تعطیلی دولت وارد نهمین روز شد

بازداشت 8 عضو مجلس نمایندگان آمریکا

روز گذشته مردی در نزدیکی کنگره آمریکا خود را به آتش کشید

کری: ادامه تعطیلی دولت، اعتبار آمریکا را زیر سوال می‌برد

تعطیلی دولت آمریکا در حالی امروز وارد ششمین روز خود می‌شود که مقامات این کشور نسبت به ادامه این وضع و تاثیر آن بر جایگاه آمریکا در جهان هشدار می‌دهند. یکی از این مقامات، جان کری، وزیر خارجه آمریکا است که پس از لغو سفر باراک اوباما به آسیا، به جای او در نشست سران اپک (مجمع همکاری آسیاـ اقیانوس آرام) حاضر شده است.
کد خبر: ۶۰۳۶۷۱

به گزارش واحد مرکزی خبر، وی در آغاز این نشست در جزیره بالی اندونزی اعلام کرد: «اگر این بحران ادامه پیدا کند یا تکرار شود، مردم ممکن است در مورد اراده آمریکا به حفظ جایگاه خود و توانایی‌اش به انجام این کار ابراز تردید کنند، اما من فکر نمی‌کنم این اتفاق بیفتد». کری بویژه با اشاره به تعلیق برخی هزینه‌های امنیت ملی به علت بحران بودجه، رفتار جمهوریخواهان را «نسنجیده و غیرمحتاطانه» توصیف کرد و گفت:‌ «من شخصا فکر می‌کنم بی‌احتیاطی باعث بروز چنین خطرات و مشکلاتی می‌شود.»

با این حال کری اطمینان داد لغو این سفر، تعهد آمریکا را در این قاره زیر سوال نخواهد برد. وی گفت: «بگذارید روشن صحبت کنم، آنچه که در واشنگتن می‌گذرد، به هیچ عنوان یک ذره هم از تعهد ما در قبال شرکایمان در آسیا نخواهد کاست». وی اظهار کرد: به همه دوستان و دشمنان در سراسر جهان می‌گویم این رویداد گذرا در سیاست‌های آمریکا را با یک رویداد سیاسی اشتباه نگیرید. این نشانه‌ای از قدرت و استحکام دموکراسی ماست.

با وجود بیان این اظهارات از طرف کری، اما نبود اوباما در این نشست شکستی برای واشنگتن به حساب می‌آمد. تحلیلگران می‌گویند لغو سفر اوباما می‌تواند به راهبرد او برای محور قرار دادن آسیاـ اقیانوس آرام در سیاست خارجی آمریکا لطمه بزند. آنها عقیده دارند غیبت اوباما میدان را برای چین بازتر می‌کند.

بحران تعطیلی دولت آمریکا در حالی ادامه دارد که وزارت خزانه‌داری این کشور درباره سریع پر شدن سقف بدهی 16.7 تریلیون دلاری دولت هشدار داده و به قانونگذاران تاکید کرده است که سریعا به افزایش سقف بدهی رای مثبت بدهند. اعتبار سقف بدهی دولت آمریکا در هفدهم اکتبر (بیست‌وپنجم مهر) به پایان می‌رسد و اگر تا آن زمان قانونگذاران نتوانند برای افزایش این سقف به توافق برسند، دولت آمریکا ورشکسته می‌شود و دیگر قادر به پرداخت صورتحساب‌های مربوط به تعهدات مالی خود نخواهد بود.

در خبر دیگری در مورد آمریکا اعلام شد روز گذشته مردی در نزدیکی کنگره آمریکا خود را به آتش کشید. به گفته پلیس، هنوز هویت و انگیزه این فرد مشخص نیست. به گفته سخنگوی آتش‌نشانی منطقه واشنگتن، این مرد با جراحت‌های وخیمی راهی بیمارستان شد. یک توریست در واشنگتن نیز که در صحنه حضور داشت، گفت: فردی که اقدام به خودسوزی کرد، یک آفریقایی ـ آمریکایی بود.

این رویداد یک روز پس از آن رخ داد که پس از یک تعقیب و گریز گسترده، زنی به واسطه شلیک پلیس در نزدیکی کنگره آمریکا کشته شد. خانواده این زن که به همراه کودکش داخل یک خودرو بود اعلام کرده‌اند وی هیچ انگیزه‌ای نداشته و قرار است از پلیس آمریکا شکایت کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها