وضع طلاق و ازدواج در کشورمان تامل‌برانگیز است، زیرا هر چه مسئولان برای تشویق جوانان به ازدواج تلاش می‌کنند، آمارها آن‌طور که باید و شاید بر وفق مراد نیست.
کد خبر: ۶۰۵۳۱۱
نرخ رشد ازدواج از طلاق جا ماند

 روز گذشته براساس آماری که سازمان ثبت احوال ارائه کرد طلاق در کشور شتاب بیشتری گرفته و نسبت به پنج سال گذشته 1.5 برابر رشد کرده است، به همین دلیل باید به مسئولان هشدار داد سیاست‌هایی که آنها برای تشویق جوانان به ازدواج در پیش گرفته‌اند، نتیجه نداده است، چون به اعتقاد کارشناسان، جوانان ازدواج می‌کنند ولی بعد از چند ماه یا چند سال مشکلات اقتصادی زندگی آنها را به سمت پرتگاه طلاق سوق می‌دهد.

پنج سال پیش یعنی سال 1387 در برابر هرصد ازدواج، 12 واقعه طلاق به ثبت می‌رسید، اما آخرین آمار‌ها نشان می‌دهد این روزها در برابر هر صد ازدواج، 18 طلاق به ثبت می‌رسد. با مقایسه این داده‌ها می‌توان نتیجه گرفت در این پنج سال حداقل آمار طلاق 1.5 برابر بیشتر شده و شتاب بیشتری از ازدواج گرفته است.

علی‌اکبر محزون، مدیرکل دفتر اطلاعات آمار جمعیتی سازمان ثبت‌احوال کشور در گفت‌وگو با جام‌جم با ارائه این آمار می‌گوید: تا چند سال پیش آمار طلاق 1.7 در هزار بود، اما آخرین تحقیقات ما بیانگر این است که این آمار به دو در هزار رسیده است.

براساس قانون دفترخانه‌هایی که ازدواج و طلاق را ثبت می‌کنند، موظفند یک نسخه از اعلامیه خود را به ثبت‌احوال بفرستند، کارشناسان ثبت‌احوال هم با بررسی این داده‌ها میزان طلاق یا ازدواج را در هر سال اعلام می‌کنند.

محزون درباره نرخ ازدواج ادامه می‌دهد: آخرین آمار نرخ ازدواج حاکی از این است که در قبال هر هزار نفر جمعیت در سال 11 ازدواج ثبت می‌شود، به بیان دیگر نرخ ازدواج 10.09 در هزار است.

وی درباره نرخ طلاق نیز عنوان می‌کند: نرخ طلاق در کشور از 1.9 در سال‌های گذشته به دو در هزار رسیده است، یعنی در قبال هر یک هزار جمعیت دو طلاق در کشور اتفاق می‌افتد.

به این ترتیب با مقایسه نرخ ازدواج و طلاق در چند سال گذشته می‌توان هشدار داد که طلاق شتاب بیشتری نسبت به ازدواج گرفته است، به همین دلیل مسئولان باید سیاست‌های مناسبی را برای کنترل آن در پیش بگیرند.

به گفته مدیرکل دفتر اطلاعات آمار جمعیتی سازمان ثبت‌احوال کشور وضع ازدواج در ایران نسبت به کشورهای منطقه مطلوب است.

وی ادامه می‌دهد:در منطقه، کشور ما جایگاه دوم را در نرخ ازدواج بعد از تاجیکستان دارد زیرا نرخ ازدواج در این کشور 14.5 در هزار است. در مقایسه با کشورهای توسعه‌یافته نیز جایگاه خوبی داریم چرا که در کشورهای توسعه‌یافته نرخ ازدواج رسمی زیر ده در هزار نفر جمعیت است.

بیکاری و مشکلات اقتصادی

اگر چند سال گذشته را مرور کنیم متوجه می‌شویم که هر ساله آمار طلاق در کشور بالا رفته است، زیرا به همان نسبت شرایط زندگی سخت‌‌تر شده است، به همین دلیل می‌توان فشارهای اقتصادی را یکی از مهم‌ترین دلایل بالا رفتن طلاق در کشور دانست.

مصطفی اقلیما، رئیس انجمن علمی مددکاران اجتماعی ایران نیز افزایش طلاق را در کشور تائید کرده و درخصوص دلایل آن به جام‌جم می‌گوید: درآمدهای خانواده‌ها کفاف هزینه‌های آنها را نمی‌دهد در همه جای دنیا در این زمینه استانداردی وجود دارد، مثلا 25 درصد از درآمد مرد خانوار صرف هزینه مسکن، 25 درصد صرف خورد و خوراک و پوشاک، 25 درصد تفریحات و بیماری و 25 درصد هم برای پس‌انداز کنار گذاشته می‌شود، اما در کشورمان به این شکل نیست.

نکته اینجاست که در این چند سال حقوق کارمندان و کارکنان افزایش یافته برای نمونه سال گذشته 20 درصد به حقوق‌ها اضافه شد، اما این افزایش هیچ تناسبی با تورم ندارد. این در حالی است که اگر تورم مهار شود خانواده‌ها قادر خواهند بود برای آینده خود برنامه‌ریزی کرده و جوانان نیز تصمیم به ازدواج می‌گیرند.

اقلیما یکی از مخالفان پرداخت وام ازدواج به جوانان است. به گفته او وقتی جوان کاری نداشته باشدکه بتواند قسط‌هایش را پرداخت کند، با دریافت وام فقط مشکلاتش بیشتر خواهد شد.

وی ادامه می‌دهد: هیچ کشوری مانند ما وام ازدواج نمی‌دهد از بنگلادش بگیرید تا آمریکا، زیرا دولت برای تشویق جوانان به ازدواج باید کار تولید کند، اگر ما کار تولید کنیم شخص درآمد خواهد داشت و تصمیم به ازدواج خواهد گرفت، این اشتباه است که بخواهیم با پرداخت وام آمار ازدواج را بالا ببریم.

رئیس انجمن علمی مددکاران اجتماعی ایران می‌افزاید: خیلی‌ها به دلیل این‌ که از پس هزینه‌های زندگی برنمی‌آیند تصمیم به جدایی می‌گیرند ما بررسی کرده و متوجه شدیم بیشتر از نیمی از افرادی که سال گذشته کارشان به طلاق ختم شد، وام ازدواج گرفته بودند.

ازدواج‌های اجباری

این در حالی است که بسیاری از ازدواج‌هایی که به طلاق ختم می‌شوند، ازدواج‌هایی هستند که به اجبار انجام شده‌اند، برای مثال برخی از دختر‌ها به این دلیل تصمیم به ازدواج می‌گیرند که بتوانند از خانه پدری خارج شوند یا برخی جوانان نیز برای مسائل مالی تن به ازدواج می‌دهند تا وضع مالی‌شان بهتر شود.

افزون بر این افرادی هستند که برای رفع نیاز جنسی یا به دلیل بالا رفتن سن تصمیم به ازدواج می‌گیرند. بنابراین می‌توان گفت نداشتن درک درستی از ازدواج هم یکی از دلایل بالا رفتن آمار طلاق در جامعه است.

اقلیما عنوان می‌کند: خیلی از جوانان هم هنوز ازدواج نکرده به فکر طلاق هستند، برای نمونه وقتی به شخصی بگویید فردی که برای ازدواج انتخاب کرده مناسب نیست، او می‌گوید اگر مناسب نبود طلاق می‌گیرم چنین فردی قبل از ازدواج طلاق گرفته است.

وی تصریح می‌کند: برای نمونه در هفته ازدواج روز بدون طلاق مطرح شد، ولی طلاق‌هایی که در این روز ثبت نشد در روز بعد به ثبت رسید، به جای این تصمیم‌گیری‌ها مسئولان باید زمان‌هایی را برای بررسی دلایل طلاق و ازدواج نکردن جوانان در نظر بگیرند.

وام ازدواج، چاره کار نیست

ابراهیم نکو، دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس نیز به جام‌جم می‌گوید: متاسفانه شرایط اقتصادی جوابگوی نیاز‌های متوسط و پایین‌تر از آن جوانانی که تازه ازدواج کرده‌اند، نیست.

وی تاکید می‌کند: قدرت خرید مردم بسیار پایین آمده است. به همین دلیل زوج‌های جوان خیلی زود به مشکل برخورده و کارشان به طلاق می‌انجامد.

به گفته نکو، باید بپذیریم با درآمد‌های کنونی چنانچه زوج‌های جوان هر دو شاغل باشند درآمدها کفاف هزینه‌ها را نمی‌دهد.

دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس درخصوص خط میزان فقر نیز عنوان می‌کند: زوجی که در شهر صاحبخانه هستند و همه امکانات اولیه را نیز دارند اگر درآمدشان دو میلیون تومان باشد زندگی خیلی معمولی را می‌توانند تجربه کنند.

بنابراین باید هشدار داد چنانچه مسئولان به طور قطع تصمیم به کاهش آمار طلاق در کشور دارند باید کارهای زیربنایی انجام داده و با ایجاد شغل برای سه میلیون جوان بیکار کشور در این خصوص قدم بردارند، علاوه بر این مسئولان به‌جای پرداخت وام ازدواج که مناسب با هزینه‌ها هم نیست، باید به فکر مهار تورم در کشور باشند؛ زیرا پرداخت وام فقط مسکنی است که نمایان شدن زخم‌های جامعه را به تعویق می‌اندازد.

میانگین سن ازدواج

مدیرکل دفتر اطلاعات آمار جمعیتی سازمان ثبت‌احوال کشور درباره میانگین سن ازدواج پسران و دختران کشور می‌افزاید: براساس آمار میانگین سن ازدواج برای دختران 22.1 و برای پسران 27.4 است.

این در حالی است که میانگین سن ازدواج در استان‌های مختلف نیز متفاوت است برای نمونه میانگین سنی آقایان در استان البرز 28.5 ،تهران 28.1 و سمنان 28.6 است. این استان‌ها بالاترین میانگین سنی آقایان را به خود اختصاص داده‌اند، افزون بر این استان‌های سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی با 25.1 و هرمزگان با 26.1 نیز استان‌هایی هستند که آقایان در آن کمترین میانگین سنی را داشته‌اند.

درباره استان‌هایی که میانگین سن دختران در آنها از دیگر استان‌ها بالاتر بوده است نیز باید به تهران با 25 سال، البرز 24.4 و سمنان با 24.2 سال اشاره کرد. در این میان استان‌های سیستان و بلوچستان با 20.9، هرمزگان و خراسان جنوبی با میانگین سنی 21.1 سال کمترین میانگین سنی ازدواج دختران را ثبت کرده‌اند.

مهدی آیینی -‌ گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها