مذاکرات هسته‌ای در قالب گفت‌وگوهای ژنو2 در حالی پنجشنبه و جمعه میان ایران و 1+5 برگزار می‌شود که در آستانه این دور از گفت‌وگوها بار دیگر رسانه‌های صهیونیستی به خبرسازی درباره دستور کار نشست آینده پرداخته و تلاش می‌کنند تا از ابزارهای رسانه‌ای خود برای تحت تاثیر قرار دادن این گفت‌وگوها استفاده کنند.
کد خبر: ۶۱۳۱۹۸
جوسازی رسانه‌های صهیونیستی در آستانه مذاکرات هسته‌ای

به گزارش جام‌جم، درحالی که تهران بارها اعلام کرده رژیم صهیونیستی تنها بازنده رویکرد تازه ایران در عرصه دیپلماسی است، بدیهی است این رژیم تلاش می‌کند تا به نوعی مذاکرات را به بن‌بست کشانده و تلاش کند تا دیگر کشورها را به راه‌حلی غیر از مذاکره برای حل پرونده هسته‌ای کشورمان متقاعد کند.

برای مقابله با این فرآیند بود که در جریان دور پیشین مذاکرات ایران و 1+5 دو طرف به‌منظور کاهش فشار لابی‌های صهیونیستی توافق کردند جزئیات مذاکره محرمانه مانده و به بیرون درز نکند. امری که تاکنون عملیاتی شده و هم ایران و هم کشورهای عضو 1+5 دست‌کم در سطح رسانه‌ها، اشاره‌ای به محتوای گفت‌وگوها نکرده‌اند که به نظر می‌رسد این رویکرد، خشم رسانه‌های وابسته به لابی صهیونیست را دوچندان کرده است.

با این همه دستگاه رسانه‌ای نزدیک به تل‌آویو همچنان تلاش می‌کند تا از طریق انتشار اخباری که به نوعی تحریک‌کننده ایران و عامل تفرقه در ساخت یکپارچه درونی نظام است، برای شکستن وحدت و اجماع ملی بر سر حمایت از مذاکرات برنامه‌ریزی کند. با این وجود حمایت قاطع رهبر معظم انقلاب از تیم مذاکره‌کننده و اعلام حمایت راهپیمایان 13 آبان از سیاست‌های دولت در این عرصه نشان‌دهنده آن بود که تاکنون فشارهای صورت گرفته برای تضعیف تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای نافرجام مانده و نتوانسته به نتیجه موردنظر برسد.

تلاش رسانه‌ای برای ایجاد گسست داخلی

شاید همین شکست چندباره اتاق فکر رسانه‌ای رژیم صهیونیستی برای القای سازشکاری دیپلمات‌های کشورمان باعث شده تلاش‌ها برای دور جدیدی از خبرسازی‌ها به منظور تاثیر بر مذاکرات ژنو2 افزایش یافته و همین امر ضرورت هوشیاری رسانه‌های داخلی برای خنثی‌سازی توطئه رسانه‌ای اتاق فکر تل‌آویو برای افزایش فشار داخلی بر تیم مذاکره‌کننده و وادار کردن آنان به امتیازدهی بیشتر بر سر میز مذاکرات را افزایش می‌دهد.

تئوری‌پردازان رسانه‌ای وابسته به لابی صهیونیستی امیدوارند با انتشار اخباری که نوعی سازش و وادادگی دیپلماتیک دستگاه دیپلماسی کشورمان را القا می‌کند و نیز بازتاب این اخبار در رسانه‌های داخلی کشورمان، عملا این تیم را از عقبه ملی و پشتیبانی فراگیر عمومی‌اش جدا کرده و پس از آن، اقدام به طرح خواسته‌هایی کنند که عملا مواجهه با آن بدون حمایت مردم ممکن نیست.

هرچند رسانه‌های صهیونیستی این تاکتیک خود را پیش از این نیز علنی کرده و با تاکیدی که همه مقامات و فعالان سیاسی کشورمان بر اعتماد به تیم دیپلماسی دولت کرده‌اند، طعم شکست را چشیده‌اند، اما حالا چند روز مانده به دور تازه مذاکرات، امیدوارند بتوانند بار دیگر شکافی میان جریانات داخلی کشور ایجاد کرده و تیم مذاکره‌کننده را در منگنه «زیاده‌خواهی خارجی و اختلافات داخلی» تحت فشار قرار دهند.

به عنوان نمونه‌ای از این خبرسازی‌های رسانه‌ای، خبرگزاری فارس دیروز به نقل از روزنامه صهیونیستی تایمز اسرائیل خبر داد که غرب در نظر دارد پیشنهاد تازه‌ای را به ایران برای دسترسی به بخشی از پول‌های بلوکه شده بدهد.

بر اساس این گزارش، براساس این ادعا 1+5 در صورتی پیشنهاد فوق را به ایران می‌دهد که این کشور در طول مذاکرات و تا زمان حصول توافق، تمام فعالیت‌های هسته‌ای‌اش را متوقف کند.

این خبر در حالی دیروز منتشر شد که تهران بارها تاکید کرده است فعالیت‌های هسته‌ای خود را نه‌تنها متوقف نمی‌کند؛ بلکه درباره توقف آن هم مذاکره نخواهد کرد.

خبر دیگری که باز هم یک رسانه صهیونیستی منتشر ساخته، ابعاد تازه‌تری از استراتژی رسانه‌ای لابی صهیونیستی را نشان می‌دهد.

بر پایه خبری که به نقل از پایگاه صهیونیستی دبکا در رسانه‌های داخلی بازتاب یافته «آمریکا برای حفظ روند مثبت مذاکرات هسته‌ای، قصد دارد یکی از سران اروپایی را مامور تعامل مستقیم با رهبر عالی ایران کند.»

این‌گونه اخبار که با هدف تضعیف دولت و القای نقش کمرنگ دستگاه رسمی دیپلماسی کشورمان در مذاکرات منتشر می‌شود، به ‌گونه‌ای هدفمند قصد آن دارد که اختلاف داخلی در کشور را به مخاطب نشان داده و تلاش کند تا تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای را در مذاکرات ژنو2 فاقد اختیارات لازم نشان دهد.

توجه بیش از اندازه برخی افراد و رسانه‌ها به دروغ‌پردازی‌ها

پیش از این مقامات کشورمان بارها تاکید کرده‌ بودند که انتشار این دست خبرها فاقد اصالت کافی بوده و تنها گمانه‌زنی‌هایی با سوءنیت است که حتی دیپلمات‌های غربی نیز تائیدشان نمی‌کنند، با این وجود به نظر می‌رسد هنوز هم رسانه‌های وابسته به اسرائیل امیدوارند این‌گونه خبرها بتواند به گسستی سیاسی در کشورمان منتهی شده و اتحاد ملی حول محور مذاکرات هدفمند را بشکند.

این همان موضوعی است که سید احمدرضا دستغیب، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به آن اشاره کرده و در گفت‌وگو با جام‌جم می‌گوید: انحراف افکارعمومی ایرانیان و ایجاد اختلاف و حاشیه‌سازی در مسیر مذاکرات هسته‌ای از اهداف خبرپراکنی رسانه‌های صهیونیستی است که متاسفانه برخی رسانه‌های داخلی بیش از اندازه به آن می‌پردازند.

به عقیده نماینده مردم شیراز، «برخی رجال سیاسی در ایران با واکنش‌ نشان دادن سریع در قبال اخبار چنین رسانه‌هایی توجهی بیش از آنچه باید به این رسانه‌ها و خبرهایشان می‌کنند» و این درحالی است که به گمان او، «ما باید تنها به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان اعتماد داشته و از طریق آنان اخبار مذاکرات را دنبال کنیم.»

هرچند به ‌نظر می‌رسد درجه اهمیت بالای موضوع مذاکرات، جستجوی رسانه‌ها برای رسیدن به روزنه‌ای به‌ منظور کسب اطلاعات جدید را گریزناپذیر می‌کند اما انتظار از رسانه‌ها و نخبگان سیاسی داخلی این است که با همان دقتی که عملکرد تیم مذاکره‌کننده را نقد می‌کنند، به انگیزه‌های نهان رسانه‌های وابسته به لابی تندروهای جنگ‌طلب نیز نظر کرده و مانع از آن شوند که در شطرنج پیچیده مذاکرات هسته‌ای، حریف از مهره‌های طرف مقابل برای پیشبرد اهداف خود بهره گیرد.

مصطفی انتظاری‌هروی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها