یک عضو تیم مذاکره کننده ایران با 1+5 معتقد است که «قطار هسته‌یی ایرن در ژنو بر روی ریل قرار گرفت». او در عین حال تاکید دارد که مردم نگران نباشند، در مذاکرات از خطوط قرمز عبور نخواهیم کرد.
کد خبر: ۶۰۸۳۷۸
سفارت‌های ایران و انگلیس بازگشایی می‌شوند

مجید روانچی، معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه،که پیش از این سفیر ایران در سوییس بود و در مقطعی مسوولیت نمایندگی دائم ایران نزد سازمان ملل را برعهده داشت می‌گوید نمی‌خواهیم اسیر گذشته باشیم و البته آن را هم نادیده نمی گیریم.

مجید تخت‌روانچی خاطرنشان کرد: سیاست خارجی دولت آقای دکتر روحانی بر اساس این شکل گرفته است که روابط خوبی با کل دنیا داشته باشیم. روابطی که بر اساس احترام متقابل و مبتنی بر رویکرد برابری کشورها باشد و هیچ کس برتری بر دیگری نداشته باشد. طبیعی است در این رویکرد کشورهای همسایه جایگاه خاصی دارند و می‌خواهیم با کشورهای همسایه روابط سالم و از موضع برابر و دوستانه داشته باشیم. هر کشوری در اطراف خود سعی می‌کند با همسایگانش روابط خوبی داشته باشد و ایران هم در این زمینه مثل سایر کشورهاست.

وی درباره‌ روابط ایران با کشورهای اروپایی با تاکید بر تاریخچه‌ روابط ایران و اروپا تصریح کرد: در عین حال که نمی‌خواهیم گذشته را نادیده بگیریم اما نمی‌خواهیم هم اسیر گذشته باشیم. نمی‌توان کل اروپا را مجموعه‌ای واحد فرض کرد، گر‌چه امروز در اتحادیه اروپا 28 کشور عضویت دارند و احساس می‌کنند مجموعه‌ واحدی هستند، اما در داخل اروپا نیز گرایش‌های مختلفی وجود دارد.

قصد دولت گسترش روابط خارجی‌اش با تمامی کشورهای اروپایی است

معاون اروپا و آمریکای وزیر خارجه ادامه داد: در مجموع ما ‌آماده‌ایم بر اساس احترام متقابل و از موضع برابر با کلیه کشورهای اروپایی رابطه داشته باشیم. طبیعی است گذشته‌ای در رابطه‌ی ایران با بعضی از این کشورها وجود داشته است وآن‌ها مشکلاتی هم ایجاد کردند. معتقدیم باید از گذشته برای آینده درس بگیریم و در گذشته متوقف نمانیم. اگرچه در موارد مختلف شاهد هستیم که این کار به این سادگی امکان‌پذیر نیست. اما در مجموع قصد دولت این است که روابط خارجی‌اش را با تمامی کشورهای اروپایی گسترش دهد.

سیاست تنش‌زدایی دولت، شامل ایالات متحده آمریکا هم می‌شود

روانچی درباره‌ روابط ایران و ایالات متحده آمریکا نیز با اشاره به تاریخچه‌ قبل و پس از انقلاب اسلامی با ایالات متحده آمریکا گفت که این تاریخچه شرایطی ایجاد کرده است که باید نسبت به این‌که درباره‌ آمریکا چه چیزی می‌خواهیم و چه برنامه‌ای داریم، دقیق باشیم.

او تاکید کرد: سیاست تنش‌زدایی دولت جدید شامل تنش‌زدایی با ایالات متحده آمریکا هم می‌شود. ما نمی‌خواهیم در روابط ایران و آمریکا تنش‌ها افزایش پیدا کند، بلکه خواهان کاهش تنش‌ها هستیم. این‌که در نهایت به چه سمتی برویم بستگی به رویکرد ایالات متحده آمریکا دارد، اما باید در نظر داشت ما سابقه‌ طولانی در روابط با این کشور قبل از انقلاب و هم‌چنین پس از انقلاب داریم که شامل کودتای 1332 علیه دکتر مصدق و هم‌چنین حمایت‌ها از رژیم گذشته‌ ایران می‌شود و پس از انقلاب نیز به روشنی شاهد تلاش برای کودتای "نوژه"، شروع برای جنگ تحمیلی و حمایت‌هایی که از صدام از طریق نظامی، اطلاعاتی، اقتصادی و روندهای دیگر داشتند، می‌شود.آمریکایی‌ها نمی‌توانند کارهایی را که علیه انقلاب ما کردند پنهان کنند و مردم ما نمی‌توانند این تاریخچه را فراموش کنند که چندان هم مربوط به گذشته‌های دور نیست.

روانچی با تاکید بر این‌که دشمنی‌های آمریکا علیه ایران در ذهن مردم ما تازه است، افزود: آمریکا پس از جنگ رویکردهای خود را علیه ایران ادامه داد که به صورت واضح در تصویب تحریم‌ها علیه ایران نشان داده شد و تا امروز هم ادامه دارد. این شرایط را مردم ما به راحتی نمی‌توانند فراموش کنند و صرف این که جملاتی از زبان افراد مختلف و با کلماتی زیبا بیان شود، کارگشا نیست.

وی تاکید کرد: سیاست ما نسبت به ایالات متحده این است که نمی‌خواهیم تنش‌ها افزایش یابد، اما در عین حال می‌خواهیم آن‌ها در صحبت‌های‌شان و مطالبی که بیان می‌کنند و مدعی‌اند رویکرد جدیدی دارند، در عمل هم شاهد تغییر رویکردهای‌شان باشیم. آیا واقعا به آن‌چه می‌گویند اعتقاد دارند یا این‌که سیاست‌های گذشته‌شان را ادامه می‌دهند و صرفا لحن‌شان تغییر کرده است؟

"عنصر نامطلوب" خواندن کارمندان سفارت ایران در انگلیس توجیه حقوقی ندارد

معاون وزیر امور خارجه‌ کشورمان هم‌چنین درباره‌ آخرین تحولات در روابط ایران و انگلیس اظهار کرد: روابط ایران با انگلیس نسبت به سایر کشورهای اروپایی متفاوت است، زیرا تاریخچه‌ای در پشت روابط حدود صد سال گذشته ایران وجود دارد که ذهنیت منفی‌ای از آن ساخته شده است که به راحتی قابل پاک شدن نیست و این ذهنیت در کاری که می‌خواهیم انجام دهیم نشان داده می‌شود. ما به طور قطع نمی‌خواهیم اسیر گذشته باشیم، اما واقعیت‌هایی به هر حال وجود دارد.

او توضیح داد: انگلیس حدود 2 سال پیش تصمیم گرفت سفارتش در تهران را تعطیل کند و به کارمندان سفارت ایران در انگلیس نیز اعلام کرد که باید این سفارت تعطیل شود. آن‌ها از نظر حقوقی اقدامی انجام دادند که چندان توجیه حقوقی ندارد، زیرا برای تمام اعضای سفارت ما حکم عناصر "نامطلوب" صادر کردند. در حالی که عنصر نامطلوب تعریف مشخص خود را بر اساس کنوانسیون‌های موجود دارد و نمی‌توان گفت که به طور مثال فرزندان خردسال کارمندان سفارت ایران در انگلیس هم عنصر نامطلوب هستند و چنین حکمی بر آن‌ها صادر کنند. این اقدام توجیه حقوقی ندارد و قابل قبول نیست.

در دو سال گذشته رابطه ایران و انگلیس هیچ‌گاه قطع نشد

روانچی با بیان این‌که این دولت انگلیس بود که سفارتش را در تهران بست و به کارمندان ایرانی گفت که از انگلیس خارج شوند، افزود: در عین حال رابطه ایران و انگلیس هیچ‌ گاه در دو سال گذشته قطع نشد.

ظرف 10 روز آینده کاردار غیرمقیم در ایران و انگلیس معرفی می‌شوند

معاون اروپا و آمریکای وزیر خارجه ایران با بیان این‌که امروز شرایط جدیدی در ایران وجود دارد که دولت انگلیس نیز متوجه آن شده است و ا حساس می‌کند باید از آن استفاده کند به مذاکرات وزیران خارجه‌ ایران و انگلیس در نیویورک اشاره کرد و گفت: وزیران خارجه دو کشور در نیویورک تفاهم ضمنی داشتند که تماس‌های‌شان را ادامه دهند تا به سمتی روند که مشکلات حل شود. مباحث بعد از نشست در نیویورک ادامه پیدا کرد و در ژنو نیز موضوعات کارشناسی دنبال شد. پیش از ژنو وزیران خارجه ایران و انگلیس گفت‌و‌گوی تلفنی داشتند که در آن انگلیس پیشنهاد کاردار غیرمقیم را مطرح کرد که از این طریق سفارت‌های دو کشور بازگشایی شوند و پس از آن به مرور زمان روابط در مسیر عادی قرار گیرد. در ژنو در سطح کارشناسی گفت‌و‌گوهایی انجام شد و قرار شد ظرف دو هفته کاردار غیر مقیم به صورت رسمی اعلام شود. تلاش داریم تا ظرف 10 روز آینده یادداشت‌های رسمی در این‌باره مبادله شود و این دو کاردار معرفی شوند.

کاردار غیرمقیم یک یا دو هفته در محل ماموریتش حضور دارد

معاون وزیر امور خارجه درباره‌ عنوان "کاردار غیرمقیم" و مسوولیت‌هایش گفت: مقر این دو کاردار البته در پایتخت‌های دو کشور است که مرتب به محل ماموریت‌های خود مراجعه می‌کنند. ممکن است یک یا دو هفته در محل ماموریت خود حضور داشته باشند.

وی درباره‌ تعداد کارمندان هر یک از سفارتخانه‌ها در این روند گفت: فعلا درباره‌ حضور یک نفر توافق شده است، اما این‌که چه تعدادی از افراد و به چه صورتی همراه وی باشند باید در گفت‌و‌گوهای بعدی مشخص شود.

معاون وزیر امور خارجه درباره‌ وضعیت کنسولی ایرانیان مقیم انگلیس نیز گفت: ایرانیان زیادی در انگلستان حضور دارند و تلاش دولت آقای روحانی همواره این است که به وضع ایرانی‌ها و مشکلات‌شان رسیدگی شود. ایرانیان خارج از کشور بخشی از ملت ایران هستند و این دولت توجه خاصی به تسهیل تردد آن‌ها و استفاده از تجارت و تخصص‌شان دارد. آن‌ها سرمایه‌های این کشور هستند که باید از دانش آن‌ها استفاده کرد، ضمن این‌که آن‌ها خانواده‌هایی در ایران دارند که باید بتوانند به راحتی با آن‌ها ارتباط داشته باشند و رفت و آمد کنند.

او اضافه کرد: از ابتدا به انگلیس اعلام کردیم که شرایط به گونه‌ای پیش رود تا سفارت ایران در لندن بتواند پس از بازگشایی، خدمات کنسولی ارائه دهد که ایرانیان مقیم انگلیس مشکلی نداشته باشند و مجبور نباشند در ایران و یا کشورهای همسایه‌ انگلیس، کارهای خود را انجام دهند و امیدواریم پس از بازگشایی سفارت‌مان این کار به مرور انجام شود.

تبادل یادداشت‌ رسمی معرفی کاردار غیرمقیم به معنای بازگشایی سفارت‌خانه‌های دو کشور است

معاون ظریف خاطرنشان کرد: از زمانی که یادداشت رسمی تبادل کاردار غیرمقیم میان دو کشور مبادله می‌شود در عمل می‌توان گفت کار سفارت‌خانه‌ها به صورت رسمی آغاز شده است. در عین حال تا زمانی که آن فرد در سفارت مستقر شود چند روزی زمان خواهد برد اما سعی ما این است که این دوره در کوتاه‌ترین زمان انجام شود و به محض این‌که یادداشت ارسال شد، بتوانیم در اسرع وقت این فرد را اعزام کنیم و به مرور خدمات کنسولی ارائه شود.

دولت کانادا متوجه نیست در ایران چه می‌گذرد

معاون آمریکا و اروپای وزیر امور خارجه در ادامه گفت‌و‌گو با ایسنا درباره‌ روابط ایران و کانادا نیز اظهار کرد: متاسفانه دولت کانادا مواضع تندی علیه ایران اتخاذ کرده است که از واقعیت‌های کشورمان به طور کامل به دور است. وقتی اظهارات آن‌ها را بررسی می‌کنیم گویا در دنیای دیگری زندگی می‌کنند و متاسفانه دولت کنونی کانادا این سیاست‌ را در پیش گرفته است. سیاست‌های خصمانه و تندی که از سوی کانادا علیه ایران دنبال می‌شود نشان می‌دهد آن‌ها از تحولات ایران و واقعیت‌های آن بی‌خبرند و متوجه نیستند در ایران چه می‌گذرد یا روابط خارجی ایران چگونه است و انتخابات ایران با چه شور و هیجانی انجام شد و مردم ایران چگونه به تحولات بین‌المللی نگاه می‌کنند. طبیعی است آن‌ها از این شرایط متضرر می‌شوند. ما به دنبال این نیستیم تا تحت هر شرایطی با یک کشور ارتباط داشته باشیم.

اگر کانادا به سیاست‌هایش در قبال ایران ادامه دهد، به جایی نخواهیم رسید

وی با بیان این‌که سیاست ما ارتباط با کشورها بر اساس احترام متقابل و موضع برابر است، تصریح کرد: اگر دولت کانادا بخواهد سیاست‌هایی را که تاکنون اتخاذ کرده، ادامه دهد به جایی نخواهیم رسید.

تلاش داریم به ایرانیان مقیم خدمات کنسولی در داخل کانادا ارائه شود

روانچی درباره‌ وضعیت ایرانیان مقیم کانادا و پیگیری امور کنسولی آن‌ها خاطرنشان کرد: عنایت ویژه‌ای به ایرانیان عزیز مقیم کانادا داریم. آن‌ها از جهت خدمات کنسولی در محدودیت‌ها و مضیقه‌های زیادی هستند. تدابیری اندیشیده شده است که شاید بتوان فعالیت‌هایی در این‌باره انجام داد تا امور کنسولی ایرانیان در آن‌جا تسهیل شود.

او توضیح داد: در تلاش هستیم شرایطی فراهم شود که بتوانیم خدمات کنسولی به نحوی در داخل کانادا ارائه شود که البته این شرایط زمان می‌برد.

روحانی تاکید دارد آمریکایی‌ها متوجه شوند در ایران چه می‌گذرد و در عمل سیاست‌های خود را تغییر دهند

معاون وزیر امور خارجه‌ در ادامه این گفت‌وگو درباره‌ اظهارات رییس‌جمهور در دیدار با سفیر سوییس در تهران و تاکید وی بر این‌که سوییس پیام‌های حسن نیت ایران را به آمریکا منتقل کند، خاطرنشان کرد: خط کلی ما این است که نمی‌خواهیم تنش‌ها با آمریکا افزایش یابد، در عین حال منتظریم ببینیم آمریکایی‌ها چه می‌کنند. این‌که بخواهند صرفا به صحبت‌ها و کلمات خوب اشاره کنند، صحیح نیست. دولت سوییس حافظ منافع آمریکا است و آقای روحانی از سفیر سوییس خواستند که فضای داخل کشور به آمریکایی‌ها منتقل شود. آن‌ها از واقعیت‌های ایران به دور هستند. نوع نگاه آن‌ها چندان مبتنی بر واقعیات نیست. آقای روحانی تاکید دارد که آمریکایی‌ها باید متوجه شوند که در ایران چه می‌گذرد و در عمل سیاست‌های خود را تغییر دهند و تغییر رویه نیز صرفا در حد حرف نباشد، بلکه باید در عمل نشان داده شود.

آمریکا اگر حسن نیت دارد با رفع تحریم‌ها آن را نشان دهد

روانچی ادامه داد: آن‌ها تحریم‌های غیرقانونی را در بیش از 30 سال گذشته علیه ایران اعمال کردند و روز به روز آن را گسترش داده‌اند، اگر در واقعیت حسن نیت دارند و می‌خواهند کاری پیش رود با رفع تحریم‌ها آن را نشان دهند و در عمل اعلام کنند که می‌خواهند گامی بردارند.

آزاد کردن دارایی‌های مسدود شده ایران در آمریکا مربوط به دارایی‌های 30 سال گذشته نیست

او هم‌چنین درباره‌ اخبار منتشر شده در رسانه‌های خارجی مبنی بر آزادی دارایی‌های مسدود شده ایران در آمریکا با بیان این‌که "ما هم این موضوع را صرفا از طریق رسانه‌ها دیده‌ و شنیده‌ایم" گفت: البته من این برداشت را ندارم که موضوع مربوط به دارایی‌های بلوکه شده ایران در آمریکا برای بیش از 30 سال گذشته است. برداشت من از این اخبار این است که دارایی‌های ایران در آمریکا که به دلیل تحریم‌ها (اخیر) مسدود شده‌اند، آزاد شود.

روانچی با تاکید بر این‌که نمی‌توان به این گزارش‌ها و اخبار چندان توجه کرد افزود: این اخبار هیچ منبع روشنی ندارد و نمی‌تواند ملاک عمل قرار گیرد.

درباره آزاد کردن دارایی‌های مسدود شده ایران هیچ گفت‌وگویی با آمریکایی‌ها نداشتیم

وی در پاسخ به این ‌پرسش که در مذاکرات با آمریکا در نیویورک یا ژنو در این‌باره بحثی صورت گرفته است؟ گفت: ما در این زمینه با آن‌ها (آمریکایی‌ها) گفت‌و‌گویی نداشتیم، اگر آن‌ها پیشنهاد و بحثی دارند باید به طور مستقیم به دولت ایران منتقل کنند. نمی‌شود از طریق مصاحبه‌ یا روزنامه‌ها بخواهند پیغام دهند.

معاون وزیر امور خارجه در پاسخ به این پرسش که اگر بر فرض چنین پیشنهادی مطرح شود پاسخ ایران چه خواهد بود؟ اظهار کرد: اگر بر فرض اصل این خبر صحت داشته باشد، راه انتقال درست آن از طریق کانال ارتباطی ما که سوییس اعلام شده است خواهد بود. تا زمانی که ما موضع رسمی دولت آمریکا را در این‌باره ندانیم، نمی‌توانیم درباره‌ آن قضاوتی داشته باشیم.

هیچ یک از مطالب مطرح شده در رسانه‌های درباره پیشنهاد ایران تایید نمی‌شود

این عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌یی کشورمان که در مذاکرات 23 و 24 مهرماه در ژنو میان ایران و 1+5 حضور داشت، در ادامه این گفت‌وگو درخصوص اخبار منتشر شده در رسانه‌های مختلف درباره‌ جزییات پیشنهاد ایران به 1+5 و مباحث مطرح شده در مذاکرات گفت: مواردی که در رسانه‌ها مطرح شده، هیچ کدام از سوی ما تایید نمی‌شود.

"محرمانه" بودن به معنای مخفی کردن جنبه‌های از مذاکرات و پیشنهاد‌ها نیست

او با اشاره به مباحثی که پیرامون "محرمانه" بودن متن مذاکرات و پیشنهاد ایران به 1+5 در کشور ایجاد شده است، خاطرنشان کرد: بر اساس توافقی که میان دو طرف در مذاکرات صورت گرفت، قرار شد که مذاکرات محرمانه بماند. البته عبارت "محرمانه" ممکن است حساسیت‌هایی ایجاد کند، اما باید در نظر داشت در مذاکرات دیپلماتیک که در آن دو طرف درگیر هستند، اگر مذاکرات بخواهد علنی باشد، باید دوربین‌ها و خبرنگاران در نشست حضور داشته باشند، اما در دنیا این رویه وجود ندارد. متاسفانه برخی از کلمه‌ محرمانه برداشتی می‌کنند که گویا اتفاقی در حال وقوع است و برخی تلاش می‌کنند جنبه‌هایی از آن را مخفی کنند، در حالی که این گونه نیست. مذاکراتی که بین دو طرف انجام می‌شود طبیعی است که از تلویزیون پخش نمی‌شود و هیچ روزنامه‌نگاری در نشست حضور ندارد. دو طرف در مذاکرات ژنو تاکید داشتند برای این‌که جدی بودن این گفت‌و‌گوها حفظ شود به صورت غیرعلنی باقی بماند، اما متاسفانه این موضوع در داخل به صورت دیگری مطرح می‌شود.

اعتماد به مذاکره‌کننده‌ها در پیش برد مذاکرات بسیار مهم است

وی تاکید کرد: این مذاکرات باید غیرعلنی بماند و به رسانه‌ها کشیده نشود، زیرا ممکن است کار با مشکل مواجه شود والا ما هر چه داریم از مردم ایران است و نمی‌گوییم خدای نکرده مردم ایران محرم نیستند. مردم ایران این مساله را درک می‌کنند که اعتماد به مذاکره‌کننده‌ها در پیش برد مذاکرات بسیار مهم است. وقتی مذاکرات به مرحله‌ اعلام رسید، مشخص خواهد شد که مذاکره‌کنندگان با چه حساسیت و تاکیدی از حقوق ملت ایران حمایت کردند و اجازه ندادند خدای نکرده کوچک‌ترین خدشه‌ای به منافع ملی وارد شود.

روانچی یادآور شد: آن‌چه که در رسانه‌ها و مطبوعات درباره‌ جزییات مذاکرات منتشر شد به هیچ وجه منطبق با واقعیت‌ها نیست و با آن سنخیت ندارد.

هنوز اعضای تیم کارشناسی تعیین نشده‌اند

این عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌یی ایران با 1+5 درباره‌ حضور کارشناسانی در حوزه‌ تحریم‌ها، هسته‌یی، امور مالی، بانکی و نفتی در هیات ایرانی برای مذاکرات کارشناسی گفت: یکی از توافق‌هایی که در ژنو داشتیم این بود که تا زمان نشست بعدی که 16 و 17 آبان (7 و 8 نوامبر) در ژنو برگزار می‌شود، یک دور مذاکرات کارشناسی بین دو طرف برگزار شود که این مذاکرات تحت دو موضوع عمده مباحث مربوط به فعالیت‌های هسته‌یی و مسائل تحریم‌هاست.

او با بیان این‌که تحریم‌ جنبه‌های مختلفی دارد افزود: باید در مذاکرات متخصصان بانکی و اقتصادی حضور داشته باشند و در بحث هسته‌یی نیز کارشناسان سازمان انرژی اتمی حضور دارند. این‌که چه افرادی در هیات حضور داشته باشند هنوز قطعی نشده است. اما تیمی که از ایران برای مذاکرات کارشناسی با 1+5 اعزام خواهد شد ترکیبی از نمایندگان وزارت خارجه، سازمان انرژی اتمی، کارشناسان بانکی، پولی، مالی و اقتصادی هستند، اما به صورت قطعی تعداد آن‌ها مشخص نشده است. به هر حال تیم ایران باید توان این را داشته باشد که به صورت جزیی موضوعات را مطرح و منافع را در مذاکرات دنبال کند.

مکان مذاکرات کارشناسی ایران و 1+5 وین یا ژنو است

روانچی درباره مکان گفت‌وگوهای کارشناسی ایران و 1+5 گفت: محل انجام مذاکرات کارشناسی هنوز مشخص نیست. ممکن است ژنو یا یک پایتخت دیگر اروپایی اعلام شود، اما معمولا سعی می‌کنیم در شهرهایی مثل ژنو یا وین که مقرهای سازمان ملل در آن قرار دارند انتخاب شوند. البته این به معنای آن نیست که بگوییم حتما باید در این محل‌ها مذاکرات انجام شود، اما طبیعی است که این نوع مذاکرات در مقرهای سازمان ملل دنبال شود.

وی درباره زمان این گفت‌وگوها اظهار کرد: نشست کارشناسان پیش از نشست ژنو و با فاصله از آن انجام خواهد شد، زیرا لازم است هیات کارشناسی به تهران برگردد و گزارش‌ها را ارزیابی کنیم.

معاون اروپا و آمریکای وزیر خارجه درباره‌ حضورش در کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌ خارجی مجلس به همراه سیدعباس عراقچی و دیدار با نمایندگان در روز یک‌شنبه، اظهار کرد: جلسه به نسبت طولانی با نمایندگان مجلس روز یک‌شنبه انجام شد. توضیحاتی درباره‌ آن‌چه که در ژنو اتفاق افتاد ارایه کردیم. نمایندگان محترم نیز پرسش‌هایی داشتند که به آن‌ها پاسخ دادیم. طبیعی است که نمایندگان ملت می‌خواهند در جریان باشند.

وارد نشدن به ریز مطالب به معنای این نیست که نمایندگان مجلس نامحرم هستند

او با بیان این‌که ما تاکید زیادی بر نقش نظارتی مجلس داریم افزود: این‌که مجلس بر کار دولت و قوانین نظارت دارد بسیار خوب است و جلسه روز یک‌شنبه نیز در این چارچوب انجام شد و نمایندگان برای سوال کردن محق هستند.

روانچی با بیان این‌که موضوع "محرمانه" بودن مذاکرات و پیشنهاد ایران نیز در جلسه روز گذشته مورد بررسی قرار گرفت اظهار کرد: ما در این‌باره‌ توضیحاتی دادیم مبنی بر این‌که وارد نشدن به ریز مطالب به معنای این نیست که نمایندگان مجلس نامحرم باشند. همه‌ ما در یک جهت حرکت می‌کنیم و مجلس و دولت برای اعطای نام ایران تلاش می‌کنند.

مقامات ارشد و عالی‌رتبه نظام در جریان ریز وقایع مذاکرات هستند

معاون وزیر امور خارجه افزود: نمایندگان مجلس انتقاداتی نسبت به این رویه داشتند که ما درباره‌ آن توضیح دادیم و گفتیم مقامات ارشد و عالی‌رتبه نظام در جریان ریز وقایع هستند و طبیعی است که وقتی ما برای مذاکره می‌رویم دستورالعمل مشخصی داریم و این‌گونه نیست که شخصا مذاکراتی را دنبال کنیم. هر دوره از مذاکرات دستورالعمل‌هایی دارد و ما بر اساس آن کارهای خود را دنبال می‌کنیم و پس از بازگشت به تهران نیز به صورت جزیی موضوعات را گزارش می‌دهیم. امیدواریم روزی فرا برسد تا بتوانیم پس از پایان کار به صورت جزیی مطالب مطرح شده را اعلام کنیم.

وی گفت که جلسه با نمایندگان در مجموع خوب بود و فضای گفت‌و‌گوها در پایان جلسه مناسب بود.

در مذاکرات از خطوط قرمز عبور نخواهیم کرد

این عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌یی کشورمان درباره موضوع پذیرش پروتکل الحاقی که در رسانه‌ها به عنوان بخشی از پیشنهاد ایران به 1+5 از آن صحبت می‌شود با بیان این‌که در جلسه با نمایندگان این موضوع هم مطرح شد تاکید کرد: ما در مذاکرات خطوط قرمزی داریم و تحت هیچ شرایطی از آن خطوط عبور نخواهیم کرد.

او تصریح کرد: پذیرش پروتکل الحاقی بر عهده‌ دولت نیست و این موضوع را به طرف مقابل هم گفته‌ایم که این موضوع از اختیارات مجلس شورای اسلامی است و تا زمانی که این موضوع را مجلس تصویب نکند، هیچ کس نمی‌تواند تعهدی در این‌باره دهد و ما به عنوان دولت نمی‌توانیم خود را در مقابل هیچ کس نسبت به این موضوع متعهد کنیم، زیرا از عهده‌ ما خارج است. مجلس نیز در این‌باره نظرات خود را اعلام کرده که درباره موضوع پروتکل الحاقی تحت چه شرایطی عمل خواهد کرد، اما تا جایی که به تیم مذاکره‌کننده‌ هسته‌یی مربوط می‌شود ما این موضوع را به صراحت به طرف مقابل گفته‌ایم که در این‌باره مجلس باید تصمیم‌گیری کند.

تیم مذاکره‌کننده هسته‌یی هم نمایندگان مردم ایران هستند

روانچی با بیان این‌که از نمایندگان مجلس خواستیم به عنوان نمایندگان مردم از تیم مذاکره‌کننده حمایت کنند خاطرنشان کرد: تیم مذاکره‌کننده هم نمایندگان مردم ایران هستند، همان‌طور که ‌آن‌ها (نمایندگان مجلس) نیز نمایندگی مردم را بر عهده دارند. اگر ما بتوانیم پشتوانه‌ خوبی داشته باشیم طبیعی است راحت‌تر می‌توانیم مذاکرات را دنبال کنیم و نیازمندیم در شرایط کنونی حمایت همه جانبه‌ مردم ایران و نمایندگان را داشته باشیم تا راحت‌تر مذاکره کنیم و بهتر از منافع ملی‌مان حمایت کنیم.

هیچ شرطی مبنی بر این‌که دارایی‌های ایران آزاد شود و جای دیگری امتیاز دهیم را نمی‌پذیریم

معاون وزیر امور خارجه‌ کشورمان درباره‌ موضع ایران در قبال این رویکرد که گفته می‌شود آمریکا تلاش می‌کند به جای صحبت در مورد تحریم‌ها، دارایی‌های مسدود شده‌ ایران تحت تاثیر تحریم‌ها را آزاد کند در حالی که انتظار دارد ایران در قبال آن در بحث هسته‌یی‌اش شفاف‌سازی کند؟ گفت: چنین مطلبی مطرح نشده و صرفا گمانه‌زنی رسانه‌یی است که هدف آن روشن نیست. اما هر زمان که پیشنهادی به ما داده شود، آن را بررسی می‌کنیم. تاکید کرده‌ایم تحریم‌ها را قبول نداریم و آن را غیرقانونی می‌دانیم. این‌که ما پولی خارج از کشور داریم، متعلق به مردم ایران است و آمریکایی‌ها به طور غیرقانونی به کشورهای دیگر فشار می‌آورند که پول‌های ایران در آن کشورها به داخل منتقل نشود.

وی تاکید کرد:‌ ما هیچ شرط و شروطی مبنی بر این‌که این دارایی‌ها آزاد شود و ما جای دیگری امتیاز دهیم را نمی‌پذیریم. اصلا این موضوع پذیرفتنی نیست. این دارایی‌ها به صورت غیرقانونی مسدود شده‌اند و اگر بخواهد درباره‌ آن شرط و شروط گذاشته شود ما آن را نمی‌پذیریم. اگر پیشنهادی به ایران ارائه شود ما آن را بررسی می‌کنیم و تا زمانی که پیشنهادی به صورت رسمی داده نشده، موضع ما این است که تحریم‌ها و این نوع حرکت‌ها را اصولا قابل قبول نمی‌دانیم.

قطار هسته‌یی در ژنو بر روی ریل قرار گرفت

روانچی در پاسخ به این پرسش که آیا ایران در ژنو به خواسته‌هایش رسید؟ و روند امور بر اساس انتظاری که ایران داشت پیش رفت؟ تصریح کرد: هنوز برای قضاوت در این‌باره و این‌که در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد زود است. فعلا یک بررسی جزییات داشته‌ایم. نمی‌توان با یک دور مذاکرات به صورت قاطع گفت به کدام سمت می‌رویم و ظرف چه مدتی به توافق می‌رسیم. اما آن‌چه که درباره‌ ژنو می‌توان گفت، این است که مسیر ما مسیری صحیح است، مثل قطاری که تاکنون بر ریل خاصی نبوده است اما امروز بر روی ریل قرار گرفته و شروع به حرکت کرده است. این‌که چقدر طول می‌کشد تا این قطار به انتهای کار و مقصد برسد و آیا در طول مسیر با موانعی مواجه می‌شود، روشن نیست. ممکن است موانع وجود داشته باشد و نمی‌توان سرعت آن را پیش‌بینی کرد. اما می‌توان گفت قطار در مسیر صحیحی در حال حرکت است.

وی ادامه داد: معتقدیم اگر مذاکرات بخواهد پیش رود باید دو طرف جدی باشند. پیش شرطی نگذارند و با حسن نیت وارد گفت‌و‌گوها شوند. ما از جانب خود درباره‌ این مقدمات مطمئن هستیم و می‌خواهیم این فرآیند به آرامی پیش رود. امیدواریم طرف مقابل هم‌ چنین رویکردی داشته باشد.

برخورد مثبت 1+5 ما را به ادامه کار امیدوار می‌کند

معاون وزیر خارجه کشورمان در عین حال اظهار کرد: برخوردی که ما از طرف مقابل تاکنون دیده‌ایم، ما را به ادامه‌ کار امیدوار می‌کند، اما در ادامه‌ کار ممکن است به موانعی برخورد کنیم و هیچ قطعیتی وجود ندارد که بدون مانع پیش رویم.

روانچی گفت: دور اول مذاکرات در ژنو سریع، جدی و محتوایی برگزار شد. وقت زیادی نبود که درباره‌ همه‌ موضوعات به صورت جزیی وارد شویم، اما امید داریم این روند ادامه یابد.

انتظار داریم چانه‌زنی نشود

این عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌یی ایران با 1+5 گفت: انتظار ما از طرف‌های‌مان این است که با همان حسن نیتی که ما وارد شده‌ایم، آن‌ها نیز وارد شوند و به کار خود ادامه دهند. انتظار داریم مجموعه حرکتی که از طرف مقابل انجام می‌شود با حسن نیت باشد و چانه‌زنی نشود.

او اضافه کرد: تاکید ما داشتن هدف مشترک است. این‌که هر یک از طرف‌ها اعلام کند هدف جداگانه‌ای دارد درست نیست. وقتی فضای مذاکرات مناسب باشد آن زمان گفت‌و‌گوها پیش خواهد رفت. بر این اساس اگر اهداف مشترک باشد، راحت‌تر گام بر خواهیم داشت.

مبنای مذاکرات طرح پیشنهادی ایران است

روانچی تاکید کرد: الان طرحی که ایران در مذاکرات پیشنهاد داد، مبنای ادامه مذاکرات قرار گرفته است. شاید در ابتدای کار در این طرح اشتراک نظر کمی داشته باشیم، اما این که این طرح مبنا قرار گرفته این امید را به ما می‌دهد که نظرات را در طول مذاکرات به هم نزدیک کنیم و به مراحل جلوتر برسیم. اما نباید انتظار داشت با یک دور گفت‌و‌گو به نتیجه برسیم. موضوعات بسیار گسترده و متنوع هستند و جزییات زیادی دارند. انتظار نداشته و نداریم که این مسائل در یک جلسه حل شود. در ژنو فقط توانستیم نسبت به مطالب کلی تبادل نظر اولیه انجام دهیم.

هنوز در بحث هدف مشترک نیز اختلاف نظر وجود دارد

این دیپلمات کشورمان در پاسخ به این پرسش که آیا طرف مقابل درباره‌ طرح ایران نظر صریحی در ژنو ارایه کرد؟ گفت: نظراتی ارائه شده است. یک بحث داشتن هدف مشترک است و درباره گام اول و هدف نهایی هم در مذاکرات بحث شد که در هر سه وجه درباره پیشنهاد ایران رایزنی‌هایی انجام گرفت، اما طبیعی است که به دلیل کمبود وقت نمی‌توانستیم وارد جزییات بیش‌تر شویم. در عین حال در هر سه مبحث اختلاف‌نظرهایی وجود داشت و هنوز در بحث هدف مشترک نیز اختلاف نظر وجود دارد.

معاون وزیر امور خارجه درباره‌ حضور کارشناس تحریم در هیات آمریکایی در مذاکرات ژنو گفت: آمریکا از همه‌ اعضای تیمش که در مذاکرات با خود به همراه آورده بود، بهره گرفت اما نمی‌توانم جزییات بیش‌تر آن را اعلام کنم.

مردم نگران نباشند

روانچی هم‌چنین درباره‌ اخبار منتشر شده در خصوص این‌که ایران امتیازاتی درباره‌ راکتور آب سنگین و کارخانه آب سنگین اراک خواهد داد، گفت: وارد جزییات گفت‌و‌گوها نمی‌شوم، اما مطمئن هستم از خطوط قرمزی که برای‌ ما تعیین شده پا را فراتر نگذاشته و نخواهیم گذاشت. مردم ما در این‌باره اطمینان داشته باشند که دستاوردهای مختلفی را که در طول این سال‌ها تحت شدید‌ترین تحریم‌ها به دست آورده‌ایم، حفظ خواهیم کرد. این که دانشمندان ما توانستند تحت این شرایط دستاوردهایی داشته باشند باعث افتخار است و به هیچ وجه از آن کوتاه نمی‌آییم و درباره‌ آن معامله نخواهیم کرد بنابراین مردم نگران چنین مسائلی نباشند.(ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها