شما هر روز چقدر بابت خرید روزنامه پول می پردازید؟ چند تا روزنامه را می توانید بخرید؟ چند تا از آن روزنامه ها را فرصت می کنید، بخوانید؟ بیشتر مشتری کدام روزنامه هستید؟ اگر از شما بپرسند آیا دلتان می خواهد بدانید روزنامه های دیگر چه نوشته اند احتمالا سرتکان می دهید و می گویید « کاشکی ممکن بود ...» ما از آرزوهای شما خبر داریم و به همین علت می خواهیم به جای تان، هر روز همه روزنامه ها را بررسی کنیم و جالب ترین خبرهای شان را برای تان دستچین کنیم و به نقل از آن روزنامه ها در ستون « یواشکی روزنامه ها» بنویسیم.
کد خبر: ۶۱۷۷۴۱
دعای جوادی‌آملی برای مذاکره کنندگان هسته‌ای

کیهان: آمریکا در ژنو به دنبال سرهم‌بندی حق ایران است!

روزنامه کیهان نوشت: مجله تایم فاش کرد اگر آمریکا حق غنی‌سازی ایران را بپذیرد، تحریم‌ها وجهه قانونی خود را از دست خواهند داد بنابراین آمریکا در ژنو می‌کوشد به توافقی برسد که این حق را به صراحت نپذیرد و ایران نیز مدعی شود حقش را پذیرفته‌ایم!مجله تایم ضمن پرده‌برداری از کلاهبرداری تازه آمریکا می‌نویسد: یکی از دشوارترین سؤالات در مذاکرات ژنو این است که آیا ایران از حق غنی‌سازی اورانیوم برخوردار است؟ پاسخ آمریکا فقط «خیر» و پاسخ ایران «صددرصد بله» است.

حسن روحانی در مجلس گفت غنی‌سازی در داخل ایران خط قرمز است که نباید نقض شود. این هفته‌نامه آمریکایی افزود: ایران می‌کوشد تصریح کند توافقی که به واسطه آن برنامه غنی‌‌سازیش تعطیل شود را نخواهد پذیرفت.

در حالی که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل و بسیاری از اعضای کنگره آمریکا بر تعطیلی غنی‌سازی ایران پافشاری می‌کنند، بیشتر کارشناسان می‌گویند احتمال به نتیجه رسیدن توافقی که به موجب آن ایران حق ادامه غنی‌سازی اورانیوم در داخل خاک خود، ولو تحت نظارت دقیق، را نداشته باشد، بسیار اندک است.

«رابرت آینهورن» عضو اندیشکده آمریکایی «بروکینگز» که پیش‌تر در وزارت خارجه دولت اوباما در زمینه کنترل تسلیحات و منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای فعالیت کرده است معتقد است نمی‌توان توافقی را تصور کرد که در آن ایران از فعالیت‌های غنی‌سازی خود دست بکشد.

تایم در ادامه می‌نویسد: معاهده ان‌پی‌تی حق لاینفک تمامی طرف‌های این پیمان در زمینه تحقیق و تولید و استفاده از انرژی هسته‌ای در مصارف صلح‌آمیز بدون هرگونه تبعیض را مجاز می‌داند. رابرت آینهورن می‌گوید: آمریکا از بیم این که «حق» تضمین شده ایران باعث شود مقامات این کشور بر وجود برنامه غنی‌سازی کامل پافشاری کنند، در مقابل تقاضاهای جمهوری اسلامی در این زمینه مقاومت کرده است.

تایم می‌افزاید: در حالی که پیمان ان‌پی‌تی تاکید دارد امضاکنندگانش «هیچ‌گونه سلاح هسته‌ای و یا دیگر تجهیزات انفجاری هسته‌ای نداشته باشند،» اما غنی‌سازی اورانیوم در خلوص لازم برای ساخت بمب را منع نکرده است.

این نشریه خاطرنشان کرد: اگر آمریکا به صراحت «حق» ایران برای غنی‌سازی را بپذیرد، اساس تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران وجاهت قانونی خود را از دست خواهد داد و اگر کار به جایی بکشد که استفاده از توان نظامی ضرورت یابد، تأمین مجوز حمله به کشوری که از «حق» تضمین شده و صریح برخوردار است در سازمان‌ملل متحد کار آسانی نخواهد بود.

تایم نتیجه می‌گیرد: آمریکا باید در مذاکرات ژنو «عملاً» به ایران حق غنی‌سازی بدهد بدون آن که این حق را «قانونی» اعلام کند. خوشبختانه ظریف اخیراً اعلام کرده است ایران درمورد این مسئله انعطاف‌پذیر خواهد بود.

طبق گزارش رسانه‌های ایرانی، وی گفت: ما حق غنی‌سازی را لاینفک می‌دانیم اما ضرورتی نمی‌بینیم که به‌عنوان یک حق به رسمیت شناخته شود. ظاهراً ظریف منظورش این بوده است که حق مذکور آنقدر مشخص است که لازم نیست قدرت‌های بزرگ جهان زحمت اعطای آن را متحمل شوند.

تایم در عین حال نتیجه می‌گیرد: این ادبیات دال بر «پذیرش وجود اختلاف‌نظر» می‌تواند با معیارهای آمریکا مطابقت داشته باشد. گری سیمور که تا چندی پیش از شخصیت‌های قدرتمند کاخ سفید در زمینه مبارزه با اشاعه تسلیحات هسته‌ای بود، می‌گوید: هرگونه توافق احتمالی، مسئله حق غنی‌سازی را سرهم بندی خواهد کرد. ما توافق می‌کنیم که ایران برنامه غنی‌سازی محدود داشته باشد بی‌آن که به صراحت این حق را بپذیریم، و ایران نیز مدعی می‌شود ما حق غنی‌سازیش را به رسمیت شناخته‌ایم زیرا با برنامه غنی‌سازی محدودش توافق کرده‌ایم.

در واقع براساس این شگرد آمریکا می‌تواند بخشی از تعلیق‌ها در قبال برنامه هسته‌ای ایران را عملی کند و هر وقت هم خواست زیر حق قانونی ایران بزند و آن را انکار کند؛ شبیه اتفاقی که آمریکا و اروپا پس از تعلیق‌های موقت 10 سال پیش در ایران پدید آوردند.

هافینگتون پست: مردم افغانستان درباره ایران برخلاف غرب فکر می‌کنند

کیهان در ادامه آورده است: «در غرب بسیاری ایران را به تندروی و سیاست خارجی خصمانه و ماجراجویانه می‌شناسند، اما در افغانستان، ایران به عنوان نیرویی برای میانه‌روی و ثبات شناخته می‌شود».روزنامه آمریکایی هافینگتون پست ضمن انتشار این تحلیل از نفوذ گسترده ایران در افغانستان خبر داد و نوشت: داستان تأثیر ایران در هرات در دهه‌های گذشته پتانسیل ایران برای ترویج ثبات و اعتدال در افغانستان را زیر سؤال می‌برد. هرات در صد مایلی مرز ایران قرار دارد. تا زمان معاهده پاریس که به جنگ ایران و انگلیس در سال 1857 پایان داد، هرات بخشی از خاک ایران بود. امروز بسیاری از ایرانی‌ها بخش‌هایی از غرب افغانستان را تحت نفوذ ایران می‌دانند. با توجه به سابقه تاریخی، زبانی، اقتصادی، فرهنگی و مذهبی بین ایران و افغانستان در دو سوی مرز، این موضوع طبیعی به نظر می‌رسد.

این روزنامه خاطرنشان می‌کند: ایران پس از سقوط طالبان سرمایه‌گذاری‌های زیادی در هرات کرده است. روزانه تا 500 خودرو و کامیون از مرز ایران می‌گذرند و محصولات را از ایران و امارات به افغانستان و پاکستان می‌رسانند. در نتیجه هرات شاهد رشد اقتصادی و فرهنگی و ثبات قابل توجهی بوده است.

هافینگتون پست ادامه می‌دهد: ایران به افغانستان به عنوان شاهراهی همانند راه ابریشم نگاه می‌کند که این کشور را به آسیای مرکزی می‌رساند. ثبات افغانستان به خط لوله آینده ایران به جمهوری‌های آسیای میانه و چین کمک می‌کند. در کوتاه مدت، شرایط امنیتی و سیاست خارجی ایران، سیاست‌های ایران در قبال افغانستان را شکل می‌دهد. دولت ایران می‌داند که نمی‌تواند افغانستان را به حال خود رها کند. تمام اتفاقات این کشور بر ایران تأثیر دارد.

واشنگتن‌پست: آمریکا می‌داند توقف غنی‌سازی در ایران ممکن نیست

کیهان نوشت: «سخت‌ترین مسئله برای آمریکا در مذاکرات ژنو، اصرار ایران به حق غنی‌سازی بر اساس ان‌پی‌تی است. با این حال آمریکا می‌داند توقف غنی‌سازی در ایران امکان‌پذیر نیست».

روزنامه واشنگتن‌پست ضمن تحلیلی نوشت: اوباما برخلاف نتانیاهو معتقد است اگر تحریم‌های جدیدی اعمال شود، مذاکرات ژنو را در مرحله حیاتی نابود می‌کند و ممکن است رهبر ایران به این نتیجه برسد که تندروها به دنبال تغییر رژیم هستند.

آمریکا گمان می‌کند در این صورت ایرانی‌ها تصمیم می‌گیرند از مذاکرات کنار بکشند روزنامه مذکور ادامه می‌دهد: سخت‌ترین مسئله در مذاکرات ژنو می‌تواند تقاضای ایران، به عنوان امضا‌کننده ان‌پی‌تی، برای به رسمیت شناختن حق غنی‌سازی اورانیوم جهت مصارف صلح‌آمیز باشد.

آمریکا اصرار دارد که ایران چنین حقی را ندارد. اما مذاکره‌کنندگان به ادبیاتی دست یافته‌اند(!) که طی آن با حفظ وجهه ایران، غنی‌سازی پیشرفته‌تر متوقف شود. معمولا در روند مذاکرات، زبانی اتخاذ می‌شود که دو طرف بتوانند برداشت خود را داشته باشند و در عین حال به نتیجه برسند. اما در این مورد آمریکا اصرار دارد که همه چیز باید دقیق و مشخص و صریح باشد. باید دو طرف بتوانند با نتیجه‌ای قطعی به خانه بروند و آنرا ارائه کنند.

واشنگتن‌پست می نویسد: «این مسئله برای اسرائیل و همچنین برای ایران اهمیتی نمادین دارد. نتانیاهو خواستار توقف کامل غنی‌سازی است اما آمریکا اعتقاد دارد در مورد ایران این موضوع امکان‌پذیر نیست. در سال 2003 حسن روحانی مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران بود و این کشور به غرب پیشنهاد محدود کردن برنامه خود را داد. در آن زمان ایران حدود 164 سانتریفیوژ داشت.

آمریکا و اسرائیل پیشنهاد ایران را رد کردند و تصمیم گرفتند فشار بیشتری بیاورند. امروز ایران 19000 سانتریفیوژ دارد. حالا مقامات آمریکا می‌ترسند با اصرار نتانیاهو برای فشار بیشتر دوباره چنین چیزی تکرار شود».

شایان ذکر است وزیر خارجه آمریکا به تازگی اعلام کرد: ما عمیقا خود را به امنیت اسرائیل متعهد می‌دانیم و به نتانیاهو و طرفداران اسرائیل در کنگره درباره مذاکره با ایران اطمینان می‌دهیم. کاری که ما انجام می‌دهیم به هیچ‌وجه به ضرر اسرائیل نخواهد بود.

المانیتور: آمریکا زیرکی طرف ایرانی را دست‌کم گرفته است

کیهان آورده است: اوباما در مذاکرات ژنو زیرکی طرف ایرانی را دست کم گرفته و حساب و کتاب غلطی کرده است».

سایت آمریکایی المانیتور در تحلیلی به قلم هوشنگ امیراحمدی (از حامیان و دلالان رابطه با آمریکا) نوشت: خیلی‌ها معتقدند فرانسه به درخواست اسرائیل، توافق در ژنو را به هم می‌زد و فابیوس و نتانیاهو مسئول شکست آن مذاکراتند. اما بررسی‌ها نشان می‌دهد آن مذاکرات شانسی برای موفقیت نداشت. در آن مذاکرات عدم به رسمیت شناختن حق غنی‌سازی ایران از سوی آمریکا و غرب به طور واضح معامله‌شکن بود.

وی می‌افزاید: تیم مذاکره‌کننده ایران نمی‌توانست از خط‌ قرمز «حق غنی‌سازی در سرزمین ایران» که توسط رهبر ایران، آیت‌الله علی خامنه‌ای گذاشته شده عبور کند. امتیازاتی که ایران به طرف مقابل در دوران اعتمادسازی می‌داد تنها در صورتی قابل تحقق بودند که حق ایران برای غنی‌سازی اورانیوم و استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای شناخته می‌شد و همزمان تحریم‌ها توسط طرف مقابل کاهش پیدا می‌کردند.

حسن روحانی، پس از شکست مذاکرات، این موضوع را در سخنرانی خود در مجلس شورای اسلامی مطرح کرد. او گفت غنی‌سازی اورانیوم در داخل خاک ایران خط‌قرمز ملت ایران است.

همچنین روزنامه کیهان از مواضع جواد ظریف در مذاکرات تقدیر کرد و گفت که او در برابر «باجگیری» طرف آمریکایی مقاومت کرده است.

سردبیر [مدیر مسئول] روزنامه کیهان حسین شریعتمداری، از سوی رهبر ایران انتخاب شده است.»المانیتور در ادامه می‌نویسد: اوباما و نتانیاهو هر دو یک‌چیز را می‌خواهند؛ برچیدن برنامه هسته‌ای ایران. هر چند که تاکتیک و زمان‌بندی متفاوتی را در نظر دارند.

نتانیاهو برچیدن برنامه هسته‌ای ایران را همین الان و به هر شکلی می‌خواهد، و اما اوباما انجام آن را مرحله به مرحله می‌خواهد. هدف اوباما گرفتن یک معامله از ایران است که براساس آن ابتدا ایران از اورانیوم غنی‌شده با غلظت بالا محروم شود و توسعه برنامه هسته‌ای آن هم کند گردد. بعلاوه، وی می‌خواهد به این اهداف نائل آید بدون اینکه در ماهیت تحریم‌ها علیه ایران تغییری ایجاد شود.

امیراحمدی خاطرنشان کرد: به نظرم معامله‌ای که اوباما از ایران می‌خواهد مثل «عوض کردن دُر غلطان با خروس قندی» است. این طور به نظر می‌رسد که دولت اوباما ممکن است حساب و کتاب غلط و در واقع خطرناکی کرده باشد.

وی می‌نویسد: آمریکا زیرکی طرف ایرانی را دست کم گرفته است و در مقابل خود را خیلی حیله‌گر فرض می‌کند. آمریکا امیدوار بود ایران در متن توافق‌نامه اصرار نکند که حق دائمی غنی‌سازی اورانیوم آن به رسمیت شناخته شود و حتی اگر اصرار کند، دولت آمریکا امیدوار بود با بازی «پلیس خوب، پلیس بد» با کمک مثلا فرانسه ایران را مجبور به عقب‌نشینی بکند. در صورت چنین فشاری بر ایران، اوباما فکر می‌کرد که ایران حتما عقب‌نشینی خواهد کرد چون زیر فشارهای تحریمی شدید است.

در ادامه این تحلیل آمده است آمریکا در روند مذاکرات عقب‌نشینی کرد و احتمالا از فرانسه به عنوان برهم‌زننده مذاکرات برای مدت کوتاهی استفاده کرد تا ایران چاره‌ای نداشته باشد جز این که از امضای توافقنامه در ژنو امتناع کند.

طرفین مذاکره، اکنون به میز مذاکرات در ژنو برمی‌گردند اما تا زمانی که برای علت بهم خوردن معامله چاره‌ای نیاندیشند (قبول غنی‌سازی در سرزمین ایران) و صادقانه با هم گفتگو نکنند، به رغم دستاوردهای بزرگ چند ماه گذشته، احتمالا مذاکرات به شکست دوباره بینجامد. من جدا امیدوارم اوباما این فکر را کنار بگذارد که ایران تحت فشار تحریم‌ها بالاخره از حق خود خواهد گذشت.

جام جم:رابطه رژیم صهیونیستی با آمریکا در حال وخیم‌تر شدن است  

روزنامه جام جم از قول مهر نوشت: وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی در اظهاراتی اعلام کرد که رابطه این رژیم با آمریکا در حال وخیم‌تر شدن است.

آویگدور لیبرمن گفت: رابطه اسرائیل با آمریکا در حال بدتر شدن است و ما باید به دنبال یافتن متحدانی جدید با منافع مشترک باشیم.

وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی افزود: آمریکا اکنون با چالش‌هایی در کره شمالی، پاکستان، افغانستان، ایران، سوریه، مصر و چین روبه‌رو است. علاوه بر آن آمریکایی‌ها موضوعات اقتصادی خود را دارند. بر همین اساس من این سوال را مطرح می‌کنم که جایگاه ما در نظام بین‌الملل چیست؟

مصلحی: حصر موسوی و کروبی مصوبه رسمی شورای عالی امنیت ملی است

جام جم آورده است: حیدر مصلحی وزیر پیشین اطلاعات در گفت‌وگو با تسنیم، با تاکید بر این‌ که اظهارنظر درخصوص جنبه حقوقی تخلفات سران فتنه در صلاحیت دستگاه قضایی است، افزود: مهم‌ترین جرم این افراد، حرکاتی بوده که معنایی جز ایستادگی در برابر قانون نداشته است.

مصلحی اظهار کرد: ایجاد محدودیت برای این افراد، مصوبه رسمی شورای‌عالی امنیت ملی است و مصوبه‌ای در این سطح را نمی‌توان به این سادگی لغو کرد. دستگاه قضایی نیز براساس مسائل سیاسی عمل نمی‌کند و فشارهای سیاسی نمی‌تواند قوه قضاییه را به صدور حکم رفع محدودیت از این افراد وادار کند.

تعیین رئیس جبهه پیروان پس از چهلم مرحوم عسکراولادی

جام جم نوشت: سیدکمال‌الدین سجادی، سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری گفت: هرگونه تصمیم‌گیری درباره تعیین رئیس‌ جبهه، پس از چهلم مرحوم عسکراولادی صورت خواهد گرفت.

سجادی در گفت‌وگو با ایرنا با اشاره به نشست شورای مرکزی جبهه پیروان خط امام و رهبری که امروز برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: قرار است در این جلسه نظرات اعضای شورای مرکزی درخصوص انتخاب رئیس جبهه اخذ شود.

وی تصریح کرد: در مجموع از احزاب و تشکل‌های عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری نظرخواهی می‌شود و از دبیران کل احزاب می‌خواهیم گزینه‌های پیشنهادی خود را به شورای مرکزی جبهه اعلام کنند و پس از چهلم مرحوم عسکراولادی، در این شورا درباره رئیس جدید جبهه تصمیم‌گیری می‌شود.

جلسه امروز جبهه پیروان خط امام و رهبری، اولین جلسه‌ای است که پس از درگذشت مرحوم حبیب‌الله عسکراولادی، دبیرکل فقید این جبهه برگزار می‌شود.

واکنش مرتضوی به افشاگری احمدی‌مقدم

جام جم آورده است: سعید مرتضوی دادستان پیشین تهران و از متهمان پرونده کهریزک، در واکنش به اظهارات فرمانده نیروی انتظامی مبنی بر این که با اصرار مرتضوی دستگیرشدگان سال 88 به بازداشتگاه کهریزک اعزام شدند، گفت: اظهارات احمدی‌مقدم درباره حادثه کهریزک صحت ندارد.

مرتضوی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: به طور قطع به‌اظهارات آقای احمدی‌مقدم درباره حادثه بازداشتگاه کهریزک به صورت کامل پاسخ خواهم داد. دادستان پیشین تهران اضافه کرد: در موضوع حادثه بازداشتگاه کهریزک واقعیت را می‌گویم و کاری به بحث‌های خاص ندارم.

مرتضوی مدعی شد: در اعزام دستگیرشدگان به بازداشتگاه کهریزک، گزارش نیروی انتظامی را قرائت کردم و در صحنه نبودم که ببینم آنها چه کار می‌کنند.

وی همچنین درباره خبر برخی رسانه‌ها مبنی بر انعقاد قرارداد چهار میلیارد یورویی بین سازمان تامین اجتماعی و بابک زنجانی گفت: این را همه می‌دانند و قرارداد آن همه‌جا هست و مساله روشنی است.

فرمانده نیروی انتظامی اخیرا در گفت‌وگویی با ایسنا، با بیان این‌که سال 88 اعلام کرده بوده که بازداشتگاه کهریزک، محل مناسبی برای نگه داشتن بازداشتی‌های معمولی نیست، سعید مرتضوی که در آن زمان دادستان تهران بوده اصرار کرده که افراد بازداشت شده به آنجا فرستاده شوند.

مناظره که خاله‌بازی نیست

جام جم نوشت: مرتضی حیدری، مجری مناظره‌های تلویزیونی در گفت‌وگو با ایسنا، یکی از مشکلات جدی این روزهای برنامه «مناظره» را مربوط به حضور مهمان‌ها دانسته است.

وی در این باره گفته: اولین دغدغه مهمانان برای حضور در برنامه این است که چه کسانی هستند؟ ما همیشه این مشکل را داریم که می‌گویند اگر فلانی در برنامه باشد، من نیستم یا این‌که حتما باید فلانی در برنامه حاضر باشد تا من بیایم. به نوعی افراد اصرار دارند رفقا و همفکران خودشان در برنامه مقابلشان قرار بگیرند، اما «مناظره» که خاله‌بازی نیست.

فعال شدن انجمن حجتیه در مناطق مرزی

جام جم از قول ایرنا نوشت: یک منبع مسئول از فعالیت انجمن حجتیه در مناطق مرزی شرق خراسان رضوی همچون باخرز و تایباد خبر داد.

وی که خواست نامش فاش نشود، افزود: به آنان اخطار و هشدار‌های لازم داده شده، ضمن آن‌که تحت نظارت هستند، اما فعالیت‌های آنان کاملا محسوس است.

این منبع گفت: درواقع امروز هم وهابی‌ها و جماعت تبلیغی و هم انجمن حجتیه در برخی شهرها ایجاد اختلاف و تفرقه می‌کنند.

وی افزود: به نظر می‌رسد ارتباط مناطق تلفیقی خراسان رضوی با سیستان و بلوچستان و زاهدان افزایش یافته ولی تاکنون مشکل خاصی در این مناطق نداشته‌ایم.

ایران: دعای جوادی‌آملی برای مذاکره کنندگان هسته‌ای

روزنامه ایران نوشت: خبر اول این که در پی در پیش گرفتن رویکرد اعتدال و تعامل با جهان از سوی دولت یازدهم در عرصه سیاست خارجی، علما و روحانیون از این سیاست استقبال و حمایت کرده‌اند.

آیت‌الله جوادی‌آملی از استادان برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به مذاکرات 1+5 گفته اند که دعا می‌کنیم که مذاکره کنندگان ما سرافراز این میدان باشند، در هر صورت ما حرف انقلاب اسلامی را زده‌ایم که حرف حق است و به همین خاطر نگرانی نداریم؛ زیرا حق و علم با ماست.

همچنین آیت‌الله محسن حیدری آل کثیری عضو مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با شبکه ایران به سیاست خارجی دولت دکتر روحانی اشاره کرده و گفته اند بنای کلی سیاست خارجی دولت آنطور که رئیس‌ جمهوری و مسئولان مربوطه اعلام کرده‌اند براساس عزت، حکمت و مصلحت است.

وی تلاش دولت در زمینه سیاست خارجی را در مجموع مثبت و سازنده ارزیابی کرده و افزوده نباید غیرمنصفانه برخورد کرده و تلاش مسئولان مربوطه را زیر سؤال برد.

تیم «مذاکره‌کننده هسته‌ای» بالاترین نمره را گرفت

ایران آورده است: خبر دیگر این که نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد بهترین عملکرد دولت از دیدگاه شهروندان «عملکرد تیم مذاکره‌کننده در مذاکرات هسته‌ای» بوده است.

مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاد دانشگاهی این نظر سنجی را با موضوع «ارزیابی شهروندان از عملکرد دولت یازدهم درباره سیاست خارجی و مذاکرات هسته‌ای» درآبان‌ماه سال‌جاری انجام داده است.

در همین رابطه محمد آقاسی، رئیس مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران گفته که جامعه آماری این طرح، شامل افراد 18 سال به بالای کشور (اعم از شهری و روستایی) بوده و با تعداد 5449 نمونه انجام شده است.

او به تشریح جزئیات برخی‌یافته‌ها پرداخته ازجمله این که؛ در این نظرسنجی‌ از مردم پرسیده شد، عملکرد دولت در زمینه «مذاکرات هسته‌ای با حفظ حقوق ملت ایران» را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ که نتایج نشان می‌دهد 66.9 درصد از پاسخگویان به میزان زیاد و خیلی زیاد از عملکرد دولت در زمینه «مذاکرات هسته‌ای با حفظ حقوق ملت ایران» رضایت دارند. 19.3 درصد نیز به میزان متوسط از عملکرد دولت در این مذاکرات رضایت داشته‌اند.

مرجعیت و حمایت از دولت در برابر فشار افراطیون

ایران نوشت: شنیدیم که یک مقام آگاه در گفت‌وگو با سایت«انتخاب» با اشاره به تحول عمیق در نگرش و رابطه دولت اعتدال با حوزه‌های علمیه و مرجعیت شیعه گفته: با وجودی که دولت نهم و دهم، برخورد خوبی با حوزه‌های علمیه و مراجع تقلید نداشت و از بردباری مرجعیت شیعه نهایت سوءاستفاده را به عمل آورده بود، اما دولت یازدهم براساس اعتقادات رئیس‌جمهور و سایر اعضای دولت نسبت به محوریت مرجعیت شیعه در جامعه ایران بر تکریم و احترام روزافزون نسبت به مرجعیت و علمای اسلام تأکید دارند.

وی افزود: میزان ارادت و اعتقاد رئیس‌جمهور و سایر مسئولان ارشد دولت نسبت به مرجعیت شیعه و علمای اعلام نیازی به توضیح ندارد و رفتار دولت یازدهم طی ماه‌های گذشته نشانگر این تحول در رابطه دولت و حوزه‌های علمیه می‌باشد.

تعویق انتخاب رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری

ایران آورده است: با خبر شدیم که پس از درگذشت حبیب الله عسگراولادی رئیس سابق جبهه پیروان خط امام و رهبری بحث بر سر جانشین وی آغاز شده است.

در این باره سید کمال‌الدین سجادی سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری در گفت‌وگو با ایرنا گفته که هر گونه تصمیم‌گیری درباره رئیس جبهه پس از چهلم مرحوم عسگراولادی صورت خواهد گرفت. سجادی به نشست امروز شورای مرکزی جبهه پیروان خط امام و رهبری اشاره کرده و افزوده قرار است امروز نظرات اعضای شورای مرکزی درخصوص انتخاب رئیس جبهه اتخاذ شود.

اعتراف کاخ سفید درباره عدم نقش ایران در بحرین

ایران نوشت: خبر رسیده که پس از مدت‌ها که امریکا و برخی کشورهای غربی ایران را به دخالت در امور بحرین متهم می‌کردند جانشین معاون وزیر خارجه امریکا اذعان کرده که ایران هیچ نقشی در حوادث بحرین نداشته است.

