صالحی‌امیری، گزینه پیشنهادی رئیس جمهور برای وزارت ورزش و جوانان، موفق به کسب رای اعتماد از نمایندگان نشد

کابینه باز هم تکمیل نشد

هرچند روز گذشته حسن روحانی ابراز امیدواری کرد که این آخرین مرتبه‌ای باشد که برای دفاع از وزیران پیشنهادی به مجلس می‌آید، اما با پایان جلسه رای اعتماد مجلس به سه وزیر پیشنهادی دولت برای وزارتخانه‌های بی‌وزیر آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری و ورزش و جوانان روشن شد که آرزوی رئیس‌جمهور برآورده نشده و او باید بزودی وزیر جدید پیشنهادی را معرفی کرده و باردیگر برای دفاع، راهی بهارستان شود.
کد خبر: ۶۱۰۱۴۴

به دنبال رای عدم اعتماد نمایندگان مردم در مجلس به وزیر پیشنهادی دولت و بی‌وزیر ماندن وزارت ورزش و جوانان، رئیس مجلس از رئیس‌جمهور خواست تا سریع‌تر وزیر جدید پیشنهادی ورزش و جوانان را به مجلس معرفی کند.

به گزارش ایرنا، علی لاریجانی پس از اعلام آرای سه وزیر پیشنهادی دولت یازدهم در جلسه علنی عصر دیروز گفت: سرپرستی وزارت ورزش و جوانان فرصت سه‌ماهه خود را طی کرده و رئیس‌جمهور باید سریع‌تر وزیر جدید را به مجلس معرفی کند.

از آنجا که براساس قانون یک وزارتخانه حداکثر ظرف سه ماه می‌تواند با سرپرست اداره شود و بیست و پنجم آبان این سه ماه برای فعالیت سرپرست ورزش و جوانان پایان می‌یابد، رئیس‌جمهور وقت زیادی برای معرفی وزیر جدید پیشنهادی ندارد.

محمدرضا باهنر، نایب رئیس‌ مجلس در این‌باره به جام‌جم گفت که چون براساس آیین‌نامه داخلی مجلس، نمایندگان یک هفته پس از معرفی وزیر پیشنهادی می‌توانند جلسه رای اعتماد را برگزار کنند، رئیس جمهور باید تمهیدی بیندیشد که هرچه زودتر وزیر جدید معرفی شده و مجلس در موعد مقرر بتواند جلسه رای اعتماد را برگزار کند تا از بیست و پنجم آبان وزارت ورزش و جوانان بدون وزیر نباشد.

فرجی دانا و فانی راهی کابینه شدند

آنچنان که علی لاریجانی، رئیس مجلس در پایان جلسه دیروز نتایج آرای نمایندگان را اعلام کرد، در جلسه بررسی رای اعتماد سه وزیر پیشنهادی دولت، علی‌اصغر فانی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش و رضا فرجی‌دانا وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری توانستند رای اعتماد مجلس را به دست آورند. باتوجه به عدم اعتماد نمایندگان به صالحی‌امیری برای تصدی وزارتخانه ورزش و جوانان، کابینه روحانی همچنان ناتمام ماند.

به گزارش جام‌جم، در جلسه بررسی رای اعتماد سه وزیر پیشنهادی در مجلس، فانی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با 185رای موافق وزیر آموزش و پرورش کابینه یازدهم شد. وی از مجموع 262 رای 185 رای موافق، 57 رای مخالف و 24 رای ممتنع کسب کرد. فرجی‌دانا وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری نیز با 159 رای موافق 70 رای مخالف و 32 رای ممتنع توانست رای اعتماد لازم را کسب کند. اما صالحی‌امیری از مجموع 261 رای با 107 رای موافق، 141 رای مخالف و 13 رای ممتنع از راهیابی به کابینه یازدهم بازماند.

رئیس‌جمهور: دولت هرگز به حاشیه‌پردازی مشغول نمی‌شود

اما پیش از رای‌گیری و در ابتدای جلسه دیروز رای اعتماد مجلس، رئیس‌جمهور با تاکید بر این‌که از نمایندگان محترم مجلس می‌خواهیم سیاست دولت را در زمینه عدم حاشیه‌پردازی حمایت کنند، گفت: به دلیل شرایط ویژه کشور دولت هرگز به حاشیه‌پردازی وقت خود را مشغول نکرده و نخواهد کرد.

به گزارش مهر، حسن روحانی رئیس‌جمهور در جلسه بررسی رای اعتماد به سه وزیر پیشنهادی در مجلس شورای اسلامی گفت: بر خلاف آنچه بعضی می‌گویند، اولویت این دولت، فقط اقتصاد و سیاست خارجی نیست. اگر دولت در کوتاه‌مدت به دلایل خاص به سامان معیشت مردم و حل معضلات اقتصادی بیشتر توجه می‌کند و در سیاست خارجی برای باز کردن راه‌های تعامل سازنده تلاش می‌کند، می‌داند که در میان‌مدت و بلندمدت، فرهنگ مهم‌ترین بخشی است که باید همه مجریان به آن توجه کنند. رئیس‌جمهور تصریح کرد: ناوگان فرهنگی دولت یعنی سه وزیری که برای کسب رای اعتماد به خانه ملت آمده‌اند و وزیر فرهنگ و ارشاد و دیگر مسئولانی که به فرهنگ مربوط می‌شوند، می‌دانند که بار رسالت سنگینی را در این مقطع بر دوش دارند، سه وزیر پیشنهادی یعنی سرنوشت میلیون‌ها جوان و نوجوان با فعالیت این سه وزارتخانه رقم زده می‌شود.

وی با بیان این ‌که افرادی برای این وزارتخانه‌ها معرفی شده‌اند که از دیدگاه دولت افراد شایسته‌ای هستند، اظهار کرد: معیار ما پایبندی به دین، قانون، اخلاق و مهارت حرفه‌ای و سوابق، مدیریت، توانمندی و اعتقادشان به قانون اساسی و اجرای برنامه و قانون به عنوان اصل و اساس بوده است.

وی سپس به تشریح ویژگی‌های وزرای پیشنهادی پرداخت و گفت: ما به دنبال وزیری بودیم که در مرحله اول کیفیت آموزشی دانشگاه‌ها را ارتقا بخشد، ما به دنبال وزیری بودیم که به این امر اعتقاد داشته باشد که دانشگاه، دانشگاه است، باشگاه و دارالتادیب نیست. دانشگاه محل فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی نیست، دانشگاه و دانشجویان به عنوان ابزار قدرت‌های سیاسی نیستند.

رئیس‌جمهور در ادامه سخنان خود به معرفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش پرداخت و گفت: در زمینه آموزش و پرورش ما نیاز به تحول اساسی داریم.روحانی همچنین گفت: حوزه وزارت ورزش و جوانان، همه جمعیت 75 میلیونی را در بر می‌گیرد.

پس از اظهارات رئیس‌جمهور، موافقان و مخالفان و وزرای پیشنهادی به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند.

راهبردهای 4 گانه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش

عزیزی فارسانی، نماینده مردم اردل و فارسان در مجلس از موافقان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بود که از عدم وابستگی جناحی فانی گفت و در مقابل عبدالرضا عزیزی، نماینده مردم شیروان در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش از علی‌اصغر فانی خواست برنامه‌های خود را برای رفع مشکلات معلمان حق‌التدریس تبیین کند.

حسین طلا، نماینده مردم تهران هم به مخالفت با وزیر پیشنهادی پرداخت و با این حال امیرعباس سلطانی در حمایت ازاو سخن گفت. محمدباقری بنابی، نماینده مردم بناب و غلامرضا اسداللهی نماینده تربت جام هم از سابقه وزیر پیشنهادی در آموزش و پرورش دفاع کردند.

اما در فرجام، علی‌اصغر فانی، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در دفاع از خود راهبرد اصلی امروز آموزش و پرورش کشور را ارتقای کیفیت عنوان و خاطرنشان کرد: در همین زمینه ارتقای‌ کیفیت مدارس دولتی را در دستور کار داریم، بنابراین راهبردی که برای آموزش و پرورش باید انتخاب کنیم، راهبرد کیفیت‌بخشی است. وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش «ساماندهی و بهسازی نیروی انسانی آموزش و پرورش»، «توسعه و مشارکت آموزش و پرورش»، «مدیریت بر منابع آموزش و پرورش» و «ارتقای کیفیت مدیریت آموزشگاهی» را چهار اولویت کاری خود در وزارت آموزش و پرورش دانست.

حمایت از تولید علم در دانشگاه‌ها به ‌دور از سیاست‌زدگی

با پایان اظهارات موافقان و مخالفان و وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، نوبت به موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی علوم رسید. در همین زمینه جواد هروی، نماینده مردم قائنات در مخالفت با رضا فرجی‌دانا اظهارنظر کرد که با دفاعیه مهرداد لاهوتی نماینده لنگرود روبه‌رو شد.

محسن علیمردانی، نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس هم در موافقت با وزیر پیشنهادی علوم، گفت که فرجی‌دانا می‌تواند دغدغه‌های رهبری، دولت، ملت و مجلس را در زمینه مدیریت آموزش عالی تأمین کند. علی‌اکبر آقایی نیز در حمایت از وزیر پیشنهادی دولت صحبت کرد.

زهره طبیب‌زاده، نماینده مردم تهران اما در مخالفت با رضا فرجی‌دانا به اظهارنظر پرداخت.

پس از پایان صحبت‌های موافقان و مخالفان، نوبت به رضا فرجی‌دانا وزیر پیشنهادی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رسید تا از خود دفاع کند. وی مهم‌ترین هدف برنامه ارائه شده خود به مجلس را حرکت همه‌جانبه دانشگاه برای تولید علم در فضای بانشاط و به‌دور از سیاست‌زدگی عنوان کرد و افزود: رئوس برنامه‌های من با تکیه بر رهنمودهای رهبری، قانون اساسی، اسناد بالادستی، برنامه پنجم توسعه و نقشه جامع علمی کشور است.

فرجی‌دانا با اشاره به پرسش‌هایی درباره این‌که نگاه وزارتخانه وی نسبت به رویکرد تفکیک جنسیتی چیست، خاطرنشان کرد: دانشگاه تک‌جنسیتی سابقه طولانی در دوره تاریخی قبل از انقلاب و بعد از انقلاب دارد، بنابراین این دانشگاه‌ها وجود داشتند و این دانشگاه‌ها به افراد مختلف اجازه این انتخاب را می‌دهند که اگر مایل باشند خود تصمیم می‌گیرند که در چه دانشگاهی با چه جنسیتی ثبت‌نام کنند. وی ادامه داد: سند مورد اتکای ما سند دانشگاه اسلامی است و در این مبنا لفظی به نام تفکیک جنسیتی وجود ندارد. در آنجا راهبردی ذکر شده که به‌طور حتم مورد تائید وزارت علوم است.

انتقادهای تند از وزیر پیشنهادی ورزش

با پایان بررسی نظر موافقان و مخالفان دو وزیر پیشنهادی، نمایندگان در نوبت عصر صلاحیت رضا صالحی‌امیری، وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان را پی گرفته و احمدی، نماینده مردم دهلران اولین نماینده‌ای بود که به عنوان موافق وزیر پیشنهادی صحبت کرد. محمد قسیم‌عثمانی نیز در حمایت از وزیر پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت ورزش و جوانان خواهان جلوگیری از سیاسی‌کاری در ورزش شد و گفت که بیشترین مخالفان آقای صالحی، مخالفان سیاسی هستند، ورزش سیاسی نیست و نباید ورزش را سیاسی کرد.

با این همه باقر حسینی، نماینده مردم زابل و زهک در مجلس به عنوان مخالف برنامه‌های سیدرضا صالحی‌امیری اظهار کرد: شما (صالحی‌امیری) هیچ‌گونه سابقه مدیریت ورزشی ندارید.

شهلا بیات، نماینده ساوه و زرندیه هم که اولین نماینده زنی بود که در جلسات رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت یازدهم در دفاع یا مخالفت با گزینه‌های پیشنهادی صحبت می‌کند، در مخالفت با صالحی‌امیری گفت: «آقای صالحی امیری، من برنامه شما را دقیق مطالعه کردم. در موارد ذکر شده کلی صحبت شده است. چه ضمانت اجرایی وجود دارد که این برنامه‌ها عملی شود؟ ما نمی‌توانیم براساس کلی‌گویی‌ها استناد کنیم و رای بدهیم.»

اما شدیدترین انتقادها از وزیر پیشنهادی ورزش از سوی الیاس نادران، نماینده تهران بود. نماینده مردم تهران در بیان مخالفت با وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان خطاب به روحانی گفت: آقای روحانی در مجلس صحبت از این است که نسبت آقای صالحی به روحانی مثل نسبت مشایی به احمدی‌نژاد است، نگذارید در این مملکت مشایی دیگری درست شود. او با اشاره به آنچه تخلفات وی، پرونده‌های سیاسی و اقتصادی و مدرک تحصیلی صالحی‌امیری خواند، گفت: وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان در هر دوره‌ای به فراخور قدرتی که بر سر کار بوده، چرخش کرده است. نادران همچنین به برخی مسائل اشاره کرد که به گفته وی، در دوره مدیرکلی صالحی‌امیری در اداره اطلاعات استان خوزستان اتفاق افتاده است. این نماینده تهران همچنین مدعی شد که صالحی‌امیری یکی از متهمان پرونده بیمه ایران است. نادران همچنین نسبت به عملکرد صالحی‌امیری در حوادث پس از انتخابات سال 88 انتقاد کرد.

پس از نادران، آشوری، نماینده‌ مردم بندرعباس در مجلس در حمایت از صالحی‌امیری صحبت و اعلام کرد: براساس تحقیقاتی که انجام داده، مشخص است که اتهامات مرتبط با صالحی‌امیری صرفا ادعاهایی است که هیچ‌گاه اثبات نشده و نباید به حاشیه‌ها و موضوعات بدون سند پرداخت. آشوری در ارتباط با رابطه وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان با اتفاقات سال 88 هم گفت: گرایش‌ها و نظرات سیاسی ایشان در طول سال‌های اخیر مشخص و روشن بوده و من در تماسی که با معاون وقت وزارت اطلاعات داشتم، در ارتباط با عملکرد ایشان در فتنه تاکید کرد که سیدرضا صالحی‌امیری به هیچ وجه ارتباطی با اغتشاشات خیابانی نداشته است.

صالحی‌امیری اتهامات را رد کرد

پس از پایان سخنان موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان، نوبت به صالحی‌امیری رسید تا از برنامه‌های خود دفاع کند. وزیر پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان با تشریح ده برنامه راهبردی در حوزه ورزش و جوانان، تمامی اتهامات زده شده به وی در جلسه رای اعتماد را تکذیب کرد. صالحی‌امیری با تشریح سوابق خود در خدمت به نظام گفت که سرباز ولایت است و به خاطر مصالح نظام، برخی مسائل را باز نمی‌کند.

پس از پایان اظهارات صالحی‌امیری، از نمایندگان درباره رای اعتماد به وزرای پیشنهادی رای‌گیری شد و نتیجه رای‌گیری نشان داد که صحبت‌های وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان نتوانسته نمایندگان را قانع کند و باید منتظر بود تا رئیس‌جمهور، سرپرست جدیدی برای این وزارتخانه معرفی کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها