قطار هدفمندی دوباره به راه افتاد. اجرای این قانون که در فاز تعیین تکلیف دهک‌های یارانه‌بگیر مانده بود، حال با تصمیم جدید دولت و مجلس دنده عوض کرده و آرام آرام به سمت فاز دوم در حرکت است.
کد خبر: ۶۰۷۱۴۰

به گزارش جام جم سرا به نقل از روزنامه آرمان- روز گذشته خبری از نشست مشترک دولت و مجلس عنوان شد که براساس آن، ستاد هدفمندی یارانه‌ها متولی شناسایی دهک‌های درآمدی شده است تا به این ترتیب، حذف برخی دهک‌ها کلید بخورد. با این حال، دولت همچنان با مشکلات پرداخت یارانه نقدی آن هم در شرایط مشخص نشدن وضعیت اصلاحیه بودجه به سر می‌برد تا جایی که طبق صحبت‌های معاون اول رئیس‌جمهوری، یارانه مهر ماه با اندکی تاخیر پرداخت خواهد شد. پیشنهاد دیگری که روز گذشته میان نمایندگان دولت و مجلس مطرح شده حاکی از این بود که یارانه پرداختی به مردم 3 تا 6 ماهه شود. هرچند که بخش زیادی از پیشنهادهای مطرح شده در همان حد پیشنهاد باقی مانده اما به نظر می‌رسد که با رسیدن دولت و مجلس به یک اتفاق نظر آن هم برای شناسایی دقیق‌تر دهک‌های درآمدی، قطار هدفمندی به سمت ایستگاه دوم در حرکت است.

حذف پردرآمدها کلید خورد

در همین حال، معاون اول رئیس‌جمهوری درخصوص حذف دهک‌های درآمدی عنوان کرده که حذف دهک‌های درآمدی مطالعاتی است و نباید ابهامات مختلفی در رابطه با این موضوع در جامعه به وجود آید. چرا که حذف دهک‌های درآمدی جو نامناسبی را در جامعه ایجاد خواهد کرد. به گزارش تسنیم، وی افزود: در پی اعلام این سیاست نگرانی در جامعه ایجاد شده و خانوارها نگران هستند که یارانه ماهانه آنها حذف خواهد شد یا خیر؟ ما با حذف 3 دهک درآمدی بالا درصدد هستیم یارانه نقدی را در اختیار خانواده‌های نیازمند قرار دهیم. معاون اول رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه گروهی در دولت مسئول شناسایی دهک‌های درآمدی هستند، ادامه داد: اخیرا در ستاد هدفمندی یارانه‌ها کمیته‌هایی تحت عنوان کمیته‌های انرژی با مسئولیت وزیر نفت به منظور شناسایی مشکلات بنگاه‌های تولید انرژی و بررسی قیمت‌های جهانی و همچنین تعادل انرژی تشکیل شده است. جهانگیری با بیان اینکه کمیته حمایت از خانوار هم به مسئولیت وزیر رفاه، کار و تعاون اجتماعی در ستاد هدفمندی یارانه‌ها تشکیل خواهد شد، گفت: این ستاد مسئول شناسایی دهک‌های بالای درآمدی است. در این کمیته میزان توجه به سایر دهک‌های درآمدی نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت. وی همچنین از تشکیل کمیته اقتصاد کلان در ستاد هدفمندی یارانه‌ها به منظور کنترل شاخص‌های کلان اقتصادی در ماه‌های باقی مانده اجرای فاز اول هدفمندی یارانه‌ها خبر داد و گفت: البته در این کمیته قرار است سیاست‌هایی برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها تدوین شود تا اثر تورمی واریز یارانه‌‌های نقدی در فاز دوم کاهش پیدا کند. جهانگیری چهارمین کمیته تشکیل شده در ستاد هدفمندی یارانه‌ها را کمیته تولید اعلام کرد و ادامه داد: در این کمیته آثار مرحله اول اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در تولید کشور بررسی خواهد شد. پیشنهادات 4 کمیته تشکیل شده در ستاد در قالب لایحه بودجه 93 به مجلس ارائه خواهد شد تا مشکلات فعلی اقتصاد رفع شود. در همین میان، با اعلام رسمی معاون اول رئیس‌جمهوری به نظر می‌رسد دولت به طور رسمی طرح حذف 3 دهک پردرآمد جامعه از دریافت یارانه نقدی را استارت زده است. به گزارش ایسنا،‌ اسحاق جهانگیری اظهار کرد: دولت مجبور است به صورت ماهانه چیزی در حدود 3500 میلیارد تومان به عنوان یارانه نقدی به حساب سرپرستان خانوار واریز کند. این درحالی است که برای تامین منابع این موضوع با مشکلات بسیاری مواجه هستیم و همان طور که وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرده به طور میانگین برای پرداخت نقدی یارانه‌ها با بیش از هزار میلیارد تومان کسری مواجه هستیم. در کنار اظهارات دیروز معاون اول رئیس‌جمهوری، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور نیز روز گذشته از احتمال حذف 3 دهک بالای جامعه از دریافت یارانه نقدی به عنوان طرحی جایگزین برای ایجاد تعادل بین منابع هزینه‌ای و درآمدی یارانه‌ها خبر داده بود.

یارانه مهر به تعویق افتاد

در عین حال، معاون اول رئیس‌جمهور در صحبت‌های روز گذشته خود صحبت‌هایی را در خصوص یارانه مهر ماه اعلام کرده است که بر این اساس، ممکن است یارانه این ماه با اندکی تاخیر همراه شود. وی در همین میان عنوان کرد: سعی می‌کنیم یارانه نقدی این ماه را بپردازیم اما وضعیت منابع و مصارف هدفمندی نگران‌کننده است، ناچاریم به وزارتخانه‌ها و بانک‌ها و سایر منابع فشار بیاوریم. جهانگیری با بیان اینکه قرار بود یارانه این ماه امروز پرداخت شود، گفت: این یارانه با چند روز تاخیر پرداخت خواهد شد و تلاش می‌کنیم که یارانه این ماه را بپردازیم. روز گذشته همچنین سازمان هدفمندی پیشنهادی را ارائه کرده که بر اساس آن، یارانه پرداختی به مردم ۳ تا ۶ ماهه شده و دولت به جای پرداخت یارانه به دهک‌های بالا، به آنها اوراق مشارکت بدهد. عبدالکریم هاشمی، نماینده مردم میناب و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در همین رابطه با اشاره به جلسه نمایندگان دولت و مجلس، گفت: راه‌های مقابله با کسری بودجه، پیش‌بینی راه‌های تامین مالی پروژه‌های عمرانی، جبران کسری بودجه‌های سنواتی به خصوص بودجه سال 92، وضعیت اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها واصلاح بودجه و تهیه پیش نویس بودجه سال آینده از جمله مباحثی بود که در این نشست مطرح شد. همچنین در این جلسه بر تعامل خوب بین دولت و مجلس برای مقابله با بحران‌های اقتصادی تاکید شد. وی در همین حال معتقد است که طبق گزارش مرکز آمار ایران، اطمینانی وجود ندارد که اطلاعات به دست آمده از دهک‌های درآمدی، دقیق و صحیح باشد. هرچند که وی این مساله را نیز عنوان کرده که سازمان هدفمندی معتقد است که قدرت تشخیص 3 دهک بالا را دارد.

مخالفت با افزایش قیمت حامل‌های انرژی

اما از سوی دیگر یک عضو کمیسیون انرژی از مخالفت مجلس با افزایش قیمت حامل‌های انرژی خبر داده که بر اساس آن، دولت گزینه افزایش قیمت حامل‌های انرژی را باید به کلی کنار بگذارد. هرچند که به نظر می‌رسد این مساله هنوز در حد یک پیشنهاد باقی مانده است. به گزارش ایلنا، یک عضو کمیسیون انرژی با انتقاد به افزایش قیمت 38درصدی حامل‌های انرژی گفت: با توجه به مشکلات مردم در معیشت خود در صورت تصویب این موضوع کشور با مشکلات جدیدی روبه‌رو خواهد شد. امیرعباس سلطانی با انتقاد به افزایش قیمت 38درصدی حامل‌های انرژی اظهار کرد: در شرایط کنونی جامعه که مردم در معیشت خود مشکل دارند افزایش قیمت حامل‌های انرژی بحران‌آفرین خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
اسماعیل
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
۰
۰
چرا احمدی نژاد با پرداخت یارانه مشكلی نداشت آیا ایشان از حساب شخحصی خودش یارانه ها را پرداخت میكرد آیا این تصمیم گیری با عنایت به تورم و گرانی بوجود آمده و فشار اقتصادی بیش از حد برمردم وجامعه نشانه ضعف دولت رییس جمهور نیست درایران فقط یك درصد افراد جامعه متمول هستند و نیازی به دریافت یارانه ندارند بقیه مردم حتی زیر خط فقر دارند زندگی میكنند واقعا متاسفیم ازاین نشست واین تصمیم

نیازمندی ها