«باربارا لیف» جانشین معاون وزیر خارجه امریکا در امور کشورهای عربی حوزه خلیج فارس این مطلب را در کمیسیون روابط خارجی کنگره امریکا که در مورد یمن و بحرین با حضور نمایند‌گان کنگره برگزار شده بود بیان کرد.

نتانیاهوی جنایتکار صلاحیت ندارد

ایران آورده است: یک خبر دیگر این که در پی تحرکات و سخنان بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی علیه ایران نماینده کلیمیان کشورمان در مجلس شورای اسلامی گفته که دخالت‌های کینه‌توزانه و جنگ‌طلبانه نتانیاهوی متوحش و جنایتکار را محکوم می‌کنیم و به وی و سایر بیگانگان هشدار می‌دهیم که حق دخالت و اظهارنظر درباره مسائل داخلی ایرانی را ندارند.

سیامک مره‌صدق بیان داشته نتانیاهو فردی وحشی و جنایتکار است که صلاحیت اظهارنظر درباره ملت ایران را ندارد؛ رفتار و گفتار این فرد جنگ‌طلب اصلاً جای صحبت ندارد اما کلیمیان ایران از رفتار فرانسه که منافع خود را فدای رژیم صهیونیستی کرده است، تعجب می‌کنند.

انتقال محکوم ایرانی از تایلند به کشور

ایران نوشت: خبردار شدیم که یک مقام وزارت دادگستری از انتقال یکی از اتباع ایرانی محبوس در زندان‌های تایلند به کشورمان خبر داده است.

شاهرخ هدایتی مشاور وزیر و سرپرست اداره کل ارتباط با قوه قضائیه وزارت دادگستری در گفت‌وگو با ایسنا گفته که یکی از محکومان ایرانی زندانی در کشور تایلند پس از طی تشریفات و هماهنگی‌ های لازم بین مقامات دادگستری تایلند، وزارت امور خارجه و وزارت دادگستری روز گذشته برای گذراندن ادامه محکومیت تحویل مقامات قضایی کشورمان شد.

وی خاطرنشان کرده که اقدامات لازم برای انتقال ١٠ نفر دیگر از محکومان ایرانی در تایلند انجام شده که پس از هماهنگی‌های لازم با مقامات تایلندی به کشور منتقل خواهند شد.

دانشگاه احمدی‌نژاد مجوز دریافت نکرده است

روزنامه ایران آورده است: آگاه شدیم که در پی درج اخباری در رسانه‌ها مبنی بر آغاز فعالیت‌های دانشگاه محمود احمدی‌نژاد با نام دانشگاه ایرانیان و حتی تلاش برای ایجاد شعب خارجی آن از جمله در کشور ونزوئلا، مدیرکل دفتر گسترش وزارت علوم گفته هنوز هیچ اقدامی برای دریافت مجوز فعالیت این دانشگاه انجام نشده است.

دکتر ابوالفضل حسنی گفته که این اواخر بحث دانشگاه جامع بین‌المللی مطرح شد که شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأسیس آن در داخل شهر تهران موافقت کرد، اما با توجه به اینکه باید اعضای هیأت مؤسس و محل دایر شدن دانشگاه مورد تأیید وزارت علوم قرار بگیرد، این دانشگاه هنوز نتوانسته است مجوز دریافت کند.

مدیرکل دفتر گسترش وزارت علوم همچنین در پاسخ به سؤالی درباره فعالیت این دانشگاه از طریق سایت و اطلاعیه‌های پذیرش دانشجو، گفته هیچ اشکالی ندارد و این دانشگاه می‌تواند این‌گونه فعالیت‌ها را انجام دهد، اما حتی اگر دانشجویی هم پذیرش کنند، فارغ‌التحصیلانش مورد تأیید ما نیستند.

راهی جز تفاهم و گفت‌وگو با ایران نیست

ایران نوشت: گفته می شود که عضو ارشد مجلس اعلای عراق با اشاره به مذاکرات ایران با گروه 1+5 این مذاکرات را تأثیرگذار بر تحولات منطقه دانست.

سید محسن حکیم در گفت‌وگو با مهر گفته که امریکا به دلیل منافع و مشکلاتی که در منطقه دارد راهی جز تفاهم و گفت‌وگو با ایران ندارد. وی اظهار داشته ایران طبق ان‌پی‌تی حق دارد که از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای بهره‌مند باشد و چیزی نیز بیش از آن درخواست نکرده و به نظر نمی‌رسد مانعی برای توافق ایران و 1+5 وجود داشته باشد و در مذاکرات قبلی نیز توافق نزدیک شده بود اما دشمنان این توافق به تکاپو افتادند و همین دال بر جدیت موضوع است و ان‌شاءالله شاهد گشایش در این خصوص باشیم چون تأثیر بسیاری در منطقه خواهد داشت.

تل آویوو نتوانسته مانع توافق هسته‌ای ایران شود

ایران در ادامه آورده است: دست آخر این که روزنامه‌های صهیونیستی از قول مقامات تل‌آویوو گزارش داده‌اند که اسرائیل نتوانسته توافق هسته‌ای ایران با کشورهای ۱+۵ را متوقف کند.

روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت با اشاره به مذاکرات ایران و گروه 1+5 در ژنو نوشته برآورد مقامات اسرائیلی این است؛ «در صورتی که یک بحران پیش‌بینی‌نشده رخ ندهد، در این دور از مذاکرات یا مدت کوتاهی پس از آن، نوعی توافق موقت حاصل خواهد شد.»براساس این گزارش، مقامات اسرائیلی از تنش‌های ما بین مقامات اسرائیل و امریکا هم ناراضی هستند.

تهران امروز: واکنش «مرتضوی» به اظهارات «احمدی‌‌مقدم»

روزنامه تهران امروز از قول ایرنا نوشت: دادستان سابق تهران در واکنش به اظهارات فرمانده نیروی انتظامی مبنی بر اینکه با اصرار مرتضوی دستگیرشدگان سال 88 به بازداشتگاه کهریزک اعزام شدند، گفت: اظهارات احمدی‌‌مقدم درباره حادثه کهریزک صحت ندارد. به گزارش ایرنا، سعید مرتضوی افزود: به‌طور قطع به اظهارات آقای احمدی‌‌مقدم درباره حادثه بازداشتگاه کهریزک به صورت کامل پاسخ خواهم داد. مرتضوی مدعی شد: در اعزام دستگیرشدگان به بازداشتگاه کهریزک، گزارش نیروی انتظامی را قرائت کردم و در صحنه نبودم که ببینم آنها چه‌کار می‌کنند. وی همچنین درباره خبر برخی رسانه‌ها مبنی بر انعقاد قرار داد چهار میلیارد یورویی بین سازمان تامین‌اجتماعی و بابک زنجانی گفت: این را همه می‌دانند و قرارداد آن همه‌جا هست و مسئله روشنی است.

دولت در زمینه احزاب کاری نکرده است

تهران امروز آورده است: مرتضی سجادیان مدیرمسئول سابق روزنامه کارگزاران و فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با تسنیم، با بیان اینکه هنوز حرکت چشمگیری از سوی دولت در زمینه تحزب و تحزب‌گرایی دیده نشده است، گفت: معتقدم در مرحله اول باید رسالت واقعی احزاب را تدوین کنیم تا متوجه شویم یک حزب و تشکل سیاسی باید از چه شرایطی برخوردار باشد، اینکه چهار نفر دور هم جمع شوند و بگویند حزب تشکیل داده‌ایم، کافی نیست. وی با اشاره به اینکه دولت هنوز در زمینه تحزب‌گرایی کار آنچنانی انجام نداده است، افزود: نتیجه‌ای از سوی دولت در ارتباط با تحزب‌گرایی دیده نشده و به عبارتی برآیند خروجی نداشته است.

دانشگاه ایرانیان مجوز ندارد

تهران امروز از قول ایسنا نوشت: مدیرکل دفتر گسترش وزارت علوم درباره آخرین وضعیت دانشگاه محمود احمدی‌نژاد، گفت: هنوز هیچ اقدامی برای دریافت مجوز فعالیت این دانشگاه انجام نشده است.

دکتر ابوالفضل حسنی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: این اواخر بحث دانشگاه جامع بین‌المللی ایرانیان مطرح شد که شورای‌عالی انقلاب فرهنگی با تاسیس آن در داخل شهر تهران موافقت کرد، اما با توجه به اینکه باید اعضای هیات موسس و محل دایر شدن دانشگاه مورد تایید وزارت علوم قرار بگیرد، این دانشگاه هنوز نتوانسته است مجوز دریافت کند.

مدیرکل دفتر گسترش وزارت علوم درباره فعالیت این دانشگاه از طریق سایت و اطلاعیه‌های پذیرش دانشجو، گفت: هیچ اشکالی ندارد و این دانشگاه می‌تواند اینگونه فعالیت‌ها را انجام دهد، اما حتی اگر دانشجویی هم پذیرش کنند، فارغ‌التحصیلانش مورد تایید ما نیستند.

ابراهیم یزدی بستری شد

تهران امروز در پایان آورده است: ابراهیم یزدی وزیر امورخارجه دولت موقت در بیمارستان پارس تهران بستری شد. به گزارش انصاف‌نیوز، وضعیت عمومی یزدی رضایت‌بخش گزارش شده است و پزشکان معالج در انتظار پاسخ نهایی آزمایشات و تست‌های پزشکی مربوطه هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها