« در مذاکرات هسته ای با ایران دخالت نکنید»

هشدار تازه کاخ سفید به سناتورها

در خواست کاخ سفید برای خودداری از تصویب تحریم جدید:

سناتورها تحریم‌ ایران را به تعویق می‌اندازند

در حالی که ایران و قدرت‌های جهان قرار است به زودی دوباره مذاکرات هسته‌ای خود را آغاز کنند، دولت اوباما شماری از سناتورهای این کشور را متقاعد کرده است که دور جدید تحریم‌های یک جانبه علیه ایران را به تعویق بیاندازند. گفته می‌شود، کمیته بانکداری مجلس سنای امریکا قصد دارد تنظیم پیش نویس تحریم‌های جدید را به تعویق بیاندازد.
کد خبر: ۶۱۱۵۳۰
سناتورها تحریم‌ ایران را به تعویق می‌اندازند

به گزارش پرس تی وی،شماری از مقامات ارشد کاخ سفید از جمله جو بایدن، معاون رئیس جمهور امریکا و جان کری، وزیر خارجه این کشور در نشستی غیر علنی در روز پنج شنبه (۹ آبان، ۳۱ اکتبر) از سناتورها خواستند که از تصویب بسته جدید تحریمی علیه ایران خودداری کنند.

مقامات کاخ سفید نتوانستند تمام سناتورهای حاضر در این نشست را متقاعد کنند اما گفته می‌شود، کمیته بانکداری مجلس سنای امریکا قصد دارد تنظیم پیش نویس تحریم‌های جدید را به تعویق بیاندازد.

مایک یوهانس، سناتور جمهوری خواه با اشاره به مذاکرات هسته‌ای در ژنو گفت: «به عنوان یکی از اعضای این کمیته، رویکرد من این است که اگر چیزی در جریان است که شاید به نتیجه‌ای مثبت ختم شود، باید دید که این روند به کجا خواهد انجامید. یک طرح تحریمی را همیشه می‌توانیم تصویب کنیم.»

یک مقام دفتر بایدن گفت، شاید به مرحله‌ای برسیم که تحریم‌های بیشتر لازم باشد اما اکنون بهترین زمان برای تصویب تحریم در کنگره نیست.

این مقام به شرط فاش نشدن نام خود گفت: «هیچ کس پیشنهاد نداده است که تحریم‌ها برای مدتی نامحدود به تاخیر بیافتند و شاید به مرحله‌ای برسیم که تحریم‌های بیشتر لازم باشد.»

گزارش‌ها حاکی از این است که کاخ سفید قبل از موافقت با تحریم‌های جدید علیه ایران قصد دارد نتیجه مذاکرات آتی در ژنو را بسنجد.

ایران اخیرا با کشورهای امریکا، روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آلمان در ژنو مذاکرات هسته‌ای برگزار کرده است. دو طرف قرار است بار دیگر ۷ و ۸ نوامبر (۱۶ و ۱۷ آبان) در ژنو با یکدیگر دیدار کنند.

رابرت منندز، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنای امریکا دوشنبه گفت، این مجلس قصد دارد صادرات نفتی ایران را به ۵۰۰ هزار بشکه در روز کاهش دهد.

وی در جریان نشستی با کمیته امور عمومی امریکا-اسرائیل (آیپک) گفت: «اکنون زمان کم کردن تحریم‌ها نیست.»

آیپک، قدرتمندترین لابی حامی رژیم اسرائیل در امریکا اخیرا یادداشتی را به اعضای کنگره امریکا فرستاده و طی آن ادعا کرده است که ایران حق غنی سازی اورانیوم ندارد.

گفتنی است منندز و سناتور مارک کرک پیش نویس تحریم‌های مالی علیه ایران را در سال ۲۰۱۱ تنظیم کردند.

امریکا، رژیم اسرائیل و برخی از متحدان آن‌ها در ادعایی کذب، ایران را به تلاش برای پیگیری اهداف نظامی در برنامه انرژی هسته‌ای این کشور متهم کرده‌اند.

واشنگتن و اتحادیه اروپا این اتهام بی‌اساس را دستاویز اعمال تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران قرار داده‌اند.

ایران ضمن رد قاطعانه اتهامات، همواره تاکید کرده است به عنوان یکی از امضاکنندگان متعهد پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی (ان‌پی‌تی) و یکی از اعضای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از حق استفاده از فن‌آوری هسته‌ای برای مقاصد صلح‌آمیز برخوردار است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها