شما هر روز چقدر بابت خرید روزنامه پول می پردازید؟ چند تا روزنامه را می توانید بخرید؟ چند تا از آن روزنامه ها را فرصت می کنید، بخوانید؟ بیشتر مشتری کدام روزنامه هستید؟ اگر از شما بپرسند آیا دلتان می خواهد بدانید روزنامه های دیگر چه نوشته اند احتمالا سرتکان می دهید و می گویید « کاشکی ممکن بود ...» ما از آرزوهای شما خبر داریم و به همین علت می خواهیم به جای تان، هر روز همه روزنامه ها را بررسی کنیم و جالب ترین خبرهای شان را برای تان دستچین کنیم و به نقل از آن روزنامه ها در ستون « یواشکی روزنامه ها» بنویسیم.
کد خبر: ۶۱۸۱۱۵
دیدار ‌هادی خامنه‌ای و فاطمه کروبی

پرداخت فوق العاده سختی کار به برخی رانندگان دولتی

روزنامه خراسان نوشت«:بر اساس بررسی های یک نهاد نظارتی، پس از آنکه دولت دهم با صدور مصوبه ای در آخرین روزهای فعالیت خود به برخی دستگاههای دولتی مجوز پرداخت فوق العاده سختی شرایط کار را اعطا کرد، برخی دستگاههای اجرایی طی ماههای اخیر اقدام به اجرایی کردن این مصوبه کرده اند که در این میان، اعطای این نوع فوق العاده به رانندگان برخی مدیران دولتی نیز به چشم می خورد.

خبر خوش برای کارمندان دارای حق بیمه معوق

خراسان آورده :پس از شکایت تعدادی از کارمندان یکی از وزارتخانه های اقتصادی به وزیر مربوطه مبنی بر پرداخت نشدن حق بیمه معوق آنها که در سنوات گذشته به دلیل برخی اختلافات این دستگاه با تامین اجتماعی به وجود آمده، وزیر مربوطه با کسب مجوزهای لازم دستور داده پس از شناسایی دقیق این افراد و مشخص شدن مبلغ بدهی، اعتبارات لازم برای رفع این مشکل اختصاص یابد که پس از اطلاع برخی مسئولان ارشد دولتی مقرر شده در دیگر وزارتخانه ها نیز این موضوع جهت اجرا مورد بررسی قرار بگیرد.

محکومیت ارسال اس‌ام اس‌های مشکوک به مسئولان

روزنامه ایران درخبر اول نوشت: در پی انتشار خبر ارسال اس‌ام اس‌های مشکوک به مسئولان در روزنامه ایران، برخی پایگاه‌های خبری با باز نشر آن نظرات مردم را در این باره جویا شدند. از جمله این سایت‌ها، سایت الف متعلق به احمد توکلی است که مخاطبان نیز در پیام‌های مکرر در بخش نظرات درج شده با اعلام حمایت از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای این اقدام را محکوم و خواستار رسیدگی به این موضوع شدند. این نظرات تنها بخشی از نظرات ارسال شده است که از سوی گردانندگان سایت منتشر شده است.

حمایت اکثر مردم امریکا از توافق هسته‌ای با ایران

ایران خبردر دیگری آورده: این که نتایج یک نظرسنجی در امریکا نشان داده که اکثر مردم امریکا از یک توافق هسته‌ای با ایران حمایت می‌کنند. نتایج نظرسنجی مشترک یک مرکز بین‌المللی و شبکه سی ان ان که نشان می‌دهد 56 درصد امریکایی‌ها از این توافق بین‌المللی هسته‌ای حمایت میکنند و خواهان کاهش محدودیت‌ها علیه ایران هستند. 39 درصد مردم امریکا نیز با این موضوع مخالف هستند.

واکنش چین به انتشار اخباری در مخالفت با معاملات نفتی با ایران

ایران آورده:شنیدیم که در پی انتشار برخی اخبار درخصوص اینکه چین باید واردات نفت از ایران را کاهش دهد، پکن نسبت به انتشار این‌گونه مطالب واکنش نشان داد. هونگ لی سخنگوی وزارت خارجه چین در این باره گفته که همکاری‌های پکن - تهران در عرصه نفت مغایر با موازین سازمان ملل نیست و به هیچ طرف دیگری زیان نمی‌رساند. وی بیان داشته همکاری نفتی ایران و چین شفاف، باز و مشخص است.

احمدی‌نژاد 9 شاکی دارد

روزنامه ایران نوشت:با خبر شدیم که مدیرکل امور کارشناسی نظارت مجلس درباره رسیدگی به پرونده شکایت از محمود احمدی‌نژاد توضیحاتی ارائه کرده است. مجتبی ملک افضلی در این باره گفته که احمدی‌نژاد 9 شاکی دارد و کمیسیون اصل نود مجلس شاکی حقوقی این پرونده است و دیگر شاکیان حقیقی هستند. وی با بیان اینکه دادگاه احمدی‌نژاد 5 آذر و در شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران برگزار می‌شود، افزوده از حضور احمدی‌نژاد در این دادگاه اطلاعی ندارم.

حال زندانی ایرانی در باکو رضایتبخش است

ایران آورده:خبر رسیده که محسن مولائی، کنسول سفارت جمهوری اسلامی ایران پس از دیدار با حسن فرجی زندانی ایرانی در باکو، حال عمومی وی را رضایتبخش اعلام کرد. بنابراین گزارش، به دنبال پیگیری‌های انجام شده از سوی سفارت کشورمان، عصر دیروز مقامات آذربایجان با ملاقات کنسولی به حسن فرجی موافقت کردند. این تبعه ایرانی در دیدار با کنسول سفارت، ضمن تشکر از توجه جمهوری اسلامی ایران به سرنوشت اتباع ایرانی، خواهان اعلام سلامتی خود به خانواده‌اش شده است. وی با رد اتهامات خود گفته مراحل بازجویی تمام شده و امیدوارم بی‌گناهی من برای مسئولین آذری ثابت شده باشد.

پاسخ مطهری به مصلحی

روزنامه ایران نوشت:یک خبر دیگر این که علی مطهری در گفت‌وگویی با سایت خبرآنلاین، به اظهارات وزیر اطلاعات سابق پاسخ داده است. حیدر مصلحی درخصوص وقایع بعد از انتخابات سال 88 گفته که ایستادن در برابر قانون سبب شد سران داخلی فتنه، محارب و باغی محسوب شوند. مطهری اما در این باره گفته است: اگر این منطق درست باشد، اولین کسی که محارب و باغی است آقای احمدی‌نژاد است که بارها قانون‌شکنی کرد و به صراحت گفت قانونی را که خودم منطبق با قانون اساسی تشخیص بدهم، اجرا می‌کنم و بقیه قوانین را اجرا نمی‌کنم. چرا آقای مصلحی ایشان را محارب و باغی ندانست و بلکه حمایت می‌کرد؟

5 درس پیام ویدیویی ظریف برای واشنگتن پست

ایران آورده:مطلع شدیم که ماکس فیشر، نویسنده روزنامه واشنگتن پست در تحلیلی با عنوان «پنج درسی که از فیلم ویدیویی وزیر امور خارجه ایران می توان آموخت»، نوشت: ظریف در پیام خود، درخواست صلح را مطرح کرد. فیشر نوشت: نکته نخست این که استفاده از قدرت نرم برای دستیابی به اهداف در منطقه خاورمیانه، یک اقدام معمول نیست. پس در نظر داشتن این نکته در ذهن، ارزش دارد. نکته دوم این که ظریف یک پیام دارد که سه بار بر آن تأکید شده است و بارها و بارها تکرار می‌کند و این است که شما باید با احترام با ما برخورد کنید. نکته سوم این که ظریف درخواست صلح می‌کند اما حتی این نیز به عنوان تنها بخشی از درخواست بزرگ‌تر وی برای این که با ایران با احترام برخورد شود در لفافه پیچیده و بیان می‌شود. چهارم این که هنگامی که ظریف درباره صلح صحبت می‌کند، آن را نه تنها به عنوان هدف دولت ایران بلکه تمامی مردم ایران بیان می‌کند. واشنگتن پست به عنوان درس پنجم ظریف نوشته است: زبان انگلیسی که ظریف به آن سخن می‌گوید و شاید شما هم بتوانید آن را بشنوید، هم بسیار خوب و هم با لهجه امریکایی است که بسیار عالی است. بالاخره وی پنج سال در نیویورک سفیر ایران در سازمان ملل متحد بوده است.

خرازی: تل آویو در ایجاد جبهه ضدایرانی موفق نمی‌شود

ایران دست آخرنوشت:سیدمحمدصادق خرازی سفیر اسبق کشورمان در پاریس همزمان با مذاکرات ایران و 1+5 در ژنو، در یادداشتی در صفحه فیس‌بوک خود، غنی‌سازی اورانیوم برای تأمین استفاده سوختی و نه تسلیحاتی را غیرقابل چانه‌زنی و درس‌های سیاسی از مقاومت هسته‌ای را بسیار عبرت‌آموز دانسته است. وی در بخشی از این یادداشت با بیان این‌که ایران هزینه زیادی را متحمل شده تا اقتدار تکنولوژیک خود را حفظ کند نوشته که هیچ بازگشتی صورت نخواهد گرفت. خرازی تصریح کرده که اسرائیل و عربستان سعودی همه توان خود را در ایجاد جبهه ضدایرانی به کار گرفته‌اند ولی به فضل الهی موفق نخواهند شد.

از رفع فیلتر فیس‌بوک بی‌اطلاعم

روزنامه تهران امروز نوشت:علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوالی درباره اینکه گفته می‌شود جلسه‌ای با حضور نمایندگان برخی وزارتخانه‌ها و مشاوران رئیس‌جمهور در دبیرخانه شورای‌عالی فضای مجازی برای رفع فیلتر فیس‌بوک برگزار شده است، گفت: «من از برگزاری چنین جلسه‌ای بی‌اطلاع هستم. همانطور که می‌دانید کمیته‌ای به‌نام کمیته تعیین مصادیق مجرمانه وجود دارد که فیلترینگ سایت‌های اینترنتی را بررسی می‌کند. ریاست این کمیته برعهده دادستان کل کشور است و نمایندگان دستگاه‌های مختلف نیز در این کمیته حضور دارند و این کمیته باید در مورد این مسئله تصمیم‌گیری کند.»

برخورد غیر متعارف غرب با مذاکرات هسته ای

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: برخورد غیرمتعارف و خصمانه دولتمردان غرب و فرانسوی با مذاکرات هسته‌ای ایران در دور سابق مذاکرات ژنو، مورد تمسخر روزنامه‌نگاران آمریکائی قرار گرفت. توماس فریدمن، تحلیل‌گر مشهور آمریکایی در یادداشتی در نیویورک تایمز نوشت: خاورمیانه یکبار دیگر نشان می‌دهد که اگر خوب غذا بخورید، به اندازه کافی ورزش کنید و دخانیات مصرف نکنید، آن قدر عمر خواهید کرد که هر چیزی را ببینید، از جمله اتحاد یهودیان حاکم بر بیت المقدس با سعودی‌های خادم حرمین شریفین را علیه شیعیان فارس زبان ایران و آمریکایی‌های پروتستان. این روزنامه افزوده است: هندوهای هندی و کنفوسیوسی‌های چینی نیز طرفداران آمریکا و ایران هستند ولی سکولارهای فرانسوی موضع باری به هر جهت دارند.

جمهوری اسلامی آورده: آیت‌الله جنتی، دیروز در خطبه نماز جمعه تهران با پرداختن به انتصابات دولت جدید گفت: "آیا آقای رئیس‌جمهور خبر دارد که وزارتخانه‌ها با داس، نیروهای انقلابی را درو می‌کنند؟" این سخن را امام جمعه موقت تهران درحالی به زبان می‌آورد که بسیاری از مردم به خاطر باقی ماندن مهره‌های دولت قبلی در پست‌های کلیدی و عدم ایجاد تحول در این پست‌ها به دولت یازدهم اعتراض دارند. ضمناً آیت‌الله جنتی، این سؤال مهم را در سخنان دیروز خود بی‌پاسخ گذاشتند که چرا به درو شدن نیروها و مدیران شایسته و انقلابی دولت‌های گذشته توسط دولت‌های نهم و دهم اعتراضی نکردند؟

درمان نوه هنیه در بیمارستان صهیونیستی

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: نوه اسماعیل هنیه نخست‌وزیر دولت حماس، در یک بیمارستان رژیم صهیونیستی بستری و معالجه شد. به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه هفته گذشته، پس از بسته شدن مرز رفح توسط دولت مصر و عدم امکان انتقال "آمال هنیه" نوه اسماعیل هنیه به بیمارستان‌های مصر، خانواده هنیه وی را به بیمارستانی در اسراییل منتقل کردند. آمال، که دختر عباس هنیه پسر اسماعیل هنیه است، پس از انجام آزمایش‌ها و مراقبت‌های پزشکی لازم در بیمارستان "شنایدر" در منطقه "بتاح تکفا" در شرق شهر تل آویو به مدت کمتر از یک روز، باردیگر به بیمارستان کودکان در غزه منتقل شد. نوه اسماعیل هنیه در اثر بیماری در دستگاه گوارش مرگ مغزی شده است و باید برای زنده ماندن به دستگاه‌های ویژه متصل شود. مقامات رژیم صهیونیستی برای مداوای بیماران غزه‌ای تنها به زنان مسن و کودکان اجازه بستری شدن در بیمارستان‌های اسراییل را می‌دهند و هماهنگی برای بستری شدن در بیمارستان‌های اسراییل را وزیر بهداشت کابینه تشکیلات خودگردان فلسطین در رام‌الله به عمل می‌آورد. بستری شدن نوه نخست‌وزیر حماس در یک بیمارستان رژیم صهیونیستی در افکار عمومی علامت سؤال بزرگی را درباره حماس و شخص اسماعیل هنیه پدید آورده است. نوه دیگر اسماعیل هنیه "اردوغان" نام دارد.

بازی ترور روحانی روی کامپیوتر

روزنامه جمهوری اسلامی آورده: اخیراً در برخی مراکز کامپیوتری تهران بازی رایانه‌ای توزیع شده که به بازی ترور روحانی معروف شده است. در این بازی که شبیه بازی‌های کوماندویی و تیراندازی انفرادی است، کاربر در هر مرحله به اهداف خاصی دست می‌یابد. در یکی از این مراحل کاربر باید پس از عبور از موانع و نیروهای حفاظتی، یکی از مقامات ایرانی به نام روحانی را با تیراندازی به وی از میان بردارد. براساس همین گزارش، تلاش برای اطلاع از نحوه ورود این بازی به بازار بازی‌های رایانه‌ای و چگونگی توزیع آن بی‌نتیجه ماند. با این حال این بازی در برخی از مراکز توزیع شناسایی شده، جمع‌آوری شده است.

دیدار ‌هادی خامنه‌ای و فاطمه کروبی

روزنامه آرمان نوشت:شنیده شد که فاطمه کروبی و‌هادی خامنه‌ای دیدار کردند. فاطمه کروبی با تاکید بر اینکه در حال حاضر و با توجه به وضعیت آقای کروبی، صحبتی درباره آزادی نداریم گفت: تاکید داریم که چارچوب مشخص شود و ایشان به خانه خود منتقل شوند. انتخاب نوشت؛ فاطمه کروبی در ادامه افزود: آقای کروبی چند ماه است که جز برای وضو و نماز از رختخواب بلند نمی‌شوند و رسما بستری شده‌اند، هفته گذشته نیز پزشک‌ها خبر دادند که براساس آزمایش‌ها ایشان پوکی کامل استخوان دارند و عصب سیاتیک به پای چپ زده و در مجموع اوضاع نامساعدی دارند. آرتروز پا و دیسک کمر دیگر مشکلات جسمی مهدی کروبی است.

مسدود کردن حساب برخی کاربران فیس‌بوک

آرمان نوشت:شنیده شد که فیسبوک حساب‌های کاربری برخی از کاربرانی که اعتبارنامه‌های ورود به سیستم آنها در نتیجه نشت ادوب افشا شده بود را مسدود کرد. این شرکت از کاربرانی که از اعتبارنامه‌های ورودی یکسان با خدمات آنلاین ادوب استفاده می‌کنند درخواست می‌کند تا برای تایید هویت، رمز عبور خود را تغییر دهند. هنگام ورود به حساب کاربری فیسبوک، آن دسته از کاربرانی که در این دسته‌بندی قرا گرفتند پیامی را دریافت می‌کنند که در آن آمده است: یک حادثه امنیتی در وب سایت دیگری که مرتبط با فیسبوک نیست اتفاق افتاده است و حساب کاربری شما در معرض خطر قرار دارد زیرا شما در این دو وب سایت از رمز عبور یکسانی استفاده می‌کنید. این پیام امنیتی به شما می‌گوید که برای امن کردن حساب کاربری خود باید به چند سوال پاسخ داده و رمز عبور خود را تغییر دهید. برای حفاظت بیشتر تا زمانی که این فرآیند پایان یابد کسی قادر نیست تا شما را روی فیسبوک ببیند.

فردوسی‌پور : پایم را در مجلس نمی‌گذارم!

روزنامه آرمان نوشت:شنیده شد که اگرچه فردوسی‌پور تلفنی تاکید کرد که خودش و همکارانش سازمان متبوعش یعنی صدا و سیما حاضر هستند برای روشن شدن ابعاد پرونده و شناسایی مجرمان با مجلس و همه نهادهای ذی ربط همکاری کنند اما پاسخ او به دعوت مجلس برای پرسش و پاسخ درباره این پرونده منفی بوده است! افکارنوشت؛ظاهرا فردوسی‌پور در یک محفل خصوصی و پس از قرار گرفتن در جریان این احضار تاکید کرده که هرگز به مجلس نخواهد رفت .

دستگیر ی قاتل قهرمان وزنه‌برداری آسیا

روزنامه آرمان آورده:شنیده شد که فرمانده نیروی انتظامی استان اردبیل گفت: عامل قتل قهرمان وزنه‌برداری آسیا در مشگین‌شهر دستگیر شد.نیروی انتظامی به دنبال حادثه رانندگی در خیابان آیت‌ا... مشگینی و کشته‌شدن عابر پیاده 51 ساله قهرمان دهه 60 وزنه‌برداری وارد عمل شد و راننده متخلف در کمتر از 24 ساعت دستگیر شد.

عایی همسو با صهیونیستها

روزنامه قدس نوشت: برخی از منابع خبری جمهوری آذربایجان به نقل از کانال 10 تلویزیون رژیم صهیونیستی مدعی شده اند که یک شهروند ایران که برای حمله به کارکنان سفارت رژیم صهیونیستی در باکو برنامه ریزی کرده بود، بازداشت شده است.

ادعای ناامنی در بانه کذب است

قدس از قول جهان آورده: مسعود منصوری، فرماندار شهرستان مرزی بانه، ادعای رسانه‌های بیگانه در خصوص ناامن بودن این شهرستان را رد کرد و گفت: کمترین مشکل امنیتی، بانه را تهدید نمی‌کند.

فرار شرمن از خبرنگاران ایرانی

روزنامه قدس به نقل از سایت جهان نوشت: در مذاکرات اخیر ژنو، وندی شرمن، نماینده آمریکا در گروه 1+5 حاضر به پاسخ دادن به پرسشهای خبرنگاران ایرانی نشد و تنها با رسانه های آمریکایی آن هم به صورت محرمانه گفت‌وگو کرد. نماینده آمریکا چندان تمایلی به مصاحبه ندارد

حضرت خامنه‌ای درباره شیطان بزرگ مثل خمینی سخن گفت

روزنامه کیهان نوشت:بیانات عزتمندانه و حکیمانه رهبر معظم انقلاب در جمع 50 هزار بسیجی موجب خشم و ناخرسندی شبکه بالاترین شد.این شبکه صهیونیستی که نقش فعالی در فتنه سال 1388 داشت و طی یک سال اخیر نیز به جریان سازش سرویس می‌دهد، بیانات دیروز رهبر معظم را تداعی مواضع امام خمینی در قبال آمریکا توصیف کرد و نوشت: سخنان آیت‌الله خامنه‌ای به صراحت آب پاکی را روی دست کسانی ریخت که در محیط مجازی به حلوا حلوا کردن روند سازش با آمریکا می‌پردازند. او با سخنان شدیداللحن خود نشان داد مواضع این رژیم از همان آبشخور 1400 سال گذشته و مبانی شرع و احکام آن آب می‌خورد.بالاترین می‌افزاید: رهبر جمهوری اسلامی که برای 50 هزار بسیجی از سراسر کشور سخنرانی می‌کرد خطوط قرمز را به مذاکره کنندگان گوشزد کرد و طابق ا‌لنعل بالنعل سیاست دوران طلایی خمینی که آمریکا را شیطان بزرگ می‌نامید، ایالات متحده را عامل مصیبت جوامع بشری معرفی کرد.

یادآور می‌شود رهبر معظم انقلاب روز گذشته در بیاناتی مستند و متقن از روسیاهی‌ها و دغلبازی‌های رژیم مستکبر آمریکا سخن گفت و بار دیگر شیطان بزرگ را تحقیر کرد.در همین حال روزنامه فرانسوی فیگارو در تحلیل سخنان مهم رهبر معظم انقلاب در جمع 50 هزار نفر از فرماندهان بسیج نوشت: سخنان آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران، تأکید بر عدم عقب‌نشینی از حقوق هسته‌ای بود و در جمع بسیجیان عنوان شد که در مکتب دشمنی و نفرت از غرب تربیت یافته‌اند.از سوی دیگر رادیو اسرائیل در گزارشی در همین زمینه گفت: رهبر ایران سخنان تندی علیه اسرائیل بیان کرد. اسرائیل را سگ هار و نجس در منطقه نامید. او پیش از این نیز اسرائیل را نامشروع و حرام‌زاده نامیده بود. اما دولت آمریکا به طور کم سابقه‌ای نسبت به این اظهارات سکوت کرده و سخنی درباره آن بیان نکرده است؛ امری که موجب شگفتی دولتمردان اسرائیل شده است.

یادآور می‌شود در حالی که مخاطب رهبر معظم انقلاب صراحتاً رژیم جعلی صهیونیستی و سران آن بود، نتانیاهو با تحریف این سخنان مدعی شد رهبر ایران یهودی‌ها را سگ‌هار خوانده است. این در حالی است که یکی از مصادیق مشخص بیانات رهبر معظم انقلاب مشخصاً خود نتانیاهو بوده است.از سوی دیگر شبکه بالاترین در تحلیل دیگری به قلم یکی از عناصر فراری همکار بی‌بی‌سی خاطرنشان کرد: رهبر ایران با استفاده از واقعه عاشورا، از مقاومت به عنوان دستور قرآن نام برد که پیروزی بر دشمن را تضمین می‌کند بر همین مبنا وی از اینکه برخی رسانه‌ها و چهره‌ها، تعبیر نرمش قهرمانانه را به عقب‌نشینی تعبیر کردند، گلایه کرد.

پیش از این مقامات سپاه و بسیج و چهره‌های اصولگرا بارها تأکید کرده بودند که نرمش قهرمانانه به عنوان دست برداشتن از اصول نیست و رهبر ایران امروز این تفسیر را تأیید کرد. او همچنین مبارزه با استکبار را به عنوان یک مأموریت تاریخی و قرآنی توصیف کرد. تفاسیر رهبر ایران درباره ماهیت کشورهای غربی به روشنی نشان می‌دهد کماکان درباره آمریکا، انعطاف ناپذیر است. توصیف «کینه شتری» درباره دولت آمریکا که شبیه تعبیر آیت‌الله خمینی درباره «گرگ و میش» بود نشان دهنده حفظ موضع در برابر آمریکا بود.«رضا-ح» همکار بی‌بی‌سی در ادامه تأکید کرد: این سخنان به مفهوم حمایت مشروط از مذاکرات بدون عقب‌نشینی است. در حوزه داخلی نیز رهبر جمهوری اسلامی با ارتباط دادن حوادث پس از انتخابات سال 88 با مدیریت و خواسته‌های کشورهای غربی و استفاده از عبارت «فتنه‌گران» کماکان بر تفسیر کیهان از این ماجرا مهر تأیید زد.

آمریکا خلاف می‌گوید چرخه سوخت حق اعضای NPT است

کیهان آورده:«حق تولید انرژی هسته‌ای به معنای جامع آن در ماده 4 معاهده ان‌پی‌تی قید شده، تمامی اقدامات لازم در چرخه سوخت از جمله غنی‌سازی اورانیوم را شامل می‌شود.»این موضوع را دن جوینر نویسنده کتاب حقوقی مرجع «تغییر معاهده منع تکثیر تسلیحات هسته‌ای» درباره ماده 4 ان‌پی‌تی عنوان کرد. طی چند روز اخیر جان کری و برخی مقامات و رسانه‌های آمریکایی مدعی شده‌اند ماده 4 ان‌پی‌تی شامل غنی‌سازی نمی‌شود.به گزارش دیپلماسی ایرانی، جوینر که استاد حقوق مدرسه حقوق در دانشگاه آلاباما می‌باشد با اشاره به اینکه ایران خواستار به رسمیت شناختن یک واقعیت قانونی صحیح است، نوشت: بند چهارم ماده ان‌پی‌تی این موارد را شامل می‌شود؛ «هیچ چیز در این معاهده نباید به معنی تأثیرگذاری بر حق مسلم تمامی اعضای این پیمان برای تولید، تحقیق و استفاده از انرژی هسته‌ای برای اهداف صلح‌آمیز، بدون تبعیض و مطابق با بندهای یک و دو این پیمان باشد.»

وی ادامه می‌دهد: من در کتابم تحت عنوان «تفسیر پیمان منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای»، (سال 2011) به بررسی بند چهار پرداخته‌ام که حق ایران و تمامی کشورهای عضو ان‌پی‌تی است. این ماده حق کامل تمامی اعضاء است؛ نه یک حق مشروط.این استاد ارشد حقوق ادامه می‌دهد؛ اخیراً مقامات آمریکایی شامل جان‌کری، وزیر خارجه آمریکا انکار کرده‌اند که حق غنی‌سازی اورانیوم در بند چهار(1)، وجود دارد. بااین حال اظهاراتی از این دست در تضاد با تجربه طولانی آمریکا در به رسمیت شناختن برنامه‌های غنی‌سازی در کشورهای غیر هسته‌ای، قرار دارد. در بند چهار وسعت حق اعضای ان‌پی‌تی تا فعالیت‌های تحقیقاتی، تولید و استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای ذکر شده است. تولید انرژی هسته‌ای از اورانیوم به گام‌های متعدد دیگری در چرخه سوخت نیاز دارد که استخراج از معدن و آسیاب کردن، تبدیل کردن، غنی‌سازی و ساخت سوخت پیش از استفاده از صفحه‌های سوخت در راکتور یا تولید انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای است. بنابراین حق تولید انرژی هسته‌ای به معنی جامع آن تمامی اقدامات لازم در چرخه سوخت- از جمله غنی‌سازی اورانیوم- را شامل می‌شود. این به این معنی است که دیگر کشورها و سازمان‌های بین‌المللی نمی‌توانند در مورد حقوق بنیادین این کشورها تبعیض قائل شوند.

استاد مدرسه حقوق دانشگاه آلاباما در پایان تأکید کرده است: ایران مانند هر کشور دیگر عضو ان‌پی‌تی، حق غیرقابل انکار و بنیادین غنی‌سازی اورانیوم را همانند دیگر گام‌های ضروری در چرخه سوخت برای تولید انرژی هسته‌ای به منظور مصارف صلح‌آمیز دارد. درخواست ایران از گروه 5+1 برای به رسمیت شناختن این حق بخشی از راه حل مذاکره‌ای برای پایان دادن به مجادله هسته‌ای ایران است. ایران خواستار به رسمیت شناخته شدن یک واقعیت قانونی صحیح است.

والرشتاین: آمریکا دیگر قادر نیست در جنگ‌ها برنده شود

روزنامه کیهان آورده:یک نظریه‌پرداز و جامعه‌شناس بزرگ آمریکایی با اشاره به اصول قدرت کاخ سفید نوشت آمریکا در خاورمیانه کنونی دست به هر کاری بزند شکست می‌خورد.امانوئل والرشتاین استاد ممتاز جامعه‌شناسی در دانشگاه نیویورک ضمن تحلیلی که از سوی Znet منتشر شده، خاطرنشان می‌کند: زمانی طولانی است که بحث کرده‌ام افول ایالات متحده به مثابه یک قدرت هژمونیک از حدود 1970 آغاز شد و این افول آرام در دوران رئیس جمهوری جورج بوش شتاب گرفت. نخستین بار نوشتن در این مورد را در 1980 یا بعد از آن آغاز کردم. در آن زمان واکنش همه اردوگاه‌های سیاسی به این بحث این بود که آن را به‌عنوان بحثی نامعقول رد می‌کردند. در دهه 1990، کاملاً برعکس، بازهم واکنش همه طرف‌های طیف سیاسی این بود که ایالات متحده به اوج سلطه تک قطبی دست یافته است.

وی می‌افزاید: اما بعد از شکستن حباب 2008، تغییر نظر صاحب‌نظران و عامه مردم آغاز شد. امروز درصد بزرگی از مردم (هر چند نه همه آنها) واقعیت افول نسبی در قدرت و جایگاه و نفوذ ایالات متحده را پذیرفته‌اند. این پذیرش در ایالات متحده کاملاً با اکراه صورت پذیرفته است. سیاست‌مداران و صاحب‌نظران در پیشنهاد این که چه‌گونه هنوز می‌توان جلوی این افول را گرفت با هم رقابت می‌کنند. به باور من این فرایند بازگشت‌ناپذیر است.نظریه‌پرداز آمریکایی معتقد است: تردیدی ندارم که ایالات متحده در 1950 هم درگیر فعالیت‌های مشابه جاسوسی بود. اما در 1950 هیچ کدام از این کشورها جرأت نداشتند که خشم‌شان را به یک رسوایی عمومی بدل کنند و از ایالات متحده بخواهند این کار را متوقف کند. اگر آنها امروز این کار را می‌کنند به خاطر آن است که امروز بیش از آن که آنها به ایالات متحده نیاز داشته باشند ایالات متحده به این کشورها نیاز دارد. این رهبران کنونی می‌دانند که ایالات متحده هیچ‌ گزینه‌ای ندارد به جز این که قول دهد این روش‌ها را متوقف کند، همان‌طور که پرزیدنت اوباما این کار را کرد (ولو آنکه ایالات متحده چنین نیتی نداشته باشد). رهبران این چهار کشور همه می‌دانند که با پیچاندن گوش ایالات متحده موقعیت داخلی‌شان تقویت خواهد شد نه تضعیف.

منتقد آمریکایی تاکید می‌کند: ‌ایالات متحده همچنان یک غول است، اما غولی پوشالی. اکنون همچنان قدرتمندترین نیروی نظامی را دارد، اما خود را ناتوان از آن می‌یابد که استفاده چندان مناسبی از آن کند.ایالات متحده دیگر قادر نیست برنده جنگ‌ها شود. ایالات متحده در خاورمیانه کنونی به هر کاری دست بزند شکست می‌خورد. هم‌اکنون هیچ یک از کنش‌گران قدرتمند خاورمیانه (منظورم هیچ کدام است) دیگر از رهنمودهای ایالات متحده پیروی نمی‌کند. این شامل ایران، مصر، اسرائیل، ترکیه، سوریه، عربستان‌سعودی و پاکستان است.

حیف که صادق زیباکلام هستم اگر آلفرد جانسون بودم...!

کیهان نوشت:«من اگر نامم به جای صادق، آلفرد بود و نام فامیلی من به جای زیباکلام، جانسون بود در آن صورت حتما برای وضع نظریه دیپلماسی مثبت شهره عام و خاص بودم اما چه کنم که اسمم صادق است»!این ادبیات عجیب و غریب مربوط به مقاله صفحه اول روزنامه زنجیره‌ای شرق در روز پنج‌شنبه است. زیباکلام در این نوشته آمیخته با نگاه خودکوچک‌بین نسبت به هویت ایرانی خویش- که معمولا عنصر مکمل شاخصه خودبرتربینی غربیان در زورگویی‌های آنهاست- می‌نویسد: اگر نامم به جای صادق، «آلفرد» یا «دیوید» و نام فامیلی من هم به جای زیباکلام، «جانسون» یا «اسمیت» بود و به جای استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در دانشگاه «ییل» یا «استنفورد» تدریس می‌کردم در آن صورت حتما برای وضع نظریه «دیپلماسی مثبت» در برابر «دیپلماسی منفی» در ایران به عنوان یک نظریه‌پرداز سیاسی، شهره خاص و عام می‌شدم! و حتما صدها رساله فوق لیسانس و دکترا در خصوص بسط و تبیین نظریه دیپلماسی مثبت و منفی و انطباق آن با شرایط ایران و... به نگارش درآمده بود. اما خب اسمم صادق است و در محله بازارچه آب‌منگل تهران بزرگ شده‌ام.

وی می‌افزاید: راستی را آن است که دست کم در جامعه ما، دو نگاه کاملا متفاوت- اگر نگفته باشیم متضاد- درباره نحوه اداره دیپلماسی وجود دارد. من نام اولی را گذاشته‌ام دیپلماسی منفی و دومی را دیپلماسی مثبت می‌خوانم. دیپلماسی منفی یعنی کشورهای پیشرفته دنیا، ژاپن، استرالیا، کانادا، آمریکا و اروپا، مخالف ما هستند ما با آنها در تضاد، تقابل و دشمنی به ‌سر می‌بریم. هیچ وفاق، دیالوگ و تفاهمی میان ما و جهان پیشرفته، نمی‌تواند از اساس شکل بگیرد. ما برعکس باید سعی کنیم که با کشورهای توسعه نیافته در آسیا، آفریقا و آمریکا لاتین دوست و همراه شویم. دیپلماسی مثبت در مقابل، ضمن پذیرش اصل تفاوت میان ما و کشوری همچون فرانسه، انگلستان و حتی آمریکا، در عین حال معتقد است که رابطه میان ما و آنها، الزاما تقابل و دشمنی و بغض و کینه نیست. ما به هرحال منافع ملی تعریف شده‌ای برای خودمان داریم و آنها هم همینطور. بنابراین می‌توان با آنها یک رابطه معقول و منطقی برقرار کرد.

وی در ادامه دولت‌های هاشمی، خاتمی و روحانی را جمع زده و قائل به دیپلماسی مثبت معرفی کرد و مدعی شد روحانی در اصل جا پای دیپلماسی خاتمی می‌گذارد. روحانی و ظریف توانسته‌اند بخشی از رهبری آمریکا را با خود همراه سازند.زیباکلام توضیح نداده که آیا تقابل ملت ایران با رژیم‌هایی مانند آمریکا- که با ناشی‌گری با کشورهایی نظیر ژاپن و استرالیا- جمع زده، آیا به خاطر پیشرفت آنهاست یا به خاطر زورگویی و عدم احترام متقابل و دریغ کردن حقوقی از ملت ایران (نظیر غنی‌سازی) که چند برابر آن را- ولو مثلا در حد تولید و کاربرد سلاح اتمی- حق مسلم خود می‌دانند؟ او همچنین توضیح نمی‌دهد که اگر مثلا آلفرد جانسون یا دیوید اسمیت بود آیا اولا اجازه داشت به عنوان شیمی خوانده مدعی علوم سیاسی در دانشگاه‌های آمریکا تدریس کند در حالی که مثلا مبانی منافع ملی و ارزش‌های مسلم آن جامعه را زیر سؤال می‌برد و ثانیا در آن صورت اصلا جایی برای تحویل گرفتن او و امثال او باقی می‌ماند تا مثلا در مصاحبه با یک روزنامه (ابتکار) تمام بدیهیات علوم سیاسی را انکار کند و بگوید «من آرزوهایم را به عنوان پیش‌بینی مطرح می‌کنم»؟!

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها