سرپرست دانشگاه علامه امروز در جمع خبرنگاران با گلایه از حاشیه‌های سیاسی که باعث عقب ماندگی دانشگاه علامه شده است؛ از تلاش برای افزایش سرانه دانشجویی این دانشگاه و همچنین تداوم اجرای طرح تفکیک جنسیتی خبر داد.
کد خبر: ۶۱۶۳۷۶
دانشگاه علامه را از حاشیه های سیاسی دور می‌کنیم

به گزارش جام جم آنلاین «حسین سلیمی» سرپرست دانشگاه علامه طباطبائی امروز در جمع خبرنگاران حاضر شد تا علاوه بر پاسخگویی به سوالات آنان، برنامه های خود برای دانشگاه علامه را تشریح کند.

کمبود بودجه عمرانی؛ مشکل مهم دانشگاه علامه

سلیمی با بیان اینکه بودجه‌های عمرانی مهمترین مشکل بودجه دانشگاه علامه است، گفت: به علت تغییر فیزیکی دانشگاه علامه و ایجاد دانشکده‌های گوناگون دانشگاه علامه با مشکل کمبود بودجه در زمینه عمرانی مواجه است.

وی با بیان اینکه سال گذشته 30 درصد از بودجه به دانشگاه تخصیص داده نشد گفت: بودجه‌ای که باید تا پایان 9ماه به دانشگاه داده می‌شد تاکنون 60 درصد از آن تخصیص داده شده که البته تقاضاهای گوناگونی را برای افزایش این تخصیص داشته‌ایم.

به دنبال افزایش سرانه دانشگاه علامه هستیم

سلیمی با بیان اینکه در گذشته نگاهی در وزارت علوم حاکم بود مبنی بر اینکه رشته‌های علوم انسانی سرانه بالایی را نمی‌خواهد، گفت: در اولین دیدارم با دکتر فرجی دانا به دلیل سابقه ریاست وی در دانشگاه تهران و اطلاع از حوزه انسانی کاملا بر این مسئله واقف بودند که سرانه دانشگاه علامه نسبت به دانشگاه‌های دیگر پایین‌تر است.

سلیمی با اشاره به فعالیت‌های دانشگاه علامه طی سه دهه گذشته اظهار کرد: دانشگاه علامه با تمام امکانات محدودی که داشته چهره‌های سیاسی و اجتماعی فراوانی را به خود دیده است، به طوری که پدر بسیاری از علوم و آغاز کننده بسیاری از رشته‌های علمی اساتید دانشگاه علامه هستند و بسیاری از پژوهش‌ها و کتاب‌هایی که اساتید علامه نوشتند جزء‌ کارهای کلیدی و تاثیرگذار و حلال بسیاری از مشکلات در جامعه بوده است.

حاشیه‌های سیاسی دانشگاه علامه، مانع رشد علمی دانشگاه شده است

سرپرست دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: دانشگاه علامه در دو دهه گذشته مشکلات بسیاری را داشته و این مساله سبب شده است که جامعه دانشگاهی علامه کمتر بتواند یافته‌های علمی دانشمندان خود را مطرح کند، چرا که طی این سال‌ها درگیر حاشیه‌های سیاسی بوده است.

سلیمی با بیان اینکه برخلاف میل بسیاری از جامعه دانشگاهی علامه این دانشگاه به حاشیه‌های سیاسی کشیده شده بود گفت: این حاشیه‌ها باعث شد که اجازه عبور توانایی‌های علمی آن طور که شایسته و در خور دانشگاه علامه است را بگیرد و در دوره جدید مدیریت تمام تلاش ما این است که این آفت‌ها را به حداقل برسانیم و سعی کنیم دانشگاه علامه را به جایگاه واقعی و در خور خود برسانیم.

دانشگاه علامه را از حاشیه های سیاسی دور می‌کنیم

سلیمی نخستین برنامه خود را دور کردن دانشگاه از حاشیه‌های سیاسی عنوان کرد و گفت: در شرایط کنونی حاشیه‌های سیاسی قاتل بسیاری از فعالیت‌های علمی اساتید و دانشجویان است، دانشگاه علامه طباطبایی محل نشاط و آرامش است و تمام تلاش ما این است که با ایجاد آرامش، فضای پرنشاط را برای انجام فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی ایجاد کنیم و از ایجاد کشمکش‌های سیاسی در محیط علمی دوری گزینیم، چرا که این کشمکش‌ها مانع رسیدن دانشگاه به هدف اصلی که همان ارتقاء علمی دانشگاه است می‌شود.

