روایت بانک مرکزی از ارزانی برخی کالاهای اساسی

گرانی ۵۳ درصدی سیب زمینی ظرف یک ماه

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد:

فروش کالا در فروشگاه‌های زنجیره‌ای به نرخ بالاتر از بازار!

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: بر اساس گزارش‌های موجود، برخی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای که قرار بود با حذف برخی واسطه‌ها نقش موثری در کاهش قیمت تمام شده کالا داشته باشند، اقدام به عرضه کالا با قیمتی بالاتراز واحد‌های خرده فروشی می‌کنند.
کد خبر: ۶۱۰۹۸۵
فروش کالا در فروشگاه‌های زنجیره‌ای به نرخ بالاتر از بازار!

حسن یونس سینکی شرایط امروز کشور در حوزه اقتصاد را متاثر از برخی رفتارهای اجتماعی است و گفت: عوامل موثر در اقتصاد لزوما اقتصادی نیستند و تاثیرپذیری اقتصاد از شرایط سیاسی، فرهنگی ، امنیتی و اجتماعی را نمی‌توان نادیده گرفت چرا که رفتارهای این بخش‌ها نیز در توسعه یافتگی اقتصاد ایفای نقش می‌کنند.

وی شرایط امروز اصناف را نگران کننده تر از گذشته اعلام کرد و افزود: در گذشته فاصله توسعه‌ نیافتگی بخش‌های صنفی و غیر صنفی از هم تحمل پذیر بود؛ چراکه این دو حوزه در شاخص‌های حرفه‌ای تقریبا نزدیک به هم بودند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: گزارش‌ها و مطالعات اقتصادی  نشان می‌دهد که  سهم اصناف از تولید ناخالص ملی ۱۷ درصد است؛ اما این در حالی است که توسعه یافتگی این بخش به اندازه سهم آن از اقتصاد نبوده است.

سینکی افزود: توقف در نقطه حضور فعلی اصناف خدمت به کشور نخواهد بود و نگرانی های ما در حوزه اصناف بیشتر از گذشته شده است.

به گفته وی، در ساختارهای غیرصنفی اتفاقات و پیشرفت‌های خوبی صورت اما در حوزه اصناف آهنگ حرکتی کندتر از طرف مقابل بوده، بطوریکه فاصله بین این دو بخش معنادارتر از گذشته شده است.

سینکی در این  توسعه نیافتگی عوامل متعددی را دخیل دانست و گفت: ظرفیت ها و پتانسیل‌های موجود در ساختارهای ایجاد شده در این حوزه به خوبی شناسایی و مورد استفاده قرار نگرفته است.

وی افزود: قانون نظام صنفی اگر بطور کامل و درست به اجرا گذاشته می‌شد بسیاری از مشکلات فعلی حوزه اصناف را شاهد نبودیم.

معاون توسعه بازرگانی داخلی وزیر صنعت معدن و تجارت با انتقاد از برداشت اشتباه از برخی قوانین و مقررات، تصریح کرد: بر اساس قانون می‌بایست بازرسی‌های صنفی در حضوری حرفه‌ای برای ارتقاء جایگاه صنوف ایفای نقش می کردند اما این اتفاق رخ نداد.

سینکی افزود: ما به دنبال حرفه ای کردن بازرسی های صنفی هستیم تا متفاوت تر از سایر بازرسی‌ها ، در راستای جایگاه حرفه‌ای و نشانه‌های بازرگانی ایفای نقش کنند.

وی یکی دیگر از موارد مغفول مانده در این حوزه را تاسیس موسسات مالی و بانک اعلام کرد یادآور شد: ایجاد بانک اصناف و یا توسعه فروشگاه های زنجیره ای که صاحبان اصلی آن اصناف هستند، می‌توانست گام بزرگی برای توسعه‌یافتگی صنف باشد اما امروز ضمن دور ماندن از اهداف مورد نظر در قانون ، شاهد به بیراهه رفتن برخی از برنامه‌ها نیز هستیم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: بر اساس گزارش‌های موجود برخی از فروشگاه‌ های زنجیره‌ای که قرار بود با حذف برخی واسطه‌ها نقش موثری در کاهش قیمت تمام شده کالا داشته باشند، اقدام به عرضه کالا با قیمتی بالاتراز واحد‌های خرده فروشی می‌کنند.

وی با اشاره به این نکته که جامعه صنفی و متعاقب آن متولی دولتی این بخش در غالب سنتی خود گیر کرده‌اند، افزود: مرکز اصناف و بازرگانان ایران نیازمند اصلاح از درون برای اصلاح فعالیت‌های بیرونی است و مدیران این مجموعه نباید به سادگی تسلیم واقعیت‌های بیرونی شوند که خود نیز آنها را قبول ندارند.

سینکی ضمن تقدیر از اقدامات صورت گرفته در سالهای اخیر، گفت: طی سالهای گذشته اتفاقات خوبی در حوزه اصناف رخ داده است اما این اقدامات و برنامه‌ها هم‌وزن  خواسته‌های جامعه اصناف نبوده است و هم‌وزن کردن اتفاقات با خواسته‌ها موضوع مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

به گفته وی، شبکه توزیع پل ارتباطی دولت و مردم است و بر همین اساس نیازمند فرهنگ سازی‌های اجتماعی و سالم سازی رفتارها در این حوزه هستیم.

معاون وزیر صنعت معدن و تجارت تاکید کرد: باید نیازهای عمومی اصناف را شناسایی و برطرف کرده و خواست منطقی و انتظارات به حق مردم را  پاسخ دهیم.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها