تاکید کارشناسان در مناظره تلویزیونی

شماره‌گذاری خودروهای آلاینده را متوقف کنید

این دستگاه بر اساس تصویربرداری چندطیفی مادون قرمز عمل می‌کند

دوربین تشخیص خودروهای آلاینده

امروزه خودرو به بخشی جدانشدنی از زندگی ما بدل شده است، اما این محصولات ساخت دست بشر به خاطر استفاده از سوخت‌های فسیلی به عنوان یکی از اصلی‌ترین عوامل تولید گازهای آلاینده در جهان شناخته می‌شود.
کد خبر: ۶۰۵۱۱۷

با این‌که در سال‌های اخیر برای تولید خودروهای با سوخت پاک یا با آلایندگی کمتر تلاش‌های زیادی صورت گرفته، اما هنوز هم میزان آلودگی تولید شده توسط برخی خودروها بیشتر از حد مجاز است. برخی آمارها نشان می‌دهد حدود 5 درصد از وسایل نقلیه در حال حرکت در جاده‌ها عامل ایجاد 90 درصد کل گازهای سمی تولید شده توسط همه خودروها هستند.

برای شناسایی خودروهای آلاینده، خودروی در حال توقف توسط ابزارهایی خاص مورد بررسی قرار گرفته تا حجم و نوع گازهای تولیدی آن ارزیابی شود، اما با توجه به حجم بالای خودروهایی که هر روزه در جاده‌ها تردد می‌کنند، شاید بهتر باشد برای ارزیابی میزان مواد آلاینده تولیدی هر خودرو در حین حرکت شیوه‌ای یافت.

خوشبختانه چندی پیش دانشمندان اسپانیایی توانستند به شیوه‌ای موثر برای این کار دست یابند. این دستگاه درست همانند دستگاه‌های سرعت‌سنج پلیس در کنار جاده قرار می‌گیرد و فرد کاربر از طریق نمایشگر ویژه می‌تواند به بررسی میزان آلایندگی خودروهای در حال حرکت بپردازد. کاربر این دستگاه می‌تواند میزان گاز دی‌اکسیدکربن، منوکسیدکربن و دیگر گازهای سمی تولید شده هر وسیله نقلیه را به صورت مجزا مشاهده کند.

این دستگاه بر اساس تصویربرداری چندطیفی مادون قرمز عمل می‌کند. از آنجا که تصویر طیف‌نگاری هر ماده شکل منحصر به فردی دارد، این دستگاه می‌تواند با تجزیه تصاویر طیف‌نگاری مربوط به هر وسیله نقلیه، نوع ماده آلاینده تولیدی و نیز حجم آن را تعیین کند.

با این‌که پیش از این مدل‌های ابتدایی‌تر از دوربین‌هایی با قابلیت مشابه طراحی شده بود، اما این دوربین جدید می‌تواند چند لاین یک بزرگراه را نیز پوشش دهد و به این ترتیب می‌توان براحتی خودروهای آلاینده را در میان حجم زیاد خودروهای عبوری شناسایی کرد.

gizmag / مترجم: صالح سپهری‌فر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها