برنده نوبل ادبیات 2014 فردا معرفی خواهد شد

آدونیس، موراکامی یا یک کنیایی ناشناس

آلیس مونرو جایزه نوبل ادبیات سال ۲۰۱۳ را از آن خود کرد.این جایزه برای شاهکارهای ادبی در زمینه داستان کوتاه معاصر به این نویسنده کانادایی اهدا شد.
کد خبر: ۶۰۵۳۶۹
برنده نوبل ادبیات معرفی شد

جایزه نوبل ادبیات یکی از پنج جایزه نوبل است و هرسال به نویسنده ‌ای داده می ‌شود که به گفته آلفرد نوبل برجسته‌ترین اثر با گرایش آرمان خواهانه را نوشته باشد.

منظور از اثر، معمولاً مجموعه کارهای نویسنده ‌است، اگرچه گاه در متن مربوط به جایزه از آثار مشخص نیز نام برده شده‌ است.

جوایز نوبل ادبیات در سال های ۱۹۰۱ تا ۲۰۱۳ ، ۱۰۶ بار اهدا شده است که در میان آنها نام ۱۲ نویسنده زن به چشم می خورد.

جایزه نوبل ادبیات هر ساله توسط آکادمی سلطنتی علوم سوئد در شهر استکهلم به نویسندگان برتر جهان تعلق می‌ گیرد.

این جایزه یکی از پنج جایزه نوبل است که در سال ۱۸۹۵ توسط آلفرد نوبل برای فعالیت های مهم علمی در زمینه‌های فیزیک، شیمی، ادبیات، اقتصاد، پزشکی و فیزیولوژی و همچنین اقدامات صلح آمیز اهدا می‌ شود.

جوایز بنیاد نوبل توسط یک کمیته پنج نفره از اعضای آکادمی علوم سلطنتی سوئد به برندگان اعطا می شود.

روز دوشنبه و در نخستین روز از هفته نوبل، صد و چهارمین جایزه نوبل پزشکی به طور مشترک به سه دانشمند «جیمز روتمان» و «رندی شکمان» آمریکایی و «توماس زدهوف» آلمانی به دلیل کشفیات آنها در مورد دستگاه تنظیم کننده ترافیک وزیکول که سیستم اصلی حمل‌ ونقل در سلول های انسان است، اهدا شد.

همچنین در دومین روز هفته نوبل، جایزه نوبل فیزیک به طور مشترک به فرانسوا انگلرت و پیتر هیگز اهدا شد.

این جایزه برای پژوهش ۵۰ ساله این دو دانشمند به دلیل کشف نظریه مکانیسمی ذره گریزان بوزون هیگز به آن ها تعلق گرفت. این نظریه به درک بهتر منشا توده ذرات زیر اتمی و کشف ذرات بنیادی پیش بینی شده، کمک کرده است.

دیروز نیز جایزه نوبل شیمی به سه دانشمند به نام های مارتین کارپلاس، مایکل لویت و آریه وارشل برای توسعه مدل های مولتی اسکیل برای سیستم های شیمیایی پیچیده تعلق گرفت.

امسال دکتر محمد هاشم پسران استاد ایرانی نیز در حوزه اقتصاد به عنوان یکی از نامزدهای برتر نوبل اقتصادی معرفی شده است. برخی از سایت های علمی بین المللی از دکتر پسران به عنوان چهارمین اقتصاددان جهان نام می برند.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها