سینمای پس از انقلاب تا مدت‌ها با ستارگان قهر بود و به آنها روی خوش نشان نمی‌داد. مدیریت سینمایی دهه 60 بیشتر ترجیح می‌داد با برجسته کردن نقش داستان جلوی ستاره‌سالاری را بگیرد و مسیرش را از سینمای سابق جدا کند.
کد خبر: ۶۱۴۳۹۱
مردی که دیگر نمی‌خواهد شبیه باران باشد

این خودداری و امساک به دلیل ذات ستاره‌پرور سینما در عمل توفیق چندانی پیدا نکرد و ستارگان جدید بتدریج در آسمان سینمای ایران پدیدار شدند و درخشیدن گرفتند.

جمشید هاشم پور، اکبر عبدی، علیرضا خمسه، مهدی هاشمی، خسرو شکیبایی، جهانگیر الماسی، هادی اسلامی، سوسن تسلیمی، افسانه بایگان، فاطمه معتمدآریا و بسیاری دیگر با این‌که بازیگران خوب و مسلطی بودند و حضور پیوسته و مداومی در فیلم‌ها داشتند و مردم و منتقدان به توانایی‌شان ایمان داشتند، اما به واسطه سینمای ضدستاره امکان و اجازه برجسته شدن پیدا نمی‌کردند.

اما فیلم «عروس» بهروز افخمی در سال 69 معادلات را برهم زد و دو جوان خوش‌چهره ناگهان به ستاره‌های بی‌چون و چرای سینمایی بی‌ستاره تبدیل شدند.

نیکی کریمی با این‌که یک سال قبل‌تر با بازی در فیلم «وسوسه» وارد سینما شده بود، اما با بازی در نقش «عروس» بود که به چهره‌ای شناخته شده تبدیل شد.

برخلاف کریمی ستاره مرد این فیلم با این‌که به ظاهر یکشبه وارد سینما شد، اما پشتوانه تئاتری داشت و دو دهه روی صحنه‌های نمایش بازی کرده بود. به خاطر همین تجربه‌ها بود که پورعرب جوان بازی زیبایی به نقش پرپیچ و خم حمید خوش‌مرام ارائه داد و جایگاهش را به عنوان ستاره تثبیت کرد.

سخن گزافی نیست اگر بگوییم او و کریمی راه را برای ورود ستارگان جوان سال‌های بعد آماده و هموار کردند.

از آنجا که هر ستاره‌ای عمر مفیدی دارد و به دلیل ذات بی‌رحم سینما نمی‌توان برای سال‌های زیادی ترکتازی کرد، قابل حدس بود که چهره‌هایی چون پورعرب و کریمی هم به اقتضای سن و زمانه جایشان را به جوان‌ترها دهند.

نیکی کریمی البته هوشیارانه متوجه موقعیت خود شد و سعی کرد با ورود به حیطه کارگردانی و سرک کشیدن به دنیای تئاتر فکری به حال آینده خود کند.

در عوض پورعرب چندان نتوانست از دوران باشکوه ستارگی خود توشه‌ای برای حال و آینده بسازد و به دلایل شخصی و حرفه‌ای قدر خود را ندانست.

انتشار عکس‌هایی از چهره دگرگون شده جوان اول دیروز سینما دل خیلی‌ها را به درد آورد و همه را نگران وضع پورعرب کرد. شایعه مرگ او در آن وانفسا نیز که خوشبختانه صحت نداشت، با واکنش‌ها و اظهارات متناقضی مواجه شد.

خبر حضور او در «کلاشینکف» سعید سهیلی که این روزها در مرحله تصویربرداری به سر می‌برد باعث خوشحالی علاقه‌مندان ستاره دیروز شد، اما پورعرب با اعلام خبر خداحافظی‌اش از بازیگری همه را غافلگیر کرد.

بازیگر «نرگس» و «مردی شبیه باران» اشاره کرد که به دلایل جسمی و بیماری دیگر تاب و توان بازی ندارد و می‌خواهد از این به بعد فقط کارگردانی کند.

درباره کارگردانی پورعرب فعلا نمی‌توان پیش‌بینی خاصی داشت، اما شاید او درباره کناره‌گیری‌اش از بازیگری تصمیم درستی گرفته باشد تا آن تصویر زیبا و دلنشین سال‌های دور بیش از این نزد دوستدارانش مخدوش نشود.

علی رستگار -‌ گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها