کشف 3 بنای جدید در تخت جمشید

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس از کشف سه بنای جدید در شهر پارسه تخت جمشید خبر داد، با کشف این بناها در شهر پارسه تخت جمشید ، تعداد بناهای این مجموعه به بیش از 20 بنا رسید.
کد خبر: ۶۱۱۱۲۳
کشف 3 بنای جدید در تخت جمشید

این بناها درکاوش محوطه تل آجری شهر پارسه  در دور پنجم مطالعات مشترک هیأت ایرانی و ایتالیایی با حضور پژوهشگرانی در حوزه های مطالعاتی باستان شناسی ، حفاظت و مرمت ، زمین شناسی ، ژئوفیزیک ، نقشه برداری و تشکیل بانک های اطلاعاتی کشف شده است.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس در گفتگو با خبرنگار واحد مرکزی خبر با اشاره به اینکه این بناها از اماکن مذهبی دوران هخامنشی است ، گفت: به منظور تکمیل پرونده ثبت جهانی شهر پارسه تخت جمشید ، طرح و پلان این سه بنا نیز نقشه برداری و مستند نگاری شده است.

(واحد مرکزی خبر)

وی تصریح کرد: این بنا دارای ابعاد 33 در 33 متر با ضخامت دیوارهای 10 متر است و هزاران آجر لعابدار در ساخت آن به کار گرفته شده است که نقوشی از اسطوره های ایران و بین النهرین باستان بر روی آن ها نقش بسته است . 

تاج بخش افزود: با توجه به نظرکارشناسان و باستان شناسان در این طرح مطالعاتی به علت نقوش و فنون به کار رفته در این بنا می توان گفت که متعلق به دوره کورش هخامنشی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها