سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره بیانات مقام معظم رهبری و توصیه های ایشان به تیم مذاکره کننده هسته ای گفت: بیانات رهبر معظم انقلاب فصل الخطاب است و تیم مذاکره کننده ایران با حمایت مقام معظم رهبری و مردم ، کاری را که شروع کرده است ادامه می دهد و امیدواریم با حمایت ایشان و مردم این مذاکرات به نتیجه برسد.
کد خبر: ۶۱۲۹۲۳
تیم مذاکره کننده با حمایت رهبری کارشان را  ادامه می دهند

به گزارش واحد مرکزی خبر، مرضیه افخم در نشست خبری خود درباره پیگیری ها درخصوص حادثه تروریستی سراوان تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران خواهان اجرای توافقنامه امنیتی با پاکستان و همکاری های امنیتی و استرداد تروریست ها هستیم

وی افزود: وزارت امور خارجه بعد از این حادثه و پس از ارسال یادداشت اعتراض به سفارت پاکستان ، مذاکراتی را با وزارت امور خارجه پاکستان شروع کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین  با اشاره به قطعنامه دیروز مجمع عمومی سازمان ملل در کمیته خلع سلاح گفت: در سفر رییس جمهوری اسلامی ایران به نیویورک سه پیشنهاد ارایه شده بود که امیدواریم این پیشنهادها به عنوان یک نقشه راه اجرا شود تا زمینه خلع سلاح هسته ای را در جهان فراهم کند.

 افخم آغاز مذاکرات برای انعقاد کنوانسیونی جامع در زمینه خلع سلاح هسته ای را به عنوان نخستین پیشنهادی نام برد که رییس جمهور کشورمان چهارم مهرماه در نشست عالیرتبه خلع سلاح سازمان ملل ارایه کرده بود.

وی گفت: برگزاری کنفرانس سال 2018 با عنوان جهان عاری از سلاح هسته ای و نیز نامگذاری 26 سپتامبر برای امحای سلاح های هسته ای از دیگر پیشنهادهای دکتر روحانی در نشست عالیرتبه خلع سلاح سازمان ملل بود.

افخم با اشاره به اینکه جنبش عدم تعهد در صدد است ابتکار عمل در زمینه خلع سلاح هسته ای را برعهده گیرد ، افزود: در دومین قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل در کمیته خلع سلاح تلاش شده است افکار عمومی جهان به این موضوع جلب شود تا خطر اشاعه سلاحهای هسته ای فراگیر شود.

وی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره چگونگی اقدامات وزارت خارجه در خصوص استرداد دو ایرانی محکوم به اعدام در مالزی تصریح کرد: از نظر قانونی، ما قرارداد استرداد مجرمان با مالزی نداریم اما این موضوع در حال پیگیری است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی به سفر وزیر امور خارجه کشورمان به پاریس برای شرکت در اجلاس یونسکو نیز اشاره کرد و گفت: در این اجلاس آقای ظریف به عنوان میهمان ویژه حضور می یابد که در آن جلسه پنج تن از سران کشورها و یک نخست وزیر نیز حضور دارد.

وی حضور وزیر امور خارجه کشورمان را در اجلاس یونسکو ارزشمند دانست و گفت: سخنرانی و بیان دیدگاه های جمهوری اسلامی ایران درباره موضوعات مهم فرهنگی از برنامه های آقای دکتر ظریف در این اجلاس است.

افخم از دیگر برنامه های وزیر امور خارجه در پاریس را دیدار وی با همتای فرانسوی اش دانست و گفت: در این دیدار موضوعات دو جانبه و منطقه ای و بین المللی مد نظر قرار می گیرد که از آن جمله می توان به بحث پرونده هسته ای و موضوع سوریه به عنوان مهمترین موضوعات اشاره کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه نشست خبری خود گفت: آماده کمک به حل بحران سوریه هستیم و در این زمینه از هیچ تلاشی فروگذار نمی کنیم.

افخم با اشاره به اینکه ایران برای حضور در کنفرانس ژنو 2 هیچ پیش شرطی را نمی پذیرد افزود: تلاش های دبیرکل سازمان ملل برای برگزاری این کنفرانس ادامه دارد و آنچه در موضوع سوریه مطرح است تلاش برای حل سیاسی بحران این کشور است که از این نظر، ایران همواره آمادگی خود را برای حل این موضوع اعلام کرده است.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره بیانات مقام معظم رهبری و توصیه های ایشان به تیم مذاکره کننده هسته ای گفت: بیانات رهبر معظم انقلاب فصل الخطاب است و تیم مذاکره کننده ایران با حمایت مقام معظم رهبری و مردم ، کاری را که شروع کرده است ادامه می دهد و امیدواریم با حمایت ایشان و مردم این مذاکرات به نتیجه برسد.

افخم در پاسخ به سؤالی در خصوص پیش بینی نتیجه مذاکرات نیز گفت: آنچه مسلم است این است که درصدد گمانه زنی نیستیم و ایران به طور جدی و بر مبنای اراده سیاسی خود وارد مذاکرات شده است.

وی طرح ارائه شده ایران به 1+5 را کمک به خروج از بن بست دانست و افزود: این طرح بر اساس بازی برد- برد تنظیم شده و انتظار است طرف مقابل نیز واقع بینانه برخورد کند و پنجشنبه و جمعه این هفته ، اراده سیاسی آنها بیش از تغییر لحن، در صحنه عمل تغییر کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در خصوص چگونگی برقراری روابط مجدد ایران با انگلیس  گفت: درباره سطح روابط تا کاردار مقیم یا ترددی در حال بررسی هستیم و متناسب با پیشرفت کار، اطلاع رسانی خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه خواستار رویکرد واقع بینانه و کاملاً جدی مقامات آمریکایی در قبال ملت ایران شد و گفت: ناکارآمدی سیاستهای گذشته آمریکا در حوزه های مختلف خود را نشان داده است.

افخم در ادامه نشست خبری خود به موضوع نشست تیم کارشناسی ایران و 1+5 اشاره کرد و افزود: در این نشست، تصمیمی اتخاذ نشده و تصمیمات به سطوح عالی تر سپرده شده است و روز پنجشنبه طرف های مذاکره کننده چگونگی برداشت خود را از این نشست اعلام می کنند.

وی با ابراز خوش بینی به جلسه آتی مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 گفت: ارائه پیشنهادهای جدید ایران به 1+5 منوط به چگونگی پاسخ 1+5 به پیشنهادهای قبلی ایران است.

سخنگوی وزارت امور خارجه از رویکرد همزمان مذاکره و اعمال فشار از سوی مقامات آمریکایی انتقاد کرد و افزود: امیدواریم آمریکایی ها از گذشته درس بگیرند که رویکرد مذاکره و فشار همزمان به نتیجه نرسیده است و اینکه می گویند همه گزینه ها روی میز است عبارتی تکراری است و امیدواریم موضع گیری مسئولان آمریکایی بر اساس واقعیت باشد.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص ادعای حضور نظامی ایران در سوریه نیز گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره روابط بسیار خوب سیاسی با  سوریه داشته است و هیچ گونه حضور نظامی در سوریه نداریم و اگر مشکلات عدیده ای که در سوریه وجود دارد حل نمی شود نباید با فرافکنی این مشکلات به ایران ربط داده شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه در پاسخ به سوالی درباره اوضاع مصر و محاکمه مرسی  تصریح کرد : جامعه مصر تکثرگراست و اعتقاد داریم باید حقوق مردم در آن محترم شمرده شود و ایران در حوزه های سیاسی، فرهنگی و علمی همه مردم مصر را به اتخاذ رویکرد وحدت دعوت می کند.

خانم افخم همچنین در پاسخ به سؤالی درباره تاثیر تحریم ها بر مقامات ایران گفت: تحریم ها به هیچ گونه تغییری در سیاست ایران منجر نشده است و اگر برخی ها فکر می کنند ایران به علت فشار ، پای میز مذاکره آمده کاملاً اشتباه است.

وی به مقامات غربی توصیه کرد تا زمان هست به سمت واقعیت حرکت  و نظراتشان را درباره ایران اصلاح کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه سیاست دولت یازدهم را کمک به حل بحران غیرضروری در دنیا دانست و افزود: مسئولان آمریکایی را به سمت واقع بینی و رویکرد درست دعوت می کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها