یافته‌های جدید، امید برای یافتن حیات در مریخ را تقویت کرده است

اسرار جدیدی از خاک مریخ

اولین بررسی روی خاک مریخ که به‌وسیله نمونه‌برداری و از سوی مریخ نورد کیوریاسیتی (کنجکاوی) ناسا انجام شده، نشان می‌دهد حدود دو درصد آب در خاک این سیاره وجود دارد. خاک مرطوب، امید دانشمندان را برای پیداکردن گونه‌های ابتدایی و تک‌سلولی از حیات در مریخ تقویت کرده است.
کد خبر: ۶۰۹۲۴۶
اسرار جدیدی از خاک مریخ

لائوری لشین، رئیس دانشکده علوم دانشگاه پلی‌تکنیک رنسیلر نیویورک می‌گوید: ما مریخ را یک بیابان بسیار خشک تصور می‌کنیم در حالی که در خاک زمین هم بیش از این مقدار آب یافت نمی‌شود. در مساحتی از خاک مریخ ـ که زیر پای یک فضانورد جا می‌شود ـ شاید بتوان حدود نیم لیتر آب پیدا کرد. هنوز هیچ آژانس فضایی در جهان، برنامه‌ای فوری برای فرستادن انسان به مریخ در دست ندارد، اما ناسا اعلام کرده امیدوار است تا 17 سال دیگر اولین انسان‌ها را بر سطح سیاره سرخ فرود آورد.

نشانه‌هایی از وجود آب در همسایه سرخ‌رنگ زمین موضوع تازه‌ای نیست. قبلا برخی مریخ‌نوردها و کاوشگرهای فضایی آژانس فضایی آمریکا به شواهدی دست یافته بودند که نشان می‌داد، احتمالا مریخ در مخازن زیر‌زمینی دارای آب یخ‌زده و حتی میلیاردها سال قبل دارای آب جاری بوده است.

لشین می‌گوید: از آنجا که سیاره مریخ با یک لایه نازک از خاک پوشیده شده، شاید این نتایج را که از سوی مریخ‌نورد کنجکاوی به دست آمده، بتوان در دیگر نقاط مریخ هم تجربه کرد. در حال حاضر می‌دانیم که روی مریخ باید به اندازه کافی آب وجود داشته و براحتی قابل دسترس باشد و احتمالا می‌توانیم در هر نقطه از سطح این سیاره و درست از زیر پای فضانوردان آینده، آب پیدا کنیم.

marsdaily / مترجم: آتنا حسن‌آبادی‌

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها