روزنامه انگلیسی گاردین نوشت: به نظر می رسد تفاوت های موجود میان ایران و غرب که تاکنون مانع دستیابی به یک توافق هسته ای تاریخی بوده، در آستانه ورود مذاکره کنندگان به ژنو برای حضور در دور تازه مذاکرات رو به کاهش است.
کد خبر: ۶۱۷۴۴۵
پیشرفت‌های پشت پرده در ژنو

به گزارش گاردین، به نظر می رسد مذاکرات پس از دور اول ژنو بخشی از اختلافات در درون گروه غربی را حل کرده است. مارک هیبز، کارشناس هسته ای در اندیشکده «کارنگی برای صلح بین‌المللی» می گوید: «من نسبت به درکی که ایجاد شده بسیار خوشبین هستم. برخی کارهای حساسیت برانگیز متوقف می شوند. اروپایی ها امیدوارند که این مسئله مشکلی نخواهد بود.»

پیشرفت ژنو در حالی صورت می گیرد که کاخ سفید نیز در تلاش برای آرام نگه داشتن جنگ طلبان کنگره ای در واشنگتن است. باراک اوباما روز شنبه با سناتورهای کنگره جلسه ای در کاخ سفید داشت تا از آنها بخواهد که اعمال تحریم های بیشتر را در حال حاضر که به نظر می رسد مذاکرات در مسیر دستیابی به موفقیت قرار گرفته اند، متوقف کنند.

دیپلماسی تلفنی روحانی

رئیس جمهور کشورمان در آستانه آغاز دور جدید مذاکرات نمایندگان دیپلماتیک ایران و 3+3 در ژنو در گفتگوهای تلفنی جداگانه با رئیس جمهور چین و نخست وزیر انگلیستان ضمن تبیین مواضع جمهوری اسلامی ایران به نوعی با طرف‌های مذاکره اتمام حجت کرد. روحانی پیش از این با همتای روسی خود نیز گفتگو کرده بود.

به گزارش «الف» حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در گفتگوهای تلفنی جداگانه با روسای برخی از کشورهای ۳+۳ با مرور آخرین تحولات مذاکرات هسته ای ایران با این کشورها، ضمن تاکید بر عدم تبعیض در برخورداری ایران و سایر کشورها در برخورداری از حقوق هسته ای بر مسئولیت کشورهای طرف مذاکره بر ایستادگی در برابر زیاده‌خواهی برخی از کشورها تاکید کرد.

آیا مسئولیت جنگ را می پذیری؟!

روزنامه فیگارو با انتقاد شدید از مواضع رئیس جمهور فرانسه؛ می‌نویسد: آیا رئیس جمهوری که تنها ٢٠ درصد از شهروندان موافق جنگ او در مالی بودند و در مورد حمله به سوریه هم آمریکا او را تنها گذاشت، می‌تواند پاسخ‌گوی عواقب غیرقابل پیش‌بیینی جنگ در منطقه خاورمیانه هم باشد؟

 سرمقاله‌نویس فیگارو ادامه می‌دهد: بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، بارها درباره خطر حمله اتمی ایران به اسرائیل هشدار داده است و با این حال می‌داند که نمی‌تواند در این مورد از باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا انتظار همیاری داشته باشد.

در ادامه می‌خوانیم: البته ما شادی اولاند را از این وضعیت درک می‌کنیم؛ به ویژه وقتی کسی احساس کند همه امور در فرانسه از اختیارش خارج شده است. اما این موقعیت فرانسه می‌تواند به سرعت به شرایط ناراحت کننده‌ای تبدیل شود و آن وقتی است که مذاکرات روز چهارشنبه در ژنو به نتیجه برسد و آن وقت برای فرانسه نیز سازش در این مورد اجنتاب ناپذیر خواهد بود. همین موضوع هم باعث ناامید شدن دوستان اسرائیلی فرانسه خواهد شد.

شرایط جدید ایران در مذکرات

وبسایت صهیونیستی دبکا با انتشار خبری به نقل از منابع خود مدعی شرایط جدید ایران در مذاکرات ژنو 3شد.. خطوط قرمز هیات ایران در مذاکرات برای پذیرش توافق مقدمانی با قدرت های جهانی بر سر مسئله هسته ای در زیر می اید:

ایران تاسیسات غنی سازی فردو را تعطیل نمی کند، ساخت راکتور آب سنگین اراک متوقف نمی شود، ایران حتی یک گرم از اورانیوم غنی شده خود را به خارج از کشور ارسال نمی کند و  ایران پروتکل الحاق را امضا نخواهد کرد.

دبکا در ادامه نوشت: شرط موفقیت مذاکرات دور جدید ژنو بستگی به پذیرش 4 خط قرمز ایران توسط اوباما دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها