کار را نمی‌کردند اما و اگرها باقی می‌ماند، اما آقا با جمله تشکر از تیم مذاکره‌کننده مسئله را ختم کردند و این کار بسیار مهمی بود.

هاشمی با بیان این که از شئون رهبری این است که در لحظات حساس به داد مردم و مسئولان برسد که رسیده‌اند، اظهار کرد: ما از این گردنه بسیار سخت عبور کردیم و الان آمریکا و اوباما برای تسلیت به اسرائیل قضیه را جور دیگر تفسیر می‌کنند. درست است که ننوشته حق غنی‌سازی برای ایران محفوظ است، اما این موضوع در قرارداد ایران با ان‌پی‌تی مورد اشاره قرار گرفته است و به طور طبیعی هر کشوری که حق دارد از صنعت صلح‌جویانه هسته‌ای استفاده کند می‌تواند غنی‌سازی هم بکند، اما آنها از این کلمه ابا داشته‌اند، چون می‌خواستند چیزی در دست داشته باشند، به هر حال فرقی هم نداشت چون عملا گفتند شما می‌توانید ادامه دهید و اگر می‌گفتند حقتان است کشورهای دیگر هم وارد می‌شدند و می‌گفتند ما هم حق داریم.

فراز آخر این سخنان نگرانی‌هایی درباره جامع و مانع بودن توافق اخیر و راه دررو نگذاشتن در آنها برمی‌انگیزد. از سوی دیگر رهبر معظم انقلاب ضمن حمایت از دولت و تیم دیپلماسی، درباره برخی رفتارها در سفر نیویورک فرمودند که به‌جا نبود. اما فارغ از این نکته جای طرح این پرسش است آیا منطق درست و نجات‌بخش تبعیت از ولایت، از نگاه گوینده سخنان منطق همیشگی است یا با این منطق باید به شکل نؤمن ببعض و نکفر ببعض رفتار کرد که برخی دست‌اندرکاران و سران فتنه سال 88 مرتکب شدند؟! به عبارت دیگر اگر کلام رهبری فصل‌الخطاب است- که براساس منطق شیعه و تصریح قانون اساسی قطعی است- چرا برخی قائلین به این منطق 4 سال پیش خلاف ادعای خود عمل کردند و راه سرزنش و اعتراض نسبت به همراهی خود با قانون‌شکنان و فتنه‌انگیزان را باز گذاشتند؟ آیا با این آیه قرآن آشنا نبودند که می‌فرماید «به پروردگارت سوگند ایمان نمی‌آورند مگر آن که در اختلاف‌ها حکمیت به جانب تو آورند، پس وقتی حکم دادی حرجی در دل آنان نباشد و تسلیم کامل باشند».

یادآور می‌شود روز گذشته سایت شخصی آقای هاشمی اقدام به بازنشر مقاله یک ماه و نیم پیش یکی از همکاران نشریات زنجیره‌ای (منتشره در روزنامه توقیف شده هم‌میهن) کرد که مجددا در آن به خاطره دروغین منع حضرت امام از شعار مرگ بر آمریکا اشاره شده و ضمنا ادعا گردیده که هاشمی با آن خاطره دیپلماسی دولت را تنها نگذاشت؛ حال آن که این خاطره از اساس خلاف بود و حضرت امام بارها و از جمله پس از زمان مورد ادعای آقای هاشمی بر ضرورت استراتژیک این شعار تاکید کرده‌اند. با این وصف سؤال این است که نشریات زنجیره‌ای کدام هدف را از حمایت نسبت به برخی مواضع هنجارشکنانه مد نظر داشتند و چرا سایت منسوب به آقای هاشمی پس از 45 روز اصرار دارد همان خاطره دروغین را احیا کند؛ موضوعی که مورد نکوهش آقای هاشمی هم واقع شد؟

نکته قابل تامل، اصرار مقاله مورد اشاره هم‌میهن (منتشره در سایت شخصی هاشمی) است که ادعا می‌کند «هاشمی گرچه رئیس دولت نیست اما بسیاری این دولت را ادامه دولت او می‌پندارند» این در حالی است که اخیرا روزنامه آرمان (حامی ویژه هاشمی) در گزارشی نوشت روحانی ابا دارد در سایه هاشمی دیده و تفسیر شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
رضا
Bosnia and Herzegovina
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
۰
۰
ببخشید تیم جناب احمدی نژاد توی 8 سال گذشته چه گلی به سر این مملكت و مردم زدند كه حالا میخوان باز ادامه بدن؛به نظرم اعلام بازنشستگی كنند تا كمتر دچار آسیب بشیم

نیازمندی ها