سرپرست دانشگاه علامه طباطبایی تاکید کرد: برای ما تفاوتی ندارد که از چه جناحی صحبت به میان آید، بلکه می‌خواهیم در مرحله اول آرامش دانشگاه حفظ شود و بعد از آن در بعد علمی مسائل سیاسی و اجتماعی جامعه نقد و بررسی شود.

وی با بیان اینکه در دانشگاه علامه طباطبایی به هیچ عنوان به رویکرد سیاسی نخواهیم پرداخت، تاکید کرد: هدف ما این است که سیاست را از دیدگاه عالمان علم سیاست مورد بررسی قرار دهیم و همچنین نمی‌گذاریم مسائل اقتصادی باعث ایجاد کشمکش و درگیری در دانشگاه شود.

وی با تاکید بر اینکه هدف ما پرهیز از حواشی سیاسی و ایجاد کانون بحث و بررسی علمی درباره مباحث علوم انسانی و اجتماعی است، گفت: رویکرد ما این است که با وجود امکانات کمی که داریم بتوانیم در حد امکان سطح رفاه دانشجویان را بالا ببریم.

مقدسات، عقاید و احکام دینی خط قرمز دانشگاه است

سرپرست دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به خطوط قرمز این دانشگاه گفت: مقدسات، عقاید و احکام دینی خط قرمز اولیه دانشگاه است که کسی حق تعارض به آن‌ها را ندارد و اگر کسی چنین تعارضی را انجام دهد با آن برخورد خواهد شد.

وی افزود: مبانی جمهوری اسلامی با رهنمودهای رهبری و همچنین حفظ شخصیت و حرمت اساتید و دانشجویان خط قرمزهایی است که دانشگاه علامه آن را در برنامه‌های خود قرار داده است که امیدواریم در رعایت این خط قرمزها موفق باشیم.

دانشکده ارتباطات علامه، مستقل می‌شود

سرپرست دانشگاه علامه در پاسخ به جداسازی برخی از دانشکده‌ها، گفت: در حال حاضر عملا هشت دانشکده در دانشگاه علامه طباطبایی وجود دارد. اما می‌توان گفت که تعداد این دانشکده‌ها به بیش از 13 دانشکده می‌رسد به طوری که بسیاری از این دانشکده‌ها در دل دانشکده دیگر نهفته شده است و تاکنون تشکیلات و امکانات برای جداسازی این دانشکده‌ها وجود نداشته است.

سلیمی با بیان اینکه برای جداسازی دانشکده ریاضی و علوم رایانه، ارتباطات ، زبان‌های خارجه ، الهیات و معارف اسلامی و همچنین دانشکده حسابداری و امور مالی تاکنون برنامه‌هایی انجام شده است، گفت: برای سه دانشکده ریاضی و علوم رایانه ،ارتباطات ، الهیات و معارف اسلامی به طور قطع به این نتیجه رسیده‌ایم که تا دو سه سال آینده فضایی را برای آنها به طور جداگانه اختصاص دهیم.

وی افزود: برای دانشکده زبان خارجی ، حسابداری و امور مالی بررسی‌هایی را در حال انجام داریم تا مشخص شود که آیا این تفکیک به لحاظ علمی لازم است یا خیر و کمیته تخصصی را برای رسیدگی به این امر تشکیل دادیم.

روال تفکیک جنسیتی در دانشگاه علامه همانند سابق است

سرپرست دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به مساله تفکیک جنسی در این دانشگاه خاطرنشان کرد: روال تفکیک جنسیتی در دانشگاه علامه همانند سابق است و سیاست گذشته را ادامه می‌دهد.

سلیمی تصریح کرد: از معاونت پژوهشی دانشگاه خواسته‌ایم که با همکاری اساتید رشته روانشناسی و علوم اجتماعی یک مطالعه جدی را دراین زمینه انجام دهند تا بتوانیم به طور علمی تاثیرات تفکیک را در حوزه آموزشی و جنبه‌های دیگر بررسی کنیم. چرا که تاکنون اظهارنظرهایی که درباره تفکیک جنسیتی شده‌اند هیچ کدام علمی نبوده و صرفا جنبه نظر شخصی را داشته است.

وی با بیان اینکه ممکن است پروسه این پژوهش علمی چندین ماه طول بکشد، اظهار کرد: بعد از اتمام این پژوهش گزارش آن را به وزارت علوم و شورای انقلاب فرهنگی ارائه می‌دهیم و انتظار داریم سیاستگذاری در دانشگاه علامه نیز مانند تمام دانشگاه‌های دیگر اعمال شود و بعد از آن براساس سیاستگذاری که آنها اعلام کردند سیاست دانشگاه را تنظیم و اجرا می کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها