نگاهی به عجیب‌ترین جنگل‌های جهان

شگفتی درخت‌ها

زمانی جنگل، 50 درصد از سطح کره زمین را پوشانده بود. امروز گرچه این میزان فقط 9/5 درصد است، اما جنگل‌ها هنوز هم محیطی سرشار از ناشناخته‌ها و رویدادهای هیجان‌انگیز هستند.
کد خبر: ۶۱۷۳۰۷
شگفتی درخت‌ها
بیشتر افراد با شنیدن نام جنگل محیطی پردرخت را تصور می‌کنند؛ در حالی که اکوسیستم جنگل چیزی فراتر از درخت‌های آن است و هویتش با بسیاری از گونه‌‌های دیگری چون گیاهان کوچک‌تر، قارچ‌ها، باکتری‌ها، حشرات، حیوانات و عوامل مختلف دیگری که در چرخه جریان انرژی و تامین مواد مغذی حضور دارند، معنا پیدا می‌کند.
 

انسان‌های کمی در جهان تجربه جنگل‌نوردی را دارند. گرچه تقریبا همه در مستندهای تلویزیونی با مناطق جنگلی بکر و گاهی خطرناک آشنا شده‌اند، اما حضور در محیط واقعی جنگل تجربه منحصربه‌فردی است که در بسیاری از مناطق جنگلی در رده گردشگری ماجراجویانه قرار می‌گیرد. در اینجا نگاهی داریم به عجیب‌ترین مناطق جنگلی که در جهان وجود دارد.

تریلامارکا رولاج فیجل ـ نروژ

شاید نخستین چیز عجیب درباره جنگل «تریلامارکا رولاج فیجل»، نام آن باشد که حتی تلفظ او هم به تکرار و تمرین نیاز دارد. این جنگل با وسعت 147 کیلومتر مربع، در بوسکراد نروژ قرار دارد. جنگل تریلامارکا باستانی‌ترین جنگل در شمال اروپاست.

بیش از 93 گونه در معرض خطر انقراض که در فهرست قرمز قرار دارند، در این جنگل به آسودگی زندگی می‌کنند، اما این جنگل عجیب تنها پناهگاه جانوران در حال انقراض نیست؛ بلکه تعداد قابل توجهی از خزه‌ها، قارچ‌ها و گلسنگ‌های در معرض خطر نیز به آسودگی در این جنگل‌ها رشد می‌کنند. جمع‌شدن این تعداد از گونه‌های در معرض خطر در یک منطقه و داشتن تعداد نسبتا قابل قبول، از عجیب‌ترین ویژگی‌های این جنگل محسوب می‌شود.

تریلامارکا که از بکرترین مناطق حیات وحش جهان شناخته می‌شود، از سال 2002 تحت حفاظت قرار گرفت تا گونه‌هایی که این منطقه را امن و قابل زیست تشخیص داده‌اند، از این جنگل‌ها کوچ نکنند.

جنگل‌باستانی وودا ـ چین

جنگل‌باستانی وودا با مساحت 20 کیلومتر مربع در شمال چین، در نزدیکی مغولستان قرار دارد. این جنگل قدیمی روی قشر ضخیمی از خاکسترهای آتشفشانی شکل گرفته است. گفته می‌شود این جنگل 298 میلیون سال پیش بر اثر فوران آتشفشانی گسترده در زیر خاکستر مدفون شده است و سپس گیاهان دفن‌شده پس از میلیون‌ها سال توانسته‌اند دوباره از زیرخاکستر سر برآورده و رشد کنند. این جنگل از گونه‌های گیاهی ارزشمندی برخوردار است که بسیاری از آنها در تاریخ گیاه‌شناسی منقرض‌شده تصور می‌شد. این جنگل یکی از ارزشمندترین مناطق جهان برای دانشمندان جهت تحقیق و پژوهش است. چگونگی عدم انقراض این گونه‌ها طی میلیون‌ها سال و رشد دوباره‌شان همچنان رازی دوست داشتنی برای دانشمندان کنجکاو است.

جنگل ناشناخته ـ هند

جزیره نگهبان شمالی یکی از جزیره‌های موجود در خلیج بنگال است. این جزیره یکی از منحصربه‌فردترین جنگل‌های جهان را دارد. به جهت احاطه شدن این جزیره با صخره‌های مرجانی، انگلیسی‌ها هرگز نتوانستند به جنگل جزیره نگهبان شمالی دست درازی کرده و حتی یک درخت از آن را قطع کنند. این جنگل با وسعتی72 کیلومترمربعی، یکی از قدیمی‌ترین پوشش‌های گیاهی جهان را داراست که بسیار متراکم نیز هست. به دلیل انزوای این جزیره، از عصر نوسنگی تاکنون قبیله‌ای به نام سِنتینِلِس در آن زندگی می‌کنند که به نگهبانان جزیره مشهور هستند. علت نامگذاری این جزیره به نگهبان نیز همین قبیله منزوی است. تعداد افراد این قبیله بین 50 تا 400 نفر برآورد می‌شود؛ اما هنوز هم حضور در جنگلی که در انحصار قبیله‌ای ناشناخته است، کمی ترسناک و پرمخاطره به نظر می‌رسد.

جنگل آردن ـ بلژیک، لوکزامبورگ و فرانسه

آردن جنگل بزرگی است که بخش‌هایی از بلژیک، فرانسه و لوکزامبورگ را پوشش می‌دهد. این جنگل بسیار ناهموار است و پوشش گیاهی متراکمی دارد و دارای منابع غنی چوب، مواد معدنی و حیات‌وحش بی‌نظیری است، اما آنچه آردن را در میان جنگل‌های عجیب جهان قرار داده است، معروف‌بودن آن به «وحشی‌بازی» است. این جنگل در منطقه استراتژیکی از اروپا قرار دارد و طی جنگ‌های تاریخی بسیاری به عنوان محل نبرد مورد استفاده قرار گرفته است. مهم‌ترین این جنگ‌ها، دو جنگ جهانی اول و دوم است که در طول آنها آلمان از طریق آردن به فرانسه حمله کرد. جنگل آردن طی حیات خود، جدال‌های مرگباری را تجربه و خون‌های بسیاری را بر خاک خود لمس کرده است.

جنگل سرخ ـ اکراین

جنگل سرخ که در گذشته نام جنگل کرم درختی را داشت، در ده کیلومتری نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل قرار گرفته است. پس از حادثه چرنوبیل، این جنگل به یکباره به رنگ قهوه‌ای زنجبیلی تغییر رنگ داد و خیلی سریع تمام پوشش گیاهی آن مرد. جنگل سپس با بولدوزر صاف شد و تمامی عناصر آلوده در آن دفن شد. مسئولان اکراینی تلاش کردند با کاشت نهال‌های جدید این جنگل را احیا کنند، اما به دلیل غلظت رادیواکتیویته‌خاک این منطقه که حدود 90 درصد است، جنگل به رنگ سرخ درآمد و چهره‌ای متفاوت یافت. گرچه جنگل سرخ همچنان از آلوده‌ترین مناطق جهان به رادیواکتیو است، اما عناصر جنگلی آن توانسته‌اند، خود را با شرایط وفق داده و زندگی جدیدی را آغاز کنند. متاسفانه برخی حیوانات و گیاهان این منطقه جهش یافته شده‌اند و بر این اساس عمری کوتاه دارند، اما در سال‌های گذشته خرس قهوه‌ای، گرگ، چلچله، عقاب، جغد و چند‌گونه دیگر در جنگل سرخ دیده شده‌اند.

جنگل کج و معوج ـ لهستان

جنگل کج و معوج در خارج از روستای نُوِزارنوو در غرب لهستان قرار دارد. این جنگل دارای 400 اصله درخت کاج است که با 90 درجه خم شدگی در پایه تنه رشد کرده‌اند. علت نامگذاری این جنگل به کج و معوج نیز همین خم‌شدگی است. این جنگل عجیب که دست ساخت بشر است سال 1930، زمانی که این منطقه هنوز بخشی از ایالت پومرنیا بود از سوی آلمانی‌ها ایجاد شده است. هنوز علت ایجاد درختانی با خمی تنه به وسیله آلمانی‌ها مشخص نیست، اما خم شدن تمامی آنها به سمت شمال و بلندتر شدن این درختان بیشتر از استاندارد درخت کاج، باید مفهومی را در خود داشته باشد. علاوه بر ناشناخته بودن هدف، چگونگی کج کردن تنه درختان نیز با ابهام همراه است. فرضیه‌ها بر این است که پس از هفت تا ده سال رشد کاج‌ها، آنها را با استفاده از دستگاه‌هایی 90 درجه انحنا داده‌اند. با وجود تمام این رازها، جنگل کج و معوج یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم لهستان شده است.

دریای درختان ـ ژاپن

جنگل آاوکیگاهارا که به دریای درختان معروف شده است، در شمال غربی دامنه کوهستان فوجی در ژاپن قرار دارد. این جنگل از درختان غول‌پیکر و غارهای پنهانی تشکیل شده‌است. همچنین قسمت‌های عمده‌ای از جنگل دریای درختان از سوی انبوهی از صخره‌ها و یخ‌ها احاطه شده و غیرقابل دسترس است. ژاپنی‌ها معتقدند که فضای این جنگل، مردم را به خودکشی ترغیب می‌کند. سال 2004، 108 جسد در این جنگل دیده شد که به جهت مشکلات نبود دسترسی، امکان خارج کردن اجساد آنها وجود نداشت. طبق آمارهای دولتی سال 2010، 247 نفر اقدام به خودکشی در این جنگل کردند که تنها 54 نفرشان موفق شده‌اند، زنده بمانند. مسئولان اقدام به نصب توصیه‌ها و شعارهایی با مضامین امید به زندگی به دو زبان انگلیسی و ژاپنی، در جنگل دریای درخت کرده‌اند تا بتوانند اندکی از تعداد خودکشی‌ها بکاهند. امروزه این جنگل به یکی از جاذبه‌های گردشگری ماورای‌طبیعی تبدیل شده است و بسیاری از گردشگران با قدم زدن در راه‌های پرپیچ و خم این جنگل مرموز به تماشای اجساد و اسکلت‌ها در حالت‌های گوناگون می‌پردازند.

تپه‌های شاه‌بلوط ـ آمریکا

تپه‌های شاه‌بلوط نام بزرگ‌ترین جامعه جنگل‌های شاه‌بلوط در آمریکاست که وسعتی 60 هکتاری دارد. این جنگل در نزدیکی وست سایلم در ویستکانسین قرار گرفته است. سال 1800 میلادی فردی به نام مارتین هیکس با کاشتن یک جین از درختان شاه‌بلوط در این منطقه سبب پدید آمدن این جنگل بزرگ شد. امروزه تعداد شاه‌بلوط‌ها به بیش از 2500 اصله رسیده است، اما آنچه تپه‌های شاه‌بلوط را به جنگلی عجیب تبدیل کرده، حضور این جامعه بزرگ از درختان زیبای شاه‌بلوط نیست. از اوایل قرن بیستم، بیماری ویرانگر سوختگی شاه‌بلوط وارد تمامی جنگل‌های آمریکای شمالی شد و سبب مرگ تعداد زیادی از این درختان شد. تپه‌های شاه‌بلوط امروز همچون گورستانی از درختان مرده است که همچنان سرپا ایستاده‌اند، اما دیگر حیاتی ندارند.

جنگل تاریک ـ آمریکا

جنگل تاریک در کنار شهر متروک دادلی قرار دارد. این شهر که سال 1740 میلادی تاسیس شد، در قرن هجدهم بسیار پررونق بود، اما بتدریج متروکه شد. این جنگل به سبب پوشش انبوهش، نور بسیار کمی از خورشید دریافت می‌کند و به همین دلیل نام تاریک به خود گرفته است. پس از متروکه ‌شدن شهر دادلی، افسانه‌های محلی بسیاری پیرامون نفرین‌شده بودن این جنگل شکل گرفت. امروزه جنگل تاریک به محلی مخوف شناخته می‌شود که رویدادهای عجیب و غریب در آن روی می‌دهد؛ مردم بسیاری در این جنگل بدون هیچ دلیل قابل توضیحی ناپدید شده‌اند و مرگ و میرهای بسیاری در آن روی داده است. برخی نیز معتقدند افرادی که از زندگی دست شسته‌اند، پا به جنگل تاریک گذاشته و خودکشی می‌کنند. متاسفانه آمار مرگ و حوادث ناگوار در این جنگل بسیار بالاست.

جنگل هویاباکیو ـ رومانی

جنگل هویاباکیو در نزدیکی کلوژناپوکا، در رومانی قرار دارد. این جنگل به مثلث برمودا معروف است. مردم محلی سعی می‌کنند اصلا وارد این جنگل ترسناک که در آن رویدادهای ماوراءالطبیعه اتفاق می‌افتد، قدم نگذارند. جنگل پس از آن که چوپانی با صد‌راس گوسفند در آن به یکباره ناپدید شدند، هویاباکیو نام گرفت. بسیاری از مردم محلی که به جنگل رفته‌اند از آسیب فیزیکی شکایت دارند؛ از جمله تهوع، استفراغ، میگرن، سوختگی، خراشیدگی، اضطراب و دیگر احساس غیرمعمول بدنی. دیدن گوی‌های مرموز چراغ مانند، شنیدن صدای فریادهای زنانه و حتی عکس‌گرفتن از اشیای معلقی چون بشقاب پرنده، از رویدادهای رایج این جنگل ترسناک بوده است. دانشمندان بسیاری از آلمان، فرانسه، ایالات متحده و مجارستان موفق شده‌اند قدم به داخل این جنگل گذاشته و از حوادث رخ داده از آن فیلم بگیرند؛ این تصاویر گویای این واقعیت بوده است که حوادث داخل جنگل هویاباکیو گویا تماما افسانه نیستند./ ضمیمه چمدان

آیسا اسدی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها