معاون امور فرهنگی وزیر ارشاد:

اقتصاد نشر در بازدهی سرمایه دچار مشکل است

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان آنکه نگرانی های زیادی در عرصه نشر کشور وجود دارد، افزود: اقتصاد نشر در بازدهی سرمایه و هزینه های بالادستی دچار مشکل است.
کد خبر: ۶۱۸۲۹۹
اقتصاد نشر در بازدهی سرمایه دچار مشکل است

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عباس صالحی در نشست تخصصی «جایگاه کتاب در ایران و نقش یونسکو»، به موفقیت نشر ایران در سال های پس از انقلاب و چالش های آن اشاره کرد و گفت: یونسکو به عنوان پل ارتباطی فرهنگی می تواند این مسایل را به عنوان سند منتشر و در عرصه جهانی منتقل کند.

وی در مورد برخی موفقیت های نشر کشور گفت: افزایش عناوین کتاب از رقم های نازل به 100 تا 70 هزار جلد در سال های اخیر و افزایش ناشران به لحاظ کمیت از 200 ناشر به 11 هزار ناشر مجوزدار و چهار هزار ناشر فعال از این جمله است.

افزایش کتب مرجع زیرساخت های لازم را برای تحولات علمی فراهم کرده است

صالحی با بیان آنکه به سمت نشر تخصصی رو آورده ایم، افزود: افزایش کتاب های مرجع، دایره المعارف ها و فرهنگنامه ها و تنوع مضمونی در عناوین کتاب ها، سبب فراهم آمدن زیرساخت های لازم برای تحولات علمی در کشور شده است.

وی همچنین به اقدامات قابل توجه در حوزه احیای میراث اسلامی و ایرانی اشاره کرد و افزود: پیشتر در این حوزه به مستشرقان متوسل بودیم، اما امروزه اقدامات خوبی را در این عرصه شاهد هستیم.

صالحی نکته دیگر را تولید کتب شاخص و استاندارهای علمی در علوم طبیعی و انسانی دانست و اظهار کرد: عناوین خوب تولید شده، در این حوزه اندک نیستند.

حمایت رهبری از فرهنگ مکتوب، ذخیره ای برای عرصه نشر است

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به روند رو به رشد ادبیات داستانی و شعر متناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی و ایرانی پرداخت و گفت: پس از انقلاب، روند ادبیات و داستان در همه حوزه ها با نگاه به فرهنگ اسلامی و ایرانی صورت گرفته و روند رو به رشدی را در این عرصه شاهد بودیم.

وی وجود حمایت های مادی و معنوی از حوزه کتاب بویژه حمایت های رهبر معظم انقلاب را یکی دیگر از موفقیت های این عرصه دانست و تصریح کرد: در بین روسای سیاسی تاریخ ایران زمین، کتاب شناس حرفه ای و کتابخوان حرفه ای نظیر ایشان نداشته ایم.

صالحی گفت: حمایت جدی رهبر معظم انقلاب ار فرهنگ مکتوب یک ذخیره برای عرصه نشر است. همچنین حضور دلگرم کننده ایشان در نمایشگاه کتاب نیز یک ذخیره بی نظیر است.

مسایل نگران کننده ای در عرصه نشر وجود دارد

وی، تنظیم اسناد بالادستی و سند نهضت مطالعه مفید در شورای عالی انقلاب فرهنگی و همچمنین چاپ آثار بزرگان ایران زمین و برپایی نکوداشت ها را از دیگر موفقیت های عرصه نشر ایران برشمرد.

صالحی گفت: در کنار این موفقیت ها، مسایل نگران کننده مهمی در عرصه نشر وجود دارد. اقتصاد نشر در بازدهی سرمایه و هزینه های بالاسری دچار مشکل است. اینکه چطور می توان هزینه ها را کم کرد و بازدهی سرمایه ایجاد شود و آن را به سود و تعادل رساند، بسیار مهم است.

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به سرانه مطالعه اشاره کرد و افزود: آمارهای ارائه شده بر اساس شاخص ها متفاوت است و نشان می دهد این موضوع با مشکلات و موضوع های متعدی روبرو است. رعایت نکردن حقوق مولفین، کتاب سازی، ضعف قوانین در نظارت و ممیزی کتاب، ضعف اطلاع رسانی در عرصه جهانی و ترجمه های معکوس، مسایل دیگری بود که معاونت امور فرهنگی به عنوان مشکلات حوزه نشر از آنها یاد کرد.

وی گفت: ضعف دسترسی مخاطب به کتاب خوب، ضعف نهادهای صنفی در عرصه نشر، حضور نگران کننده پاره ای از خرافات و ابتذالات مذهبی در عرصه نشر و پاسداشت از زبان فارسی و فرهنگ مکتوب از دیگر مسایل حوزه نشر است.

مسایل نشر نباید محدود به بحث ممیزی شود

معاون امور فرهنگی وزیر ارشاد با بیان اینکه مسایل نشر و چالش های آن محدود نیست، افزود: یکی از مسایلی که می تواند به صنعت نشر لطمه بزند، این است که نباید در یک موضوع خاص، بزرگنمایی صورت بگیرد؛ بحث نظارت و ممیزی از مباحث اصلی است، اما اگر تمام مسایل عرصه نشر به این موضوع خلاصه شود، بطور قطع به صنعت نشر و فرهنگ مکتوب لطمه خواهد زد.

در نشست تخصصی «جایگاه کتاب در ایران و نقش یونسکو»، محمدرضا سعیدآبادی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو، غلامعلی حدادعادل رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، علی شجاعی صائین مدیرعامل موسسه خانه کتاب، محمد اللهیاری دبیر هفته کتاب و «هیراناند پورکیت» مدیر دفتر منطقه ای یونسکو در تهران حضور داشتند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها