وزیر امور اقتصادی و دارایی در حاشیه همایش صندوق توسعه ملی با بیان اینکه بودجه عمومی دولت در سال جاری با ۱۱۰ هزار میلیارد تومان کسری روبرو است، گفت: با وجود اینکه قصد حذف یارانه نقدی کم درآمدها را نداریم اما منابع یارانه نقدی با ۲۸ هزار میلیارد تومان کسری مواجه است.
کد خبر: ۶۱۰۲۴۵
کسری ۲۸ هزار میلیارد تومانی منابع یارانه نقدی

علی طیب‌نیا در حاشیه همایش صندوق توسعه ملی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه کسری منابع یارانه نقدی چقدر است و چگونه تأمین می‌شود، گفت: تراز مالی پرداخت‌های نقدی یارانه که مورد اهتمام جامعه است باید در سال جاری 42 هزار میلیارد تومان یارانه پرداخت شود اما درآمد حاصل از افزایش قیمت حامل‌های انرژی در سال جاری حداکثر 28 هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.

وزیر اقتصاد با اشاره به قانون هدفمندی یارانه‌ها گفت: دولت مجاز است حداکثر 50 درصد از درآمد هدفمندی را به خانوارها اختصاص دهد یعنی از این رقم 14 هزار میلیارد تومان می‌تواند یارانه پرداخت کند و فاصله بین 14 تا 42 هزار میلیارد تومان باید خارج از قانون هدفمندی یارانه‌ها تأمین شود.

طیب‌نیا تصریح کرد: البته 14 هزار میلیارد تومان دیگر در قانون بودجه وجود دارد که یک ردیف 11 هزار میلیارد تومانی در بودجه 92 برای یارانه نقدی پیش بینی شده است اما با توجه به محدودیت جدی بودجه 92، تامین این 11 هزار میلیارد تومان باید از محل بودجه عمرانی انجام شود و بجای پروژه عمرانی صرف پرداخت یارانه نقدی شود.

طیب‌نیا افزود: حذف یارانه با توجه به فشار تورمی که به خانوارها وارد شده است قطعاً به صلاح نیست بویژه برای خانوارهای فقیر و متوسط جامعه قطع یارانه سزاوار نیست چون مردم هزینه زندگی خود را با یارانه‌ها تنظیم کرده‌اند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد: دولت قصد دارد پرداخت یارانه نقدی به خانوارهای ضعیف و متوسط را ادامه دهد اما از یک طرف منابع پرداخت یارانه کافی نیست از طرفی دیگر قطع یارانه نقدی خانوارها هم به صلاح نیست و این تناقض وجود دارد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: پرداخت یارانه از محل بودجه پروژه‌های عمرانی باعث فشار به طرح‌های عمرانی می‌شود.

وی همچنین از تشکیل کارگروه‌هایی برای شناسایی اقشار ضعیف و کم‌درآمد خبرداد و گفت: این کارگروه‌ها در حال کار بر روی شناسایی اقشار ضعیف هستند اما هنوز هیچ چیز قطعی نشده و بعید است در فرصت 3 ماهه‌ای که مجلس برای شناسایی اقشار پردرآمد در نظر گرفته در این مدت محقق شود.

وزیر اقتصاد افزود: براساس حساب‌های ملی که بانک مرکزی تهیه می‌کند، اطلاعات آن براساس نمونه‌گیری از 30 هزار خانوار در کشور انجام می‌شود که در آن میانگین هزینه خانوار وجود دارد اما درآمد خانوار مشخص نیست و براساس حساب‌های ملی، اطلاعات درآمدی خانوارها قابل تفکیک نیست.

وی افزود: در حال حاضر گروه‌های مطالعاتی در حال شناسایی اقشار پردرآمد هستند و آنچه که مجلس تصویب کرده 3 ماهه این شناسایی انجام شود به نظر نمی‌رسد ظرف این مدت به نتیجه برسیم.

وزیر اقتصاد درباره خزانه خالی کشور توضیح داد و گفت: آنچه مدنظر رئیس جمهور است مفهوم خزانه درآمدها و هزینه‌های عمومی کشور معلوم است اما بودجه سال جاری با محدودیت‌های قطعی و قابل توجه مواجه است و از 210 هزار میلیارد تومان بودجه عمومی تا پایان سال حداکثر 100 هزار میلیارد تومان قابل وصول است.

وی افزود: اگر کل بودجه عمومی دولت صرف هزینه جاری شود با توجه به هزینه 128 هزار میلیارد تومانی دولت بازهم کسری وجود دارد.

طیب‌نیا در مورد گفته وزیر پیشین اقتصاد مبنی بر اینکه خزانه کشور در مردادماه با چند هزار میلیارد تومان تحویل داده شد، گفت: براساس هزینه‌های جاری دولت تاکنون بودجه عمرانی نزدیک به صفر بوده و در نیمه اول امسال قرار بود 6 هزار میلیارد تومان به طرح‌های عمرانی پرداخت شود اما خزانه 3500 میلیارد تومان داشته است یعنی به طرح‌های عمرانی پرداخت نشده و مطالبات پیمانکاران از دولت افزایش یافته است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در پایان گفت: در چنین شرایطی با توجه به منابع درآمدی و خزانه کشور، در سال جاری 110 هزار میلیارد تومان کسری بودجه وجود دارد که این امر غیرقابل انکار است.(فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
صمد آقا
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۶
۰
۰
یارانه وجهی بود كه دولتها به ازا هر نفر به بخشهای برق و گازو و وسایر خدمات و كالای اساسی به دستگاههای ذیربط پرداخت میكردند از زمان هدفمندی قرار شده یا مبالغ به آن سازمانها یا خدمات پرداخت نگردد و مستقیم در دست مردم باشد و خود مردم به اندازه ای كه ازخدمات استفاد ه میكنند پولش را بدهند پس به اندازه 75میلیون نفر دولت از پرداخت یارانه به بخشهای مختلف معاف شد و این وجه به مردم باید پرداخت شود حالا چگونه این مبلغ كم آمده است در صورتی كه وجه آن در دست دولت می باشد ........ 1 - خرانه سوراخ است ؟ 2- مخارج اضافی از محل یارانه ها پرداخت می شود؟ 3-مازاد منابع یارانه ها -صرف طرحهای عمرانی یا دفاعی یا صنعتی میشود؟ 4- سایر موارد
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۶
۰
۰
دولت احمدی نژاد كه به قول آقایان دولت غیر كارشناسی بود و به درد ریاست جمهوری نمیخورد . سی ماه یارانه هارا بطور كامل داد و هیچ موقع هم نگفت پول نداریم و تازه در سال 90 هم میخواست یارانه ها را سه برابر كند كه مجلس مخالفت كرد . حالا چطور شده كه دولتی كه ادعا دارد ازهمه كارشناسان و دولتمردان با سابقه استفاده میكند و قیافه شان هم كاملا به ریاست جمهوری میخورد و وعده داده بود كه 100 روزه همه مشكلات مردم را حل و تورم را از بین میبرد پس از دو مرحله یارانه دادن ، دچار مشكل شدند و هر روز داد نداریم - نمیتوانیم - كسری بودجه - خزانه خالی - بدهی 180 هزار میلیاردی و ..... سر میدهد ؟؟؟؟ آیا هزینه های دولتمردان اعتدال اینقدر بالا است كه در آمدهای هنگفت مملكت كفاف آنها را نمیدهد و باید نفری 45 هزارتومان یارانه ها از حلقوم ملت بیرون كشیده شود تا جبران گوشه ای از این هزینه هاباشد؟ از طرفی بدانید كه یارانه ها یی كه به مردم باید داده شود همان سوبسیدی است كه به كالا ها وخدمات داده میشد كه عده ای میخوردند و ... لذا پول یا مفتی نبوده كه به مردم داده باشند و از طرفی چند برابر این 45 هزار تومان روی اقلام و كالا ها و انرژی و سوخت كشیده شده است . تو را به خدا قدری هم آخرت را در نظر داشته باشید این دولتها ماندگار نیست.

نیازمندی ها